Opzoek naar Fries rijpaard recreatie /dressuur! Graag advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LeenArnhem

Opzoek naar Fries rijpaard recreatie /dressuur! Graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 22:19

Hallo allen, ik ben opzoek naar een Fries rijpaard. Die wel is doorgereden. Rond de 1.65 cm liefst groter. Zijn er mensen die hun ervaringen met mij willen delen. Bij welke stallen ik moet kijken? Mijn budget zit rond de 5000 euro.

Alvast bedankt! Gr Leen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:49

Oei, ik vrees dat je budget aan de lage kant is voor een raszuivere gezonde fries, en al zeker met die stokmaat. Toen ik me vorig jaar ook nog even op een fries oriënteerde vond ik voor dat bedrag niet eens een onbeleerde 3jarige en die waren kleiner.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 23:14

https://www.frysk-andaluz.com/

Hier hebben ze altijd een leuk aanbod aan friezen. Ik vrees alleen dat je er met dat budget niet gaat komen. Maar ik denk dat het sowieso lastig wordt om dan bij een stal te slagen. Wellicht particulier meer keuze. Maar misschien de moeite waard om eens te zien en wat hun prijzen zijn. Ik heb echt geen idee.

boemel

Re: Opzoek naar Fries rijpaard recreatie /dressuur! Graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 23:53

Ik weet niet tot welke leeftijd je kijkt, maar je budget is aan de lage kant als het paard niet al te oud mag zijn.

Ik heb de laatste tijd aardig wat Friezen bekeken op stallen. Prijzen: Eur 7500,00 voor een mooie, maar niet al te grote 3 jarige. Hetzelfde bedrag voor een fraaie 10 jarige, die braaf was, maar verder weinig kende en slecht in conditie was.
Eur 8500,00 voor een niet al te grote ruin van 5 jaar oud. Goed lopen, maar niet makkelijk.

We zijn uiteindelijk particulier geslaagd. Een goudeerlijke 11 jarige merrie, die M dressuur gelopen heeft, maar al een aantal jaar weinig gedaan had en echt weer helemaal opnieuw opgepakt moest worden.

Ze zat nog steeds boven de eur 5000,00.
Je kan natuurlijk een keer mazzel hebben, maar er worden momenteel regelmatig Friezen gevraagd, dus ik vrees dat het lastig gaat worden.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 07:50

Dankjewel voor de reacties! Ik was al even opzoek. Kon ook niks vinden wat maar een beetje in de buurt kwam qua prijs. Rond de 8000 euro moet ook wel lukken. Dan moet ik nog even doorsparen. Ook geen probleem. Liever nog een tijd sparen en een leuk Fries paard kunnen kopen. Dan een te laag budget en een paard kopen die of te oud is, of nog veel aan moet gebeuren.....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:00

Op MP staat nu wel een zadelmakke merrie van 3 jaar voor Eur 5500,00 te koop.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:22

Ik TEM even, volgens mij staat dit topic in het verkeerde forumdeel.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:33

Wij zijn op dit ook opzoek naar een lieve Friese merrie. We hebben best wel wat wensen:
- Geen gebreken, ook geen eczeem;
- Stermerrie, voorkeuren voor bepaalde merrie stammen;
- Beleerd en al wat doorgereden onder zadel;
- Liefste ook al beleerd voor de wagen;
- Meewerkend en lief karakter;
- Geschikt om alleen de laden en alleen op buitenrit te gaan;
- Sociaal opgegroeid en moet sociaal gehouden kunnen worden.
- Geen handje contantje (liep het bij ons laatste op vast. We moesten een royaal bedrag cash direct afrekenen na de keuring bij de kliniek)

En met het budget (10.000 - 15.000) wat wij in gedachten hebben, zouden we best bij de bekendere stallen terecht kunnen, maar de paarden vliegen als warme broodjes over de toonbank op het moment! Gekkenhuis.

