Ponyrijden voor 3 jarige zuidwest Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Ponyrijden voor 3 jarige zuidwest Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 06:36

Goedemorgen,

Voor mijn 3 jarige dochter ben ik opzoek naar een plekje waar ze iedere week of om de 14 dagen pony mag rijden incl. les. in de omgeving van zuidwest Friesland.

Wie kan mij hier verder mee helpen? :)

Anoniem

Re: Ponyrijden voor 3 jarige zuidwest Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:58

Ik ken iemand die les gaf omgeving heerenveen/joure. Maar ze twijfelt helaas of ze door blijft gaan met les geven. Ook de jonge kinderen waren hier welkom. Voor de rest weer ik niet zo goed waar je terecht kan. Veel is echt pas vanaf 6 jaar.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:22

Vindt je les voor een 3-jarige niet wat hoog gegrepen? Er zijn niet voor niets vrijwel geen instructeurs die dat doen. Op die leeftijd zijn ze qua ontwikkeling nog niet zo ver dat les daadwerkelijk iets toevoegt, nog daargelaten dat lesgeven aan een peuter lastig is en lang niet iedereen dat kan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:32

Waarom op 3-jarige leeftijd op les? Eens met hierboven. Lekker poetsen, wandelen, etc. Les op zon jonge leeftijd zou ik niet helemaal begrijpen als ik eerlijk ben

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:48

Wat denk je daarmee te bereiken?
Als het om knuffenel, spelen en motorische ontwikkeling gaat, laat je driejarig kind dan spelen met de kat en de hond.
Een kleuterleidster geeft ook geen "les" aan een driejarige. Ze laat ze spelen en creatief zelf ontdekken met de achterliggende bedoeling om hen te laten ontwikkelen.

Zelfs op paardengebied zal het van de hond en de kat meer leren: een kat moet je verleiden tot contact en bij een hond kan je meer zelf leider zijn. Twee zaken die je in de omgang met paarden moet kunnen.

Je kunt op sommige plaatsen wel een shetje huren om je kleine op te zetten en een wandelingetje langs de weg te maken. (De kans is echter groot dat het kind het op die leeftijd vrij snel beu is.)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:08

MairiMacBran schreef:
Vindt je les voor een 3-jarige niet wat hoog gegrepen? Er zijn niet voor niets vrijwel geen instructeurs die dat doen. Op die leeftijd zijn ze qua ontwikkeling nog niet zo ver dat les daadwerkelijk iets toevoegt, nog daargelaten dat lesgeven aan een peuter lastig is en lang niet iedereen dat kan.

Als ik jou was zou ik een verzorg pony zoeken of een wandelpony hureneens in de 14 dagen!
Les is iets te ingewikkeld maar kindjes van 3 kunnen echt al wel met ponys bezig zijn.
Ik heb het met mijn eigen kotertjes ook gezien de jongste 3,5 is maar wat dol op zijn gedeelde pony met zijn zus, en stuurt in stap en draf als een pro! maar soms dan heeft hij ook echt geen zin en dan moet dat ook kunnen.
Het mmoie is hun hebben geen verwachting en zijn van het moment zo hebben ze gisteren lieveheersbeestjes gezocht met de pony, de dag er voor gegraasd gewoon door de wijde op zijn rug en ook geholpen om de was op te hangen op de pony zijn rug...dat was goed om te leren sturenovergens. Het kan wel maar echt les is te vroeg.
Maar spelend leren ze zoveel, en dat kan van een pony ook hoor Maar houd zelf altijd de controle!
wie en waar kan ik je niet meehelpen, maar blijf zoeken het kan wel degelijk iets toevoegen want je krijgt nu wel veel negatieve opmerkingen. Ik ervaar dat ze er wel degelijk iets aan hebben hoe jong ook!.jammer dat je te ver weg woont!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:37

Negatieve opmerkingen valt toch wel mee? Tutten, poetsen, wandelen, spelenderwijs ervaring opdoen, helemaal prima. Maar daar hoef je geen instructie voor te hebben. Daadwerkelijk les om te leren rijden is op deze leeftijd gewoon geen goed idee, daar is toch niets onaardigs aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:46

MairiMacBran schreef:
Negatieve opmerkingen valt toch wel mee? Tutten, poetsen, wandelen, spelenderwijs ervaring opdoen, helemaal prima. Maar daar hoef je geen instructie voor te hebben. Daadwerkelijk les om te leren rijden is op deze leeftijd gewoon geen goed idee, daar is toch niets onaardigs aan?

Als ouders geen ervaring hebben met paarden, of dat al lang geleden is vinden ze dat vaak prettig. Iemand met verstand die hun kind helpt.

En de lessen met jonge kinderen zijn altijd spelenderwijs. Anders leren ze niet.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:58

Klopt. Maar daadwerkelijk leren rijden met 3 jaar, nee.
Ik geloof ook niet dat je bij een instructeursopleiding leert hoe je peuters leert rijden. Op die leeftijd zijn ze daar fysiek en psychisch nog niet toe in staat en ik vraag me ook af hoe fijn dat voor de pony is.
De leeftijdsgrens van minimaal 5/6 jaar wordt niet voor niets door vrijwel iedereen aangehouden.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:25

MairiMacBran schreef:

Heb het misschien een beetje verkeerd verwoord, zoek voornamelijk dat ze gewoon wat kan rond stappen. Zoek in ieder geval iemand die wel ervaring heeft met kleine kinderen en pony’s samen. Niet dat er jongen meiden reageren bijv om zo wat leuk bij te verdienen. :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:29

