Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:48

Elisa2 schreef:
Het wijkt wel af, ben zelf klassiek duits geschoold en heb een periode bij een "moderne" dressuurruiter gelest.

Grote verschillen waren: ipv voorwaarts/ neerwaarts rijden, hals gelijk in een (wedstrijd)houding plaatsen. Van achter naar voor rijden moet je bij beiden, maar bij de moderne dressuur is het blijven vasthouden aan de voorkant tot het paard loslaat/ overgeeft. En bij klassiek is het contact houden, paard zoekt zelf de hand op en je hebt geen druk aan de voorkant.
Modern is paard door de weerstand heen zetten op "druk", klassiek is zorgen dat er geen weerstand ontstaat. Nouja, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Grote verschil vond ik: klassiek was een blij paard, rijden was gebaseerd op samenwerking, opbouw was geleidelijk aanpassend aan het niveau en fysieke kunnen van paard en ruiter op dat moment.Als er verzet was omdat je bij een grens kwam dan werd er gekeken waarom dat was een heel voorzichtig naar toe gereden, gewoon steeds stap voor stap. Duurde allemaal uiteraard veel langer. Maar voor ieder paard haalbaar.

Bij de "moderne" dressuur kwam het paard direct in verzet, waar "doorheen" gereden moest worden. Paard moest zich overgeven, mag geen verzet tonen..paard van mij accepteerde dit niet (terecht) en werd gezegd dat hij niet geschikt was, beter een andere kon kopen.
Door de hoge halshouding drukte paard zijn rug weg en ging zich vastzetten waardoor er een rugblessure ontstond.


Hier ook exact diezelfde ervaring :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:50

Ik heb gelukkig altijd de klassieke stijl gehad en me dan ook zo vaak verbaasd over de mensen die zulke zware paarden hadden.
En me ook compleet geërgerd dat dat zware steeds meer in opmars kwam. Niets geen samenwerking maar fitnessen te paard.
Gelukkig lijken we weer terug te gaan naar hoe dressuur ooit bedoeld was.

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:12

_Penotti schreef:
Ik heb gelukkig altijd de klassieke stijl gehad en me dan ook zo vaak verbaasd over de mensen die zulke zware paarden hadden.
En me ook compleet geërgerd dat dat zware steeds meer in opmars kwam. Niets geen samenwerking maar fitnessen te paard.
Gelukkig lijken we weer terug te gaan naar hoe dressuur ooit bedoeld was.

Hhmmm, ik ben bang dat het meer is dat jij je meer in die kringen begeeft.

Er is nog altijd een niet te onderschatten groep die deze versie van geen-gel*l-trek-'m-in-de-krul aan blijft hangen.

Moeten ze eens met Tante Taart komen proberen. Ik geef ze een lange zijde.........

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:14

Tante taart :D

Ik hoop stiekem toch dat hij geen gelijk hebt |(

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:32

_Penotti schreef:
Tante taart :D

Ik hoop stiekem toch dat hij geen gelijk hebt |(

Ik heb in deze graag ongelijk maar het beetje wat ik op wedstrijdterreinen kom, stemt me somber. Ik zie weinig vooruitgang.

Ergens moet hier een uitspraak van mij staan: als je niet met een merrie kunt rijden, kun je niet paardrijden.
Daar ging vrijwel iedereen van over de jank.
Ik doelde daarmee op bovenstaande wijze van rijden. Dat is natuurlijk best generaliserend maar over het algemeen zijn er niet zoveel merries die deze wijze van dwang accepteren.

Je weet wel:
Een ruin commandeer je (die kun je dwingen)
Een hengst vraag je (die kun je nog dwingen als je een overmaats grote bek hebt)
Een merrie wil het verzoek in drie-voud. Als je die dwingt, lig je eraf, punt, uit }>

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:33

Ik heb lang les gehad van een Duits opgeleide instructeur, die achteraf van de krul-ruk-en-trap school was. Mensen in de wijde omtrek konden zien wie van hem les had gehad.
Daarna kennis gemaakt met de klassieke manier van rijden, en wat was dat een verademing. Deze instructeur was opgeleid door Carel Soethout, en ik wil nooit meer terug. Mijn arabier die lastig was werd ineens op de pinken te rijden, en hoewel ze een goede basis had, hebben we zo veel geleerd.

