'Deelnemende paarden' e-quine (Annemarie van der Toorn)

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pluutje

'Deelnemende paarden' e-quine (Annemarie van der Toorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 18:38

Op Facebook komt regelmatig een oproep voorbij waarin paarden worden gezocht voor deelname aan lesweekenden bij e-quine (van Annemarie van der Toorn). De paarden worden dan, als ik het goed begrijp, gebruikt bij lessen die daar worden gegeven aan cursisten.

Ik overweeg om mijn paard hiervoor op te geven maar vind het wel spannend om hem uit handen te geven :o en ik heb ook nog wel wat vragen over bijvoorbeeld de stalling daar, het programma voor de paarden en in hoeverre je als eigenaar erbij wordt betrokken. Natuurlijk zal ik deze vragen bij de organisatie neerleggen, maar ik ben ook wel benieuwd hoe andere paardeneigenaren het e.e.a. hebben ervaren. Ook omdat het natuurlijk een iets ander karakter/doel zal hebben dan wanneer je je paard ergens in training zet of zelf lessen/hulp krijgt. Zijn er misschien bokkers die hier ervaring mee hebben?

cissy

Re: 'Deelnemende paarden' e-quine (Annemarie van der Toorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:40

Je mag er gewoon bij zijn als eigenaar voor zover ik weet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 06:40

Geen ervaring mee.
Wel gehad dat leerlingen van haar bij ons op stal een training gaven.

Mijn ruin was ontzettend lief, maar wel sensibel. Niet overdreven schrikkerig verder.

Ze kwamen met een stok met vlaggetje om daarmee over zn lichaam te gaan. Hij ging bij de achterbenen helemaal in de stress. En begon zichzelf ze verdedigen.
Dat ging maar door, hij werd steeds banger.

Ik heb op een gegeven moment maar ingegrepen. Was er klaar mee om hem zo te zien en wilde ook geen ongelukken.
Normaal gesproken kon je gewoon onder m doorkruipen, dus niks geen probleempaard en ik wou ook niet dat hij dat werd na zo'n sessie.

Verder vond ik het prima hoor, maar ik vond dat er niet goed geluisterd werd naar mijn paard.

M1+10

Annelies81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:22

Hoi,
Ik heb de opleiding gedaan.
Je wordt al eigenaar betrokken bij de training, wel is het zo dat er 2 of 3 dagen getraind wordt in meerdere sessies waardoor je over het algemeen niet bij alle sessies aanwezig.
Mocht je verdere vragen hebben kan je me een pb sturen of appen (06-48115503).

@boemel we gebruiken een stok met plastic om te desensibiliseren. Daarbij is timing essentieel. Het kan zijn dat je paard in de eerste instantie meer stress gaat ontwikkelen, maar hij daarbij leert dat wanneer hij ontspant het spannende object weg gaat. Hierbij moet diegene die het uitvoert wel het enge weg halen op het moment dat je paard ontspant. Dit kan even duren de eerste keer, alleen na de eerste keer zou het steeds sneller moeten gaan. Ik heb het ook eens gehad dat een paard de eerste keer ging rennen, maar dat dit snel over was. Het is wel zo dat de betreffende trainer dit uitlegt zodat je weet wat er gebeurd en wat de vervolgstappen zijn. Het is de bedoeling dat er gekeken/ geluisterd wordt naar zowel paard als eigenaar.
Jammer dat je een mindere ervaring hebt.

Bijna afgestudeerd instructeur Paard en Gedrag.
Alle vormen van uitdagingen/ trainingen vanaf de grond zijn welkom.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:34

Ons paard is naar een trailerlaad cursus gegaan.
Mochten er zelf het hele weekend bij zijn en hebben we ook gedaan, want ik vond het ontzettend interessant om te zien hoe ze hem trainden.

Hij was net 3, net uit de opfok en vond de trailer maar een eng ding op wielen die hem bij zijn vrienden vandaan gehaald had, dus had besloten er niet meer in te willen.
Het was toen de bedoeling een cursus grondwerk met hem te doen, maar daar kreeg ik hem niet naartoe mee. Daar zonder paard aangekomen en het aanbod gekregen hem door hun te laten ophalen en trainen tijdens een gevorderde cursus.
Hij heeft er ontzettend veel van geleerd.

