Aankoop weiland wel of geen btw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Aankoop weiland wel of geen btw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 18:23

Bij aankoop van een weiland betaal je de heersende m2 prijs. Dat is duidelijk.
Maar komt daar nog Btw overheen? 21% of overdrachtsbelasting?

Kan het niet goed terugvinden op internet

cobiie

Re: Aankoop weiland wel of geen btw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:34

Er zijn bedrijven die niet btw plichtig zijn, die kunnen je dan iig geen btw in rekening brengen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 19:06

Dit is een particulier, gepensioneerde boer, die mij de grond kan verkopen.
Misschien is dan alleen overdrachtsbelasting van kracht?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:12

6% overdrachtsbelasting sowieso. Je betaald geen BTW op grond/onroerend goed. Anders simpelweg even informeren bij de belastingdienst.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:13

Omdat je als particulier koopt is er geen BTW

Wel overdrachtsbelasting 8%

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:21

8% overdrachtsbelasting tenzij je het verpacht op papier voor 10 jaar als landbouwgrond.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:05

suffie schreef:
8% overdrachtsbelasting tenzij je het verpacht op papier voor 10 jaar als landbouwgrond.

Oh, dan is die dus net omhoog gegaan! Was vorig jaar nog 6% ............tja, de belasting moet natuurlijk wel gespekt blijven worden :o

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:08

Op grond zit in principe nooit BTW. Ongeacht of het particulier of zakelijk is.
Wel overdrachtsbelasting, die idd per 1-1-2021 naar 8% is gebracht.
Landbouwgrond neemt een speciale positie in, maar de grond moet dan ook echt voor landbouwkundig activiteiten gebruikt worden. Dan kun je gebruk maken van bepaalde vrijstellingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:11

Ha super! Hartstikke fijn :-D Iemand riep 21%.... dat leek me al zo sterk....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:17

suffie schreef:

Als je dit doet heb je inderdaad 0% overdrachtsbelasting. De pachtovereenkomst moet dan worden ingeschreven bij de grondkamer en ik zou je aanraden om een geliberaliseerde overeenkomst te gebruiken. Hieraan kunnen door de pachter geen rechten worden ontleend.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:31

suffie schreef:

Dit is overigens niet alleen op papier. Het moet dan ook daadwerkelijk gebruikt worden in een landbouwbedrijf. Daar zijn controles op. Ook omdat het voor de IB van belang is of iets als landbouwgrond doorgaat. Dat scheelt namelijk landvouwvrijstelling op de boekwinst die vaak (als er niet net geherwaardeerd is) tonnen kan zijn.
De belastingdienst loopt dat geld niet graag mis en zal daar dus steekproefsgewijs op controleren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:33

Ninx schreef:
Ha super! Hartstikke fijn :-D Iemand riep 21%.... dat leek me al zo sterk....

21% Btw is vaak als je een nieuw huis koopt, dan betaal je geen overdrachtsbelasting maar btw.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:40

beetje offtopic maar misschien krijg hier ik tips , ik wil een hectare weiland kopen, . ik heb een bedrijf. wat is het beste ? zakelijk of prive kopen ? ik zit in een V.O.F het bedrijf zit in de branche bosbouw / groenvoorziengs werk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:09

Wil je dat weiland voor je bedrijf inzetten of puur particulier gebruiken? En wat voor problemen krijg je qua waar moeten mijn dieren naar toe mocht je bedrijf failliet gaan en land dus verkocht? Zelf zou ik weiland buiten het bedrijf houden, sommige dingen wil je ook prive op kunnen rekenen, goed advies inwinnen dus om prive en bedrijf gescheiden te houden ivm consequenties privebezit bij failliet bedrijf anders.
Zou even goed om de tafel gaan met expert die jij betaald en de hele boel correct op papier zetten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:21

Die vraag zou ik aan een accountant stellen. Die kan kijken naar wat in jouw situaties het slimst is.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:31

tamary schreef:
Wil je dat weiland voor je bedrijf inzetten of puur particulier gebruiken? En wat voor problemen krijg je qua waar moeten mijn dieren naar toe mocht je bedrijf failliet gaan en land dus verkocht? Zelf zou ik weiland buiten het bedrijf houden, sommige dingen wil je ook prive op kunnen rekenen, goed advies inwinnen dus om prive en bedrijf gescheiden te houden ivm consequenties privebezit bij failliet bedrijf anders.
Zou even goed om de tafel gaan met expert die jij betaald en de hele boel correct op papier zetten.

nee tis niet dat ik het perse zakelijk wil inzetten , ik zie het meer als belegging / stukje vermogen opbouwen. ik wil het prive gaan gebruiken en zelf paarden gaan houden