Op wedstrijden zie ik het helaas voorlopig nog niet gebeuren dat het beter wordt, zoals Conny van DressagePro laatst meemaakte toen een jury naar buiten liep om haar te vertellen dat haar paard meer over de rug (lees "dieper") moest. Oftewel, zolang jury's nog het betere ruk-en-pluk-werk met hoge punten, zullen mensen zo blijven rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:48

Idd ze zijn er nog zat hoor, been eraan en voor tegen houden. Kijk maar eens naar een groot deel van de NL dressuur top.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:53

Ik heb ook zo'n ruin gehad, wat dat betreft had het best een merrie kunnen zijn :+
Die kon je niet dwingen, die kon je netjes vragen.
Tweevoud was misschien nodig, net geen merrie drievoud :P
Maar als je daar met straffe hand op ging zitten, stond hij zo hoog dat hij net niet achterover viel.
Grof been, was een bok met grote draait.
Respect in hoe gaaf je hem vond, was alles met gemak kunnen en gaf hij de ruiter het gevoel of ze GP waren :)

Ja de dressuurtop is verschrikkelijk en nog erger, het scoort.
Maar ik meen dat die top iets je losser aan het laten is, ietsje meer die neus er uit?
Toch?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:16

Elisa, precies wat jij zegt, ik heb dezelfde ervaring. Bij de allereerste instructrice het betere ruk en pluk werk, tot paard zelfs teugelkreupel werd (wist ik veel). Ik moest mijn paard maar verkopen (ik was nog een ponyruiter en zo gek met dat dier, ik kwam huilend thuis).

Daarna gelukkig bij een echt klassieke instructeur beland, wat een verademing en wat een lol kregen we weer :-) (hoewel het ook veel persoonlijke frustratie heeft gekost omdat het echt heel anders moest en moeilijk was, paard had angst voor de hand gekregen etc., maar het was de moeite waard!)

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:20

Ik herken de ervaringen erg, over klassiek vs modern. Heb ook leren rijden als: kop moet in de Krul, houd hem er doorheen.
Ben toen overgestapt op filmpjes van Rien en gaan lessen bij Anne Veenstra. Wat heb ik daar veel van geleerd, veel meer dan in de 10 jaar ervoor!
Maar op wedstrijden is het toch vaak het moderne wat de boventoon voert hoor, vooral in jurering ook wel. Ik had mijn paard vriendelijk voorgesteld maar bleef wat te lang, kreeg ik van een jury verliespunt met de opmerking dat ik hem door de kaak moest rijden, en dat haar thuis diep en rond moest stellen om haar los in de kaak te krijgen. Nog in discussie gegaan dat het probleem niet van voor maar van achter zat, maar zo’n discussie is compleet zinloos.
Ben ook een keer gejureerd door de genoemde Carel Soethout, reed ook fijne proeven toen, maar die wist echt te benoemen en waarderen dat ik op een eerlijke manier reed.
Ik heb zelf veel meer plezier in het rijden, sinds ik weet dat een paard nooit voor niets sputtert, en dat je met de oorzaak aan pakken verder komt dan het gevecht aan gaan en er maar doorheen rijden.
Alle keren dat ik het serieus nam ben ik nooit bedrogen uit gekomen, het paard geeft het echt wel aan als er iets is, en als je eerlijk rijdt dan doet hij alles voor je als er niks in de weg zit (tanden, zadel).

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:37

_Penotti schreef:
Ik heb ook zo'n ruin gehad, wat dat betreft had het best een merrie kunnen zijn :+
Die kon je niet dwingen, die kon je netjes vragen.
Tweevoud was misschien nodig, net geen merrie drievoud :P
Maar als je daar met straffe hand op ging zitten, stond hij zo hoog dat hij net niet achterover viel.
Grof been, was een bok met grote draait.
Respect in hoe gaaf je hem vond, was alles met gemak kunnen en gaf hij de ruiter het gevoel of ze GP waren :)

Ja de dressuurtop is verschrikkelijk en nog erger, het scoort.
Maar ik meen dat die top iets je losser aan het laten is, ietsje meer die neus er uit?
Toch?

