Ervaring(en) stal Twents Ruitercentrum 't Hulsbeek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfanx0

Ervaring(en) stal Twents Ruitercentrum 't Hulsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 18:32

Hai allemaal <3

De zoektocht naar een stal in de buurt voor mijn eerste aankomende eigen paard heeft zich nu toch wel een beetje beperkt (heb een lijstje stallen gehad en aantal daarvan al doorgestreept :D ). Ik heb een aantal stallen doorgekregen en heb hier al kort een kijkje genomen/rond gewandeld. Bij een stal heb ik een aantal mensen die toevallig op stal waren gevraagd naar hun ervaringen over de stal.
Helaas kon ik bij de andere stal (het onderwerp van dit bericht) zo niet echt iemand vinden. Omdat het best lastig is om van de buitenkant een beeld te krijgen van de sfeer op stal, verzorging paarden enz., ben ik benieuwd of jullie mij kunnen helpen om een goed beeld te krijgen van de stal (bijvoorbeeld omdat je er zelf staat, geregeld komt of misschien hebt gestaan). Wat zijn jullie ervaringen over stal het Twents Ruitercentrum 't Hulsbeek als pensionstal voor jou eigen paard of pony? :).

MightyMike

Re: Ervaring(en) stal Twents Ruitercentrum 't Hulsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:01

Doordat het een grote manege is, vind ik het er altijd erg druk, maar wellicht is dat voor iemand anders juist een pluspunt. Ik heb er nooit met mijn paarden gestaan om die reden, maar de omgeving om buiten te rijden is natuurlijk prachtig!

Stal 't Hoefijzer in de Lutte bekeken wellicht? Is jaren terug dat ik daar stond, maar heb het daar (en mijn paarden) goed naar mijn zin gehad.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:24

Heb mijn paarden inmiddels aan huis, maar in deze omgeving hoor ik de meest positieve geluiden idd over stal t Hoefijzer in de Lutte.
Voor de rest is het hier erg oppassen heb ik gemerkt...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:29

Je kunt toch altijd weer weg mocht het niet bevallen?

Paardenfanx0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 20:41

@martine Dat is zeker waar, maar ik wil mijn aankomend paard niet zo vaak verhuizen. Hij komt dan al hier naartoe (vreemde omgeving), laat ik hem wennen aan een nieuwe vreemde omgeving en ga ik weer weg na 1 a 2 maand. Wil daarom graag direct een goede plek vinden, in plaats van weer verhuizen na 1 a 2 maand.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:48

Stal timbo in Rossum dan?

Paardenfanx0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 20:55

@tammiebels, die stal zegt me zo nog niet echt wat. Ga ik even naar kijken op facebook/internet enzo :)

't Hoefijzer ken ik zo ook nog niet. Zal ook even naar deze kijken.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:04

Paardenfanx0 schreef:
@tammiebels, die stal zegt me zo nog niet echt wat. Ga ik even naar kijken op facebook/internet enzo :)

Fb hebben ze zag ik net, website weet ik zo niet

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:06

Genoeg stallen in dr buurt. Maar veel plekken waar ze amper buiten komen. Echt teleurstellend dat dat nog altijd zo is :(
Waar woon je zelf ?
In Hengelo zit stal pegge.
In deurningen zit nog een kleine pension stal ( op marktplaats wel te vinden )
Check eerst je eigen eisen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:07

stal meenderink is er geloof ik ook nog. Zit dacht ik in deurningen

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:35

Ik heb op manege TRC het Hulsbeek gestaan met mijn 2 paarden voor lange tijd (zo'n 7 jaar) en er ook altijd les gehad. Bij stalling inbegrepen zit voer (gewoon basis brok), hooi, 2x uitmesten per week, vlas en 2 lessen per week. Nu zijn buitenrij mogelijkheden en faciliteiten op stal echt super! Ruime binnenbak, een overdekte bak, een buitenbak, een springbak (altijd met parcoursje die er staat), een overdekte longeer cirkel en stapmolen en je zit dus gelijk in het bos en zeer veel zandpaden in de buurt. Er worden ook concoursjes georganiseerd en ik heb het er altijd zeer gezellig gehad! Moet wel zeggen dat er verder niet heel veel wordt aangeboden voor de paarden zelf. Er is zeer beperkt weidegang beschikbaar, je zou ook zelf buiten moeten zetten en binnen halen maar dit zou meer een uurtje per dag zijn want er zijn veel paarden. Er zijn ook zand paddocks maar weer hetzelfde, ze mogen er niet langere tijd in staan. Tevens is hooi dat gevoerd wordt is eigenlijk niet genoeg gezien ze toch wel 23 uur per dag op stal staan. Ik heb er mijn eerste paard(en) gestald en veel plezier gehad maar nu ik meer weet over paarden en inmiddels op meerdere andere stallen heb gestaan, zou ik er niet weer naartoe gaan om paarden te stallen vanwege gelimiteerde weidegang en dat paarden zolang op stal staan. Verder wel altijd met plezier gestaan en stal biedt verder veel.
Mocht je nog vragen hebben kun je me altijd pb sturen :)

