Klinisch keuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyCas

Klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 07:11

Hallo allemaal,

Ik heb mijn oog laten vallen op een knap paardje in België (West-Vlaanderen). Nou is mijn vorige paard nooit gekeurd en dit wil ik bij deze wel laten doen.

Nu vraag ik mij af: hoe pak ik dit aan. De rit naar het paard is bijna 3 uur. Zou je dan eerst kijken en zien of er een klik is en wat vind of gelijk ook een dierenarts laten komen om hem klinisch te keuren? Gezien ik het ook niet zie zitten om deze reis 3 keer opnieuw te moeten maken. Of zou het laten keuren ook mogelijk zijn zonder er bij te zijn? Lijkt mij niet toch? En om hem nou te laten keuren op het moment dat je hem gaat halen lijkt mij ook niet ideaal.

Hebben jullie hier ervaring in? En/of kennen jullie een fijne dierenarts die dit in België doet?

Bedankt alvast!

future_vet

Re: Klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 07:40

Ik zou eerst eens bekijken of je wel een klik hebt. Keuren is best prijzig dus zou dat niet bij ieder paard waar je interesse in hebt doen.
Het is wel handig als je er zelf bij bent ja. In ieder geval zelf de dierenarts contacteren.

Succes met de aankoop.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 07:48

Ik zou ook eerst gaan kijken, want als je helemaal geen klik hebt of alles blijkt van de advertentie mooier dan in werkelijkheid, gooi je alleen maar geld weg voor de keuring. Persoonlijk zie ik het nut van een klinische keuring niet zo in en mijn paard is dan ook niet gekeurd voor de aankoop, maar dat moet je natuurlijk voor jezelf beslissen.

Of het mogelijk is om te keuren terwijl je er niet bij bent, ik denk het wel, maar of je dat ook moet willen is een tweede. Als ik dan toch zoiets zou doen, zou ik er ook bij willen zijn en alles zelf willen zien. En dan ook zeker zelf een dierenarts kiezen, niet de dierenarts van de verkoper erbij halen.. De paardensport/handel is helaas niet altijd een leuke wereld..

Ik snap wel dat je zo'n afstand liever niet 3x rijdt hoor, maar als je het doet, moet het toch ook op de juiste manier? :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 07:53

Eerst gaan kijken, mocht je tot koop over willen gaan ga je een 2e keer waarbij je laat keuren en bij goedkeuring hem gelijk meeneemt. Laten keuren zonder hem gezien te hebben is zinloos, dan heb je dalijk een paard laten keuren wat je helemaal niet wil hebben. Keuren zonder erbij te zijn zou ik zelf nooit doen en ik wil ze na de keuring ook gelijk meenemen. Zal je gebeuren dat hij goedgekeurd word en de eigenaar nog een afscheidsritje meent te moeten maken waarbij paard zich blesseert oid.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:51

Ik ben destijds over zo'n afstand 2x gaan kijken en proefrijden. Daarna nog een keer voor de keuring. Na het keren heb ik haar gelijk meegenomen.
Overigens, een paard gelijk na keuring meenemen is heel normaal, dat doet bijna iedereen. Bij goedkeuren mee naar huis, bij afkeuren blijft hij bij de verkoper.
Persoonlijk wil ik altijd zelf bij de keuring zijn.

Het kost veel tijd en brandstof, maar aan de andere kant, een miskoop kost nog veel meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:54

Joh wat is 3 uur rijden in verhouding tot de 20 jaar dat je een paard hebt?

Zeker eerst kijken en proefrijden en dan pas keuren als het wat lijkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:04

Zoals meerderen zeggen,eerst gaan kijken natuurlijk.Omdat ontzettend vaak een paard wat je gaat bezichtigen toch tegenvalt!En zelf zie je vaak ook al iets bijv.onregelmatigheid.Mocht je hem bij bezichtiging leuk vinden dan verder met verkoper bespreken hoe nu verder.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:09

Ik zou eerst gaan kijken. Ik ben voor mijn huidige paard in totaal 4x heen en weer gereden. (2x proefgereden, 1 keer keuren klinisch+röntgenfoto’s en natuurlijk het halen) Elke rit was ruim 2 uur, dus totaal ruim 8 uur gereden voor het paard. Maar dit is het totaal waard

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:06

Mijn paard stond ook om ruim 2 uur rijden. Ik ben op en neer gereden voor de bezichtiging en een paar dagen later nog een keer voor de klinische keuring. Ik zou dus niet meteen een dierenarts laten komen. Als het paard niks is zul je die dierenarts toch nog moeten betalen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:20

Als het echt een superleuk paard is, zou je ook best meteen een keuringsafspraak kunnen maken. Superleuke paarden zijn namelijk altijd snel weg en verkopers houden ze niet zo snel meer vast heb ik het idee.
Keuren in Belgie zou je kunnen doen bij Tom Marien of bij Jeff Desmedt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:44

Eerst gaan kijken en indien de klik er is en je wil kopen, dan keuring inplannen en indien goedgekeurd, direct meenemen daarna. Gebeurt best vaak zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:49

Je kunt ook gaan kijken en de trailer meteen meenemen. Als het paard bevalt dan ter plekke een veearts optrommelen voor keuring.Wel heb je dan kans de veearts van de verkoper te krijgen.Maar als alles goed gaat hoef je zo maar 1 keer te rijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:09

Izzy19 schreef:
Eerst gaan kijken en indien de klik er is en je wil kopen, dan keuring inplannen en indien goedgekeurd, direct meenemen daarna. Gebeurt best vaak zo.

Zo heb ik het ook gedaan, eerst gaan kijken en rijden. Dan besluiten wat je wil en dan een afspraak voor het keuren inplannen. Daar naartoe gaan met trailer en bij goedkeuring de financiën afwikkelen en het paard direct meenemen. Dan moet je weliswaar 2 keer rijden (een keer kijken, een keer keuren en ophalen) maar dat is het wel waard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:30

Voordat we onze ruin kochten ben ik er 3x wezen kijken, enkele reis bijna 2 uur. Je kan je geld maar 1x uitgeven, dus het lijkt me wel belangrijk dat je weet wat je koopt en dat je het ook in het echt hebt gezien en kunnen beoordelen.