Paard in laten rijden, zonder te stallen

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hutcherson

Paard in laten rijden, zonder te stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 18:43

Ik denk even heel ver in de toekomst maar overweeg om mijn paard in te laten rijden door een ander. In ieder geval de eerste paar keren erop en wellicht ook het licht doorrijden.

Echter wil ik mijn paard niet op een andere stal brengen/wegbrengen. Ik wil zelf met mijn paard naar locatie komen, zodat er daar met hem aan de slag gegaan wordt.. Ik wil graag aanwezig zijn en zien hoe het gaat.

Kan dit? En wie heeft er goede tips over mensen/stallen waar echt vriendelijk en eerlijk wordt gereden? Zonder sporen/zwepen weet ik veel. Omgeving veluwe.

Laurievc

Re: Paard in laten rijden, zonder te stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:49

Het kan. Ik doe het bv ook haha. Zeker omdat je aangeeft dat je ook naar de locatie zelf kan komen lijkt me dat dit voor veel stallen wel te doen is. Ik kom bv niet op locatie omdat me dat teveel tijd kost. :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:53

Kan je niet beter iemand bij jou aan huis laten komen? Is het niet een beetje veel van het goede om én elke keer een trailerrit te maken, én je paard te laten beleren, wat ongeacht de methode, nou niet het meest stressvrije stukje in het leven van je paard gaat zijn?
In mijn mening is alleen al het stukje vreemd terrein een goede reden om ofwel je paard tijdelijk elders te stallen zodat het terrein sneller niet meer vreemd is, ofwel iemand naar jouw bekende terrein te laten komen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 18:54

Snap ik helemaal laurievc. Ik vind het geen probleem om op locatie te komen. Wat kan ik verwachten bij het inrijden? Ik heb zelf mijn eigen paard ingereden (koudbloed) en dat ging super... Dier gaat voor me door het vuur maar ik moet nu echt iets verantwoordelijker zijn. Als er nu iets misgaat met mij(wat kan gebeuren met inrijden) dan heb ik zakelijk problemen. Als ik niet kan werken zeg maar :') vandaar dat ik dit overweeg. Is het dan de bedoeling op 1x per week er mee aan de gang te gaan of moet ie dan een tijd lang elke dag op locatie komen? Wat is gebruikelijk?

@nessinator. Paard gaat niet op andere stal gestald worden. Ik wil het proces graag van heel dichtbij volgen. Wil er ook graag snel zelf op zodra het kan en wil zeker weten dat er netjes en eerlijk met dier wordt omgegaan. En paard gaat voordat hij überhaupt ingereden wordt vaak zat mee op de trailer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:58

Ik zou gewoon bij jou in de buurt eens wat bij paardrijders of rijverenigingen gaan informeren. Er zijn vast wel mensen die je tips kunnen geven.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:59

Even tegengeluid : Ik deed het juist niet op locatie omdat ik het heerlijk vond om ook zelf te voeren, te poetsen en bijvoorbeeld nog een keer extra te longeren en te wandelen ofzo, zodat de paarden en ik meer contact kregen, wat de ontspanning bij het zadelmak maken ook ten goede kwam. Het is natuurlijk geen motor waar je opstapt.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 19:03

Hutcherson schreef:
Snap ik helemaal laurievc. Ik vind het geen probleem om op locatie te komen. Wat kan ik verwachten bij het inrijden? Ik heb zelf mijn eigen paard ingereden (koudbloed) en dat ging super... Dier gaat voor me door het vuur maar ik moet nu echt iets verantwoordelijker zijn. Als er nu iets misgaat met mij(wat kan gebeuren met inrijden) dan heb ik zakelijk problemen. Als ik niet kan werken zeg maar :') vandaar dat ik dit overweeg. Is het dan de bedoeling op 1x per week er mee aan de gang te gaan of moet ie dan een tijd lang elke dag op locatie komen? Wat is gebruikelijk?

@nessinator. Paard gaat niet op andere stal gestald worden. Ik wil het proces graag van heel dichtbij volgen. Wil er ook graag snel zelf op zodra het kan en wil zeker weten dat er netjes en eerlijk met dier wordt omgegaan. En paard gaat voordat hij überhaupt ingereden wordt vaak zat mee op de trailer.

Daarom ook de vraag: waarom niet lekker thuis, waarom nodig je niet iemand uit op je huidige plek om met je paard aan de slag te gaan, in plaats van hem continu ergens heen slepen?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 19:16

Ik zou het ook lekker bij jou thuis laten doen... Ik maak ook zadelmak, enkel train ik deze paarden ook door op de stal waar ze staan. Lekker op ons eigen tempo, niks overhaasten en vooral lekker vanuit ontspanning. Ben van mening dat het veel fijner is om een aantal dagen ertussen te laten zodat het paard er even over na kan denken i.p.v. een aantal dagen achter elkaar doorpakken. Eigenaar is er ook gewoon bij, waar ik overigens ook geen problemen mee heb.