Zelf ook meerdere cursussen daar gedaan in die tijd. (grondwerk, schrik en obstakeltraining)

Mijn ervaring is dat er wel goed naar de paarden gekeken word en hoe ze op dingen reageren.
Ik vond ze heel respectvol met hun trainingspaarden omgaan.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:51

Wij hebben ook keer een dag op stal gehad. Voor verschillende paarden 2 paarden met trailerlaad problemen en 1 met trekker angst.

Wij werden er als eigenlijk slecht bij betrokken. Wij zouden na die tijd nog tips krijgen nooit meer gekregen. En onze paarden zijn er allemaal slechter uitgekomen. Wouden de trailer helemaal niet meer in en trekker was nog enger dan hij al was.

Voor mij dus nooit meer.

Zalina Zalocia dressuur: L2+1, springen B+25, sgw B+6
Zoek je een leuke betaalbare fotoshoot! Neem dan contact met mij op
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:58

Goede ervaring hier! Mijn eerste paard ging met geen mogelijkheid de trailer in. Na een weekend training deed ze dat wel. Ik heb zelf ook goede uitleg gehad over hoe ik het zelf kon doen. Paard heeft daarna echt nog wel een keer gehaperd, maar ik heb nooit meer 3 uur gestaan bij een trailer.

Gelukkig heb ik nu een paard dat er zo inloopt, anders had ik haar zo weer opgegeven!

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Annelies81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:04

@maj0 heb je dit ook terug gekoppeld richting de organisatie van de opleiding?

Mijn ervaring is namelijk dat de eigenaren iig foto's/ filmpjes krijgen en tips/trucs voor het vervolg.
De vorderingen worden eigenlijk vermeld met daarbij hoe je thuis verder kan oefenen/ doorgegeven van een naam bij jou in de buurt of het advies om het dier nog op het trainingscentrum te laten staan.

Is je probleem inmiddels wel opgelost?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:34

Annelies81 schreef:
@maj0 heb je dit ook terug gekoppeld richting de organisatie van de opleiding?

Mijn ervaring is namelijk dat de eigenaren iig foto's/ filmpjes krijgen en tips/trucs voor het vervolg.
De vorderingen worden eigenlijk vermeld met daarbij hoe je thuis verder kan oefenen/ doorgegeven van een naam bij jou in de buurt of het advies om het dier nog op het trainingscentrum te laten staan.

Is je probleem inmiddels wel opgelost?

Ja gedaan maar kregen weinig reactie er op terug. Hebben het toen maar zo gelaten. Vond het erg jammer.

Trekkers blijven spannend maar liggen gelukkig niet meer direct in de sloot. 1 van de 2 trailer laders loopt op een trailer met een voorraam er nu zo op dat je het bijna niet meer bij houd de ander loopt er zo op maar vind het sluiten van de stang nog wat eng. Dus gelukkig met hulp van anderen nog wel weer op kunnen lossen.

Zalina Zalocia dressuur: L2+1, springen B+25, sgw B+6
Zoek je een leuke betaalbare fotoshoot! Neem dan contact met mij op
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 12:20

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Toch wat wisselende ervaringen zo te lezen, maar er zit misschien ook verschil tussen een eenmalige sessie of wanneer je paard gedurende een weekend meerdere sessies krijgt? In elk geval goed om te horen dat er na zo'n weekend doorgaans wel tips mee worden gegeven hoe je zelf verder aan de slag kunt, daar was ik inderdaad benieuwd naar. Annelies, ik stuur jou even een PB :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:00

MajO en Boemel, was er bij jullie dan wel een trainer bij of enkel leerlingen?

Annelies81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:08

@cissy er zijn nooit enkel leerlingen bij. De leerlingen worden bijgestaan door een trainer. Onder trainer wordt hier ook wel verstaan iemand die afgestudeerd is bij de opleiding.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie