Paard schopt met achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judora2014

Berichten: 17
Geregistreerd: 18-01-20

Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 16:15

Hallo allemaal,

Ik denk probeer hier wat tips vandaan te halen.

Ik heb een paard die schopt met het achterbeen. Dit is trouwens vooral wanneer ze heel onzeker is. Ik ben al heel veel bezig met grondwerken met haar en vertrouwen winnen en dit gaat heel erg goed.
Alleen nu wil ik heel graag dat ze mij ook gaat vertrouwen met achterbenen optillen aangezien deze ook uitgekrabt moeten worden.
Ik kan inmiddels met een borstel langs haar been en beloon wanneer ze dan haar been op de grond laat staan.
Ik heb eerder wel gezien dat het been wel opgetild kan worden alleen sinds de keuring trapt ze eigenlijk. Toen is de buigproef nog wel gedaan alleen sinds dien is ze begonnen met het trappen (wat ik weet).
Ze trapt ook niet recht naar achter maar schuin opzij.

Ik denk kijk even of mensen tips hebben om de volgende stap met haar te zetten kwa benen optillen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:32

Lijkt me sterk dat een paard na 1 buigproef het licht uit je ogen wil trappen.

Misschien ben je niet handig of snel genoeg.

Hoe gaat het als de hoefsmid haar voet optilt?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:53

Klinkt meer dat ze door de (onbewust) onzekere reactie van jou ts heeft geleerd dat door trappen het gedoe stopt, als ze voor de buigproef(aankoopkeuring) wel gewoon normaal haar benen gaf.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:09

ED -> OPG ivm vraag over gedrag paarden.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:13

Slaat het paard gericht naar jou? Of verliest het evenwicht/zet het de voet neer in dezelfde lijn als waar de voet stond.

Gericht trappen ga je anders mee om dan nog geen voetje kunnen geven namelijk :)

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:05

Met de achterbenen trappen heb ik op meerdere manieren meegemaakt. Is het snelle trap? Traag? Hoe wordt het been teruggeplaatst? Beide benen zelfde gedrag?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:52

Wat gebeurt er als je een halstertouw onder de koot langs doet en de voet voorzichtig naar voren op tilt?
Het kan zijn dat ze het spannend vindt om op 1 achterbeen te staan. Door te oefenen met het touw kun je haar rustig leren om een been op te tillen.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:07

Marie111 schreef:
Wat gebeurt er als je een halstertouw onder de koot langs doet en de voet voorzichtig naar voren op tilt?
Het kan zijn dat ze het spannend vindt om op 1 achterbeen te staan. Door te oefenen met het touw kun je haar rustig leren om een been op te tillen.



Ik zou dit combineren met het leunen tegen een muur. Dus als je rechtsachter wilt oppakken, haar met haar linkerkant tegen/dichtbij een muur zetten (en omgekeerd). Zo kan ze steun vinden aan de muur. Gaat het goed dan ga je iets van de muur afstaan. Dit bereid je dan langzaam uit totdat je merkt dat je de muur niet meer nodig hebt. Dan ga je terug naar de muur en pak je het voetje met je hand op.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:09


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:17

Domino_2006 schreef:
Marie111 schreef:
Wat gebeurt er als je een halstertouw onder de koot langs doet en de voet voorzichtig naar voren op tilt?
Het kan zijn dat ze het spannend vindt om op 1 achterbeen te staan. Door te oefenen met het touw kun je haar rustig leren om een been op te tillen.



Ik zou dit combineren met het leunen tegen een muur. Dus als je rechtsachter wilt oppakken, haar met haar linkerkant tegen/dichtbij een muur zetten (en omgekeerd). Zo kan ze steun vinden aan de muur. Gaat het goed dan ga je iets van de muur afstaan. Dit bereid je dan langzaam uit totdat je merkt dat je de muur niet meer nodig hebt. Dan ga je terug naar de muur en pak je het voetje met je hand op.

En combineren met iemand die jullie even kan helpen door bij het optillen even het paard te helpen het gewicht te verdelen over de andere drie benen doet ook wonderen :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:44

Trapt ze echt of trekt ze snel haar been uit je hand?
Wat gebeurt er als je vasthoud?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:32

Hoe doet ze het bij de smid?

Bij mij is mijn paard soms te lui om haar voeten te geven, er is zo 1 voetje dat ze echt weigert te geven, aan iedereen behalve de smid :+

Doet ze het met 1 achterbeen of met beide benen?

Ik lees dat je schrijft dat ze dit vooral doet wanneer ze onzeker is. Op die manier zou ik denken dat het trappen het een uiting van frustratie, van de onzekerheid is.
Waarom is ze dan onzeker? Snapt ze het concept "voetjes geven" wel helemaal?

Hoe lang heb je haar? Hoe oud is ze?

Schuin opzij trappen = in mijn ogen naar de mens willen trappen, want die staat uiteindelijk schuin opzij wanneer hij/zij een voet wilt optillen. Is er aan het haar getrokken bij de keuring ofzo om de voet op te tillen?

Kan je je paard "trucjes" aanleren? Bij ons gaat het voetje geven makkelijker sinds ik haar vrijheidsdressuur geleerd heb. Ik heb haar de jambette aangeleerd door met de zweep het gewenste been aan te wijzen/tikken. En dan heel snel zijn en dat been vast grijpen :+ Beetje omslachtig, maar hey, het werkt! :D En uitvoerig belonen natuurlijk. Hier gaan de achterbenen als vanzelf, het zijn de voorbenen die moeilijker zijn. In combinatie met artrose durf ik niet te veel vragen - waarschijnlijk profiteert ze daar ook wel van :+

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:04

Hoi,

Het kan zijn dat je paard het enorm moeilijk vind bijvoorbeeld door verplaatsen van het gewicht.
Dit is te trainen ;).

Daarnaast geef je aan dat je paard trapt.
Doet ze dit alleen wanneer je dat been op probeert te tillen.
Het kan namelijk ook zo zijn dat het een uiting van spanning is.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-07-20 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciële deel verwijderd.

Lindsey_99
Berichten: 2487
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:53

Je hebt dit paard nog maar kort toch? Rustig blijven oefenen, ze moet vertrouwen krijgen. In het buitenland gaat het vaak wat hardhandiger en dat vergeten ze niet zo snel. Desnoods met 2 personen oefenen; eentje die bij haar hoofd staat met wat lekkers, en de andere die stapje voor stapje op een veilige manier het been steeds wat verder bevoelt. Elke keer dat ze rustig blijft belonen en brokje erin. Kan ze dat hebben, en reageert ze goed, dan een klein stukje voet optillen, neerzetten, belonen, nogmaals iets hoger etc etc. Bij elke keer/stap voet op de grond zetten; ze krijgt 'm terug en BRAAFF!!! en wat lekkers geven. Paar sessies en dan snapt ze het wel als het goed is.

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:16

Een paard wat bewust richting mij trapt, krijgt van mij een beste trap terug.

Lindsey_99
Berichten: 2487
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:15

:x

Citaat:
Dit is trouwens vooral wanneer ze heel onzeker is.


Oefenen, het heeft wat tijd nodig om ook braaf voeten geven te conditioneren. Helemaal bij onbalans, hoeven te hoog optillen, of na nare ervaringen als meppen tegen de buik of een trap. Over het algemeen krijgen ze daar niet méér vertrouwen van...
Overigens mag je van een smid of bekapper ook een tikje kennis over gedrag en herkenning ervan verwachten. Een paard trapt niet zomaar.
Je zou ook met een dik halstertouw kunnen oefenen, en de hoef iets optillen daarmee. Dan blijf je een beetje uit de 'gevarenzone' totdat ze het begrijpt en niet meer mept.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 20-07-20 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:15

Oefenen zie ik vaker terug komen en dat is ook zeker aan te bevelen.
Daarbij is het ook raadzaam om niet te oefenen door het been helemaal op te tillen. Een klein stukje kan al ingewikkeld genoeg zijn.

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:53

Annelies81 schreef:
Oefenen zie ik vaker terug komen en dat is ook zeker aan te bevelen.
Daarbij is het ook raadzaam om niet te oefenen door het been helemaal op te tillen. Een klein stukje kan al ingewikkeld genoeg zijn.

Ik ben het met Annelies81 eens. Als je een paard wilt leren om op 3 benen te kunnen staan is het belangrijk dat je het leert met kleine stukjes. Dus alleen al optillen en direct weer neerzetten. maar de vraag is ook of je de rug hebt laten nakijken door een professional. Soms hebben ze moeite met het optillen omdat er iets niet lekker zit. En ja als we daar niet naar luisteren kunnen zij niets anders doen door het zo te vertellen. Heel veel succes!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:55

Het is geen fries paard?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard schopt met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:11

Trap gericht richting mij is instant mep tegen flank of bil. Daarna moeten we een heel hartig woordje spreken en probeer ik het opnieuw (nadat ik de frustratie af heb laten vloeien). Is paard daarna onzeker dan ga ik alles opdelen in kleinere stapjes. Pak een halstertouw en doe die om de koot, rustig wat meer druk zetten en belonen bij netjes optillen zonder direct uit te halen.

Gevaarlijk gedrag straf ik af. Als het op het randje is geef ik verbaal een waarschuwing als het gericht een trap is dan geef ik een mep. Ik schop nooit, dat vind ik te heftig en je brengt jezelf uit evenwicht. Als je een trap terug krijgt ben je de sjaak.