Waar tweedehands zadel verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Waar tweedehands zadel verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 23:02

Zijn er ook zadelmakers die tweedehands zadels opkopen? Ik wil graag een zadel kwijt, maar geen gedoe met marktplaats enzo.

Autumnn

Re: Waar tweedehands zadel verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:30

Mijne heb ik toendertijd verkocht als demozadel aan een leverancier van het zadelmerk. Wellicht een idee

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:04

Hangt er vanaf welk merk en type.
Soms kun je met een zadelmaker afspreken dat ze het zadel voor jou verkopen en meeneemt naar klanten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:33

Overal is een gedoe.
Mensen die niet reageren of gewoon laag bieden.
Dat is niet alleen bij marktplaats.

Tenzij je aan een zadelverkoper verkoopt maar dan krijg je wel veel minder. Kan je zo een paar honderd euro schelen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:52

Sommige doen wel iets met inruil, maar inkoop heel weinig. Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt, en er zit veel meer marge op nieuwe zadels.

Als je hem snel kwijt wil kan je er evt mee langs een manege gaan, maar dat is momenteel ook een ding, want die hebben geen budget nu door de crisis.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:13

Er zijn maar weinig die gebruikte zadels zo inkopen, en als ze het doen krijg je er maar heel weinig voor. Inruil levert hun meer op, nieuw verkopen nog meer. Dus je snapt dat er niet veel happig op zijn maar van iedereen hun zadel in te kopen. Het moet dan ook nog een model zijn waarvan ze kunnen verwachten dat die vrij snel weer verkocht is. Anders ligt hij alleen maar in die winkel en verdienen ze er niks meer aan.

In commissie geven is ook nog een optie, alleen ook hier weer, dat werkt alleen bij modellen die makkelijk te verkopen zijn.
Ik heb 1 zadel een jaar bij een verkoper in commissie gehad. Niet verkocht, en na een jaar heb ik toen het zadel maar terug gehaald. Was ook wel een zadel voor een wat speciale rug (behoorlijk recht) maar dus ook daar geen garantie dat je je zadel dan voor een redelijke prijs kwijt raakt. Een inkoper later dat zadel aangeboden die wilde me 400 euro voor dat zadel geven wat verkoop gebruikt een gemiddelde prijs van 1000 euro was. (westernzadel van een goed merk).
Dus of heel veel van je prijs inleveren, of toch blijven proberen het zadel zelf te verkopen. Een handelaar moet ook ergens geld verdienen, en zal je dus nooit echt veel ervoor betalen.

Mocht je adressen zoeken. Ik heb 1 of 2 topics gezien hier op bokt waar ook namen en adressen werden gegeven. Even zoeken op zadel verkopen dan vindt je ze wel.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:18

Ik heb ook een zadel te koop, raak hem aan de straatstenen niet kwijt.
Ik kom van €275 en staat nu voor €200 maar nog helemaal geen reacties. Drama!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:11

Klinkt niet heel bemoedigend. Ik ga even zoeken naar die topics.

Moet ook zeggen dat ik echt niet weet wat Mn zadel waard zou zijn. Is namelijk een ouder zadel, maar wel goed merk en vlak voordat hij niet meer gebruikt werd nog vulling vervangen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:25

Wat voor een zadel is het? En hoe oud?
Mensen zijn vaak teleurgesteld over wat hun zadel nog oplevert, maar er is gewoon heel veel aanbod van tweedehands, vooral dressuur en oudere modellen. Dat is ook de reden dat maar weinig zadelverkopers dat soort zadels nog innemen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:32

Ik heb even zitten zoeken en het is passier psl dressuur zadel van ik denk 15 jr oud. Zou het vooral zonde vinden als hij nooit meer wordt gebruikt. Hij kan nog heel wat jaren mee.
Liefst had ik hem zelf bewaard, maar de komende paar jaren komt er geen eigen paard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:19

