Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:44

gerlindie schreef:
MCE schreef:
http://leersumseveld.com/paardentramhui ... 0651603416

rondom het Leersumseveld is het nu prachtig


Deze kan ik ook aanraden :j


Deze kan ik ook aanraden! Al een aantal keer geweest en je kunt kiezen of je met of zonder begeleiding wil gaan. Erg lieve rustige paarden die niet snel schrikken en een hele mooie rit!
Ik kan zelf niet wachten om weer te gaan :)

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 20:10

rocky_1995 schreef:
MarliesV schreef:
Ik ben afgelopen zomer bij Manege Bakker in Noordwijkerhout geweest.

Die doen dus geen rengalop, staat ook duidelijk op de site.

Eigenaresse/eigenaar rijden zelf voorop de groep. Paarden waren braaf en we moesten echt zelf aandraven of galopperen op het strand, geen zenuwachtige acties dat ze zelf graag willen, gewoon onder controle en netjes opgevoed.


Hier dus een hele slechte ervaring met deze manege.. Paarden die wij meekregen waren onverantwoord om mee te geven aan ruiters, die je helemaal niet kent. Vriendin is er keihard afgeklapt door een intense rot bok. Kon amper meer lopen na de tijd Die van mij begon ook te bokken in het bos, maar gelukkig voelde ik het aankomen.
Achteraf werd er doodleuk gezegd dat de paarden dat wel vaker deden, dit terwijl wij duidelijk hebben gevraagd om rustige paarden zonder fratsen. We hebben allebei flink wat ervaring ook met eigen/verzorgpaarden, maar op rodeo zaten we allebei absoluut niet te wachten.
Die van mij had ook een flinke karperrug en was zonder zweep niet vooruit te branden. Van het meisje (gok ong. 15 jaar), die als extra begeleiding mee was moest ik hem maar schoppen. Toen ik duidelijk aangaf dat ik schoppen echt te ver vind gaan kreeg ik maar haar zweep.
In de groep na ons is iemand ook met paard en al kopje onder gegaan in de vijver recht tegenover de manege, doordat die schrok van een vrachtwagen. Kan gebeuren dat een paard schrikt, maar er werd alleen lacherig op gereageerd.
Hier ga ik absoluut nooit meer naar toe terug. Helaas las ik andere slechte recensies pas achteraf.

Afgelopen zomer hebben we eindelijk weer de stap gezet voor een herkansing. We zijn naar Stal te Bokkel geweest in Eerbeek. Wauw wat was dat super! Er werd echt meegedacht welk paard geschikt zou zijn voor ons. We hadden een super leuke, spontane, relaxte volwassen begeleidster bij wie wij mochten aangegeven wat we wilden qua tempo ect. Paarden zagen er heel goed uit en waren zacht in de mond en reageerden op lichte kuitdruk en het tuig was netjes onderhouden. Ze gebruiken voor de rit vooral hun eigen gefokte Gelderse paarden, die lekker koel zijn in het hoofd. Achteraf had die van mij misschien toch iets meer pit mogen hebben, maar een relaxte rit hebben we zeker gehad!


Oh jee dat is vervelend. Bedankt voor je reactie!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 20:12

Sandy1103 schreef:
Jillsil schreef:
Samen met een vriendin hebben we nu een paar keer pech gehad met een buitenrit. Paarden waren toch niet zo braaf als ze vooraf zeiden, begeleiding zelf onervaren etc.

We kunnen allebei prima rijden, hebben ruim voldoende buiten ervaring maar willen gewoon ontspannen een buitenrit rijden over het strand en/of bos en van de natuur genieten. Een normale stap, draf en galop. Geen rengalop! Begeleiding door volwassen en paarden die niet net 1 dag op de manege staan en waar niemand nog iets vanaf weet ;-)

Voor de mensen die bekend zijn met Puur Terschelling zoiets zoeken wij maar dan niet zo ver weg. Ongeveer een uur rijden vanaf Utrecht.

Wie weet er iets leuks voor ons?


