Gebroken rib

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusbloem

Gebroken rib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 15:58

Lieve allemaal

Vorig jaar januari (2019) heb ik mijn rib gebroken, ofja..
Huisartsenpraktijken en ziekenhuizen in en uit geweest maar ze konden toen niet vinden waar ik zo'n last van had.
Ik ben naar fysio's geweest, opnieuw foto's laten maken en naar een osteopaat geweest (novemner) waar ze een bobbel op mijn rib voelde waardoor hij me opnieuw doorverwees naar de dokter om foto's te laten maken en ja hoor, ze zagen een oude breuk zitten met botvorming er om heen op de 8e rib aan de rechterkant. Ik heb dus al die tijd nog gewoon gewerkt op een paardenstal en meerdere paarden op een dag gereden want ze konden toch niks vinden wat het was (je gaat enorm aan jezelf twijfelen of dat het nog wel echt is)
Nu ondertussen meer dan een jaar geleden heb ik nog steeds enorme last van mijn rib en heb ondertussen ook weer wat onderzoeken via een internost gehad waarom ik er nog zo'n last van heb zoals een scan om je botontkalking te meten maar hier is ook niks uitgekomen. Een assistente heeft me opgebeld en kon me niet meer of minder vertellen als 'Helaas we kunnen niks voor u doen, er is niks gevonden'.

Heeft iemand ervaring met een gebroken rib en hoe het eventueel uiteindelijk is opgelost?
Ik heb er dagelijks veel pijn aan alleen al als ik gewoon zit of in bed lig..

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en dat het toegestaan is!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:25

Ik heb 2 x ( dezelfde) ribben gebroken binnen 2 jaar. De 1e keer verging ik van de pijn, kon nauwelijks meer ademhalen, de 2e keer was het ook flink pijnlijk maar minder dan de 1e keer. Het is vaak moeilijk te zien op foto's wat en hoe het gebroken is en er is eigenlijk niks aan te doen. Behalve als er risico is dat de rib een long aanprikt zal het met de tijd moeten helen.
Je bent ruim een jaar verder dus de breuk is al lang geheeld maar........je kan er nog wel last van hebben. Ik heb ook duidelijk litteken weefsel van de breuken zowel op de gebroken ribben maar ook verdikkingen in de huid, mogelijk bindweefsel door irritatie.
Meestal heb ik geen/ weinig last van maar soms voelt het of het weer gebroken is. Dat kan o.a. te maken hebben met geïrriteerde aanhechtingspezen of verkramping van tussen rib spiertjes. Zelfs als ze iets zouden kunnen vinden/ zien op foto's is er niks aan te doen. Ik loop met regelmaat bij een Ortho-manueel therapeut en krijg massages ( onder andere van mijn man ;) die daar erg goed in is) omdat alles zo nu en dan zo verkrampt dat mijn grote rugspier een dikke kabel wordt. Ik heb al een slechte rug dus de breuken hebben niet echt geholpen.

Ik rij mijn paard gewoon, mest uit en doe verder alles maar er zijn soms wel dagen dat het echt niet fijn is en ik rustig aan moet doen. Dus regelmatig laten masseren/ kraken, etc. is zo'n beetje alles wat je kan doen. Let op je houding ( ik doe bijv. Tai Chi en Yoga om de boel soepel te houden) en neem, als het echt niet te harden is, een pijnstiiler.
Bij mij is de laatste keer al ruim 11 jaar geleden............en ik heb er soms dus nog last van. Ca. een jaar na de laatste breuk zijn er bij mij ook nog foto's gemaakt omdat ik er zo'n last van had; was ook niks op te zien. Het is gelukkig over het algemeen wel een stuk beter maar soms gaat het weer even niet en goed wordt het nooit meer :o Jammer genoeg 1 van de dingen waar je mee moet leren leven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:29

Dit topic hoort op Mensenwelzijn en sport maar omdat de topicstarter daar te weinig berichten voor heeft kan ik het topic niet verplaatsen en moet ik hier een slotje op zetten.