En daar wringt het ook wat bij mij: je moet super snel reageren en er is weinig tijd om een paard 2 of 3 keer te bezoeken. Je moet heel snel beslissen! Er hijgen zomaar 3 andere kopers in je nek. Terwijl ik zo graag zorgvuldig en niet over 1 nacht ijs wil gaan. Ik koop namenlijk een paard in principe voor zijn/ haar leven, dus de klik is erg belangrijk. Tevens drijft de huidige markt de prijzen enorm hoog op.

Dus misschien is het op dit moment geen geschikt moment om iets te vinden? En moeten we geduldig wachten?

Als je zelf niet in de Friese paardenwereld zit zoals wij, loop je vaak achter de feiten aan en zijn de fijne paarden al eerder verkocht dan dat ze aan het brede publiek getoond worden.

Voor rond de 5000 denk ik niet dat je het gaat vinden bij de bekendere stallen. Zou dan marktplaats in de gaten houden en Facebook. Eens met bovenstaande reacties: particuliere verkopers zou misschien met wat geluk nog lukken.

Via via is misschien nog wel het beste! Heb je nog een kennissen paardennetwerk die je kunt laten weten dat je opzoek bent?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:34

Stal Herven in Den Bosch al geprobeerd?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:39

Horperhoeve in Schoonoord/Zweeloo
Hier ben je ook gewoon een weekend welkom om te proberen.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 10:46

Ik heb wel wat kennissen in de huidige paardenmarkt. Ik heb hen gezegd dat ik opzoek ben. Ze geven ook aan dat mijn budget vrij laag is. Daar ga ik in ieder geval geen beleerd paard voor vinden. Ik hou marktplaats en Facebook in de gaten
. Verschillende bekende paardenstallen geven aan minimaal 10.000 euro te vragen. Dan zijn ze vaak net onder het zadel of onbeleerd. Ik kijk nu ook uit naar onbeleerde frieze paarden. Een kennis kan mij helpen bij het beleren. Maar zadelmak zal wel prettiger zijn.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 10:48

boemel schreef:
Op MP staat nu wel een zadelmakke merrie van 3 jaar voor Eur 5500,00 te koop.

Ow niet gezien! Kan je mij de link doorsturen. Alvast bedankt!

Hoefijzer2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:55

Lukasje schreef:
Oei, ik vrees dat je budget aan de lage kant is voor een raszuivere gezonde fries, en al zeker met die stokmaat. Toen ik me vorig jaar ook nog even op een fries oriënteerde vond ik voor dat bedrag niet eens een onbeleerde 3jarige en die waren kleiner.

Opzich valt dat wel mee.Wand niet elke fries word ster 1 ste premie.Heb al eens een keuring gezien dus vandaar dat ik het weet.Je kan een fijn paard kopen met dat bedrag.Omdat merries die niet in het boek opworden genomen.Niet veel opbrengen.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 11:01

Hoefijzer2 schreef:
Lukasje schreef:

Opzich valt dat wel mee.Wand niet elke fries word ster 1 ste premie.Heb al eens een keuring gezien dus vandaar dat ik het weet.Je kan een fijn paard kopen met dat bedrag.Omdat merries die niet in het boek opworden genomen.Niet veel opbrengen.

Dat geeft mij weer wat meer moed! Mocht iemand nog kleinschalige stallen weten. Dan hoor ik het graag!

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 13:28

Volgende week twee afspraken bij Friezen die binnen mijn budget vallen. Ook bereden zijn. Ik ben benieuwd!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:36

SunnyHorse schreef:
Wij zijn op dit ook opzoek naar een lieve Friese merrie. We hebben best wel wat wensen:
- Geen gebreken, ook geen eczeem;
- Stermerrie, voorkeuren voor bepaalde merrie stammen;
- Beleerd en al wat doorgereden onder zadel;
- Liefste ook al beleerd voor de wagen;
- Meewerkend en lief karakter;
- Geschikt om alleen de laden en alleen op buitenrit te gaan;
- Sociaal opgegroeid en moet sociaal gehouden kunnen worden.
- Geen handje contantje (liep het bij ons laatste op vast. We moesten een royaal bedrag cash direct afrekenen na de keuring bij de kliniek)

En met het budget (10.000 - 15.000) wat wij in gedachten hebben, zouden we best bij de bekendere stallen terecht kunnen, maar de paarden vliegen als warme broodjes over de toonbank op het moment! Gekkenhuis.

