Paard importeren uit Amerika

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:12

Ik heb ook jaren geleden paarden uit Amerika gehaald. Maar er is het een en ander veranderd en nu ben je geloof ik het dubbele kwijt om je paard naar NL te halen. Heb begrepen eerder rond de 10.000 euro nu. Voorheen zat je tussen de 4500/5000 euro.

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:19

Ik begreep juist dat vanuit NL naar de states rond de 10 zat. Ze moeten daar in quarantaine de eerste weken. Andere regels. Het is daar een heel ander beleid. In NL kun je ze gewoon ophalen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 17:13

Vanuit Amerika moeten ze ook 30 dagen in quarantaine in Amerika. Tenminste toen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 17:21

Vanuit NL naar de VS is het afhankelijk of je een ruin, merrie of hengst hebt ivm CEM. Daarom zijn ruinen zo populair voor de export die hoeven maar 3 dagen in quarantaine terwijl hengsten en merries veel langer moeten.
Vanuit de VS naar NL moeten ze 10 dagen in quarantaine voor vertrek.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:16

Ik up m even omdat het onnodig is om een nieuw topic te openen (denk ik iig)

Iemand enig idee hoe het nu zit met de prijzen? Zit er ook verschil qua prijzen met schofthoogte en veulen/volwassen?

Volgend jaar wil ik graag een aantal pony’s uit Amerika halen maar lees dat t transport rond de €5000 per pony zal zitten?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:09

Schofthoogte maakt niets uit. Veulens kan goedkoper zijn als je er genoeg hebt. Er kunnen er 6 in een container als ze los gaan en nog niet te groot zijn. Pony's gaan gewoon tussen schotten en dan gaan er nog altijd 3 in een container.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:14

Aah oke. Nou 6 veulens kopen in Amerika word me iets te fanatiek :=

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 16:15

meganvr schreef:
Ik up m even omdat het onnodig is om een nieuw topic te openen (denk ik iig)

Iemand enig idee hoe het nu zit met de prijzen? Zit er ook verschil qua prijzen met schofthoogte en veulen/volwassen?

Volgend jaar wil ik graag een aantal pony’s uit Amerika halen maar lees dat t transport rond de €5000 per pony zal zitten?


Mijn paard is inmiddels in Nederland. Hij is in mei overgekomen uit Amerika. Ik ben in totaal zo’n 6000 euro kwijt geweest aan alles. Dus quarantaine, dierenarts checks, vlucht en invoerrechten en btw. Ik heb mij heel erg verkeken op de invoerrechten en btw, die hebben ze sinds Corona omhoog gegooid waardoor je niet alleen invoerrechten en btw betaald over de waarde van je paard(en) maar ook de kosten van de quarantaine en vlucht... ik was daardoor zo’n 1000 euro meer kwijt.
Ik heb mijn paard laten vliegen met Equiflight, super fijn bedrijf! Paarden worden gevlogen in “containers” waar 3 tegelijk in kunnen. Vaak vliegen ze maar met twee erin. Wellicht dat je korting kan krijgen als je een container kan vullen met alleen jouw paarden zegmaar. Daar zou je Katie(de eigenaresse van Equiflight) even naar moeten vragen. Ik denk wel dat daar iets voor te regelen valt. Volgensmij is er geen verschil tussen grote pony’s en paarden, kleine pony’s wellicht wel, en veulen hebben wel een andere prijs categorie voor zover ik weet.

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 16:26

meganvr schreef:
Ik up m even omdat het onnodig is om een nieuw topic te openen (denk ik iig)

Iemand enig idee hoe het nu zit met de prijzen? Zit er ook verschil qua prijzen met schofthoogte en veulen/volwassen?

Volgend jaar wil ik graag een aantal pony’s uit Amerika halen maar lees dat t transport rond de €5000 per pony zal zitten?


Nog een andere tip; ik ben in eerste instantie veel Nederlandse bedrijven langs gegaan om de import te regelen maar toen kwamen ze met bedragen tussen de 10000 en 15000...
uit mijn ervaring is het voordeliger( en praktischer) om met een Amerikaans bedrijf in zee te gaan dan een Nederlands transport bedrijf.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:14

Jeetje dat is wel heel veel geld, goed om te weten! Ik ben graag goed voorbereid 8-)

Het zou bij mij gaan om A welshjes. Als het goed is iniedergeval 1 veulen en 1 of 2 volwassen welshjes.
Ik zou bijna zeggen dat het transport duurder is dan de pony’s zelf maar gelukkig is dat zeker niet het geval..

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 17:41

meganvr schreef:
Jeetje dat is wel heel veel geld, goed om te weten! Ik ben graag goed voorbereid 8-)

Het zou bij mij gaan om A welshjes. Als het goed is iniedergeval 1 veulen en 1 of 2 volwassen welshjes.
Ik zou bijna zeggen dat het transport duurder is dan de pony’s zelf maar gelukkig is dat zeker niet het geval..


Ja het is zeker niet goedkoop nee.. bij mij kon het alleen uit omdat ik mijn paard heb gekregen. Ik moest dus alleen betalen voor de transport haha

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:22

av24s schreef:
meganvr schreef:
Jeetje dat is wel heel veel geld, goed om te weten! Ik ben graag goed voorbereid 8-)

Het zou bij mij gaan om A welshjes. Als het goed is iniedergeval 1 veulen en 1 of 2 volwassen welshjes.
Ik zou bijna zeggen dat het transport duurder is dan de pony’s zelf maar gelukkig is dat zeker niet het geval..


