Jolynne schreef:Allemaal leuk en wel tot er een medische tegenslag is met het paard of je zelf er iets aan overhoud.
Je kunt er geld aan verdienen, maar ook geld aan verliezen.
Ik kocht vroeger onbeleerde projectjes, weliswaar een ander soort paard (grotemaats mini's of shets) om dan te beleren voor de wagen. Hoe leuk ik het het zelf vond, heb ik ook al vaker de niet positieve kant meegemaakt wat mij heeft doen besluiten dat ik het best bij mijn eigen paarden hield.
Ayasha schreef:Kopen en verkopen kan lucratief zijn maar is het vaker niet dan wel. Als je álles bij elkaar telt zal je snel leren dat je "winst' relatief is.Dan kan je nog beter gaan trainen voor mensen.
Een 5jarige goede en brave voor 3.000 euro vind ik bijzonder goedkoop. Mijn 17jarige niet zo brave niet heel bijzondere merrie (en eerlijk geweest over dat feit) kwamen ze als vliegen op stront op af voor een hogere prijs.Die was wel verder door gereden (Z niveau) maar een echt leerpaard was ze omwille van haar gedrag dan weer niet.
Voor 7.000 euro verkopen, gaat uiteindelijk niet zo heel veel winst zijn (als het je al lukt.) als je alle tijd, energie en bijkomende kosten er bij telt(stalling, voer, smid, eventuele dierenarts, keuringen, vanaf dat bedrag mag je nl. wel de vraag naar keuringen verwachten.)
Doe je het dus meer "voor de lol" en ben je zeker dat er geen reden is dat deze vrij goedkoop verkocht wordt dan zou ik zeggen; ga er voor.
Wil je echt winst gaan maken dan zou ik zeggen; dit gaat 'm niet worden.
Eatshay schreef:Verschil tussen in- en verkoop is 4000 euro (hoop je. Waar komt die inkoopprijs vandaan, is dit betrouwbaar?)
Kostprijs voor het houden zal rond de 600 euro liggen, als je je eigen spul hebt staan.
Dan nog een 500 euro als stelpostje voor hoefsmid, even ander bitje, wormkuurtje, dat gedoe.
Dus zeg dat je er 3000 mee kunt 'verdienen'.
Met een jong beest ben je in een half jaar tijd ongeveer 260 uur bezig (Da's 10 uur per week voor mesten, voeren, verzorging, training en naar rato algemene stalwerkzaamheden zoals vegen en je weiland op orde houden).
Dat betekent dat als je 11,50 euro als uurloon aanhoudt voor jezelf (niveau callcentrewerk) je precies quitte speelt. En dan heb ik nog geen kostenpost opgenomen voor de te starten wedstrijdjes (startkaart, inschrijfgeld, vervoer en alle extra tijd ivm toiletteren en op concours gaan).
Als je het echt als hobby gaat doen, is het een leuk idee en kun je er voor je gevoel wat aan over gaan houden, mits het je allemaal lukt en het dier geen gekke dingen doet en gezond blijft.
Als je er op wat voor manier dan ook een broodkorstje van moet eten, is het niet lucratief.
Ik heb het in het verleden veel gedaan, maar er komt een dag je dat je er te oud voor wordten er andere (makkelijkere maar zeker ook minder riskante!) manieren zijn om geld te verdienen. En dan is het aantrekkelijker om nog een aantal leuke paarden puur voor de hobby naast een goedbetalende baan te hebben.
Maar eerlijk, als ik het over moest doen? Dan deed ik het gewoon weer. Heerlijk, dat opleiden van jonge beesten en ze een goede start meegeven!
celine181 schreef:Super bedankt voor je antwoord! Het is puur hobbymatig, ik mis het paardrijden zo nu mijn eigen paard er al een tijd uit ligt (en dat blijft de komende tijd helaas zo). Ik ben er financieel niet afhankelijk van gezien ik doordeweeks gewoon een baan heb, het zou alleen mooi zijn om er een extra centje aan te verdienen en in de tussentijd het leuk hebben met het paard en alles wat erbij komt kijken.
Capriootje schreef:Als de druk om eraan te verdienen er niet direct is, zijn het echt leuke projecten. Zelf heb ik er meerdere gehad en aan de ene wat meer overgehouden als de ander maar het traject vond ik leuk en ik deed het als hobby/extraatje. Zolang dat je insteek is zou ik zeggen waarom niet.
Ik rekende alleen de voer, hoefsmid, enten kosten etc. En niet de kleine extra’s maar je kan alles bijhouden als je dat fijn vind en aan het einde van de rit kijken wat je er aan ‘verdiend’ hebt. Puur voor alleen het geld zou ik het niet doen, dan is het risico van hoge da kosten etc. Te hoog zo kleinschalig.
Eatshay schreef:celine181 schreef:Super bedankt voor je antwoord! Het is puur hobbymatig, ik mis het paardrijden zo nu mijn eigen paard er al een tijd uit ligt (en dat blijft de komende tijd helaas zo). Ik ben er financieel niet afhankelijk van gezien ik doordeweeks gewoon een baan heb, het zou alleen mooi zijn om er een extra centje aan te verdienen en in de tussentijd het leuk hebben met het paard en alles wat erbij komt kijken.
