Paardencamionette B rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janaa_x

Paardencamionette B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 21:17

We overwegen om een paardencamionette te kopen voor 2 paarden.
Graag had ik jullie ervaringen hierover gehad. (Voor- en nadelen)

Welke merk hebben jullie Krismar, Stephex,...?

Blussem

Re: Paardencamionette B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:21

Bedoel je geen vrachtwagen? Dan mag je eerst sparen voor een C rijbewijs. Tenzij om het vervoeren gaat van twee shetlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:24

[quote="Blussem":banketstaaf]
Bedoel je geen vrachtwagen? Dan mag je eerst sparen voor een C rijbewijs. Tenzij om het vervoeren gaat van twee shetlanders.
[/quote:banketstaaf]

België gelden andere regels.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:57

ik neem aan dat in België het B-rijbewijs (t/m 3500kg) gewoon hetzelfde is toch?
Want dat is waar je tegenaanloopt.
Ik heb wel ervaring met dit type vrachtwagen, en daar mochten we altijd maar 1 op laden. Als ik kijk naar die van krismar, lijkt die heel erg op die vrachtwagen waar ik dan bij meereed. Reed trouwens prima :).

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:16

Wij hebben vorige maand een Krismar B vrachtwagen besteld. Onze keuze is voor Krismar gegaan omdat we bij Stephex gewoon geen gehoor kregen. Verschillende telefoonnummers van de website gebeld, gemaild en we kregen nooit antwoord.
Krismar is super behulpzaam, snel antwoord of terugbellen. Hele fijne service.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:11

Marije_1997 schreef:
Blussem schreef:

In dat geval kan je het beter vragen op een Belgiës forum.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:21

Volgens google geld de max 3500 kilo ook bij een belgisch B-rijbewijs. Je zal moeten kijken naar wat het voertuig weegt en wat je dan nog mag laden, niet alleen het gewicht van de paarden maar ook tuig, voer, water, bestuurder en pasagier(s). In de meeste gevallen kun je idd maar 1 paard of 2 kleine pony's kwijt omdat het voertuig zelf al heel zwaar weegt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:31

Klopt, je kan inderdaad maar 1 paard laden en dan moet je ook bij Krismar al goed uitkijken dat je niet over je gewicht gaat. Maar to be fair... iedereen zet er gewoon 2 paarden op. Of dit een wijze beslissing is of niet dat laat ik in het midden. Het wordt in elk geval veel gedaan zowel in België en Nederland.

Het is in elk geval voor mij een stuk eenvoudiger omdat ik geen BE heb en enkel mijn man zijn auto een trailer mag trekken en ik niet comfortabel met mijn man zijn auto kan rijden hebben wij beslist om ineens voor een vrachtwagentje te gaan.
We gaan regelmatig mee met een stalgenootje op jumping met haar wagentje en het is zo handig. Lekker binnen opzadelen, voor veel paarden eenvoudiger laden, grotere zadelkamer waar je ook droog in kan staan en in kan omkleden. Ik ben helemaal om.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:28

Opel Movano en Renault Master laten zich in principe prima ombouwen tot een paardenwagentje wat met B-rijbewijs gereden mag worden, met een redelijk laadgewicht. Deze bussen laten zich heel aardig strippen zonder dat de stabiliteit en veiligheid in het geding komen, zodat je er toch nog tussen de 1100 en 1500 kilo in kunt laden.
Hou daarbij wel rekening met je eigen gewicht, tuig, volle tank etc.
Overbeladen moet je niet willen. Als er wat gebeurt, hang je.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:12

Ik heb afgelopen weekend mijn vrachtwagen gekregen, het was een beste zoektocht..

2e hands auto's zijn vaak goed gebruikt en hebben veel km's op de teller..

Krismar is mooi, de kwaliteit viel mij erg tegen.
Mijn advies, ga veel bekijken, ga met alles rijden.
De opbouw doet veel aan het rijcomfort, ook al is het dezelfde auto (renault etc.) er zit veel kwaliteit verschil in en wanneer je voor een 2ehands gaat moet je net een goede treffen. Laat dealers weten dat je iets zoekt dan kunnen ze je contacten als ze iets binnen krijgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:20

Wat viel je tegen aan de kwaliteit van krismar dan? Wij zijn net voor krismar gegaan omdat we het kwaliteit vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:06

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:10

Ze zijn ideaal. Net wat Yontheke zegt, paarden laden makkelijker, je kan makkelijk binnen opzadelen, achterin veel ruimte voor spullen of even omkleden.