Bij het lezen van de eerste bericht moest ik inderdaad meteen aan Puur Terschelling denken. Maar die is je al bekend helaas!
Hopelijk ga je wat anders vinden, ik zou zo gauw niets leuks weten helaas.
(Deels omdat ik de rit op Terschelling erg leuk vond maar een beetje flauwtjes, van mij had er meer pit in gemogen)


Ja op Terschelling bij Puur jaren gereden. Ik snap wat je bedoelt met flauwtjes maar na wat ik de afgelopen keren heb meegemaakt zou ik het liefst weer zo’n flauwe rit maken op Terschelling

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:21

Wij hebben afgelopen zomer een strandrit gemaakt bij de Friezen Hendrikse in Wassenaar. Was echt relaxte rit maar zeker niet saai. Lekker veel draf en galop, maar altijd beheerst. Paarden waren braaf en hebben geen gekke dingen gedaan. We hebben echt genoten!
Wat me alleen (naderhand) wel opviel is dat het tuig niet altijd passend is.. Het zadel waar ik opzat drukte best flink op de schoft en veel paarden hadden witte plekken op de rug/ rond de schoft. Dat is dan wel weer een minpunt. Maar denk dat je dat wel bij veel maneges gaat vinden, helaas.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:21

Ik raad toch ook de Mill Ranch aan!
Er zijn verschillende type ritten, alleen de type 3 heeft rengalop. Eigenaar is inderdaad een botte man, maar hij rijdt vaak alleen met de type 3 ritten mee. Andere meiden die de ritten begeleiden zijn aardig en kundig! Ik rijd er graag. Mooie omgeving, leuke paarden, ze denken met je mee welk paard bij je past.

Puur Terschelling vond ik ook echt heel erg mak. Zat echt 0 pit in die paarden. Manege Bakker ook ooit gereden maar vond ik niet zo boeiend.

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:24

Maaike schreef:
Ik zou je Les Chevaux in Buinen aanraden. Super brave paarden, fijne begeleiding, ritten voor elk niveau. Ik heb er in september een 2 uursrit gemaakt en genoten. Mooie omgeving (wij gingen door het bos en hebben een stuk hei gehad) en een fijn klein groepje (5 incl begeleiding). Dikke aanrader wat mij betreft, al is het voor de meesten wel even een stukje rijden naar Drenthe :)


Ik kan hier alleen maar in meegaan! :j

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:34

Mij is het toen bij The Mill Ranch wat tegen gevallen, was een type 2 rit, maar het was stap of (vooral) galop, groep was redelijk groot (heb je nu met corona minder last van) waardoor je achteraan toch een flink tempo al had in galop, paarden waren wel braaf. Omgeving was mooi.

Het Leersumse veld wel eens paarden gehuurd zonder begeleiding, brave paarden, mooie omgeving, tempo konden wel zelf bepalen.

Kimberly_83
Berichten: 208
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:34

Jillsil schreef:
brokjes schreef:
The Mill Ranch in Ede :)



Dankjewel voor je reactie. Zelf nog nooit geweest maar heb inmiddels van veel mensen begrepen dat de rengalop daar standaard in de rit zit. Dus die laten we voorbij gaan.


Ik heb daar gereden en je kunt aangeven als je niet mee wilt met de ren galop, er blijven een paar dan normaal galopperen en dat heb ik ook gedaan, paarden drammen dan niet om perse mee te willen, was erg fijne ervaring

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:55

Koren tot manen in Kootwijk kan ik aanraden.

check hun site en of fb

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:25

Kom naar Dwingeloo! Bij Tom op stal verhuren ze ook paarden en die zijn braaf, mensen komen altijd enthousiast weer terug. Met 10 min stappen op t Dwingelderveld. Ietsje verder rijden vanaf Utrecht, maar wel de moeite waard. www.debrinkhof.nl

Kidde
Berichten: 3451
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:39

Manege Bakker vond ik persoonlijk tegenvallen.

Het Fjordenpaard Breda/Scheveningen vond ik wel een aanrader. Het enige nadeel is dat het moeilijk kan zijn om contact te krijgen

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:16

Koren tot manen van Mirjam is een hele fijne stal!!!!
Heb er meerdere keren zelf overnacht met eigen paard en ook buitenritten met haar gedaan.
superfijne paarden en een rit afgestemd op wat JIJ wilt, tijd, lengte, snelheid, kortom prima stal en een aanrader!!!