Paardenfanx0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:38

Ik woon zelf in Hengelo. Het maakt mij niet zo heel veel uit of ik nou 5 of 15 minuten moet rijden voor ik op stal ben. Als mijn paard er goed staat, dan ben ik daar al erg blij mee. Dat is het belangrijkst. Mijn eisen zijn dat er goede weidegangmogelijkheden zijn, dat de paarden meerdere malen per dag (liefst onbeperkt)hooi krijgen, binnenbak (evt buiten), longeercirkel en stapmolen aanwezig zijn en gewoon een goeie sfeer!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:39

Marjo89 schreef:
Genoeg stallen in dr buurt. Maar veel plekken waar ze amper buiten komen. Echt teleurstellend dat dat nog altijd zo is :(
Waar woon je zelf ?
In Hengelo zit stal pegge.
In deurningen zit nog een kleine pension stal ( op marktplaats wel te vinden )
Check eerst je eigen eisen.

Stal Pegge kan ik echt aanraden! Ook het "rusthuis" gedeelte waar ook jonge paarden kunnen staan. Hier heb ik mijn pony tot vorige maand gestald en zeer over te spreken! Super vriendelijk en zoals het "rusthuis" is een grote open stal waar paarden zelf binnen en buiten kunnen lopen met onbeperkt hooi. Tevens gelijk aan zandpaden gelegen die het bos in gaan en waar je heerlijk eindeloos kan rijden. Je mag tevens gebruik maken van rijbak en alle faciliteiten van de stal. Echt heel fijn hier!

Paardenfanx0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:48

Beste Lotte (dacht dat dit jouw naam is, gezien jou gebruikersnaam, hopelijk goed gegokt :) )

Dankjewel voor jouw reactie! Daar ben ik super blij mee. Die punten die jij aangeeft zijn voor mij toch wel belangrijke punten. Paarden moeten gewoon een ochtend/middagdeel naar buiten kunnen (minimaal 3 uur) en moeten gewoon genoeg hooi krijgen op een dag i.v.m. maagzweren.

Ik heb dus net ook gehoord (via pb) die er op dit moment ook staat dat de sfeer er niet zo heel fijn is (wat betreft de klantgerichtheid van de eigenaren, met name de eigenaresse), inderdaad het hooi/voerbeleid slecht is (als ze zelf hooi geven dan mag dit niet te veel zijn; zouden ze anders koliek door krijgen), maar ook dat door de manegelessen daar best wel druk is met de rijbakken enzo. Ze hebben sinds kort ook een weidebuitenzetservice gekregen, maar daar moet je flink voor bijbetalen en komen je paarden maar 2 uur per dag buiten. Er zouden al een flink aantal pensionklanten daar, om voornoemde redenen, aan het kijken zijn naar wat anders en iets vergelijkbaars.

Weet jij zo toevallig of je van een eigen intructeur/trice les mag hebben?

Paardenfanx0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:57

Pegge ben ik inderdaad ook geweest kijken. Vond het wel een fijne stal. Werd vriendelijk ontvangen, kon met alle vragen terecht, kreeg een rondleiding door de stallen, buitenbak etc. Pluspunt vond ik daar de ruime stallen van 3,5 x 4 m en dat de paarden daar iedere dag in weidegroepen buiten komen (lees in de zomer bijna de hele dag (8/9 tot 16 uur smiddags)). Minpuntje: 1 baal vlas per week (bij zelf stal uitmesten)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:58

Ja wat betreft voerbeleid/ zelf hooi bijgeven en drukte door lessen ben ik inderdaad ook bekend mee. Wilde zelf hooi bijgeven want paarden kregen zeer weinig hooi en hier werd niet erg hartelijk op gereageerd. Tevens zijn er op veel dagen lessen in 2 bakken voor aantal uren (volgens mij maandag t/m vrijdag pony les van 16.00 tot 20.00 en paarden les van 16.00 tot 22.00 en zaterdags van 9.00 - 17.00) dus aantal uren zijn 2 bakken bezet per dag. Nu zijn er wel genoeg bakken en natuurlijk buitenrij mogelijkheden waardoor je wel kan rijden maar met slecht weer is het inderdaad zo dat je dan in de ochtend zou moeten rijden of na pony lessen zijn gestopt. Tevens heb ik wel gehad in de winter dat er soms 10 eigen paarden tegelijk reden in de lege overdekte bak dus wel druk!

