Ruiterbewijs in een dag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LLouisee

Ruiterbewijs in een dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:26

hoi,

Voor aankomende zomervakantie wil ik graag mijn ruiterbewijs halen, voor mezelf en ik heb het nodig voor de stal waar ik eventueel heen ga als alles bevalt.

Nou zie ik bij veel maneges dat je alleen weekenden hebt en kan ik bijna nergens vinden of je het in 1 dag kunt halen zowel praktijk als theorie. En welke locatie dat dan is?

Weten jullie waar je je ruiterbewijs in 1 dag kunt halen en wat de kosten daarvan zijn?

groetjes,
louise

Bowo

Re: Ruiterbewijs in een dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:50

In principe zou het in 1 dag kunnen. Een weekend bestaat uit 1 lesdag en 1 examendag.
Wellicht mag je alleen het examen mee doen? Al zou je dan waarschijnlijk wel een eigen paard moeten hebben. Op een paard waar je voor het eerst op zit je examen doen lijkt me niet fijn.

Zelf had ik de lesdag niet nodig. Ik kende de theorie goed en ook aardig wat paarden op die manege. Maar de theorie was voor veel mensen wel echt nodig en het was ook wel fijn om van sommige dingen even te weten waar ze op letten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:31

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:12

LLouisee schreef:
...ik heb het nodig voor de stal waar ik eventueel heen ga als alles bevalt.

Deze opmerking snap ik niet helemaal, wat is dat voor een stal waarbij je een ruiterbewijs nodig hebt?
Ik rij al dik 40 jaar en er is mij nog nooit om mijn ruiterbewijs gevraagd (die ik wel heb overigens)
Zou kunnen dat als je een paard gaat huren dat ze er om vragen of dat je in een gebied gaat rijden waar dat verplicht is. Maar voor een stal?

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 19:57

cissy schreef:
LLouisee schreef:
...ik heb het nodig voor de stal waar ik eventueel heen ga als alles bevalt.

Deze opmerking snap ik niet helemaal, wat is dat voor een stal waarbij je een ruiterbewijs nodig hebt?
Ik rij al dik 40 jaar en er is mij nog nooit om mijn ruiterbewijs gevraagd (die ik wel heb overigens)
Zou kunnen dat als je een paard gaat huren dat ze er om vragen of dat je in een gebied gaat rijden waar dat verplicht is. Maar voor een stal?

Daar zou ik ritten meerijden/begeleiden als het goed is. Al het personeel daar heeft een ruiterbewijs.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:01

Met een ruiterbewijs mag je geen groepen mensen mee het bos in nemen.

Overigens vind ik het veel theorie om te doen in 1 dag, maar het moet best te doen zijn als je van te voren al veel weet. Anders zou ik je via de knhs aanmelden om alleen de examens te doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:06

Ik snap het ruiterbewijs niet zo. Als ik de site lees kan ik dat als volwassene ook wel.
Met 2 rijbewijzen op zak en 25 jaar paardenervaring en aardig wat natuurkennis weet ik wel een goede ruiter in verkeer en openbaar terrein te zijn.

Waarom zouden mensen dit doen?
Verzekering etc is er ook niet anders van

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:24

In de tijd dat ik het ruiterbewijs haalde in 1994 stonden er gewoon diverse fouten in het theorieboek.
Heb het altijd al een wassen neus gevonden.
Toen was er een verzekering aan verbonden maar die was eigenlijk gewoon overbodig want je eigen avp werd eerst aangesproken en dan pas die van je ruiterbewijs.