Veiligheid staat bovenaan, ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet noemen dan les. Het is inderdaad de bedoeling dat het gewoon leuk is met poetsen, rondstappen onder begeleiding enz. Maar ik zoek in ieder geval iemand die wel ervaring heeft met deze leeftijd. Vandaar dat ik het maar les noemde. Het is niet mijn bedoeling dat er jonge meiden/personen reageren zonder deze ervaring en denken zo leuk bij te verdienen. Ik heb het in ieder geval verkeerd geformuleerd, mijn dochter zou ook nog niks van echte les begrijpen haha!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:32

Ik denk dat iedereen bij les veel te groots denkt. Ik heb ook kinderen van 3 'les' gegeven op mijn Shetlanders (ja ik ben ook instructrice). De les bestond dan gewoon uit borstelen, tutten, door een slalom wandelen aan de hand en eventueel en een kwartiertje er op in stap. Gewoon zitten en geleid worden. Ik vroeg echt niet van ze om voltes te rijden of schouderbinnenwaarts :P

Een les kan ook gewoon gewend raken aan pony's zijn. Plezier maken.

We deden ook wel eens de pony krijten, wassen etc. Vinden 3 jarigen echt geweldig!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:34

Ingrid_92 schreef:
Ik denk dat iedereen bij les veel te groots denkt. Ik heb ook kinderen van 3 'les' gegeven op mijn Shetlanders (ja ik ben ook instructrice). De les bestond dan gewoon uit borstelen, tutten, door een slalom wandelen aan de hand en eventueel en een kwartiertje er op in stap. Gewoon zitten en geleid worden. Ik vroeg echt niet van ze om voltes te rijden of schouderbinnenwaarts :P

Een les kan ook gewoon gewend raken aan pony's zijn. Plezier maken.

We deden ook wel eens de pony krijten, wassen etc. Vinden 3 jarigen echt geweldig!

Dit bedoel ik inderdaad! :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:37

Bij sommige maneges heet het peuter staples of peuterles. Je zou daar eens op kunnen zoeken als je dat nog niet gedaan hebt. Er zijn wel maneges die het aanbieden vanaf 3 hoor. ;)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:41

Ingrid_92 schreef:
Bij sommige maneges heet het peuter staples of peuterles. Je zou daar eens op kunnen zoeken als je dat nog niet gedaan hebt. Er zijn wel maneges die het aanbieden vanaf 3 hoor. ;)

Ahh super, dank je wel voor de tip dan ga ik dit even opzoeken in onze regio.

Mocht iemand dit verder nog particulier aanbieden, dan mogen jullie mij altijd een berichtje sturen! :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:13

Ah, dan begrijp ik het beter. Dat heb ik ook wel gedaan op de manege met wat oudere kinderen. Gymnastieken op de pony met en zonder zadel, hoofd, schouders, knie en teen, achterstevoren op de pony, liggen en staan, wij hadden daar een heel braaf bejaard pony’tje voor.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:20

Is dit in de buurt van jou? Moest er opeens aan denken. Heb Olga met een ponypowercursus leren kennen. Lief mens. https://www.bolheim.nl/

Staat niet dat ze specifiek lessen geeft voor peuters. Maar je kan het vragen. Zou wel in goede handen zijn.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 18:26

Ingrid_92 schreef:
Is dit in de buurt van jou? Moest er opeens aan denken. Heb Olga met een ponypowercursus leren kennen. Lief mens. https://www.bolheim.nl/

Staat niet dat ze specifiek lessen geeft voor peuters. Maar je kan het vragen. Zou wel in goede handen zijn.

Ziet er leuk uit! Helaas niet echt in de buurt, wij wonen in Sneek :)
Toch heel erg bedankt voor het mee denken! :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:48

kwita schreef:
MairiMacBran schreef:

Ik heb het met mijn eigen kotertjes ook gezien de jongste 3,5 is maar wat dol op zijn gedeelde pony met zijn zus, en stuurt in stap en draf als een pro! maar soms dan heeft hij ook echt geen zin en dan moet dat ook kunnen.
Het mmoie is hun hebben geen verwachting en zijn van het moment zo hebben ze gisteren lieveheersbeestjes gezocht met de pony, de dag er voor gegraasd gewoon door de wijde op zijn rug en ook geholpen om de was op te hangen op de pony zijn rug...dat was goed om te leren sturenovergens. Het kan wel maar echt les is te vroeg.
Maar spelend leren ze zoveel, en dat kan van een pony ook hoor Maar houd zelf altijd de controle!
wie en waar kan ik je niet meehelpen, maar blijf zoeken het kan wel degelijk iets toevoegen want je krijgt nu wel veel negatieve opmerkingen. Ik ervaar dat ze er wel degelijk iets aan hebben hoe jong ook!.jammer dat je te ver weg woont!

Dit vind ik de max! Zo heb ik het ook met mijn kinderen aangepakt. Aan een jaar of 8 ging dat over in de lrv ponyclub. Pas toe kwamen de eerste lesjes.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:51

Luinjeberd is denk ik ook te ver he? Ligt vlak tegen Heerenveen aan. Mijn staleigenaresse geeft namelijk ook les en heeft wel brave pony's.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:55

Toevallig van de week gehoord dat de manege in Emmeloord een nieuwe eigenaar heeft.
Volgens mij gaan ze daar ook stap ritjes in het bos doen.
Manege Emmelerbos heet het nu denk ik.
Gewoon eens informeren
Op facebook; Debbie Does.
Ook voor de allerkleinste staat erbij

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:03

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:09

silvia58 schreef:
Toevallig van de week gehoord dat de manege in Emmeloord een nieuwe eigenaar heeft.
Volgens mij gaan ze daar ook stap ritjes in het bos doen.
Manege Emmelerbos heet het nu denk ik.
Gewoon eens informeren
Op facebook; Debbie Does.
Ook voor de allerkleinste staat erbij

https://manege-emmelerbos.nl/manege/