Edit
Als aanvulling... Mij lijkt het ook niet erg fijn om voor iets dat al zoveel impact heeft ook nog eens op een vreemde locatie te doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 19:33

Ik snap je gevoel helemaal. Zelf zou ik de paarden ook niet weg willen brengen. Maar ik wil als ruiter juist niet meer op locatie zadelmak maken. :n

Het kost me teveel tijd, maar dat is niet het enige probleem. Juist omdat ik geen cowboy ben (daarmee bedoel ik onverschrokkenheid + rare sprongen kunnen uitzitten) en ik altijd wil voorkomen dat je begint met spanning of een nare ervaring. Een nieuwe stap zet ik graag als de gelegenheid zich voordoet. Niet volgens afspraak op vrijdagmiddag om 14.00 uur.

Paard kan vrijdagmiddag om 14.00 uur net geschrokken zijn en op voorhand al spanning hebben, terwijl paard vrijdagavond om 19.00 uur wél lekker voelt. Natuurlijk kan je zeggen: wij werken alleen met een paard als het op dat moment goed voelt. In de praktijk is dat best lastig, als je voor dat moment een afspraak hebt gemaakt (ruiter naar paard of paard naar ruiter). De moeite is gedaan en je gaat het vaak in elk geval proberen, ook al weet je nog niet of het wat gaat worden. En beslis je vrijdagmiddag om 14.10 uur dat dit tóch niet een goed moment is om met een paard te werken, dan is het moeilijk om je niet een béétje knullig te voelen, zelfs al is het de meest verstandige beslissing. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik een projectpaard zadelde en niet tevreden was over hoe hij voelde. Dan vroeg ik alleen een oefening die bekend was en die hij gemakkelijk goed kon uitvoeren (dit kan al iets kleins zijn als opstappen of desnoods alleen een rondje lopen) om hem vervolgens weer weg te zetten. Dat is nooit een mislukking. Het volgende moment zetten we namelijk weer een stap vooruit. Ik ben niet van drie passen vooruit, twee achteruit, drie vooruit. Ik kies liever voor elke keer een klein stapje vooruit. Door iets bewust niet te doen, ga je niet een stap achteruit. Zo bevestig je het veel sneller.

Staat het paard bij mij op stal, dan ken ik hem/haar 100x beter dan wanneer ik er alleen op bezoek kom. Ik weet al snel wat zijn/haar gewoontes zijn. Wat bij hem/haar hoort of wat abnormaal is. Allemaal kleine stukjes informatie die mij meer houvast geven voor het maken van de juiste beslissingen. Ze kennen mij beter en ik ben niet meer die vreemde snuiter die nieuwe dingen gaat doen, maar gewoon de verzorger. Ik kan indien nodig meerdere malen per dag een heel korte oefening proberen, in plaats van alles in één afspraak stoppen.

Dit geldt ook voor het werken met trainingspaarden op afspraak. Dat doe ik alleen zodra ze licht zadelmak zijn, niet tijdens het proces zelf. Dat deed ik wel en het ging tegen mijn gevoel in, dus dat doe ik nu niet meer. Want gaat er daardoor iets mis, ook al is het klein en weer op te lossen, dan schreeuwt alles in mij: ik wist dat ik dit niet had moeten doen. Dat wil ik niet. Wij filmen daarom het proces, zodat de eigenaar wel kan zien wat er gebeurt, hoe wij werken en hoe het paard reageert. Verzoekjes zijn ook geen enkel probleem. Wil de eigenaar bitloos rijden, dan beleren we bitloos. Zolang ik dat maar in mijn eigen rust en concentratie kan doen op het moment dat het paard er klaar voor lijkt. Zo behalen wij de beste resultaten.

Anyway, zo kan ik nog een heel boek schrijven, maar dat is niet relevant. Ik ging even los om de andere kant te belichten, sorry. Ik weet welke risico's er zijn voor paard, ruiter en eigenaar. Je moet je dus alle drie goed voelen bij een bepaalde situatie. Er zijn meer dan genoeg ruiters die wél op locatie komen of die in elk geval op afspraak met een paard willen werken en die daar ook geen last van hebben (en/of gewoon 100x handiger zijn dan ik). Dat scheelt al een hoop, want ik ben ervan overtuigd dat een ruiter in zijn/haar comfortzone het paard vertrouwen kan geven en dat doet wellicht meer dan de mate waarop je achter een bepaalde methode van beleren staat. :) Dat is heel persoonlijk. Zo rijd ik het liefst helemaal niet aan een longeerlijn, maar de ander ontleent daar zijn veiligheid aan en doet niet anders. Voor het paard is het belangrijk dat wat je doet, dat je dat goed doet en dat je je er prettig bij voelt. Longe of geen longe (puur als voorbeeld).

