Ik ben net verhuisd naar Den Haag, en ben benieuwd naar aanbevelingen om mijn paardenhobby weer op te pakken omgeving Den Haag. Op fietsafstand zitten in ieder geval De Eendenkooi, De Wildhoef en Berestein, maar wellicht zijn er nog meer maneges, rijclubs etc die ik nog niet ontdekt heb. De 's Gravenhaagse Stadsrijschool ziet er schitterend uit en is goed te bereiken, maar scoort zeer waarschijnlijk maar matig op dierwelzijn. Welke stallen zou ik moeten overwegen als ik de volgende dingen belangrijk zou vinden?
- Dierenwelzijn. De paarden komen met enige regelmatig buiten, hebben een beetje fatsoenlijk passend tuig, zien op tijd een dierenarts etc.
- Professionele en vriendelijke begeleiding. Een plek waar je zonder rukken en plukken leert rijden, en waar een paard in elkaar meppen niet de manier is om dingen gedaan te krijgen.
- Af en toe de mogelijkheid om iets anders te doen, zoals een buitenrit of springlesje.
- Bij voorkeur ook een plek waar ze grotere, stevige pony's hebben, denk het type Haflinger, Fjord, Tinker. Ik ben een echte ponyruiter, paardengangen zijn niet zo mijn ding.
Ik heb 15 jaar lang paardgereden, maar ben zo'n 10 jaar geleden gestopt ivm mijn studie. Ik heb wel een aantal jaar les gehad, maar heb het grootste deel van de tijd vooral buitengereden en rondgehobbeld. Ik zoek een manege die mij een beetje kan bijschaven voordat ik aan een eigen paard begin. Mocht de ideale plek iets verder weg zijn dan mag dat ook, maar ik heb geen auto, dus OV in de buurt zou dan fijn zijn.
Wie o wie heeft er advies?