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:39

xelodi schreef:
MCE schreef:
http://leersumseveld.com/paardentramhui ... 0651603416

rondom het Leersumseveld is het nu prachtig



Deze kan ik ook aanraden! Al een aantal keer geweest en je kunt kiezen of je met of zonder begeleiding wil gaan. Erg lieve rustige paarden die niet snel schrikken en een hele mooie rit!
Ik kan zelf niet wachten om weer te gaan :)



Maar hoelang zijn de ritten dan of krijg je voor een X aantal uur een paard?
Want zo groot zijn de rondjes daar nou ook weer niet.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:37

Grappig, ik ervaar het juist EXACT andersom. Ik heb al tientallen buitenritten gereden in binnen- en buitenland. Ik let er altijd op dat ik een gevorderde rit boek, en vraag altijd expliciet of er een beetje actie in de rit zit. Ik heb een hekel aan sjokritjes met toeristen en zit daar -als gevorderde actieve ruiter- gewoon niet op te wachten. Toch zijn -ondanks verzekering ‘dat het echt voor gevorderden is!’- de ritten bijna altijd extreem braaf en mega voorzichtig. Als er sporadisch eens wordt gevraagd of het tempo hoger mag, roept er eentje angstig nee, waardoor de rest maar pech heeft. Logisch! Maar waarom is diegene dan mee op gevorderde rit?
Heel soms een leuke actieve rit gedaan, maar haast altijd stelt t niks voor. Ik ben dus erg benieuwd waar jij hebt gereden, want misschien dat ik die stallen wél wat vind En andersom, misschien kan ik je wat stallen aanraden.
Begrijp me overigens niet verkeerd! Je stelt een hele reële vraag en er is niks mis met wat voorzichtiger en meer ontspannen willen rijden! Ik ben alleen verbaasd over het feit dat er blijkbaar wél stallen zijn waar actieve (snelle) ritten aangeboden worden! Ik heb ze in Nederland (op 1 na!) nog niet kunnen vinden, na al mijn vergeefse pogingen

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:41

manzano schreef:
Kijk even op de Facebook van Endurance Clinics van Donna Oudshoorn. Absoluut een aanrader met super begeleiding en fijne paarden en geen gerace.


Inderdaad Donna Oudshoorn. Fijne paarden, kleine groepjes, top begeleiding en alles gecontroleerd en verantwoord zonder dat het saai is. Uitsluitend gevorderde ruiters. Je kunt kiezen voor rustige ritten, maar ook voor ritten met wat meer tempo (draf en galop, maar nooit rengalop). Te vinden op Facebook.

xxRomyvl
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:52

Ik zou Ponyhof aanraden in Aagtekerke (Zeeland)! Ik heb daar een aantal jaar strandritten begeleid en was echt perfect voor alle soorten ruiters.

Je kan ook een prive rit aanvragen en dan ga je alleen met je vriendin en begeleiding naar het strand.

Ook een stap/draf rit behoord tot de mogelijkheden

Weet niet of dat iets is wat je zoekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:11

Onali,

vraag even aan Zoefff is er recent geweest, of xelodi beide in deze topic
even informeren er zijn verschillende mogelijkheden ook qua afstanden,

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:24

miccamaaike schreef:
Kom naar Dwingeloo! Bij Tom op stal verhuren ze ook paarden en die zijn braaf, mensen komen altijd enthousiast weer terug. Met 10 min stappen op t Dwingelderveld. Ietsje verder rijden vanaf Utrecht, maar wel de moeite waard. https://www.debrinkhof.nl


Dat zou wel heel gezellig zijn!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:28

Ik snap wat je bedoelt hoor. Je hebt een pb van mij dus wie weet is dat wel wat voor jou. Ik hoop het!

Het begrip gevorderd is natuurlijk ook best breed. Beheers je de stap, draf en galop is het al snel voor een gevorderde. Maar op een vreemd terrein op een vreemd paard is dan toch net weer even anders dat beseffen mensen soms niet. Wij hadden daarom nu de laatste keer ook echt een privé rit gekozen. Helaas hielp dat ook niet en gooide een paard roet in de rit

