Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 14:23

Hoi,

Heel langzaam zoek ik een paard of pony erbij... Mijn interesse viel eigenlijk al snel op ''tweedekanspaarden''. Ik heb de nodige ervaring om dit soort paarden vertrouwen te geven en te kunnen begeleiden indien nodig. Door mijn iets te grote hart voor dieren gun ik de pechvogels ook een beetje geluk en liefde, ik heb dat te bieden en ben wat aan het rondzoeken, echter kom ik niet zo ver op enkel internet... Kennen jullie wat adressen?

_Dracarys

Re: Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:30

Paard in nood Spanje

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:32

Er zijn meer dan genoeg paarden die een nieuwe kans zouden kunnen gebruiken.Je kunt ze overal vinden op de verkoopsites.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:34

Paard zoekt baas?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:34

Ik koop die van mij altijd weg bij handelaren. Mijn merrie had echt trauma aan verhuizingen. Sinds 3 maanden (heb dr vandaag precies een jaar) ligt ze in dr stal en is ze echt op dr gemak. Heel lief leuk paard

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:39

Ergens vind ik dat dat soort instanties ook niet teveel kans moeten hebben.

Ik zit in twee strijd. Als ik bijvoorbeeld op YouTube verhalen zie over dieren in het buitenland. Van aangevreten hoofden (maden) waarbij ze zelfs ogen verliezen. Oké extreem...

Maar de grens waarbij ik Allang over was gegaan tot hemelen wordt voor mijn gevoel toch wel een stukje verderop gelegd.
En daar wil ik ze niet in steunen.

En toch,... zijn er zat die juist wel die kans nodig hebben. Dus dubio

Paard zoekt baas is voor mij wel een No-go. Is wel Nederlands en heb ik niet zulke extreme dingen gezien... maar wat ik wel heb gezien, qua rijden etc vind ik niet correct.

Dan liever van een bejaarde kennis een pony overnemen of omdat iemand in geldnood zit.

Wel eens een paard op weide gehad die door de Duitse dierenwelzijn in beslag was genomen. Omdat de eigenaren niet de juiste verzorging bood. Uit onwetendheid en deels uit financieel oogpunt. Was een leuke merrie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:40

let wel heel erg goed op met deze doelgroep... voordat je ze koopt laat alles echt 100% nakijken ook al is de keuring duurder dan het paard zelf. Veel te vaak zie je paarden met ernstige lichamelijke problemen en pijn van hand tot hand gaan. En dat haal je er niet uit met enkel een reguliere keuring.
Wees dan fair naar zo'n paard door goed te kijken of iets blijvend is of dat het oplosbaar is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:46

@C-alsemgeest: Maar als je echt een paard wilt redden neem je hem\haar toch zonder voorafgaande keuring. Hoe het ermee is zie je dan later wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:48

anjali schreef:
@C-alsemgeest: Maar als je echt een paard wilt redden neem je hem\haar toch zonder voorafgaande keuring. Hoe het ermee is zie je dan later wel.

Nee, zou ik nooit doen... wat als het beestje blijvende schade van binnen heeft wat niet meer goed te krijgen is. Dan ga je nog een paar maanden extra dokteren/lijden er aan vast plakken om te kunnen redden?
Juist een goede kans geven en "redden" moet je imo goed weten wat je doet en waar je mee te maken hebt. En dat kan imo niet als je er blind in gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:53

Het is natuurlijk net wat je wilt. Als je een paard zoekt die aan eisen moet voldoen voor werk ,dan is een keuring wel nodig.Voor een "reddingspaard"zou ik hoogstens laten kijken of hij\zij geen besmettelijke ziektes had om zijn toekomstige stalgenoten te beschermen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:55

anjali schreef:
Het is natuurlijk net wat je wilt. Als je een paard zoekt die aan eisen moet voldoen voor werk ,dan is een keuring wel nodig.Voor een "reddingspaard"zou ik hoogstens laten kijken of hij\zij geen besmettelijke ziektes had om zijn toekomstige stalgenoten te beschermen.

Niet voor werk... maar of het de mogelijkheid heeft om pijnvrij te leven.
Dat is voor mij een belangrijker doel dan überhaupt te kunnen werken. Ook als grasmaaier bijvoorbeeld...
Ik kende een "gered" paard die van handel tot handel en uiteindelijk bijna slacht ging.
weer gered en veel gedoe op los gelaten. Beest bleek een oude breuk en flinke botsplinter in zijn nek en schoft te hebben en kon niet eens normaal grazen, terwijl het een goedzak was en nog niet eens alles liet zien.

Het gaat mij dus niet om de redder, maar om het paard zelf.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:00

Soms zie je van die paarden geadverteerd staan.
Niet meer geschikt voor de sport of door leeftijd of door gebreken.
Vind die altijd sneu want dat zijn ook van die paarden die kans hebben op nog jaren handel.
Zou ik een "slacht" paard willen redden zou ik zo'n paard kopen. Dan heb je meteen ook wat informatie erbij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:01

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:02

anjali schreef:

Maar dan zou ik achteraf een keuring laten uitvoeren. Precies om de reden die c-alsemgeest geeft. Paarden laten zo weinig zien, straks staat mijn grasmaaier met pijn mijn gras te maaien. Dan liever hemelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:04

Ir111 schreef:
anjali schreef:

Maar dan zou ik achteraf een keuring laten uitvoeren. Precies om de reden die c-alsemgeest geeft. Paarden laten zo weinig zien, straks staat mijn grasmaaier met pijn mijn gras te maaien. Dan liever hemelen.

precies, dat bedoel ik.
Ik vind het een mooi doel hoor... echt, maar ik zie veel te vaak mensen er aan beginnen zonder veel kennis, of zonder voldoende budget om dit goed te kunnen doen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:13

Ik vind de meenste instanties heel lastig te peilen, paard zoekt baas zag ik inderdaad en paard in nood spanje maar de bedragen die ze er voor vragen kan ik ook een probleemloos paard van kopen, gaat me niet om het geld hoor maar om het principe. Bij paard zoekt baas ben je ook erg aan regeltjes verbonden en dit en dat... Dat ik al denk laat maar. Wil wel mijn eigen ding kunnen doen als IK een paard adopteer...

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:18

Ik zoek meestal op "paarden adopteren" of iets in die richting. In Nederland vind ik zelf vaak weinig (kan liggen aan hoe ik zoek), maar in Engeland zie ik van alles voorbij komen.

Ik scroll vaak over de site van Blue Cross. https://www.bluecross.org.uk/rehome/horse

World Horse Welfare ben ik iets meer mee bekend. Ik volg ze op YouTube en een vriendin van mijn moeder (Judy Boyt, beroemd kunstenares in de UK) heeft een tijdje terug een project geleidt om geld in te zamelen voor ze. Zij hebben ook heel veel paarden met een verhaal. https://rehoming.worldhorsewelfare.org/ ... rkQAvD_BwE

Bij Paardzoektbaas kijk ik soms ook. https://www.paardzoektbaas.nl/adoptie-paarden/

Hopelijk kun je hier wat mee.

En c_alsemgeest, ik ben het met je eens.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:23

Mijn mening over paard zoekt baas? ik zie het als een moderne handelaar.
Die adoptie prijzen! en dan zeggen ze:ja ze kosten ons ook geld.Klopt,maar als ze veel geld kosten en je wil dat terug halen d.m.v. adoptie,moet je er niet aan beginnen.
Paarden opvangen kost heel veel geld,tenslotte gaat het toch om de liefde die je deze paarden wil geven,niet om het geld wat je er alsnog voor vangt.
Adopteer je daar een paard en er is geen klik en gaat het paard terug,ben je al je geld kwijt,al breng je hem de volgende dag al terug.
Jammer ook dat je je mening niet mag zeggen op hun fb site,je word geblokt door ze,er zijn er al vele geblokt.
Je kan alleen nog meelezen,maar je kan geen reactie meer neerzetten.

Paard in Nood in Spanje is een goede opvang,de prijzen zijn wél incl.transport uit spanje.
Paardenopvang Lisserbroek? die vangt ook paarden op uit spanje,en via hun kan je ook adopteren.
Laatst bijgewerkt door gohya op 13-05-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:23

Moet je willen steeds dieren vanuit het buitenland te gaan halen? Honden uit Spanje en Roemenie. Paarden idem. De asiels zitten vol in zowel NL als BE. Ook genoeg paarden die in de ellende zitten.

Stop toch met het importeren en ga zoeken naar dieren in je eigen land. Begrijp wel dat op verjaardagsfeestjes een vehaal van : héël sielugh paardje/ hondje uit Spanje gehaald veel stoerder is dan even naar het asiel of opvang om de hoek te rijden.

Wil je een dier redden? Doe het dan ook echt om de juiste redenen en niet om het” spannende verhaal “.