Maar, vaak mogen er inderdaad niet 2 grote paarden op. Alhoewel het grootste gros van de mensen het wel doen.

Als ik het geld had, zou ik er zo een kopen. Ideaal!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:40

Marije_1997 schreef:
Blussem schreef:

Nee hoor. Als het om rijbewijzen en laadvermogens gaat, is dat allemaal op Europees niveau geregeld.

Een camionette is letterlijk een vrachtwagentje, maar waarschijnlijk wel onder de 3500Kg

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:06

Yontheke schreef:
Wat viel je tegen aan de kwaliteit van krismar dan? Wij zijn net voor krismar gegaan omdat we het kwaliteit vinden.

Ik heb met mijn man die uit de vrachtwagenopbouw komt diverse Krismars gezien die na een aantal jaar rare bobbels in de opbouw laten zien, verkleuren en ook slecht sluitende laadkleppen hadden. Wij vonden hem prijs/kwaliteit tegen vallen.

Janaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 12:03

Weten jullie hoeveel laadvermogen de krismar of stx heeft?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:15

prugelpiet schreef:
Ze zijn ideaal. Net wat Yontheke zegt, paarden laden makkelijker, je kan makkelijk binnen opzadelen, achterin veel ruimte voor spullen of even omkleden.

Maar, vaak mogen er inderdaad niet 2 grote paarden op. Alhoewel het grootste gros van de mensen het wel doen.

Als ik het geld had, zou ik er zo een kopen. Ideaal!

Daar heb ik je binnen vijf minuten vanaf gepraat.

TS, laat je niks wijs maken, twee paarden op een B-rijbewijs wagen kan niet. De 1200kg bruto laadvermogen die ze max hebben is simpelweg te weinig.

Dan is er nog een kerel ergens in de achterhoek die nog 100kg gevonden heeft en als ik me heel kwaad maak, maak ik die auto nog 50kg lichter maar dan is het op. Over en uit, meer is niet haalbaar. Meer dan 1400kg bruto laadvermogen ga je nergens vinden, dat is simpelweg niet mogelijk.

Tot slot: besef heel goed dat JIJ (de chauffeur) verantwoordelijk bent voor de belading en dat JIJ en verder niemand anders daar de boete voor krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:46

1200 kg is wel haalbaar als de opbouw maar licht genoeg is. Een busje kan dan wel. Ik heb een busje Opel Movano, niet zo luxe als die vrachtwagens maar zeker net zo handig, zijlader. En doordat de opbouw minder zwaar is, kun je echt twee paarden meenemen. De hoogte van de klep is 2 m en de binnenhoogte is 2.20. Je mag dan met B rijbewijs 2 paarden vervoeren. Die van mij staat trouwens te koop ;) (wegens aanschaf groter transport)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:00

Buiten de boete die je kan krijgen: Kan je het voor jezelf verantwoorden als je twee te zware paarden op zo'n wagen laadt en er gebeurt onderweg iets... Het hoeft maar iets simpels als een lekke band te zijn o.i.d. Als je dan overbeladen bent, wil je niet weten wat er gebeurt. Of iemand anders die je snijdt omdat hij nog net even voor je langs de snelweg af wil? Ik persoonlijk vind het onverantwoord om met zo'n vrachtwagentje twee grote paarden te willen vervoeren, natuurlijk gebeurt er meestal niets, maar je zal het net zien...
Ik heb vroeger met mijn Renault Kangoo een anderhalfpaards-trailer getrokken met mijn eigen paard er in. Die mocht 1.200 kg. trekken en daar kwam ik niet aan. Zelf woog hij 1.050 kg. Ik heb enorm geluk gehad dat er nooit iets is gebeurd, ik reed niet als er meer wind stond dan windkracht 3-4 en alleen met mijn eigen paard. 1 keer lichtjes aan de slinger geweest toen ze te lang vast stond en daardoor ging drabberen, ik heb peentjes gezweten...
Paarden zijn voor ons allen zo'n kostbaar bezit en dan ga je er zoiets mee willen doen...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:10

Hebben jullie wel eens met zo een vrachtwagentje gereden? Het is echt niet zo onveilig als jullie doen uitschijnen. Dat het niet mag is een ander verhaal, en ook het feit dat je het jezelf kwalijk zal nemen als er iets gebeurd. Maar het is echt veel veiliger dan een trailer hoor.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:29

Naar mijn idee is overbelading nooit veilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:39

Jet schreef:
Naar mijn idee is overbelading nooit veilig.

