Advies stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soofff

Advies stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 18:59

Hi allemaal,

Na de corona tijd ben ik van plan een paard te kopen. (Lijkt mij handiger nu nog even te wachten, omdat het natuurlijk een beetje een gekke tijd is.)
Nu ben ik vast aan het oriënteren op stallingen. (Heb ik ook nog wat te doen haha)
Omdat dit mijn 1e paard zal zijn, ben ik hier echt nog niet helemaal in thuis. Daarom ook dat ik jullie even om wat advies vraag :).

Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar een halfpension. Ik weet echter niet of het gebruikelijk is dat je dan eventueel elkaar helpt? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat iedereen een paar dagen/dagdelen de paarden buiten zet of voert. Dat lijkt mij namelijk ideaal in combinatie met mijn onregelmatige werk.

Hoe doen jullie eigenlijk een halfpension in combinatie met werk?
Stel je paard staat ergens gestald en je moet zelf voeren, uitmesten en paard buiten zetten en binnenhalen en daarnaast werk je natuurlijk ook nog. Hoe doen jullie dat dan zo'n beetje?

En weten jullie wellicht een halfpension in de Bollenstreek (voorkeur Noordwijkerhout)?
Liefst kleinschalig met uitrijmogelijkheden en buitenbak. Een die wel betaalbaar is (onder de 300 euro, als dat mogelijk is). Verder is een binnenbak ook wel prettig (niet per se noodzakelijk).

Alvast bedankt :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:09

Mijn ervaring met halfpension op zowel onze stal (5-8 paarden/ponies) als een iets grotere stal van vrienden (+/- 20 paarden) is dat je weinig moet rekenen op regelingen met stalgenoten. En dat veel mensen halfpension toch onderschatten. Ze willen bvb 2 of 3 keer per week komen rijden maar hebben geen tijd om dan ook de stal te doen en de andere dagen zijn dan weer te druk. Kortom, beide stallen zijn na 2-4 jaar volledig overgeschakeld op enkel volpension.

Halfpension was hier alleen zelf de stal uitmesten, de rest van binnen/buiten zetten en voeren werd verzorgd door de stal. Maar onderschat ook zulke 'hulp' regelingen met stalgenoten niet, 3 stallen uitmesten en voer geven bvb kost je wel gemakkelijk een half uur.

Natuurlijk zijn er vast ook veel succesverhalen en stallen waar het anders gaat, maar denk er toch goed over na of halfpension wel echt een meerwaarde is voor je en of je dit kan volhouden.

Edit: ik ben trouwens degene die alle verzorging voor de paarden doet incl. Binnen en buiten zetten en gecombineerd met fulltime werk. Rondrijden voor het ontbijt (6u), daarna gaan werken en 's avonds nog tussen 20 en 22u alles proberen te fixen. En 3x per week te rijden, meestal van 19u30 a 20u tot 20u30 a 21u en daarna aan alle stallen en paarden beginnen. Je leert het wel, maar 't is niet voor iedereen weggelegd.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 14-04-20 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Advies stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:14

Ik heb ook gemerkt dat veel mensen echt genoeg hebben aan hun eigen paard en weinig tijd/zin hebben om anderen te helpen.
Daarom sta ik volpension, wordt er in ieder geval binnen en buiten gezet, gevoerd en gemest.
Ik heb geen verzorgster dus ga 7 dagen per week en dan is half pension echt geen doen.
Ben wel eens bij andere stallen gaan kijken waar je dan ook voer en mest beurten hebt en ik af en toe voor mijn werk paarden buiten had moeten zetten, dat is voor even leuk maar persoonlijk voor mij niet vol te houden met werk en druk gezinsleven.

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:16

Poekkie schreef:
Mijn ervaring met halfpension op zowel onze stal als een iets grotere stal van vrienden (+/- 20 paarden) is dat je weinig moet rekenen op regelingen met stalgenoten. En dat veel mensen halfpension toch onderschatten. Ze willen bvb 2 of 3 keer per week komen rijden maar hebben geen tijd om dan ook de stal te doen en de andere dagen zijn dan weer te druk. Kortom, beide stallen zijn na 2-4 jaar volledig overgeschakeld op enkel volpension.

