Gezocht: paardenstalling omgeving Enschede/Hengelo (Ov)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfanx0

Gezocht: paardenstalling omgeving Enschede/Hengelo (Ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 18:42

Hoihoi, leuk dat jullie mijn bericht hierop lezen. Na een flink aantal jaar komt dan eindelijk mijn droom uit: mijn allereerste eigen paardje. Ik heb er op dit moment al eentje op het oog: een ruin, 9 jaar, L-springen en L-Dressuur en verder recreatief mee gereden. Heb mijn eerste proefritje al gehad en de klik was er direct (vergeleken met de eerdere andere bezoekjes). Ik woon zelf aan de rand van Hengelo (Ov), tussen Hengelo en Enschede in. Via internet heb ik al een beetje rondgekeken naar een aantal paardenstallingen bij mij in de buurt. Bij een aantal ben ik al persoonlijk wezen kijken, maar een aantal ook nog niet.

De stallingen die ik gevonden heb zijn:
1. Holzik Stables in Enschede (wezen kijken en ziet er goed uit)
2. Pegge in Hengelo (wezen kijken en ziet er goed uit)
3. Manege TRC 't Hulsbeek, rand Hengelo/Deurningen (nog niet wezen kijken, maar ziet er mooi uit)

Zijn er toevallig mensen die de pensionstallingen hierboven kennen of nu zelf staan en mij hun ervaringen daarover kunnen vertellen om zo een weloverwogen beslissing te kunnen maken of die nog andere paardenstallingen kennen?

alvast heel erg bedankt voor jullie reacties <3

Merelltjee

Re: Gezocht: paardenstalling omgeving Enschede/Hengelo (Ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:53

Wat leuk dat jouw grootste droom binnenkort in vervulling zal gaan! Ik kan je garanderen dat je van het nemen van een eigen paard geen spijt krijgt :)

Van de pensionstallingen die jij noemde ken ik ze alle drie en zal ze per puntje even voor jouw afgaan:
1. Een vriendin van mij staat op deze stal. Het is op zich een prima stalling, maar als je wat verder wil komen met je paard in de sport ofzo dan zou ik je aanraden om ergens anders naartoe te gaan. Er zijn daar namelijk wel manegelessen waardoor je volgens mij zo nu en dan beperkt bent in het gebruik van de bakken (er is een buiten en een binnenbak), stapmolen etc.. De stallen zijn van redelijk formaat (gemiddeld; hadden naar haar idee wel iets groter gemogen). Verder zijn het vriendelijke mensen die hun stal met veel plezier runnen en kan je er op zich wel redelijk goed naar buiten met je paard (buitenritjes). Qua cijfer: 7,5

2. Dit is de stal waar ik momenteel al 4 jaar met veel plezier sta met mijn paard. Het is in het verleden een koeienstal/bedrijfje geweest, maar op een gegeven moment geheel omgebouwd tot pensionstalling met zeer ruime boxen (3 bij 4m). Er is een buitenbak (65 x 40m) en een binnenbak (40x20m). Wat ik zelf erg fijn vindt aan deze stalling is dat de paarden door de eigenaren buiten worden gezet. In de zomer gaan ze de wei op (hele dag; tenzij je iets anders wil of het weer erg slecht is) en in de winter alleen indien het weer dit toelaat in de paddocks. Je mag er een instructeur laten komen (mocht je dit van plan zijn te willen en je zelf geen trailer hebt, zeker een aanrader! Bovendien zijn er opties qua stalling: vol of half pension. het verschil tussen beide is of de stal iedere dag wordt uitgemest door hun ( en dus iedere dag een nieuwe baal vlas) of dat je zelf de stal uitmest en 1 baal vlas in de week. Alle paarden krijgen hun brokken en hooi in meerdere porties verdeeld over de dag, zodat ze de hele dag lekker iets te kauwen hebben. Dit is in zomer periode iets anders, aangezien dan de meeste paarden de hele dag in de wei staan. Op buitenrit kan hier ook zeker, alleen zit je niet echt in een bosrijke omgeving, wel zijn enkele ruiterpaden in de buurt en kan je verschillende kanten op. Cijfer: 8,5