Wat betreft buiten zetten - dit was voorheen niet maar ik sta hier al 8 jaar niet meer. Wel kom ik hier nog wel eens en heb ik er nog wel vriendinnen staan dus ben er verder wel bekend met hoe en wat.

Wat betreft eigen instructeur/trice van wat ik heb begrepen wordt dit niet gewaardeerd. Een van de eigenaren geeft op donderdag les voor mensen met eigen paarden. Dit is dan voornamelijk meer gefocust op springen. Verder kun je privé les krijgen als je dit vraagt van 1 van de eigenaren/ instructeurs daar maar volgens mij mag je niet een instructeur van buitenaf gebruiken. Tevens heb ik wel eens gehoord dat bijrijders moesten betalen voor gebruik van de bak maar of dit nog steeds moet weet ik niet.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:00

Paardenfanx0 schreef:
Pegge ben ik inderdaad ook geweest kijken. Vond het wel een fijne stal. Werd vriendelijk ontvangen, kon met alle vragen terecht, kreeg een rondleiding door de stallen, buitenbak etc. Pluspunt vond ik daar de ruime stallen van 3,5 x 4 m en dat de paarden daar iedere dag in weidegroepen buiten komen (lees in de zomer bijna de hele dag (8/9 tot 16 uur smiddags)). Minpuntje: 1 baal vlas per week (bij zelf stal uitmesten)

Tja die ene baal vlas krijg je ook bij TRC om zo te zeggen en daarnaast wordt stal maar 2x uitgemest en vaak nog kan ik er dan een kruiwagen uit halen met nat vlas dat ze hebben laten liggen. Tevens is die ene baal vlas dan verdeelt over die 2x mesten (vaak in ieder geval). Je zou kunnen zien of het er eentje bij kan halen zelf mocht je dit willen/ nodig hebben. Bij Pegge zijn buitenrij mogelijkheden ook echt super! Kun je echt alle kanten op richting Enschede en omgeving allemaal met zandpaden!

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:07

Stal Timbo is Rossum is dan wel een aanrader vind ik. Ze zijn sowieso klantvriendelijk! Hoe het zit met uitmesten en weides weet ik niet.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:28

98xsophiex98 schreef:
Stal Timbo is Rossum is dan wel een aanrader vind ik. Ze zijn sowieso klantvriendelijk! Hoe het zit met uitmesten en weides weet ik niet.

Dagdeel op de weide (winter paddock) naar gelang het weer, uitmesten kon je altijd voor kiezen of zelf of werd gedaan (prijs iets hoger).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:36

Bij Pegge staan ze echt niet tot 16.00 uur buiten hoor, heb er vlakbij gewoond, voor 3 uur staat alles binnen. En 'smorgens ook niet echt vroeg buiten.
Bovendien is het aantal uur op de paddock in de winter helaas erg beperkt.

Timbo idd ook beperkt weidegang.

Merelltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:41

Hoihoi :)

Met het Twents Ruitercentrum heb ook ik zelf mindere ervaringen. Van de 'buitenkant' is het een prachtige stal, maar zodra je meer naar de 'binnenkant' gaat kijken dan valt het toch nog wel erg tegen. Ik kan zelf niet veel positieve dingen opnoemen, behalve:
1. de vele rijbakken (in de zomer). Maar in de winter zijn er maar twee beschikbaar en vanwege de manegelessen wordt dit dan erg lastig (dan vaak maar 1 vrij)! Je moet dan of eerder op de dag of na de manegelessen, maar het probleem is dan dat je in een overvolle bak zit aangezien de andere pensionklanten dan ook gaan rijden. Van echt rijden komt er dan vaak niet wat, want met 8 - 10 in de bak is gewoonweg erg lastig om met iets bezig te gaan waar je op dat moment mee aan de slag wil.
2. buitenrijden; vanuit de stal ben je vrijwel direct op verschillende ruiterroutes over het Hulsbeek. Erg leuk als je van buitenrijden houdt, al heb je de routes op een gegeven moment wel een keer gezien.
3. de concoursjes die ze voor pensionklanten en manegeklanten organiseren, al moet je hierbij niet verwachten dat als je je opgeeft voor bijv. de 60 cm, dat je dan ook daadwerkelijk 60cm springt. Vaak ligt het lager dan dat.