Dan gewoon lekker doen! Heb jij er een hartstikke leuke tijdsbesteding aan, en er is weer een paard wat een rustige en fijne start gaat krijgen, om daarna met een nieuw baasje verder te gaan.
Leuk hoor! Maak je er een volg-topic van als het zo ver komt?
MCE schreef:gewoon doen, lekker genieten en het paard goed opleiden
zeker als je de ruimte/tijd/geld hebt, niemand kan in de toekomst kijken hoe of het gaat verlopen
wel eerst even goed laten keuren - ook al zijn de verkopers bekende hou het zakelijk
kun je wat je nu koopt straks verder verkopen, als het nu rondom gezond en zonder manko's is wel, als je nu al een paard met problemen koopt, kun je dat er uit rijden of niet
goede voeten, gelijke voeten voor en gelijke voeten achter zijn ook heel erg belangrijk
alle succes en hoop dat het lukt
celine181 schreef:MCE schreef:gewoon doen, lekker genieten en het paard goed opleiden
zeker als je de ruimte/tijd/geld hebt, niemand kan in de toekomst kijken hoe of het gaat verlopen
wel eerst even goed laten keuren - ook al zijn de verkopers bekende hou het zakelijk
kun je wat je nu koopt straks verder verkopen, als het nu rondom gezond en zonder manko's is wel, als je nu al een paard met problemen koopt, kun je dat er uit rijden of niet
goede voeten, gelijke voeten voor en gelijke voeten achter zijn ook heel erg belangrijk
alle succes en hoop dat het lukt
Bedankt voor je tips, ik wil inderdaad toch wel eerst het paard laten keuren. Het zijn bekenden (ik heb vroeger voor hun paarden getraind) maar heb ze al een tijd niet gesproken, ben weer in contact gekomen nadat ik vroeg of ze evt. wat leuks hadden staan op dit moment. En ook omdat zij er al even niks mee gedaan hebben maar het paard van het land af komt is het toch even handig om te weten of hij geen gekke dingen heeft. Ze gaan hem van de week ophalen uit het land, daarna ga ik hem bezichtigen.... En dan maar hopen dat hij echt zo leuk is als hij lijkt
Rytir schreef:Keuren is wel zo verstandig. Ook al zijn het bekenden, zij kunnen ook niet in het paard kijken. Als er uit de foto's een bemerking komt is de kans klein dat je de 7000,- gaat halen over een jaar.
Gini schreef:Ik ben er niet helemaal in thuis, maar zelfs zonder aan absolute winst te denken: kan een paard op een half jaar tijd meer dan verdubbelen in waarde? Ik snap dat een verder opgeleid paard dat wat meer van de wereld gezien heeft zeker wel voor waardevermeerdering kan zorgen, maar 133% van de inkoopprijs, is dat niet wat te utopisch? Ook al doe je het maar voor de leuk?
BaileyMix schreef:Gini schreef:Ik ben er niet helemaal in thuis, maar zelfs zonder aan absolute winst te denken: kan een paard op een half jaar tijd meer dan verdubbelen in waarde? Ik snap dat een verder opgeleid paard dat wat meer van de wereld gezien heeft zeker wel voor waardevermeerdering kan zorgen, maar 133% van de inkoopprijs, is dat niet wat te utopisch? Ook al doe je het maar voor de leuk?
Het lijkt me niet ondenkbaar dat een correcte, gezonde 6-jarige die goed beleerd is en al wat kent voor €7000 zou gaan. Eerder verbazend dat hij dan nu voor €3000 zou gaan, maar misschien gewoon geen heel indrukwekkende papieren of spectaculaire gangen?
BaileyMix schreef:Gini schreef:Ik ben er niet helemaal in thuis, maar zelfs zonder aan absolute winst te denken: kan een paard op een half jaar tijd meer dan verdubbelen in waarde? Ik snap dat een verder opgeleid paard dat wat meer van de wereld gezien heeft zeker wel voor waardevermeerdering kan zorgen, maar 133% van de inkoopprijs, is dat niet wat te utopisch? Ook al doe je het maar voor de leuk?
Het lijkt me niet ondenkbaar dat een correcte, gezonde 6-jarige die goed beleerd is en al wat kent voor €7000 zou gaan. Eerder verbazend dat hij dan nu voor €3000 zou gaan, maar misschien gewoon geen heel indrukwekkende papieren of spectaculaire gangen?
Ayasha schreef:BaileyMix schreef:
In dat geval gaat ie met een half jaar ook niet voor 7000 gaan.
Gini schreef:Jouw eerste zin is ook niet wat mij ondenkbaar lijkt, een waardevermeerdering van maar liefst 133% op 6 maanden tijd lijkt me dat wel. Enige verklaring is wat jij zegt dat 3000 euro een enorme misschatting van de huidige waarde van het paard is, maar paardenmensen staan er nu niet echt om gekend om hun paard te goedkoop in te schatten.