Halfpension was hier alleen zelf de stal uitmesten, de rest van binnen/buiten zetten en voeren werd verzorgd door de stal. Maar onderschat ook zulke 'hulp' regelingen met stalgenoten niet, 3 stallen uitmesten en voer geven bvb kost je wel gemakkelijk een half uur.

Natuurlijk zijn er vast ook veel succesverhalen en stallen waar het anders gaat, maar denk er toch goed over na of halfpension wel echt een meerwaarde is voor je en of je dit kan volhouden.

Ah ja, dank je voor je bericht!
In principe heb ik de tijd wel om de verzorging te doen, alleen niet als ik op werk ben natuurlijk. Misschien een beetje dom :o , maar daarom vraag ik mij af hoe ik het zou moeten doen als ik alles zelf zou moeten doen, terwijl ik dan op werk zit. Maar zou in principe zowel voor als na mijn dienst kunnen komen om te verzorgen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:17

Soofff schreef:
Poekkie schreef:
Mijn ervaring met halfpension op zowel onze stal als een iets grotere stal van vrienden (+/- 20 paarden) is dat je weinig moet rekenen op regelingen met stalgenoten. En dat veel mensen halfpension toch onderschatten. Ze willen bvb 2 of 3 keer per week komen rijden maar hebben geen tijd om dan ook de stal te doen en de andere dagen zijn dan weer te druk. Kortom, beide stallen zijn na 2-4 jaar volledig overgeschakeld op enkel volpension.

Ah ja, dank je voor je bericht!
In principe heb ik de tijd wel om de verzorging te doen, alleen niet als ik op werk ben natuurlijk. Misschien een beetje dom :o , maar daarom vraag ik mij af hoe ik het zou moeten doen als ik alles zelf zou moeten doen, terwijl ik dan op werk zit. Maar zou in principe zowel voor als na mijn dienst kunnen komen om te verzorgen.

Ik heb mijn berichtje aangepast met mijn eigen regeling. Maar als je nog specifieke vragen hebt mag je die zeker stellen of mij pb sturen :)

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 19:19

Zonnebloem92 schreef:
Ik heb ook gemerkt dat veel mensen echt genoeg hebben aan hun eigen paard en weinig tijd/zin hebben om anderen te helpen.
Daarom sta ik volpension, wordt er in ieder geval binnen en buiten gezet, gevoerd en gemest.
Ik heb geen verzorgster dus ga 7 dagen per week en dan is half pension echt geen doen.
Ben wel eens bij andere stallen gaan kijken waar je dan ook voer en mest beurten hebt en ik af en toe voor mijn werk paarden buiten had moeten zetten, dat is voor even leuk maar persoonlijk voor mij niet vol te houden met werk en druk gezinsleven.

Ja het is natuurlijk best een werkje om je eigen paard al te onderhouden in combinatie met werk, gezin etc. Op zich snap ik het dan ook wel dat niet iedereen er dan op staat te wachten om anderen te helpen.
Het is voor mij natuurlijk ook nog puzzelen wat haalbaar is en wat ik prettig vind.
Bedankt voor je antwoord!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:49

Ik heb vroeger een paard gehad samen met een vriendin waar wij een deel dingen zelf bij deden, vnl stal uitmesten. Wij wisselden af wie wanneer ging; als we samen gingen, deden we de klusjes samen. Dat viel bij ons eigenlijk goed te doen. Later elk ons eigen paard. Zij heeft haar paard toen een tijd op een weide gezet. Als zij echt niet kon gaan om de paarden te voeren enz, schakelde ze vrienden in met een soort beurtrollensysteem. Dat ging uiteindelijk ook wel...