Ja het is zeker niet goedkoop nee.. bij mij kon het alleen uit omdat ik mijn paard heb gekregen. Ik moest dus alleen betalen voor de transport haha


Dat is dan wel fijn ja! T zal voor mij een grote gok zijn omdat het vooral om t veulen gaat maar hopelijk een mooie investering voor de fok later :)

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 20:09

Dat is dan wel fijn ja! T zal voor mij een grote gok zijn omdat het vooral om t veulen gaat maar hopelijk een mooie investering voor de fok later :)[/quote]

Het is wel echt een avontuur. Het is veel geld maar ik vond het hele proces zo gaaf! Het gevoel als je dan eindelijk je paardje ziet na zo’n hele reis... zou dat zo nog eens willen doen, alleen al voor dat gevoel!

Pareltje78
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:08

Ik volg. Ik ben ook aan het oriënteren en zoek nog naar een betrouwbare fijne organisatie. Weet iemand toevalling ook een goed amerikaans bedrijf?

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:28

meganvr schreef:
Ik up m even omdat het onnodig is om een nieuw topic te openen (denk ik iig)

Iemand enig idee hoe het nu zit met de prijzen? Zit er ook verschil qua prijzen met schofthoogte en veulen/volwassen?

Volgend jaar wil ik graag een aantal pony’s uit Amerika halen maar lees dat t transport rond de €5000 per pony zal zitten?

Ik denk dat die prijs inmiddels ook wel gestegen is

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:30

Pareltje78 schreef:
Ik volg. Ik ben ook aan het oriënteren en zoek nog naar een betrouwbare fijne organisatie. Weet iemand toevalling ook een goed amerikaans bedrijf?

Equiflight in Texas

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:30

Ik sprak gisteren iemand die regelmatig quarters importeert uit Amerika en de prijs zit nu op 6500 ongeveer.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:07

Mikkee schreef:
Ik sprak gisteren iemand die regelmatig quarters importeert uit Amerika en de prijs zit nu op 6500 ongeveer.


Ik heb alweer 16 jaar geleden mijn Paint uit Amerika laten komen, toen nog met Nedpoint ( Oklahoma) wat later door Katie is overgenomen ( die nu dus in Texas zit). De prijzen zijn dus bijna verdubbeld! We betaalden toen $3500,- voor quarantaine en vlucht. Omdat het paard toen nog hengst was hoefden we geen invoer te betalen maar dus wel BTW over het volledige bedrag van aankoop etc.
We zijn toen ook meegevlogen met de paarden ( heen zelfs bussiness class gevlogen en terug dus als groom) dat zat bij de prijs van het ticket in. Ik weet niet of dat nog steeds kan maar veel mensen weten dat niet en laten een mooie kans schieten ;-) om "gratis" naar de VS te reizen.

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:28

Ik heb mijn paard ook via Equiflight naar nederland gehaald, nu alweer een half jaar geleden. Heel fijn bedrijf, in Texas inderdaad. Katie is fantastisch!
Inmiddels is er geen verplichte quarantaine van 30 dagen meer voor de paarden, wellicht dat dit zal schelen in de prijs. Ik ben uiteindelijk iets van 6500/7000 dollar kwijt geweest. Ik heb mij echt verkeken op de BTW en invoerrechten...

Pareltje78
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:46

6500/7000 dollar dus? Geen euro? Tja, wat je van ver haalt…. :)

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 14:59

Pareltje78 schreef:
6500/7000 dollar dus? Geen euro? Tja, wat je van ver haalt…. :)


Sorry nee wel euro's ja.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:34

av24s schreef:
Ik heb mij echt verkeken op de BTW en invoerrechten...


Die BTW en invoer zijn echt een gemeen addertje wat een fikse bom duiten kost. Als je een fokdier ( hengst of merrie) importeert vervalt overigens de invoer maar dan nog, 21% over het totaal is even slikken.

Wetsernfriek

Berichten: 1021
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Bassilly (OPZULLIK) Henegauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:42

Even een vraagje en welke verzekering neem je dan hierbij? en regelt de transport firma dat of jij zelf?
in geval van ongeval of wat dan ook tijdens transport?

import als fokdier is verschillend lees ik dus .

av24s
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 13:48

Wetsernfriek schreef:
Even een vraagje en welke verzekering neem je dan hierbij? en regelt de transport firma dat of jij zelf?
in geval van ongeval of wat dan ook tijdens transport?

import als fokdier is verschillend lees ik dus .


Je had de keuze om je paard te verzekeren bij een maatschappij via het bedrijf waar ik m’n paard mee heb laten vliegen, maar dat heb ik niet gedaan uiteindelijk. Is ook niet verplicht.

Edit: bij een andere maatschappij verzekeren mocht/kon natuurlijk ook.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:21

Wij hebben mijn paard toen verzekerd voor dood en ongeval tijdens zijn verblijf daar ( hij was 3 maanden toen ik hem kocht en was ruim 1 jaar toen hij naar Nederland kwam) en tijdens de vliegreis. Toen gedaan via de fokker/ verkoper. Gelukkig niet nodig gehad.
Het transport bedrijf kan je mogelijk wel laten weten waar je kan verzekeren en anders de verkoper of gewoon een verzekering bellen ;-)