privéstalling ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rinskecl

privéstalling ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 19:15

hallo,

Ik sta nu op een doe-het-zelf stal waar in de winter nog wel gevoerd wordt maar voor de rest moet je alles zelf doen.

maar nu kwam ik op Maktplaats een privéstalling tegen die voor mij wel een eindje verder is maar eigenlijk voor mijn paard alles heeft. Bij deze stal moet je ook alles zelf doen dus ook het voeren

Ik heb zelf vrij weinig ervaring met dit soort stallen, dus ik ben op zoek naar ervaringen.

groetjes
Rinske

nanoukkie

Re: privéstalling ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:22

Iedere stal is zo anders, dat wij hier moeilijk antwoord op kunnen geven. Mijn tip is: ga kijken en observeer de paarden. Hebben ze water/hooi...
En er is altijd wel iets dat tegen zal vallen op zo een stal, niet alles kan perfect zijn (in jouw ogen). Ik ben soms wel tevreden dat ik eens een dagje over kan slaan, omdat er wordt voorzien in de basisbehoeften!

Rinskecl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 19:27

als ik het goed heb gegrepen worden mijn vrienden hun paarden en mijn paard (waarmee ik naar die stal zou kunnen verhuizen) de enigste paarden die op die stal komen staan. Dus de Privé stal staat nu leeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:08

Wat voor mij wel van belang is, is hoe betrokken de stalhouder is.
Bv. een stuk omheining is kapot. Wordt dit meteen gemaakt door de stalhouder of moet je het meermaals vragen tot je het uiteindelijk zelf maar maakt?
En dit is uiteraard maar één voorbeeld, maar ik merk best wel vaak bij dergelijke stalletjes dat de klanten het voor een groot deel zelf onderling maar moeten uitzoeken. Als je daar voor bent, helemaal fijn, maar ik heb toch graag een stalhouder die toch zelf ook nog wel betrokken is en als centrale contactpersoon dient.

JufDiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:11

Volgens mij heeft dit echt voor en nadelen. Maar ik zou inderdaad even goed met de eigenaar van de stal overleggen wat er gebeurd als er iets kapot is of iets dergelijks. Heel handig om daar van te voren hele duidelijke afspraken over te maken.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:12

Alles valt of staat met duidelijke afspraken en communicatie.
Wat verstaat deze verhuurder onder 'alles zelf doen'? Wat doet hij als hij 's morgens opkomt en ziet dat de paarden door de draad zijn? Of als er eentje ligt op een tijd dat 'ie dat normaal niet doet? Of als er mensen staan te voeren over je draad heen?
Alles zelf doen is denk ik ook zelf inkopen? Hoe staat de verhuurder er tegenover als bv elke 2 weken er zo'n grote vrachtwagen van de fouragehandel het terrein opdraait om een megapak hooi te lossen? Dit lijken 'kleine dingen' maar zodra het een maand goed geregend heeft en de oprit kletsnat is en deze vrachtwagen daardoor sporen gaat trekken, willen verhuurders nog wel eens als een blad aan de boom omdraaien...

Alles zelf doen geeft heel veel vrijheid. Maar heeft echt ook nadelen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:44

Als je het kan combineren met elkaar is het wel te regelen en fijn voor je paard dan. Maar omdat je zegt dat het een stukje rijden is, hoever is het dan? Je wilt er met nood/spoed toch snel iemand bij kunnen hebben.

Ik heb 2 paarden (1 van mij en 1 van mijn vriend) op een privé stal bij mijn ouders aan huis. Dit heeft voor en na delen, in de zin van dat je alles zelf moet doen (voeren, mesten, onderhoud etc.) maar ook heel veel voordelen dat je zelf kan bepalen hoe je paarden gehouden worden, hoeveel ze eten, hoeveel ruimte ze hebben etc. Ik zou zelf de zorg niet snel meer uit handen durven geven. Maar ik woon er wel heel erg dichtbij en mijn moeder zelf is ook paardenvrouw in hart en nieren dus die houd een oogje in het zeil en belt eerst de DA en dan mij als het echt nodig is. Dat stelt wel gerust :j
Ook als je eens een dagje weg wilt, weekendje of vakantie oid dat er andere mensen zijn die ik vertrouw die de zorg even over kunnen nemen is heel fijn vind ik persoonlijk.

Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden bij de verhuizing. Mocht dat allemaal kunnen en lukken zou ik het zeker aanraden om je paard in eigen beheer te nemen :)