Nu met één van mijn stalgenoten verdeel ik het werk ook wel wat. Als ik ga en zij niet, zet ik onze paarden wel eens samen buiten en doe ik de hoeven van haar paard, heel af en toe haal ik wat mest uit de stal en indien nodig doe ik wat extra verzorging. Omgekeerd doet zij dat ook bij mijn pony als ik niet ga.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:49

Ik zag deze voorbij komen: https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/stalling-en-weidegang/m1536756946-pensionstal-met-weidegang-omgeving-bollenstreek.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Verder heb ik altijd doe het zelf of half pension gestaan. Er zijn altijd wel mouwen aan te passen om je werk heen, je bent vast niet de enige met onregelmatige werktijden.
Momenteel sta ik doe het zelf, de boer geeft alleen hooi 's ochtends en 's avonds (wat ik klaar leg). Verder doe ik alles zelf. Dat betekent ook onderhoud, onkruid wieden, etc en ik vind het heerlijk, want paarden houden is zoveel meer dan alleen erop zitten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:03

Ik heb het beide gehad, doe-het-zelf, halfpension en volpension. Doe-het-zelf en halfpension ben ik na vrij snel mee gestopt, het werd me echt te druk. Omdat ik doordeweeks nooit kon (wanneer ik klaar was met werken gingen ze naar binnen en als ik begon met werken gingen ze naar buiten), werd er van mij verwacht dat ik in het weekend 1 x binnen kon zetten en 1 x buiten. Ik wil in het weekend graag uitslapen en in de avond ben ik in het weekend ook wel eens weg. Daarnaast moet je in de avond naast het rijden ook nog de paddock uitmesten, stal uitmesten, voer klaarzetten, hooinetten ophangen, zorgen dat er genoeg hooi/stro was. En o ja, je wilt ook nog rijden :Y) . Dat ging ik allemaal niet redden waardoor het rijden er vaak bij in schoot.
Toen verhuist naar een volpension. Heerlijk! Na het werk alleen maar hoeven rijden en als je een keer helpt met binnen en/of buiten zetten is het prima. Ik kom uit werk, kan eerst nog rustig koken en daarna nog heerlijk rijden <3
Nee hoor, voor mij alleen nog volpension (helemaal zolang ik fulltime werk).

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:05

Als ik jou was zal ik lekker voor een volpension gaan, het kost hier in de omgeving niet zoveel meer geen idee hoe dit bij jou zit. Dan voorkom je veel gezeur, denk ik. Dan kun je lekker gaan wanneer je zelf wil zonder moeilijk regelingen te moeten treffen... ik mest wel zelf de stal, dat doet bijna iedereen op onze stal en vind ik ook helemaal niet erg om te doen. Maar ben blij dat de rest gedaan word dat ik daar geen omkijken naar heb, zeker ivm gezin :)

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:08

pateeke schreef:
Ik heb vroeger een paard gehad samen met een vriendin waar wij een deel dingen zelf bij deden, vnl stal uitmesten. Wij wisselden af wie wanneer ging; als we samen gingen, deden we de klusjes samen. Dat viel bij ons eigenlijk goed te doen. Later elk ons eigen paard. Zij heeft haar paard toen een tijd op een weide gezet. Als zij echt niet kon gaan om de paarden te voeren enz, schakelde ze vrienden in met een soort beurtrollensysteem. Dat ging uiteindelijk ook wel...

Nu met één van mijn stalgenoten verdeel ik het werk ook wel wat. Als ik ga en zij niet, zet ik onze paarden wel eens samen buiten en doe ik de hoeven van haar paard, heel af en toe haal ik wat mest uit de stal en indien nodig doe ik wat extra verzorging. Omgekeerd doet zij dat ook bij mijn pony als ik niet ga.

Oh dat is ook wel slim ja! Super handig :)

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:11

Anna_Dani schreef:
Ik zag deze voorbij komen: https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/stalling-en-weidegang/m1536756946-pensionstal-met-weidegang-omgeving-bollenstreek.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Verder heb ik altijd doe het zelf of half pension gestaan.Er zijn altijd wel mouwen aan te passen om je werk heen, je bent vast niet de enige met onregelmatige werktijden.
Momenteel sta ik doe het zelf, de boer geeft alleen hooi 's ochtends en 's avonds (wat ik klaar leg). Verder doe ik alles zelf. Dat betekent ook onderhoud, onkruid wieden, etc en ik vind het heerlijk, want paarden houden is zoveel meer dan alleen erop zitten.

Nee inderdaad dat is ook zo. Onwijs bedankt voor de link! Ik ga meteen even contact leggen. Ook al duurt het echt nog even even voor mijn paardje er is.