Merken als Passier, Stubben en Kieffer, verkopen helaas slecht 2e hands. Reden dus dat een 2e hands inkoper er ook niet aan begint, want zo'n zadel blijft dan daar ook liggen. En inderdaad: je kunt het best je zadel zelf verkopen, want een handelaar biedt logischerwijs geen hoofdprijs, wij zijn geen liefdadigheidsinstelling maar moeten er ons brood mee verdienen. Voordeel van verkopen aan een handelaar is: je krijgt direct je geld, zonder oeverloze passessies en retours omdat het niet gaat passen. Tips voor eigen verkoop: maak hele duidelijke foto's, ik zie vaak van die schemerplaatjes met hoes eroverheen, of halve zadels. Als je via het internet wilt verkopen moet je je product etaleren op de meest voordelige manier. Poets je zadel dus op en leg het zo mooi mogelijk neer, en maakt foto's van alle kanten, ook de onderkant. En noem de pluspunten: wat maakt nu juist jouw zadel aantrekkelijk, anders dan die 7000 andere Passier zadels die te koop staan. Waarschijnlijk in jouw geval dat er een nieuwe vulling in zit, dat scheelt de koper weer 200 euro. Blijf reëel qua prijs: een 15 jaar oud zadel brengt echt niet veel meer op, ondanks de staat. Wat tot slot nog handig is: op wat voor soort rug heeft het gelegen, zodat de potentiële koper een indicatie heeft of het zadel ueberhaupt geschikt gaat zijn.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:41

Lieke schreef:
Ik heb even zitten zoeken en het is passier psl dressuur zadel van ik denk 15 jr oud. Zou het vooral zonde vinden als hij nooit meer wordt gebruikt. Hij kan nog heel wat jaren mee.
Liefst had ik hem zelf bewaard, maar de komende paar jaren komt er geen eigen paard.

Dat gaat hem niet worden, Passier is niet meer gewild en het model PSL al helemaal niet, van Rijs en Ooteman hebben van dat type echt een stapel liggen bijvoorbeeld

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:37

Ik heb zowel dit probleem gehad met mijn dressuurzadel alswel heb ik het nu met mijn springzadel.

Twee zadels van eigen merk van Ooteman (Trophy) maar ja, hij neemt niks terug en heeft op dit moment ook niets wat ik wil hebben. Het dressuurzadel heeft nieuw E2200,- gekost maar lag beroerd op mijn merrie (met het zadel op zich niks mis, opnieuw gevuld, nagekeken door twee zadelmakers) maar bleef schuiven. Ik startte als vraagprijs E1200,- en uiteindelijk verkocht voor E550,-. Paar kleine krasjes op de lepel, maar voor de rest altijd netjes onderhouden, nagekeken door zadelmaker etc.

Nu ligt (je raadt het al) mijn springzadel ook niet goed, nou ja, het schuift niet, maar het is te lang (18 inch en merrie heeft een 17 inch nodig). Dit zadel drukt op de lendenen. Nieuwprijs: E2200,- en het zadel is zes maanden geleden gekocht bij Ooteman (volgens mij was een demo, want zag / ziet er nog gloednieuw uit) maar daar komt eigenlijk ook maar weinig reactie op. Ik zou hem zelfs wel willen ruilen tegen een 17 inch zadel maar dat is er ook niet echt. Ik zou graag nog E1000,- voor het zadel krijgen gezien de staat, maar ik heb er een hard hoofd in.

Tips om het (snel) te verkopen, zou ik ook wel willen. Commissiebasis ook prima, als ik er maar enigszins iets aan overhoudt (ik moet ook een nieuwe kopen).

Ps.: https://link.marktplaats.nl/m1549258328

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:42

Saaaash: Zadels in het hogere segment dus boven de 5 a 600 euro verkoop je alleen maar snel via een zadelpasser, dus op commissiebasis. Mensen die het in de particuliere verkoop nooit uit zouden geven, geven zo'n bedrag weer wel uit als het via een zadelpasser loopt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:49

Precies, je merkt dat alles boven de 700 euro particulier echt niet verkoopt (zelfs wanneer het ZGAN is met een nieuwwaarde van 2000+ niet). Zelf zou ik op de gok ook absoluut niet meer dan dat uitgeven bij een particulier voor een zadel, ondanks dat ik er best kijk op heb. Het risico op een hele dure miskoop is gewoon erg groot en je hebt 0 garantie.
Voor een zadelpasser zijn dit soort zadels op commissiebasis juist wel weer interessant, daar houden ze bij afspraak van een percentage van de verkoopprijs ook nog eens iets aan over. Daarvoor zou je eens bij zelfstandige zadelpassers kunnen informeren, die zullen dat eerder doen dan grotere winkels.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:50

Manege's hebben ze graag omdat ze zo sterk zijn. Wellicht is dat een idee?

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:23

@dianaw33: wat is snel? Ik hoef niet a la minute het zadel te verkopen hoor, met de huidige corona spring ik toch amper. Heb jij enig idee van zadelpassers die dat doen, in de omgeving van Haarlem Noord Holland?

@Vientje: voor jou dezelfde vraag, heb jij misschien iemand die je aanraadt daar in? Ik vind inruilen ook niet erg, geld gaat het mij sowieso toch kosten... maar zou graag niet eerder een zadel kopen dan dat deze weg is (of dus inruilen).

Ik denk dat inderdaad boven de 700,- een goede grens is, merkte toen ik goed zakte in prijs er heel veel belangstelling voor kwam.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:32

Ben zelf op zoek naar een hoger segment springkastelen en durf dat tweedehands best aan, alleen er zijn ook gewoon veel aanbieders die dan niet meer reageren als je iets opgemeten wilt hebben, en wel 2000€ voor t zadel willen hebben. Sneu maar dan zul je er echt wel iets voor moeten doen. Uiteindelijk dus bij een zadelmaker gekocht want die reageren wel. Heb zelf mijn zadel via via verkocht.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:27

Oehlala schreef:
Ben zelf op zoek naar een hoger segment springkastelen en durf dat tweedehands best aan, alleen er zijn ook gewoon veel aanbieders die dan niet meer reageren als je iets opgemeten wilt hebben, en wel 2000€ voor t zadel willen hebben. Sneu maar dan zul je er echt wel iets voor moeten doen. Uiteindelijk dus bij een zadelmaker gekocht want die reageren wel. Heb zelf mijn zadel via via verkocht.

Ja dit valt mij inderdaad ook op, want ik heb een budget van E1500 voor een nieuw springzadel maar ik ga geen twee uur in de auto zitten voor een 17 inch die opgemeten toch opeens de lengte van een 18 inch heeft of zo...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:40

Kieffer verkoop slecht?
Vorig jaar een Kieffer van bijna 25 jaar oud verkocht binnen een week.
Dit jaar een Kieffer van 13 jaar oud, 6 weken of zo te koop gehad.
Maar dat was net aan het begin van corona dat ik hem plaatste.
De week van verkoop hadden er 2 mensen tegelijk gereageerd.

Ook de afgelopen jaren andere zadels verkocht, eigenlijk allemaal binnen een week.
Allemaal via facebook. Marktplaats vind ik te duur.

Kijk op diverse sites wat de waarde is van vergelijkbare zadels, dus merk en type (dressuur, vzh, spring.
Kijk eerlijk naar je eigen zadel, ziet het er beter of slechter uit dan de andere advertenties? Pas daar je prijs op aan.
Maak mooie en duidelijke foto's.
Mooi zuiver dekje eronder, neutrale achtergrond. geen rare lichtinval. En van alle kanten zodat mensen ook zien wat ze eventueel gaan kopen. Ook die singelstoot die kapot is of die kras.
Geef duidelijk informatie, inch, boommaat, jaartal als bekend. Hoe breed is de tussenkamer, zeker bij een ouder zadel.
Staat van het zadel. Dus benoem een kras of versleten singelstoot. Maar prijs ook de goede vervangen kussens aan.
En reageer snel op vragen, ben niet te beroerd aanvullende foto's te maken.

Maar inderdaad die 700 lijkt wel een beetje een grens, 500 is veel reacties.

gaat je lukken hoor :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:10

welmoed__ schreef:
Ik heb ook een zadel te koop, raak hem aan de straatstenen niet kwijt.
Ik kom van €275 en staat nu voor €200 maar nog helemaal geen reacties. Drama!

Klopt.. had een gaaf zwart kn zadel te koop.
Een tango. Niet oud en met goede nieuwe vulling

Krijg je een bod van 200 euro. Of 150 euro.

Tja. Voor 250 toch maar weggedaan. Puur omdat het echt slecht verkocht. En intussen Ook nog eens 2x 7 euro advertentie kosten.

Daarom in eerste instantie het zadel met nog een ander zadel te koop aangeboden. Combi advertentie. De ander ietsjes ouder, maar wel aantoonbaar gaver!!! En hele mooie vulling

Krijg ik biedingen van 300 euro voor beide zadels

De bruine kn nog aangehouden. Voor spotprijzen geef ik ze liever weg aan een kennis

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:14

Oehlala schreef:

Klopt. Of een zadel verkopen en dan niet eens een maat of boommaat vermelden..

Maar als je dan zelf wel de keil en boommaat noemt.. van die mensen die mailen of het past op een smalle Arabier? Alsof ik door een scherm kan zien hoe smal..smal is. Maar ik zou zeggen van niet, als ik dan toch moet gokken. Want hier lag het op een gemiddelde kwpner. En die was niet smal. En nog een heel epistel schrijven met de vraag of het toch kan passen..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:31

Saaaash schreef:
@dianaw33: wat is snel? Ik hoef niet a la minute het zadel te verkopen hoor, met de huidige corona spring ik toch amper. Heb jij enig idee van zadelpassers die dat doen, in de omgeving van Haarlem Noord Holland?

@Vientje: voor jou dezelfde vraag, heb jij misschien iemand die je aanraadt daar in? Ik vind inruilen ook niet erg, geld gaat het mij sowieso toch kosten... maar zou graag niet eerder een zadel kopen dan dat deze weg is (of dus inruilen).

Ik denk dat inderdaad boven de 700,- een goede grens is, merkte toen ik goed zakte in prijs er heel veel belangstelling voor kwam.

Beperk jezelf niet tot je eigen woonplaats. Ik werk met zadelpassers samen die door een groot deel van het land een klantenbestand hebben. Dat je springzadel nog niet verkocht is, heeft uiteraard heel erg met corona te maken: springzadels zijn onder normale omstandigheden juist in deze tijd erg in trek omdat het outdoorseizoen toch meer mensen naar de springles trekt. Dat betekent dus dat het ook voor ons momenteel lastig is om een springzadel te verkopen. Een termijn kan ik je dus onder deze omstandigheden helaas niet geven.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:20

dianaw33 schreef:
Saaaash schreef:

Beperk jezelf niet tot je eigen woonplaats. Ik werk met zadelpassers samen die door een groot deel van het land een klantenbestand hebben. Dat je springzadel nog niet verkocht is, heeft uiteraard heel erg met corona te maken: springzadels zijn onder normale omstandigheden juist in deze tijd erg in trek omdat het outdoorseizoen toch meer mensen naar de springles trekt. Dat betekent dus dat het ook voor ons momenteel lastig is om een springzadel te verkopen. Een termijn kan ik je dus onder deze omstandigheden helaas niet geven.

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, ja, snap het! Mocht je mij kunnen assisteren bij de verkoop dan hoor ik dat graag!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:07

Ik heb juist de ervaring dat via marktplaats prima verkoopt. Ja je krijgt van die lekkere vragen, past ie op zus en zo, hoe lang issie van hier tot daar, kun je extra foto's maken etc. Maar tot nu toe 3 zadels elk in maximaal 3 maanden verkocht.
Eerst was een nagenoeg nieuwe Brandt,voor 1500.
Tweede een Anatomica Orion voor 500
En recent een Albion voor 950.
Dat er boven de 500/700 niks verkocht wordt, volg ik dus niet. Althans mijn ervaring is anders....
Je moet alleen wat geduld hebben.