Ja, een enkeling heeft het lef.
Maar zolang dat niet serieus punten oplevert, zal dat bij die enkeling blijven.
De meesten zien niet aan het paard dat die er veel rustiger onder lopen.

Enkele jaren geleden eens een onbedoelde demo gekregen van iemand die "even" liet zien hoe het echt moet.
Dat paard was een held op sokken en zag voor de tweede keer in z'n leven een ring van binnen. Amazone had d'r handen vol aan het paard want alles was eng. Maar ze bleef er stoïcijns op zitten, reed terug naar het punt waar ze uit moest komen en begon gewoon opnieuw. Ze werd er niet warm of koud van.
Geen geruk of gepluk, gewoon terug waar we bezig waren en doorgaan.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:43

Ik snap voor geen hol meer over welke methode, stijl of wat dan ook het nog gaat...

Arne Koets is geweldig, komt ook vaak in NL. Wil 'm eigenlijk niet te veel promoten want de clinics zitten meestal al snel vol :p
Maar degene die mij nu sinds een jaar echt kan uitleggen hoe paardrijden werkt en waar ik elke les het gevoel heb dat we vooruit gaan (ook al heb ik mentaal wel eens een dip of akkefietje met mijn merrie): Alice Zijlstra-Hijmering.
Ik volg heel graag AK clinics (die eigenlijk veel te hoog gegrepen voor mij zijn), maar daar leer ik vnl ook veel van de betere ruiters. Alice knipt voor mij dit dingen in hele minuscule brokjes, want op de één of andere manier ben ik half spastisch als ik afgeleid raak en wisselt het nog wel eens per les op welk vlak ik spastisch ben. Ze is in ieder geval een ongelofelijke eye-opener waarom ik mijn paard maar niet 'doorgereden' kreeg. Eindelijk leer ik mijn lijf eenduidig gebruiken, geen mixed signals geven, correcte antwoorden krijgen op correcte vragen, verschil maken in wanneer mijn merrie hoort te luisteren (als ik alles netjes aangeef) vs wanneer er een middelvingertje komt, geduld en begrip als het niet helemaal wil, maar daadkracht en doorzetten als er oude gewoontes gecorrigeerd moeten worden.

Excuses als ik als huis-, tuin- en keukenhobbelaar op een te dikke kruising hier nu de draad verziek. If so, carry on, if not, zet zeker Alice op het lijstje (Utrechtse Heuvelrug?)

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:59

Hoppit schreef:
Ik snap voor geen hol meer over welke methode, stijl of wat dan ook het nog gaat...

Arne Koets is geweldig, komt ook vaak in NL. Wil 'm eigenlijk niet te veel promoten want de clinics zitten meestal al snel vol :p
Maar degene die mij nu sinds een jaar echt kan uitleggen hoe paardrijden werkt en waar ik elke les het gevoel heb dat we vooruit gaan (ook al heb ik mentaal wel eens een dip of akkefietje met mijn merrie): Alice Zijlstra-Hijmering.
Ik volg heel graag AK clinics (die eigenlijk veel te hoog gegrepen voor mij zijn), maar daar leer ik vnl ook veel van de betere ruiters. Alice knipt voor mij dit dingen in hele minuscule brokjes, want op de één of andere manier ben ik half spastisch als ik afgeleid raak en wisselt het nog wel eens per les op welk vlak ik spastisch ben. Ze is in ieder geval een ongelofelijke eye-opener waarom ik mijn paard maar niet 'doorgereden' kreeg. Eindelijk leer ik mijn lijf eenduidig gebruiken, geen mixed signals geven, correcte antwoorden krijgen op correcte vragen, verschil maken in wanneer mijn merrie hoort te luisteren (als ik alles netjes aangeef) vs wanneer er een middelvingertje komt, geduld en begrip als het niet helemaal wil, maar daadkracht en doorzetten als er oude gewoontes gecorrigeerd moeten worden.