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:13

Autumnn schreef:
Ik heb het beide gehad, doe-het-zelf, halfpension en volpension. Doe-het-zelf en halfpension ben ik na vrij snel mee gestopt, het werd me echt te druk. Omdat ik doordeweeks nooit kon (wanneer ik klaar was met werken gingen ze naar binnen en als ik begon met werken gingen ze naar buiten), werd er van mij verwacht dat ik in het weekend 1 x binnen kon zetten en 1 x buiten. Ik wil in het weekend graag uitslapen en in de avond ben ik in het weekend ook wel eens weg. Daarnaast moet je in de avond naast het rijden ook nog de paddock uitmesten, stal uitmesten, voer klaarzetten, hooinetten ophangen, zorgen dat er genoeg hooi/stro was. En o ja, je wilt ook nog rijden :Y) . Dat ging ik allemaal niet redden waardoor het rijden er vaak bij in schoot.
Toen verhuist naar een volpension. Heerlijk! Na het werk alleen maar hoeven rijden en als je een keer helpt met binnen en/of buiten zetten is het prima. Ik kom uit werk, kan eerst nog rustig koken en daarna nog heerlijk rijden <3
Nee hoor, voor mij alleen nog volpension (helemaal zolang ik fulltime werk).

Oh ja, bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ben benieuwd hoe het mij zal bevallen.

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:14

tijger22 schreef:
Als ik jou was zal ik lekker voor een volpension gaan, het kost hier in de omgeving niet zoveel meer geen idee hoe dit bij jou zit. Dan voorkom je veel gezeur, denk ik. Dan kun je lekker gaan wanneer je zelf wil zonder moeilijk regelingen te moeten treffen... ik mest wel zelf de stal, dat doet bijna iedereen op onze stal en vind ik ook helemaal niet erg om te doen. Maar ben blij dat de rest gedaan word dat ik daar geen omkijken naar heb, zeker ivm gezin :)

Hoe veel kost het bij jou ongeveer?
Geloof dat het hier wel snel aantikt (voor wat ik zie en hoor)

xsophieejxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:11

Anna_Dani schreef:

Verder heb ik altijd doe het zelf of half pension gestaan. Er zijn altijd wel mouwen aan te passen om je werk heen, je bent vast niet de enige met onregelmatige werktijden.

Hier deel ik ook wel echt je mening trouwens! Ook een reden waarom halfpension mij aanspreekt.

Ik heb trouwens contact opgenomen. Zij bood mij ook aan om mee te helpen in mijn zoektocht naar paard en het proces hier omheen. Vrijdag ga ik er even kijken, of de pension mij wat lijkt en of zij mij fijn lijkt. Ik ken haar natuurlijk niet echt, dus beetje gek om dan zo met een vreemde naar paarden te zoeken. Maar aan de andere kant, als ik daar ga staan dan kan zij mij verder ook helpen in het hele gebeuren van het opstarten. En ken ook niet echt een goed ervaren persoon om mee te nemen..
Hoe denken jullie hier over?

Eerst maar even kijken hoe vrijdag gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:31

Heb je nu twee accounts?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:31

Halfpension is vaak zelf mesten en voeren. Binnen en buiten zetten wordt vaak geregeld of juist het voeren en dan moet je zelf binnen en buiten zetten.
Ik heb een bedrijf en maak vele uren. Ik had geregeld dat ik 4 dagen in de week zelf mestte en de overige 3 deden zij voor mij.
Er werd gevoerd en binnen buiten gezet.
Inmiddels heb ik mijn eigen paddock paradise en ben ik er dus dagelijks zelf wanneer ik tijd heb. Mijn werktijden wisselen dus de ene keer ben ik er na het werk en andere keer even btussendoor etc.

Het meest chill is volpension. Dan kun je het meest genieten van je paardenhobby zonder altijd te moeten haasten na je werk.

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 23:44

Poekkie schreef:
Heb je nu twee accounts?