Ook hoefden M/Z ruiters niet verplicht het praktijkdeel de weg mee te doen terwijl heel veel z paarden niet eens verkeersmak waren want altijd met de trailer op pad.
Bij onze boerenponyclub moest iedereen over de openbare weg om überhaupt op het terrein te kunnen komen. Iedereen kwam altijd te paard naar les vanuit de hele omgeving. Ook in de winter, dan als kerstboom verkleed.
Het buitenrij examen stelde geen bal voor. Was alleen het toegangspad naar de club op en neer. Nou dat kon iedereen met de ogen dicht. _O-

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:00

Ja ik hoor van veel mensen dat het ruiterbewijs eigenlijk een wassen neus is. Ik vraag me wel af waarom het ruiterbewijs dan zo belangrijk is. Ik denk, omdat heel het personeel dat heeft dat ze dat toch belangrijk is.

Ik vind een weekendexamen best prijzig aangezien ik het zelf moet betalen en ik 15 jaar ben.
Vandaar wil ik het graag in een dag doen en zelf de theorie al doornemen van te voren thuis. Ik kan niks vinden over in 1 dag,heel veel is ook afgelast door corona

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:17

Je zou eens aan die stal moeten vragen waarom ze dat zo belangrijk vinden.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:20

cissy schreef:

TS zegt dat ze 15 jaar oud is. Zou het als stal niet verplichten maar wel fijn vinden als je dat als 15 jarige inderdaad zou behalen. Het is toch een stukje kennis en vaardigheid wat je nodig hebt om het te behalen. En zeker op jonge leeftijd is het dus handig om te weten dat diegene wel iets kan en weet toch?

Verder heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde merk ik zelf, naast een stukje kennis en vaardigheid dat je mee krijgt.

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:23

cissy schreef:

Ja ik zal het eens vragen

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:24

Kirrietje schreef:
cissy schreef:

TS zegt dat ze 15 jaar oud is. Zou het als stal niet verplichten maar wel fijn vinden als je dat als 15 jarige inderdaad zou behalen. Het is toch een stukje kennis en vaardigheid wat je nodig hebt om het te behalen. En zeker op jonge leeftijd is het dus handig om te weten dat diegene wel iets kan en weet toch?

Verder heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde merk ik zelf, naast een stukje kennis en vaardigheid dat je mee krijgt.

Jaa, dit begrijp ik zeker.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:02

Volgens mij is het verzekeringstechnisch vanuit de stal verplicht

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:09

Is het in het natuurgebied waar jij gaat rijden/begeleiden soms verplicht?
Anders is het het meest onnuttige geld verkwistende ding dat in de paardensport bestaat :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:32

Nou ik vind de gedachtegang in combi dat ze 15 is nog niet eens zo slecht!
Ondanks dat je verstandig overkomt is een stukje theorie als basis niet verkeerd.

Maar met 15jaar oud ritten begeleiden?
Ik doe het ook hoor, en je komt heel wat zaken tegen. Van jong tot oud, van brutaal tot zeer verlegen. Van mensen die stiekem wegrijden zonder te betalen en een grote groep mensen die zichzelf gevorderd vinden en intussen kop van kont niet eens kunnen onderscheiden.
En het ergste zijn de groepen met sterk wisselend niveau, die wel
Perse met elkaar wil (bv vriendinnengroepen en aangaven alle gevorderd te zijn).
Resultaat De een wil hard, de ander bang....probeer iedereen maar tevreden te houden zonder ongelukken te maken.

Wij steken niet in op buitenrit a la manege maar meer op L+ niveau. Wanneer men veel minder kan dan vooraf was aangeven, hebben we nog 2 brave die Bij een veel lager niveau ruiter Hun dingen blijven doen. Maar als begeleider blijft dat goed inschatten en oogjes openhouden!!!

Je kent mensen vooraf niet. Dus het is echt inschatten op hun verhalen en die paar rondjes in de bak.

Gaat altijd goed, maar het vergt wel aardig wat inschattingsvermogen, flexibiliteit en vooral veel werk! Te hulp schieten... de strenge baas zijn maar ook die verlegen meisjes een beetje uit hun schulp trekken.

Als 15 jarige vraag ik het mij af of je alles in goede lijnen kan leiden. Als het in de manege sfeer blijft misschien. Maar geef je kind maar mer aan een 15 jarige.

Dan is zo’n ruiterbewijs al wel iets.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 24-05-20 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 11:44

Hoi,

Ik heb gister een mailtje gestuurd naar de manege waar het om gaat. Ik heb gevraagd waarom ze willen dat ik een ruiterbewijs op zak moet hebben.

Ik weet helemaal niet of het de bedoeling is dat ik buitenritten ga begeleiden, maar ik heb wel zo’n vermoeden. Waarom heb je anders een ruiterbewijs nodig als je alleen in de stallen gaat werken lijkt mij?

Misschien heb ik het wat verkeerd verwoord dat ik ritten zal begeleiden, want dat weet ik nog niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:48

Oke. Ben benieuwd.

Verder blijf ik ritten begeleiden ondanks het vele werk wel leuk vinden hoor. Mag het geheel zelf invullen waar+wat+hoe.

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:10

Hoi, ik heb reactie gehad.
Ze willen dat je een ruiterbewijs moet hebben, omdat je anders niet verzekerd bent.
Ze willen graag flexibele werknemers die ze voor alle werkzaamheden in kunnen zetten, wat ik heel goed begrijp als bedrijf.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:11

Oh een verzekeringskwestie?
Apart..:

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:34

Met ruiter bewijs ben je niet verzekerd om hele groepen mee te nemen, dus dat is een beetje vreemd. Misschien willen ze je als extra ruiter erbij?

Wij laten meiden die als bijbaantje werken inderdaad hun ruiter bewijs halen als we ze mee willen als extra hulp en extra paar ogen op rit. Je leert toch net een tikje meer en mocht het inderdaad wel mis gaan, kan je wel aantonen dat je zorgvuldig begeleiding hebt uitgezocht. Maar ze zullen niet alleen een rit meekrijgen. Daarvoor moet je gewoon je instructeurs bewijs hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:37

Verzekerd voor wat vraag ik me dan af?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:03

Verzekerd dat je ruiter wat meer kennis op zak heeft?

LLouisee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:13

Ik denk een gewone verzekering en niet verzekerd zijn van dat je de kennis hebt.

Ik denk ook zoeits als een extra ruiter erbij, maar een weekenbewijs vind ik echt te veel geld, ondanks je wel veel leert etc.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:11

Ik zie hier nogal wat informatie die niet helemaal klopt. Er is wel sprake van een aanvullende verzekering voor jou en mensen die je meeneemt. Ik voeg een passage in:
"Als KNHS Ruiterbewijshouder ben je automatisch collectief verzekerd voor een aanvullende WA- en ongevallendekking en een rechtsbijstandsverzekering. Een uitgebreide verzekering voor op, naast en rondom het paard. Kijk voor meer informatie op www.knhs.nl/verzekeringen.
dit komt van de volgende webpagina: https://www.knhs.nl/paardrijden/paardri ... terbewijs/

Daarnaast zijn er meerdere natuurgebieden waar een ruiterbewijs verplicht is (TS mogelijk ook in de omgeving van de stal waar je wil gaan werken?), om het gebied te betreden, in dat geval geldt het ruiterbewijs ook voor een bepaald aantal mensen dat je meeneemt.

TS, grote kans dat het dus met een van bovenstaande zaken te maken heeft. Zelf vond ik het examen (ik heb een weekend gedaan bij een manege in Schoorl) toch erg leerzaam, ondanks mijn vele jaren kennis. Ik heb het op 24 jarige gedaan (met 0 fout op de theorie jaja hahaha), en heb ook best een en ander geleerd/opgefrist over verkeersregels op het paard, ehbo bij paarden en de verschillende beenafwijkingen die paarden kunnen hebben. Tuurlijk is het geen enorm heftig en groot examen, maar ik zie er zeker wel meerwaarde in, ook achteraf. Dus ik kan het je zeker aanraden.