Excuses als ik als huis-, tuin- en keukenhobbelaar op een te dikke kruising hier nu de draad verziek. If so, carry on, if not, zet zeker Alice op het lijstje (Utrechtse Heuvelrug?)

Als ik het zo lees zou ik heel zuinig zijn op je instructrice.
Er zijn er niet zoveel die je leren effectief te onderhandelen in drievoud.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:18

ikke schreef:
Als ik het zo lees zou ik heel zuinig zijn op je instructrice.
Er zijn er niet zoveel die je leren effectief te onderhandelen in drievoud.


Ik ben ook heel blij met haar :D Mijn merrie is heel werkwillig, maar ik moet het wel eerlijk vragen. En soms vraag ik iets wat ik voordien compleet anders heb gewild, ze staat af en toe letterlijk te stamvoeten van 'klojo wat wil je nu?!'. Wat een verademing om een instructrice te hebben die je duidelijk zonder je tere zieltje te willen sparen gewoon zegt wat er fout gaat ÉN hoe je het oplost.
Ondertussen voel en snap ik wat ik weer fout heb gedaan (verkeerde been druk, gewicht verkeerd, etc), ooit komt de uitvoerende fase :D
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 14-08-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:18

Hoppit schreef:
Ik snap voor geen hol meer over welke methode, stijl of wat dan ook het nog gaat...

Arne Koets is geweldig, komt ook vaak in NL. Wil 'm eigenlijk niet te veel promoten want de clinics zitten meestal al snel vol :p
Maar degene die mij nu sinds een jaar echt kan uitleggen hoe paardrijden werkt en waar ik elke les het gevoel heb dat we vooruit gaan (ook al heb ik mentaal wel eens een dip of akkefietje met mijn merrie): Alice Zijlstra-Hijmering.
Ik volg heel graag AK clinics (die eigenlijk veel te hoog gegrepen voor mij zijn), maar daar leer ik vnl ook veel van de betere ruiters. Alice knipt voor mij dit dingen in hele minuscule brokjes, want op de één of andere manier ben ik half spastisch als ik afgeleid raak en wisselt het nog wel eens per les op welk vlak ik spastisch ben. Ze is in ieder geval een ongelofelijke eye-opener waarom ik mijn paard maar niet 'doorgereden' kreeg. Eindelijk leer ik mijn lijf eenduidig gebruiken, geen mixed signals geven, correcte antwoorden krijgen op correcte vragen, verschil maken in wanneer mijn merrie hoort te luisteren (als ik alles netjes aangeef) vs wanneer er een middelvingertje komt, geduld en begrip als het niet helemaal wil, maar daadkracht en doorzetten als er oude gewoontes gecorrigeerd moeten worden.

Excuses als ik als huis-, tuin- en keukenhobbelaar op een te dikke kruising hier nu de draad verziek. If so, carry on, if not, zet zeker Alice op het lijstje (Utrechtse Heuvelrug?)


Ik heb bij haar op stal gestaan en gezien hoe zij te werk ging met haar eigen paarden......
Zij komt niet in de buurt van mijn paard.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:49

_Penotti schreef:
Ik heb ook zo'n ruin gehad, wat dat betreft had het best een merrie kunnen zijn :+
Die kon je niet dwingen, die kon je netjes vragen.
Tweevoud was misschien nodig, net geen merrie drievoud :P
Maar als je daar met straffe hand op ging zitten, stond hij zo hoog dat hij net niet achterover viel.
Grof been, was een bok met grote draait.
Respect in hoe gaaf je hem vond, was alles met gemak kunnen en gaf hij de ruiter het gevoel of ze GP waren :)

Ja de dressuurtop is verschrikkelijk en nog erger, het scoort.
Maar ik meen dat die top iets je losser aan het laten is, ietsje meer die neus er uit?
Toch?