Hahah ja beetje verwarrend, maar heb op mijn computer dat ik standaard ben ingelogd en op een of andere manier lukt het op mijn telefoon niet om in te loggen. Dus vandaar een er bij gemaakt..
Was het ook even vergeten oeps

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:57

Ik denk dat dat eigelijk niet mag ;)

Hier is halfpension meestal alleen mesten en eventueel voer klaarzetten, ik ken eigelijk geen stal waar je zelf je eigen paard gaat voeren. Lijkt me ook niet zo praktisch ivm voernijd als iedereen op andere uren komt tenzij mits een beurtrol. (Wat ikzelf dan weer minder zou vertrouwen want velen zijn toch heel wat lakser dan ikzelf). Dat mesten zou ik eigelijk alleen kiezen ivm het financiele, het maakt toch een 50 euro per maand verschil gemiddeld. Maar onderschat het echt niet qua tijd en qua werk.

Als je ook wil binnen en buitenzetten enzo, kan je ook een kale stal huren. Dan heb je echt het volledige zeggenschap over je paard, weidegang en voeding meestal. Maar dat raad ik zeker niemand aan als je een fulltime baan hebt. Mijn situatie hierboven is absoluut niet combineerbaar met een gezin, moeilijk met een huishouden en voor een partner ook wel vaak de doodsteek.

Wat betreft samen in de zoektocht naar een paard: kan zeker leuk zijn en goed dat het een ervaren persoon is! Let je wel op dat je goed weet wat je wil en je niks aangepraat wordt? Aangezien ze je niet kent, zal ze wss voor een groot deel kijken welk paard voor haar stal het best in de groep zal liggen. Ook wel even reflecteren hoe gevoelig je bent voor emotionele druk hier. En daarmee bedoel ik dat als de stal toch niet je zin lijkt, je dan gewoon het recht hebt te verhuizen. Maar velen voelen dan toch de druk van 'ja maar ze heeft zo veel voor mij gedaan en dankzij haar heb ik dit paard en...' (wordt ook wel makkelijk zo uitgespeeld). Als je daar erg gevoelig aan bent zou ik het afraden.

Soofff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 00:53

Poekkie schreef:
Ik denk dat dat eigelijk niet mag ;)

Hier is halfpension meestal alleen mesten en eventueel voer klaarzetten, ik ken eigelijk geen stal waar je zelf je eigen paard gaat voeren. Lijkt me ook niet zo praktisch ivm voernijd als iedereen op andere uren komt tenzij mits een beurtrol. (Wat ikzelf dan weer minder zou vertrouwen want velen zijn toch heel wat lakser dan ikzelf). Dat mesten zou ik eigelijk alleen kiezen ivm het financiele, het maakt toch een 50 euro per maand verschil gemiddeld. Maar onderschat het echt niet qua tijd en qua werk.

Als je ook wil binnen en buitenzetten enzo, kan je ook een kale stal huren. Dan heb je echt het volledige zeggenschap over je paard, weidegang en voeding meestal. Maar dat raad ik zeker niemand aan als je een fulltime baan hebt. Mijn situatie hierboven is absoluut niet combineerbaar met een gezin, moeilijk met een huishouden en voor een partner ook wel vaak de doodsteek.

Wat betreft samen in de zoektocht naar een paard: kan zeker leuk zijn en goed dat het een ervaren persoon is! Let je wel op dat je goed weet wat je wil en je niks aangepraat wordt? Aangezien ze je niet kent, zal ze wss voor een groot deel kijken welk paard voor haar stal het best in de groep zal liggen. Ook wel even reflecteren hoe gevoelig je bent voor emotionele druk hier. En daarmee bedoel ik dat als de stal toch niet je zin lijkt, je dan gewoon het recht hebt te verhuizen. Maar velen voelen dan toch de druk van 'ja maar ze heeft zo veel voor mij gedaan en dankzij haar heb ik dit paard en...' (wordt ook wel makkelijk zo uitgespeeld). Als je daar erg gevoelig aan bent zou ik het afraden.

Dacht het oude account te verwijderen, maar gaat kan natuurlijk niet :')

Ja ik ben ook niet te erg op het aanbod in gegaan. Eerst even aankijken allemaal. En als het allemaal wat is en ik dr meeneem in mijn avontuur: mijn eigen gevoel volgen wat ik bij het paard voel.
Maar is een goede om in de gaten te houden inderdaad!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:41

Omdat dit topic is aangemaakt met een schaduw account plaats ik hier een slotje.