3. Op deze stal heb ik in het verleden gestaan met mijn andere paard die ik voor mijn huidige paard heb gehad. Ik zou niet snel meer terug gaan naar deze stal, maar dat is mijn mening/ervaring. Ik stoorde mij vooral aan het feit dat het naast een pensionstal ook een manege is waardoor je vooral in de winterperiode tussen bepaalde tijden niet kunt rijden, aangezien de bakken dan in gebruik zijn. Het voerbeleid was er ook niet helemaal optimaal. De paarden kregen 2x per dag brok en 1x per dag hooi. 1x per dag hooi is naar mijn idee te weinig omdat een paar de hele dag door iets moet kunnen eten. Verder was de weidegang best lastig, er waren eigenlijk te weinig weides voor alle pensionpaarden en kwam dus geregeld voor een dichte deur (volle wei) te staan. Tot slot nog een aantal mindere punten: de eigenaren (vooral de vrouw) niet altijd even vriendelijk, je mag er geen eigen instructeur laten komen en de sluitingstijd van stal om 18 uur in het weekend.
Positieve punten: aardige stalgenoten, mooie omgeving om buiten te rijden (je bent vrijwel direct op een van de vele rijpaden, om de zoveel tijd worden er leuke concoursjes georganiseerd), 1 binnenbak, 1 buitenbak, 1 overdekte bak en een springbak (overigens niet een al te grote springbak).
Een andere vriendin van mij staat hier nog met haar eigen paard en gaf aan dat er in de loop der jaren wel wat verandert is, maar dat het er nog niet grandioos is.
Cijfer: 6

Zelf ken ik ook nog qua naam: Drienerbroak, Oude manege Pentrop (heet nu anders) en Twentsche Veld

Hopelijk kan je er wat mee bij het maken van je keuze. Belangrijk is dat jij je op de stal waar je met je paard zou willen staan thuis voelt en dan het goed voelt. Ga meerdere malen kijken bij de stal om zo een goed en betrouwbaar beeld te krijgen, vraag eventueel mensen die op dat moment op de pensionstal aanwezig zijn zelf naar hun ervaringen (positieve en negatieve punten). Rest mij verder niet zo heel veel meer te zeggen dan jou veel succes te wensen bij het maken van de keuze en heel veel plezier te wensen met jouw aankomende eigen paard! :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:01

Ik ken vooral stal nummer 3 en ga volledig mee met bovenstaand commentaar.

Vooral de weidegang vond ik een probleem. Paarden moesten we zelf op de wei zetten, maar toen we daar een systeem in hadden bleken de paarden toch tussendoor heel vaak op stal te zijn gezet.
Ik vond de begeleiding ook niet altijd al te vriendelijk (heel subtiel uitgedrukt, maar denk dat Mereltje het goed verwoordt), maar ben er ook alweer een poosje weg dus hopelijk is dat verandert.
Vond de lessen van Gerco wel erg leuk.

Pentrop (of hoe het nu heet) ken ik uit de tijd van manege van der Zande. Daarna werd het overgenomen en heb ik er geen positieve herinneringen meer aan. Weet niet of de toenmalige manager er nu nog op zit, maar was toen geen succes.

Succes met je keuze!

Paardenfanx0

Re: Gezocht: paardenstalling omgeving Enschede/Hengelo (Ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 23:06

Ah oke dus twents ruitercentrum 't Hulsbeek is dus geen aanrader? Ziet er wel mooi uit op enkele foto's die ik zag. Maar goed.. het gaat niet om de mooiigheid, maar om dat je paard er goed staat en dat je er met plezier naartoe gaat. Dat vind ik zelf toch wel erg belangrijk.

Hmm goed om over na te denken. Zou jammer zijn als ik er naartoe zou gaan en dan met onplezier naar stal toe zou gaan daardoor :(