Advies/hulp gezocht aankoop eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje97

Advies/hulp gezocht aankoop eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 23:10

Hoi allemaal,

Ik ben eindelijk opzoek naar mijn eerste eigen paard. Stalling is al geregeld, nu alleen het paardje nog.

Vorige week voor het eerst bij 1 wezen kijken, maar helaas niets. Vandaag bij een ander gekeken in de buurt (15min fietsen, ideaal) het klikte.

Paardje is net 4 jaar, ruin, 165 ongeveer en springefokt (dit wil ik graag) echter is het nog niet veel in handen geweest en dus nog heel groen. De eigenaar (stal wisse, paard komt uit rittem, zeeland) wilt hem voor me inrijden, hij heeft veel ervaring dus dat zit wel goed, wordt dan ook deels verkeersmak gemaakt. Inrijden duurt +/- 6 weken en zit bij de prijs inbegrepen.

Nu mijn vraag, wat is verstandig. Ik heb zelf best veel ervaring met paarden, maar nog niet eerder een groen paard gehad.
Ik wil van de week voor een 2e keer gaan kijken, waar moet ik op letten en wat moet ik nog vragen aan de eigenaar? Ik kan er natuurlijk niet mee rijden of longeren omdat hij dit nog niet kent. Hoe kan ik dan weten of dit paardje het paardje voor mij is?

Heb het paard alleen in de weide gezien, hij kwam direct op me af en oogt heel lief, aanhankelijk en sociaal. Heb hem in de wei zien bewegen en dat zag er ook goed uit.

Het voelde allemaal goed aan, maar wellicht dat dat snel gebeurt bij een eerste paard?

Ik hoop dat jullie me wat tips en advies kunnen geven. Wellicht dat er ook iemand ervaring heeft met paarden van stal wisse in rittem?

Laat het me vooral weten!

P.s. nog 2 foto's van het paard in questie.

Lowie (v. Glenfiddisch x Jackson)
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 17-05-20 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Re: Advies/hulp gezocht aankoop eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:24

Als het je nog lukt zou ik in ieder geval even de naam van de eigenaar weghalen, dat is niet zo netjes om open op internet te zetten.
Het voordeel van een zadelmak paard is, dat je onder het zadel kunt voelen of het paard qua beweging bij je past. Is het lekker voorwaarts, of juist wat flegamiek. Nu is dat een grote gok en loopt het misschien uit op een teleurstelling. Persoonlijk zou ik voor een eerste paard niet een groen paard nemen, maar in ieder geval eentje die al wat kent en ook al wat heeft gezien.
Stel dat je voor dit paard gaat, dan moet je duidelijke afspraken maken. Op wiens risico gaat het zadelmak maken gebeuren, stel dat er in die 6 weken iets gebeurd. Als je hem laat keuren, wanneer ga je dit doen, voor af na het zadelmak maken? Heb je iemand die je bij de aanschaf en hierna begeleidt? Een paard kopen is veel emotie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:25

Dat is moeilijk te zeggen.
Sommige jonge paarden zijn in de hand heel braaf en lief en onder het zadel juist draken, of andersom.
Jonge paarden zijn niet altijd even makkelijk voor een onzekere ruiter.
Bij een ervaren ruiter lijken ze heel makkelijk te rijden maar bij een onzekere ruiter kunnen ze helemaal omslaan.

Is het paard correct en heeft het geen gebreken, wil je een paard laten keuren?
Staar je niet blind op het eerste het beste leuke paard.

Toen je begon met je zoektocht, wat voor lijstje had je wat je zoekt in een paard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:43

Afrader! Paarden kunnen onder zadel enorm tegenvallen, anders zijn. Zeker voor je eerste dier doorzoeken tot je iets vind dat je ook echt kan proefrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:51

Als je onder goede voorwaarden kan kopen en het voelt goed wat houd je tegen. Zo kun je bijv afspreken dat je een half jaar krijgt om te kijken hoe het bevalt. Of het klikt met het rijden etc. Zet het wel zwart op wit in de vorm van een contract of iets dergelijks.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:00

Heb je iemand mee laten kijken naar de bewegingen en het exterieur van het paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:10

Groen + groen is blauw...oftewel, als je geen ervaring hebt met jonge paarden doorrijden. Niet doen!

Je kan beter kijken naar een paard die iets ouder is en al gereden is, en deze uitproberen onder het zadel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:29

Idd, zoiets gaat gewoon in 85% van de gevallen fout, je eerste eigen paard moet eentje zijn waar jij van kan leren, want met een eigen paard komt er zoveel bij kijken voor de eerste keer, daar moet je van kunnen genieten en niet vechten en zorgen hebben.

Zoek je een goed leerpaard, dat is iets wat je je niet gaat beklagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:32

tengeltje11 schreef:
Idd, zoiets gaat gewoon in 85% van de gevallen fout, je eerste eigen paard moet eentje zijn waar jij van kan leren, want met een eigen paard komt er zoveel bij kijken voor de eerste keer, daar moet je van kunnen genieten en niet vechten en zorgen hebben.

Zoek je een goed leerpaard, dat is iets wat je je niet gaat beklagen.

Je eerste eigebpaard hoeft niet per se een leer paard te zijn ik heb als eerste paard ook een groen paard. Hij loopt onder het zadel dat was het toen ik em kocht.

Ik heb dan wel altijd ook wel wat paarden pony's doorgereden. Maar ervaring met jonge groene paarden kan ik ook niet zeggen

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:00

Hoi,
even heel simpel gesteld; als je een auto koopt, maak je toch ook een proefrit? Tenzij je een monteur bent, die alles zelf kan fiksen.
Mijn advies is om een paard te kopen wat al bereden is, en waar je al op hebt kunnen rijden om te zien of die "klik" er is. Zeker omdat het je eerste paard wordt. Dan weet je of het paard. qua rijden bij je past. Sommige ruiters hebben graag en heet paard, andere liever een rustige, waar ze zelf wat meer aan moeten rijden. Soms zijn jonge paarden nog rillerig, en als je zelf een keer uit balans raakt, worden ze misschien onzeker, is mijn ervaring.
Als je het paard niet koopt om mee te rijden, dan is een proefrit natuurlijk van ondergeschikt belang.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 16:39

Bedankt voor jullie reacties.

Bang, onzeker, onstabiel en onervaren ben ik totaal niet! Rij al heel mn leven paarden van iedereen met allerlei karakters en streken. Het enige is dat ik nog geen paard heb doorgereden. Echter heb ik hier goede begeleiding bij.

Vanmorgen met mijn instructrice erkver gehad en zij denkt dat het mij lukt om het paard door te rijden met haar begeleiding. Ze kent me i middels ook 2.5 jaar en geeft me les op verschillende (bijrij) paarden.

Het enige is inderdaad dat ik er nu niet op kan rijden om te voelen of het op dat vlak klikt. Ik vond het wen goede tip om daar afspraken over te maken met de eigenaar. Wellicht eerst laten inrijden en dan kopen.

Ik ga woensdag nog eens kijken samen met iemand. Ik hou jullie op de hoogte

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:25

Er zijn ook paarden die 5 jaar zijn en een super makkelijk (en vergevend) karakter hebben.
Mijn vriendin had een tinker die nooit een stap verkeerd heeft gezet.
Ze kon er zo zonder zadel op klimmen, achterstevoren gaan zitten, erop liggen terwijl hij liep te grazen enz), beestje keek nooit ergens van op.

Daarnaast heb je ook oudere paarden die met 20 jaar nog steeds snel rillerig/loperig zijn.
En reageren op de spanning van de ruiter.

Kijk echt naar het karakter/bravigheid en niet naar ras, leeftijd, papier.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:28

Zowel Glenfiddich als Jackson geven ze wel met een fijn karakter dus als hij braaf is met inrijden en je hebt goede begeleiding en al wat rij-ervaring dan zou ik het niet perse een no-go vinden.
En het is misschien vloeken in de kerk op bokt, maar als het niet blijkt te klikken onder het zadel kun je een paard ook altijd weer verkopen, je moet hem niet houden tot aan zijn 30ste ;)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:42

Jeetje, ben het er allemaal echt niet mee eens. :+ Mijn eerste eigen paard was ook onbeleerd.. Als je mensen in je omgeving hebt die je ermee kunnen helpen en je hebt zelf genoeg lef en bent niet bang zie ik geen probleem hoor...
Het kost gewoon veel tijd en geduld, maar ik heb er nooit spijt van gehad.