En daar wringt het ook wat bij mij: je moet super snel reageren en er is weinig tijd om een paard 2 of 3 keer te bezoeken. Je moet heel snel beslissen! Er hijgen zomaar 3 andere kopers in je nek. Terwijl ik zo graag zorgvuldig en niet over 1 nacht ijs wil gaan. Ik koop namenlijk een paard in principe voor zijn/ haar leven, dus de klik is erg belangrijk. Tevens drijft de huidige markt de prijzen enorm hoog op.

Dus misschien is het op dit moment geen geschikt moment om iets te vinden? En moeten we geduldig wachten?

Als je zelf niet in de Friese paardenwereld zit zoals wij, loop je vaak achter de feiten aan en zijn de fijne paarden al eerder verkocht dan dat ze aan het brede publiek getoond worden.

Voor rond de 5000 denk ik niet dat je het gaat vinden bij de bekendere stallen. Zou dan marktplaats in de gaten houden en Facebook. Eens met bovenstaande reacties: particuliere verkopers zou misschien met wat geluk nog lukken.

Via via is misschien nog wel het beste! Heb je nog een kennissen paardennetwerk die je kunt laten weten dat je opzoek bent?

Hebben jullie al contact gehad met de Nieuwe Heuvel in Lunteren?
Wij werden daar erg netjes geholpen en we voelden geen druk.

Sterker nog, ze boden zelf aan dat ze een paard waar we interesse in hadden, eerst verder zouden doortrainen voor we er zelf op zouden stappen.
En gaven aan dat als we dan nog steeds interesse hadden, maar het paard nog te groen vonden, ze er geen problemen mee hadden om nog langer door te trainen.

Uiteindelijk niets gekocht, omdat ons budget tot eur 8000,00 ging en we daar alleen erg jonge paarden hadden staan, maar de wijze waarop zij met klanten om gaan, vond ik erg fijn.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:33

Nee, nog niet geprobeerd Boemel, maar dat klinkt positief!
Ik zal daar volgende week contact mee opnemen. Dankje!

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:13

Vriendin heeft vorig jaar een 3 jarige Friese hengst gekocht van een grote stal. Net aan zadelmak, 2e premie als veulen en ging weg voor €13.000,- excl de kosten om hem te ruinen. Ze heeft hem 1x proef gereden want er waren meer kapers op de kust.
Heeft wel heel goed uitgepakt want het is een super lief paard.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:22

Leen, op welke wijze heb je deze 2 bezichtigingen nu gevonden? Via via? Marktplaats?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:18

Ik ben heel benieuwd. In welke leeftijdcategorie zoek je?

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 16:35

SunnyHorse schreef:
Leen, op welke wijze heb je deze 2 bezichtigingen nu gevonden? Via via? Marktplaats?

Via via! Ik lease nu een paard op een grote pensionstalling. Daar heb ik meerdere mensen aangesproken. Om voor mij uit te kijken. Het werpt zijn vruchten af! Ben benieuwd of het wat is.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 16:36

_Lobke_ schreef:
Ik ben heel benieuwd. In welke leeftijdcategorie zoek je?

Liefst beleerd en vanaf 5 t/m 12 jaar

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:39

Goed zo Leen: succes gewenst, hopelijk zit er een leuk paardje tussen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:59

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:44

Ervaringen delen over handelsstallen kan op ED. Echter dit topic is er meer gericht om een Fries paard te zoeken. Dat hoort op de Markt van Bokt waar je gratis een advertentie kunt plaatsen. Vandaar dat ik hier een slotje plaats.