Maar voor de TS: succes met zoeken en kijk gewoon eens dicht bij huis.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:30

Vaak zien kopers dit als een manier om lekker goedkoop aan een paard te kunnen komen. En dat gaat simpelweg zelden op. Juist dit soort paarden zijn knetterduur. Vanwege dierenartskosten, tijd en speciale dingen die je moet aanschaffen. Denk bij dat laatste aan veel en/of speciaal voer, dekens, behandelingen. Ik ken TS niet en wellicht heeft zij geen probleem met geld pompen in een (mogelijk) bodemloze put maar veel mensen komen van een koude kermis thuis. Voor het geld van een opknapper kun je namleijk meerdere 'goede' paarden kopen.

Dus, hoe idealistisch ben je als het om je portemonnee gaat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:36

Pareltjes schreef:
Stop toch met het importeren en ga zoeken naar dieren in je eigen land. Begrijp wel dat op verjaardagsfeestjes een vehaal van : héël sielugh paardje/ hondje uit Spanje gehaald veel stoerder is dan even naar het asiel of opvang om de hoek te rijden.

Hoezo "stoerder"?
Mensen durven vaak geeneens meer te vertellen als hun beest uit het buitenland komt.
Juist door zulke reacties.

Laat mensen zelf weten waar zij hun dieren vandaan halen.
Er worden naast "sielughe" paarden ook heel veel Tinkers uit Ierland geïmporteerd en daar hoor je toch ook niemand over.
Of als iemand een Haflinger uit Oostenrijk haalt of een Zweedse draver uit Zweden of een PRE uit Spanje..
Maar zodra het een opvang PRE is, dan is het ineens raar?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:37

Ir111 schreef:
anjali schreef:

Maar dan loop je dus wel het risico dat je de zakken hebt gespekt van iemand die moedwillig paarden zonder hoop op een pijnvrij leven doorverkoopt. Ik vraag me af of je dat moet willen.

Edit: ontopic, misschien kun je je melden bij de dierenbescherming/ politie om jezelf aan te bieden als opvanglocatie voor in beslag genomen dieren?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:50

Brainless schreef:
Pareltjes schreef:

Hoezo "stoerder"?
Mensen durven vaak geeneens meer te vertellen als hun beest uit het buitenland komt.
Juist door zulke reacties.

Laat mensen zelf weten waar zij hun dieren vandaan halen.
Er worden naast "sielughe" paarden ook heel veel Tinkers uit Ierland geïmporteerd en daar hoor je toch ook niemand over.
Of als iemand een Haflinger uit Oostenrijk haalt of een Zweedse draver uit Zweden of een PRE uit Spanje..
Maar zodra het een opvang PRE is, dan is het ineens raar?

Simpel: een paard opvangen doe je uit idealisme in het beste geval. Of vanwege een krappe beurs en je denkt goedkoper uit te zijn. In geval van idealisme haal ze gewoon uit het eigen land. Maar veel willen geen lelijk NL paard maar bijv. een Spaanse eyecatcher. Als je er echt één wil opvangen/ tweede kans wilt geven zonder verborgen agenda maar uitsluitend om het paard een kans te geven hoef je helemaal niet naar het buitenland. Er zijn er genoeg die bij de slacht belanden omdat niemand ze wil.

Het gaat hier om het valse sentiment van sommige kopers én verkopers!

Iemand die een Tinker uit Ierland haalt zegt: heb em uit Ierland, punt. Geen hele zielige verhalen en van kijk een eens hoe goed IK ben om dit paardje helemaal hier naar toe te halen. Ik kom ze veelvuldig tegen. Duizenden euros voor een buitenlands zielig geval kun je hier 8 zielige voor van de slacht behoeden. Dáár wringt em de schoen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 16:03

Het gaat mij er dus ook echt niet om waar hij vandaan komt, hoe hij eruit ziet, wat hij kan etc... Er zijn zoveel dieren die gewoonweg pech hebben gehad, als ik mijn steentje daar in kan bij dragen dan wil ik dat graag doen. Maar inderdaad heb ik bij veel bedrijven het idee dat het een beetje corrupt is, vooral de regels bij paard zoekt baas schrikt mij af. Heb een keer gereageerd op een paard van hun, twee keer zelfs en nooit reactie op gehad... Ik weet dus niet waar ik het zoeken moet, ik ken verder niks buiten de erg commerciele bedrijven.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:07

Misschien kun je bij paardenopvang achterhoek kijken?