Wil je het paard echt niet ergens stallen, dan zou ik toch eerst proberen om een ruiter aan huis te krijgen. Tijdens het beleren krijgt een paard veel indrukken te verwerken en ze kunnen er heel moe van worden. De verplaatsing is weer een extra indruk. In het begin reserveer ik die ruimte op de harde schijf liever voor de aandacht bij mij/de nieuwe stap in de ontwikkeling. Reist je paard heel makkelijk én is hij/zij goed gewend aan de locatie waarop het beleren gaat gebeuren, dan is het een ander verhaal.

Veel succes!

Dressuurzadel gezocht:
MSFC Professional / Ideal Roella of Suzannah
Zitmaat 17,5 inch | Boommaat wide/wide+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:03

Ik heb geen ervaring met (zelf!) zadel mak maken, maar ik kan me het wel voorstellen.

Wanneer je dit in het verleden hebt gedaan, gok ik dat je ook niet zomaar opgestapt bent? Dus eerst een traject van longeren en wandelen/grondwerk. Als je dit ook met zadel hebt gedaan en je paard vaker verplaatst met de trailer, is het toch een relatief kleine stap iemand anders erop te laten?

Voorwaarde is wel dat het paard echt goed trailermak is en hier geen/amper extra spanning van opbouwt.

Als jij er gewoon bij bent ben jij toch een stabiele factor, zou dat niet hetzelfde wegen als je paard wegbrengen en hem na een maand ophalen? Voor een paard is het dan alsnog een vreemde omgeving maar ook zonder bekend gezicht.

Ik bedoel: mijn pony was echt een schrikbeestje. Maar met verhuizingen leunde hij heel erg op mij en vertrouwde me met alles wat ik deed: dit was veilig! Dus de keren dat ik net verhuisd was, was mijn pony eigelijk makkelijker dan in zijn vertrouwde omgeving, want alleen ik was zijn stabiele factor op dat moment.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:39

Wij hebben beide gedaan: iemand aan huis laten komen, een 3-tal keer per week tot ik het paard kon overnemen. En, zelf met het paard op verplaatsing gaan om hem daar zadelmak te laten maken. We hebben nooit het paard elders gestald om zadelmak te maken.

Don't take anything for granted

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:53

Ik heb iemand aan huis laten komen, 2 a 3 keer per week. Met daarbij de duidelijke afspraak dat er per keer alleen gedaan werd wat voor dat moment reeel en goed was. Ik betaalde dus per keer, en niet per tijdsinvestering en ben steeds heel duidelijk geweest dat het mij om de leerstap voor dát moment ging en níet om de tijd die het die keer kostte. Wat dus betekende dat ik de ene keer bedrag x kwijt was voor tien minuten, en de andere keer hetzelfde bedrag voor een half uurtje.

Werkte voor ons heel fijn!

Iedereen een Connemara!!

.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 22:55

Marocje schreef:
Ik heb geen ervaring met (zelf!) zadel mak maken, maar ik kan me het wel voorstellen.

Wanneer je dit in het verleden hebt gedaan, gok ik dat je ook niet zomaar opgestapt bent? Dus eerst een traject van longeren en wandelen/grondwerk. Als je dit ook met zadel hebt gedaan en je paard vaker verplaatst met de trailer, is het toch een relatief kleine stap iemand anders erop te laten?

Voorwaarde is wel dat het paard echt goed trailermak is en hier geen/amper extra spanning van opbouwt.

Als jij er gewoon bij bent ben jij toch een stabiele factor, zou dat niet hetzelfde wegen als je paard wegbrengen en hem na een maand ophalen? Voor een paard is het dan alsnog een vreemde omgeving maar ook zonder bekend gezicht.

Ik bedoel: mijn pony was echt een schrikbeestje. Maar met verhuizingen leunde hij heel erg op mij en vertrouwde me met alles wat ik deed: dit was veilig! Dus de keren dat ik net verhuisd was, was mijn pony eigelijk makkelijker dan in zijn vertrouwde omgeving, want alleen ik was zijn stabiele factor op dat moment.

Uiteraard stap ik niet zomaar op een onbeleerd paard :') mijn hemel nee... Ik ben geen 18 meer :P
Wellicht dat ik er tegen die tijd gewoon voor kies om het zelf te gaan doen. Dat is een kwestie van gevoel. Bij mijn oudste heb ik 1,5 jaar grondwerk gedaan voordat ik erop zat. Ging perfect. Vorige fries precies hetzelfde met inrijden, ook zelf gedaan.

Maar dit is de eerste warmbloed die ik als jonkie heb. Heb wel jonge warmbloeden gereden vanaf 3 maar niet als 1e erop zeg maar. Als ik hem af en toe een sprintje zie trekken denk ik echt wooow... Blij dat ik daar niet opzit :+
Maar goed hij is elke dag bij mij, hij is ontzettend lief en aanhankelijk. Ik wil voornamelijk goed mn opties afwegen zodat ik over 2-3 jaar en goede keuze kan maken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie