Trainingsboekje voor eigenaar paard na zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

Trainingsboekje voor eigenaar paard na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 19:42

Oké, beetje vage titel, maar weet niet hoe ik dit kort kan samenvatten.
Ik maak paarden zadelmak voor mensen. Nu lijkt het me leuk voor de mensen om een boekje mee te krijgen met hoe de training is gegaan en foto's, wat heeft het paard geleerd hoe reageerde het paard erop enz.

Paar vraagjes aan jullie.
Zouden jullie dit leuk vinden als jullie in zo'n situatie zitten?
Wat zouden jullie leuk vinden dat in zo'n boekje komt.

Uiteraard worden de mensen tijdens de trainingen ook op de hoogte gehouden. Dit zou meer iets extra's zijn.

Ik hoor het graag van jullie!

_Caithlynn

Re: Trainingsboekje voor eigenaar paard na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:07

Ja Ik zou dit een heel goed idee vinden. Vaak zie ik toch mensen die hun paard thuis krijgen en vastlopen en problemen krijgen. Of er niet mee weg kunnen rijden. Wellicht idee hoe pak je het 1e x rijden thuis aan. En handige tips. En wellicht een hulppakket

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:11

Oh leuk! Doet me een beetje denken aan zo'n boekje van de basisschool dat je een beetje ziet wat ze allemaal geleerd hebben enzo!

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:21

Lijkt mij erg leuk als iemand dit doet bij het trainen (of beleren) en dan met name ook wat goed en minder goed werkt voor het paard in kwestie.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:22

Dat lijkt me echt perfect. Wat een goed plan. Ik zou een leuke anekdote dan ook wel leuk vinden waarin je het karakter van het paard en beetje terugziet.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:27

Wat een leuk idee. Ik zou voor een boekje in twee delen gaan. Het eerste deel inderdaad zo'n basisschoolboekje. Wat verslagjes van het proces wat foto's karakteromschrijving dat soort dingen. En dan een tweede deel met tips methodes die wel en niet helpen dat soort dingen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:30

Idd als kinderen naar de crèche gaan krijgen ze ook een boekje met hoe alles verloopt dus waarom niet bij het inrijden van paarden, super leuk!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:31

Klinkt super! Helemaal top zou een trainingsplan zijn voor de eerste weken thuis, en dan nog blanco pagina's waar ze zelf hun verdere training kunnen bijhouden, lijkt me helemaal een fijne service. Als ze dan nog les krijgen van jou, kan je zelf ook tips noteren, en "huiswerk" geven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:34

Ja tof idee en knap dat je daar extra tijd in wil steken.
Nu wat ik mss zelf liever niet zou weten, is dat het bv in het begin niet zo goed ging. Bepaalde heftige reacties, boksessies of zo, iets wat niet meer speelt maar gespeeld heeft.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:34

Leuk idee, heb ik ook wel eens aan gedacht, maar daar gaat echt wel wat tijd in zitten. Voor mij betaald die tijd daarin zich niet terug.

Daarnaast, de technieken en oefeningen die ik als ervaren trainer/ruiter uitvoer, laat ik niet doen door de eigenaar omdat ze niet correct uitgevoerd kunnen worden. Wel geef ik ze aan het einde van het traject een paar lessen met oefeningen die ze zelf wel kunnen uitvoeren en tevens als huiswerk meekrijgen, die film ik tijdens het lesgeven zodat mijn feedback en uitleg goed terug gekeken kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:41

Ik zou het heel waardevol vinden. Dan kun je in je eigen training terug kijken hoe bepaalde dingen zijn opgelost bijv met het zadelmak maken/in rijden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:47

Ik maak zelf ook zadelmak en laat erg veel vastleggen op film/foto om dit inderdaad te kunnen tonen, uitleggen & ondersteunen naar de eigenaar toe. En in het slechtste geval ook om mezelf in te dekken... Een kort verslag hoe het ging, waar ik graag verder aan wil werken of wat er gewoon al erg goed ging. Eigenlijk alle klanten vinden dit een erg fijn idee en vinden het ook heel waardevol! :)

Ik doe het dan niet in de vorm van een boekje, maar gewoon via WhatsApp, Facebook, ... Naargelang hoe de klant en ik in contact staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:50

Op de hoogte houden is vaak 'dit hebben we vandaag gedaan, het ging goed' per app.
...niets mis mee.

Maar een soort van gebruiksaanwijzing op schrift kan een meerwaarde zijn.
'Dit kwam een paar keer langs;
.... dier begint met zich af te sluiten, het blijkt belangrijk om dit goed in de gaten te houden en direct iets anders te doen, zodat het dier weer terugkomt met de aandacht.'
'Bij onverwachte dingen zet het dier geen voet verkeerd, maar het voelt minder ontspannen dan het er uit ziet.'
'Paard lijkt dominant, maar is erg onzeker. Ben je als mens niet helder genoeg, krijg je het effect van 'je geeft een vinger en het dier neemt de hele hand'.'

Dat soort waarnemingen kunnen goud waard zijn voor de eigenaar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:00

Dat laat ik de eigenaar mooi zelf doen. Sowieso maak ik alleen paarden zadelmak waar ik een goed gevoel bij heb en ook gewoon in de buurt bij de mensen thuis. Alles is voor de eigenaar te zien en ik help ze ook op weg om er zelf mee te gaan rijden.

Ik leg wel uit waarom ik dingen doe maar meestal doe ik eerst instinctief en leg later pas uit waarom. Paard staat op 1, duidelijkheid richting eigenaar is punt 2.

Het is voor mij ook niet mijn werk maar een hobby die betaald wordt. Echte lastpakken waar ik geen goed gevoel bij heb laat ik staan. Daar mag een Herman of Gert mee aan de slag. Daar ben ik ook heel eerlijk in, daar begin ik niet eens aan.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 13:49

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Interessant om jullie verschillende meningen te horen.
Uiteraard worden de eigenaren nu ook op de hoogte gehouden en krijgen ze idd een paar keer les voordat ze het paard meenemen naar huis en als ze willen dan word ook een huis begeleiding gegeven
Ik ga gewoon eens wat uitwerken met een paar ideeën, bedankt!