Jou kunnen ze beter plaatsen in de groep, ver-ver-gevorderde. :D


sophiekexx schreef:
Grappig, ik ervaar het juist EXACT andersom. Ik heb al tientallen buitenritten gereden in binnen- en buitenland. Ik let er altijd op dat ik een gevorderde rit boek, en vraag altijd expliciet of er een beetje actie in de rit zit. Ik heb een hekel aan sjokritjes met toeristen en zit daar -als gevorderde actieve ruiter- gewoon niet op te wachten. Toch zijn -ondanks verzekering ‘dat het echt voor gevorderden is!’- de ritten bijna altijd extreem braaf en mega voorzichtig. Als er sporadisch eens wordt gevraagd of het tempo hoger mag, roept er eentje angstig nee, waardoor de rest maar pech heeft. Logisch! Maar waarom is diegene dan mee op gevorderde rit?
Heel soms een leuke actieve rit gedaan, maar haast altijd stelt t niks voor. Ik ben dus erg benieuwd waar jij hebt gereden, want misschien dat ik die stallen wél wat vind En andersom, misschien kan ik je wat stallen aanraden.
Begrijp me overigens niet verkeerd! Je stelt een hele reële vraag en er is niks mis met wat voorzichtiger en meer ontspannen willen rijden! Ik ben alleen verbaasd over het feit dat er blijkbaar wél stallen zijn waar actieve (snelle) ritten aangeboden worden! Ik heb ze in Nederland (op 1 na!) nog niet kunnen vinden, na al mijn vergeefse pogingen

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:30

Bedankt voor alle reacties! We gaan eens kijken en hopelijk vinden we weer een leuke rit.

Identity
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-07-16

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:08

Ik wil nog even aanvullen op iedereen die het Leersumse Veld aanraad:

Je mag hier al geruime tijd NIET meer zomaar een paard zonder begeleiding huren. Er gaat de eerste keer sowieso begeleiding mee en pas als er vertrouwen is in kunde van de ruiter mag je ook los paarden huren.

Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
En nog even een antwoord op Onali:
Je huurt een paard voor een x aantal uur. Je hebt routes van 1 uur, 1,5 of 2/2,5 uur. Vanaf meer dan 2 uur kan je beter eens dagtocht boeken van 4 uren.


Aanrader zijn ook Trojano en the Mill Ranch maar ja, moet je wel van western houden. En ja, de eigenaar is bijzonder maar als je zonder rengalop doet kom je vrijwel nooit in zijn groepen.

Dikke afknapper is voor mij Manege Heemskerk. Halfgevorderde rit geboekt, moesten langs een opgang naar het strand. Daar werden de paarden helemaal gek en kreeg je ze amper weer het duin op.
Galopperen met mensen die pas 3x eerder hadden gereden. Paarden die in draf/galop gewoon stil gaan staan om te eten vanuit het niets.
Nee... Geen aanrader.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:18

Nanda, gids te paard op de Veluwe. Zit vlakbij millranch. Ze kent alle toffe plekjes rondom die omgeving. De rit is helemaal aangepast op niveau. Ze heeft twee brave paarden beschikbaar. Echt een aanrader. Pauze bij de mossel of panoramahoeve ook heel leuk :-)

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:25

Stal te Bokkel in Eerbeek. Zitten heerlijk langs de Veluwezoom. Geen gekke paarden en echt ervaren begeleiding. Ze hebben iets van 80 paarden staan. Met zeer ervaren bos paarden die wekelijks naast de lessen in t bos komen.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:28

Onali schreef:
MCE schreef:
http://leersumseveld.com/paardentramhui ... 0651603416

rondom het Leersumseveld is het nu prachtig






Maar hoelang zijn de ritten dan of krijg je voor een X aantal uur een paard?
Want zo groot zijn de rondjes daar nou ook weer niet.


Zelf doe ik meestal een rondje van 2 uur, je hebt dan een kaart waar cijfers/knooppunten opstaan waardoor je zelf de route kunt uitstippelen. Vanaf de stal kun je vrijwel meteen het bos in rijden waarna je geen enkele weg hoeft over te steken om dat rondje van 2 uur te doen.
Je komt langs een mooi meertje en heide.
Volgens mij kun je ook 3 uur kiezen maar dat raden ze geloof ik niet aan en ik heb het ook niet gedaan wegens mijn studentenbudget :$
Zij zadelen zelf het paard voor je op
Spoiler:
(vind ik altijd wel jammer omdat je dan het paard niet al een beetje leert kennen in de stal, maar ik snap dat het fijner is dat ze gezadeld worden door een vertrouwd persoon)
dus je kunt opstappen en wegrijden.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Op zoek naar mooie en verantwoorde buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:39

Ludanchelohoeve is ook een aanrader. Fijne paarden. Leuke begeleiders. En schitterende natuur