Alleen internationaal..nationaal is het nog om te janken. Ruiters die wel fijn (paardvriendelijk) rijden scoren ook gewoon niet. Heb me de afgelopen jaren echt verbaasd op het NK wbt jurering.

Goed door de kaak laten komen kan ook met vriendelijk rijden, vaak mist er dan wat aanspanning. Maar mijn ervaring in de lagere klasses is ook dat er veel jury's zitten die het eigenlijk net niet helemaal weten. Lastig hoor, kan nog een hoop verbeteren op dat gebied imo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:58

Idd als je bijvoorbeeld naar ruiters als Carl Hester kijkt, of de complete familie Rothenberger. Die vind ik echt zo fijn rijden. Dat zie je hier in NL nog niet hoor. Alles is zo strak. Ik heb gisteren weer heerlijk gelest. Zo'n fijn gevoel al zijn het nog maar kleine stukjes die ik krijg. Komt vooral omdat ik zelf veel te veel doe :+

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:19

Ik haak ook even aan.
Ben op zoek naar instructie in de regio rondom de Betuwe.
Mijn dochter heeft een pittig arabiertje en eigenlijk mis ik de vooruitgang.
Vaak wordt er tegen haar gezegd dat ze hem vooral rond moet rijden om hem bij haar te kunnen houden.
Daarbij merk ik dat hij juist heter wordt van teveel druk in zijn mond.

Doordat mijn dochter inmiddels door spanning de rust en ontspanning in haar hand kwijt is geraakt, komen ze nog wel eens in conflict.
Daarom zoek ik iemand die dit kan begeleiden.
Helaas mogen wij op onze locatie geen instructie van buitenaf.
Ik zoek iemand die als basis het van achter naar voren rijden heeft, maar wel ondersteunend durft te werken.
Zodat ze straks wel die wedstrijdring in zou kunnen, als ze dat wil. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:22

Mireille den Hoed?

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:23

Is Gelderland, maar niet Betuwe.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:24

Mireille gaat het voor mij niet worden.
Niet zozeer wbt afstand, maar met mijn ervaring in het verleden :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:24

Ophemert en Lienden is toch geen wereldafstand? Maar ik zie net dat Mireille het niet gaat worden.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:26

Ze zit daar al lang niet meer.
Ben stiekem wel benieuwd naar je ervaringen

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:29

frisian_love schreef:
Ik haak ook even aan.
Ben op zoek naar instructie in de regio rondom de Betuwe.
Mijn dochter heeft een pittig arabiertje en eigenlijk mis ik de vooruitgang.
Vaak wordt er tegen haar gezegd dat ze hem vooral rond moet rijden om hem bij haar te kunnen houden.
Daarbij merk ik dat hij juist heter wordt van teveel druk in zijn mond.

Doordat mijn dochter inmiddels door spanning de rust en ontspanning in haar hand kwijt is geraakt, komen ze nog wel eens in conflict.
Daarom zoek ik iemand die dit kan begeleiden.
Helaas mogen wij op onze locatie geen instructie van buitenaf.
Ik zoek iemand die als basis het van achter naar voren rijden heeft, maar wel ondersteunend durft te werken.
Zodat ze straks wel die wedstrijdring in zou kunnen, als ze dat wil. :o

Als je de boel dan toch op moet laden; hoe ver ben je bereid te rijden?

Opvallend dat je bijna altijd leest dat men niet zo te spreken is over de kwaliteit van lessen juist op stallen waar instructie van buiten niet toegestaan is.......
Ik zou verhuizen, eerlijk gezegd.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:33

Ze zit idd niet meer in Lienden , maar een stukje rijden is op zich geen probleem.
En op zich geloof ik ook zeker in haar manier van longeren en haar basis.
Maar helaas kan ik ook zeggen dat dit niet voor elk paard de oplossing is.
Ze doet zeker heel veel goed werk, daarom ga ik ook niet mijn hele verhaal openbaar neerzetten. ;)

En ik ben best bereid om een kilometer of 40 te rijden voor echt goede instructie