Wat ik erg jammer vind is dat het naast een pension, ook een manege is. Het is hierdoor, zoals hierboven ook al door iemand aangegeven, erg druk. In het weekend zijn ze slechts geopend tot 18 uur, dus als je zelf moet werken (ik werk in de zorg dus heb onregelmatige werktijden en werk het weekend vaak tot 17 of 18 uur) dan kan je dus niet meer rijden of naar stal toe voor je paard. Verder is het geven van hooi, zoals wat Lotte ook aangeeft, erg lastig. Er wordt erg lastig gedaan over het geven van voldoende hooi. Door de eigenaren wordt er in de ochtend hooi gegeven (vaak veel te weinig). Als pensionklanten mogen we dan zelf in de avond nog wat geven, maar ook dit mag niet te veel zijn. De eigenaren vinden dan ook dat we beter meer brok kunnen geven, dan hooi, terwijl ik hooi zelf veel belangrijker vindt dan brok. Al snap ik het vanuit hun oogpunt wel, want brok is natuurlijk goedkoper dan hooi. Maar goed, ik vind niet dat dat de reden mag zijn om de paarden maar minder hooi te geven.
Ook zijn de weides best lastig. De paarden mogen beperkt naar buiten, zijn de weides van niet zo'n denderende kwaliteit (wordt niet gesproeid bij droogte) en zijn er te weinig weides voor het aantal pensionklanten die er met hun paard of pony gestald staan.

Mensen die mij vragen naar een stal in de omgeving zou ik deze stal zeker niet aanraden en sluit ik me aan bij wat Lotte al gezegd heeft. Hoe mooi de buitenkant dan ook is. Je mag me altijd een pb'tje sturen voor als je meer wil weten *\o/*

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:43

Bij het TRC is het inderdaad zelf buiten zetten. Dat zou voor mij dan al gelijk afvallen. Plus dat het een manege is, vind ik ook niet zo fijn. De pensionpaarden staan er wel in een aparte stal, dat wel.
De perfecte stal met alle faciliteiten én de hele dag en jaarrond weidegang, moet ik nog vinden in deze buurt.
Zelf vind ik Shining Star Stables een mooie en fijne stal. Hier komen ze een dagdeel buiten en wordt alles gedaan.
Stal Timbo is wel Ok, maar voor mij een beetje te troeperig. Een stal aan de Gammelkerstraat in Oldenzaal (staat wel op marktplaats) is wel Ok, en zo zijn er vast nog wel een aantal meer. Maar er is er geen één (voor zover ik weet) met alle faciliteiten én ook het hele jaar door de gehele dag weidegang. Is dat er wel: dan hoor ik het graag :D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:52

Je hebt er ook zelf gestaan Merel? Wanneer heb je hier gestaan? Ik stond er tot 2013 en 1 van mijn paarden die ik toen had staat er nog (verkocht aan vriendin). Inderdaad wel jammer wat betreft hooi geven en geen/ nauwelijks weidegang. Tevens dat de bakken erg weinig beschikbaar zijn is vervelend - het is verder een erg mooie stal in een prachtig gebied.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:54

Ik begrijp ineens een stuk beter dat mijn oude merrie zo genoot van de weidegang. Die kwam dus van het Hulsbeek, had al wel in de gaten dat het daar niet ruim was met de weidegang.

In Twente zijn er eigenlijk geen tot nauwelijks plekken met én een binnenbak én veel weidegang. Zeker in de winter is dat echt wel een dingetje.
Schandalig eigenlijk, want aan de bodem ligt het niet, aan de ruimte ook niet.

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:36

Achterom schreef:
In Twente zijn er eigenlijk geen tot nauwelijks plekken met én een binnenbak én veel weidegang. Zeker in de winter is dat echt wel een dingetje.
Schandalig eigenlijk, want aan de bodem ligt het niet, aan de ruimte ook niet.

Ben ik volledig met je eens! Vaak zijn stalhouders ook bang dat het land kapot gaat, terwijl met hoed weidemanagement en de ruimte die er is, het vaak wel mee valt.