Het is niet toegestaan. Dat is een groter probleem.

k_m schreef:
Hebben jullie wel eens met zo een vrachtwagentje gereden? Het is echt niet zo onveilig als jullie doen uitschijnen. Dat het niet mag is een ander verhaal, en ook het feit dat je het jezelf kwalijk zal nemen als er iets gebeurd. Maar het is echt veel veiliger dan een trailer hoor.

Weleens met 25ton gereden? Dan weet je wat het verschil is.

Alles is relatief. Ik heb zowel met zo'n B-rijbewijsgebakje gereden (huurding) als met vrachtautootje (5,5ton) en grotere wagen (12 ton) en ik verkies toch echt die 12-tonner boven een B-rijbewijsgebakje.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:56

Tja, mijn wagen is een 5-tons die terug gekeurd is naar 3,5 ton. Dus in principe kan die 2 paarden aan zou ik dan denken? Wat ik hoe dan ook afraad, want als je iets tegen komt en je zit boven 3,5 ton zegt de verzekering gewoon dikke doei... Jij als bestuurder hebt gewoon enkel je B-rijbewijs en dat is tot 3,5 ton, los van wat die wagen aan kan. Politie staat ook vaak te controleren op de aanrij routes naar grote wedstrijden en dan hang je er gewoon aan.
2 arabiertjes zou wel lukken denk ik. Zou je eens moeten op een laadbrug zetten. Maar 2 warmbloeden? Dan ga je sowieso boven je 3,5ton.
Ik heb maar 1 paard, dus altijd maar 1 paard geladen. Vroeger op een trailer er ooit eens een 2e paard naast gezet. Heeft nog geen 5 minuten geduurd want ze ging die andere vermoorden. Dus op de B-wagen nooit willen uitproberen. Prinsesje wou haar privé-transport :+
Nu, paard is 25, vriend heeft een dikke wagen met mooie trailer. En voor die 2 ritjes op een jaar richting bos of zee is het gewoon stilletjes aan zonde om die camionette te houden -O- ik kan het nog niet echt over mijn hart krijgen, want ben gek op dat ding. Maar ik denk dat verkoop toch de beste optie begint te worden. Zo zonde...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:16

Ashkerlon schreef:
Tja, mijn wagen is een 5-tons die terug gekeurd is naar 3,5 ton. Dus in principe kan die 2 paarden aan zou ik dan denken? Wat ik hoe dan ook afraad, want als je iets tegen komt en je zit boven 3,5 ton zegt de verzekering gewoon dikke doei... Jij als bestuurder hebt gewoon enkel je B-rijbewijs en dat is tot 3,5 ton, los van wat die wagen aan kan. Politie staat ook vaak te controleren op de aanrij routes naar grote wedstrijden en dan hang je er gewoon aan.
2 arabiertjes zou wel lukken denk ik. Zou je eens moeten op een laadbrug zetten. Maar 2 warmbloeden? Dan ga je sowieso boven je 3,5ton.
Ik heb maar 1 paard, dus altijd maar 1 paard geladen. Vroeger op een trailer er ooit eens een 2e paard naast gezet. Heeft nog geen 5 minuten geduurd want ze ging die andere vermoorden. Dus op de B-wagen nooit willen uitproberen. Prinsesje wou haar privé-transport :+
Nu, paard is 25, vriend heeft een dikke wagen met mooie trailer. En voor die 2 ritjes op een jaar richting bos of zee is het gewoon stilletjes aan zonde om die camionette te houden -O- ik kan het nog niet echt over mijn hart krijgen, want ben gek op dat ding. Maar ik denk dat verkoop toch de beste optie begint te worden. Zo zonde...

Ik heb grote kans de grotere versie van jouw auto gehad (Mercedes L608D) en dat gaat inderdaad prima met twee paarden op C-rijbewijs. De mijne mocht 5600kg wegen. Met goed 2300kg leeg gewicht (weegbrug) had ie ook genoeg te melden, alleen het blok kwam hopeloos te kort.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:32

Afbeelding
Renault master. Blijkbaar een versie met langer chasis dan standaard? De zadelkamer is in ieder geval stuk groter dan die van een stalgenoot die zelfde type opbouw heeft.
Wat ik vooral erg goed vind aan deze camionettes is dat je zo veel hoger zit dan in een gewone wagen. Je hebt veel meer overzicht over het verkeer. Alleen daarvoor al verkies ik dit type wagen boven auto+trailer.
+ als paard staat te dansen, staat ze tussen je 2 assen. In een trailer staat ze toch maar in een karretje die achter je wagen bungelt... Ik heb er toch wat schrik voor.