Jong paard in training zetten

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 11:21

Hallo allemaal, ik hoop dat ik deze vraag hier goed heb gezet.
De situatie is als volgt: ik heb altijd zelf mijn jonge paarden zadelmak gemaakt, maar nu ik een dagje ouder word merk ik dat ik niet meer onbevangen op de onbeleerde jonkies stap. En dat terwijl ik het juist heel belangrijk vind om ze vertrouwen te geven.

Ik wil mijn 3.5 jarige dan ook naar een professional brengen. Mijn vraag is echter hoe dat verzekeringstechnisch werkt. Moet ik een aparte verzekering afsluiten voor het geval de ruiter er van af valt? En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie input!

Maartje9

Berichten: 172
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:04

Ik zit min of meer in dezelfde situatie als jij. Mijn 4 jarige merrie gaat binnen een aantal weken ook in training. Voor zover ik het begrepen heb is het de trainer die de verzekering afsluit. Dat zou betekenen dat jij als klant daarvoor niks hoeft te doen. Waar ik alleen mijn twijfels over heb, is of die verzekering de schade dekt als de ruiter eraf valt, of als er door toedoen van de ruiter schade aan het paard ontstaat. Of allebei :+. Ik volg voor dat stuk dus even mee.

Silly1972

Berichten: 14810
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:08

Mijn paard staat nu in training en ik heb daar eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan.
Ik neem aan dat als je een bedrijf hebt dat je daarvoor verzekert bent.

kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 12:12

Maartje9 dat is ook een goed punt inderdaad de andere kant van het verhaal als er schade is aan het paard.

Rex_Rolfo

Berichten: 5409
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:20

Vraag het na bij de stal waar je het paard wil laten trainen. Een echte prof zal heus wel verzekerd zijn, een doet-alsof-prof waarschijnlijk niet. Maar voor je het weet heb je een prof die zal antwoorden "eh, heb ik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan". Dus vragen vragen vragen en niet aannemen.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:28

Ik denk dat de meeste 'profs' hier niet over nagedacht hebben en t risico voor lief nemen. Een dergelijke verzekering zal ook niet goedkoop zijn en zo'n dikke marge zit er meestal niet op paarden trainen.

kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 12:33

Stel dat de prof het niet heeft, heeft het dan nut om zelf een ‘opzittende’ verzekering af te sluiten en is er ook iemand die daar ervaring mee heeft? Ik zag dat sommige hippische verzekeraars dat aanbieden voor bijvoorbeeld bijrijders.

0000
Berichten: 5505
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:58

kincsem schreef:
Stel dat de prof het niet heeft, heeft het dan nut om zelf een ‘opzittende’ verzekering af te sluiten en is er ook iemand die daar ervaring mee heeft? Ik zag dat sommige hippische verzekeraars dat aanbieden voor bijvoorbeeld bijrijders.


Die zijn meestal niet geldig als de betreffende 'bijrijder' dan iemand blijkt te zijn die er zijn brood mee verdient. Op het moment dat jij betaalt voor een bepaalde dienst, is het risico dat diegene er afvalt voor die persoon zelf. Die word geacht daarvoor verzekerd te zijn. Nou is een arbeidsongeschiktheidsverzekering als je in de paarden werkt echt compleet onbetaalbaar en hebben veel ruiters die dan ook niet. Neemt niet weg dat daarmee het risico nog steeds wel voor hun is.

Schade aan je paard blijft normaal gesproken voor de eigenaar, enkel in het geval de trainer echt nalatig is geweest zou je daar nog wat mee kunnen. Je paard zelf kan je uiteraard gewoon verzekeren, enkel even doorgeven dat hij op een ander adres verblijft.

Schade die het paard maakt aan derden, dat is waar ik zelf wel een bedrijfsverzekering voor afgesloten heb. Dan moet je denken aan paard ontsnapt en maakt schade aan personen of zaken die niet van de trainer zijn. Dat is normaal voor de eigenaar maar als je je paard tegen betaling in training hebt kan je verzekering daar weleens wat van gaan vinden, volgens mijn adviseur in ieder geval. Dus dat stukje hebben wij wel verzekerd.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:40

Als jij die persoon betaald dan is het beroepsmatig en dat kun jij dan als particulier waarschijnlijk niet eens afdekken. Dat moet die ruiter zelf geregeld hebben.
Als het hier gaat om een vriendendienst dan kan schade wel bij jou terrecht komen en dat zou ik wel doorspreken.

kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 13:48

Bedankt voor jullie reacties. Heel nuttig en leerzaam. Het gaat wel om betaald dus beroepsmatig. Zo een opzittende verzekering heeft dan dus geen nut.
Zijn er nog tips m.b.t. het verzekeren van schade aan het paard.

Ik heb ze normaal gesproken niet verzekerd, maar maak zelf een potje aan door maandelijks geld opzij te leggen.

Silly1972

Berichten: 14810
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:18

Ja dan zelf een potje maken en duimen dat er niks gebeurd of verzekeren

kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 14:46

Wat voor verzekering en bij welke maatschappij zouden jullie aanraden. Zijn er goede/slechte ervaringen met bepaalde verzekeraars?

0000
Berichten: 5505
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:01

Ik heb ze bij EFO verzekerd maar alleen voor blijvend ongeschikt raken/doodgaan. Ziektekosten vind ik echt te duur. Ik zie het persoonlijk zo, als ik van mening ben dat ze bij een trainer meer risico lopen om gewond te raken/ziek te worden dan thuis, dan gaan ze daar dus niet heen. Risico dat er wat gebeurt is er altijd, voor mij is voldoende vertrouwen dat ze ergens fijn staan en dat het management goed is heel belangrijk. En dat werkt 2 kanten op, als iemand denkt dat ze hier niet goed staan of dat een paard niet past in het management wat we kunnen bieden zou ik altijd aanraden een andere trainer te zoeken.

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:07

Ik heb al vele jonge paarden in training gehad en nog nooit iets geregeld met verzekeringen. Paarden hier zijn zowiezo niet verzekerd..

Odetje92

Berichten: 2703
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:28

Dat moet de trainer geregeld hebben met een opzichtdekking. Opzichtschade is schade door toedoen of nalaten van de trainer aan een paard wat hij onder zijn beheer/training heeft. Als je bijvoorbeeld een paard van een klant traint en dat paard loopt schade op door een verkeerde handeling van die persoon, dan spreken we over opzichtschade. Maar ook als iemand tijdens een les op het paard van een leerling stap

kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Jong paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 19:16

Dank je wel Odetje92. Deze term had ik nog nooit eerder gehoord.