Paard kopen via marktplaats?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitertje991

Paard kopen via marktplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 14:38

Hoihoi!

Op marktplaats staan een hele hoop advertenties voor paarden en pony's en ook zie ik met enige regelmaat dat hiernaar verwezen wordt/links naar gestuurd worden hier op bokt. Maar hoe betrouwbaar is dit werkelijk? Mij lijkt marktplaats altijd een beetje een plek waar je dingen opzet als je niet helemaal goed weet waar je het anders kwijt kan raken.

Overigens ben ik zelf niet op zoek naar een paard, maar ik ben alleen nieuwsgierig naar hoe deze contacten liggen :D. En of je dan bijvoorbeeld beter af zou zijn met een paard zoeken via facebook, of dat je echt contacten moet hebben die (mensen kennen die) een paard te koop hebben staan.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Anomien

Re: Paard kopen via marktplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:43

Ik heb meerdere keren paarden te koop aangeboden op andere sites dan marktplaats. Vooral omdat ik dacht dat een paard er niet op thuis hoorde. MP is meer een rommelmarkt voor niet paardenmensen of de Penny paardenmensen dacht ik zo.

Maar toch elke keer weer op terug gekomen. Op de andere sites loopt het gewoon minder. Dan heb ik het ook over sporthorses etc. Facebook heb ik niet.

Ja je krijgt via MP een hoop reacties van mensen die nog niet weten hoe een cavia te onderhouden tot mensen die denken dat hun dochter van 7 een jonge Jazz nakomeling onder de kont kan rijden.

Maar eigenlijk altijd wel verkocht via MP, nadat ik zelf filterde wie er kon komen kijken. De serieuze mensen pik je er wel uit.

Dus ja, ik heb er toch wel een neutraal beeld bij gekregen. Vooral omdat ik zelf de andere kant heb ervaren.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:59

Ik zou zelf niet zo snel via marktplaats een paard kopen of verkopen. Toeval wilt dat mijn huidige paard wel op marktplaats stond, en ik deze advertentie via een vriendin doorgestuurd kreeg. Paard is echt wel een prima dier, geen typisch marktplaats paard in ieder geval :P

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:07

Mijn paard komt ook van Marktplaats, al jaren erg blij mee en was zeker geen miskoop :) Je moet gewoon kritisch kijken en je verstand gebruiken. Op websites als Sporthorses wordt ook genoeg brandhout aangeboden, soms ook nog voor de hoofdprijs. 8)7

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:08

Tuurlijk kan dat wel en staan daar hele leuke dieren op :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:08

Niks mis mee, gewoon een verkoop pagina net zoals vele anderen

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:09

Ook Mijn huidig paard heb ik via mp gekocht. Prima paard en de vorige eigenaresse wilde ook dat het paard goed terecht kwam. ( Ze zijn nog op mijn stal komen kijken voordat ik ze gekocht had)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:09

Mijn paard stond ook te koop op marktplaats... Ik denk niet dat je marktplaats moet zien als rommelmarkt, maar meer als een website waar veel mensen je advertentie zien... En ja.. je moet de rotte appels er zelf uitfilteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:18

Ik heb via marktplaats m'n paard gevonden. Stond overigens prijs op aanvraag bij. En niet al te veel informatie. Dus als je informatie wou moest je al appen of bellen. Dat doe je toch alleen als je echt wilt komen kijken. Het is overal altijd opletten geblazen en er gaat overal wel iets fout. Maarja marktplaats is nou eenmaal handig. Facebook mag je geen paarden aanbieden, marktplaats wel. Dus dan is mijn keuze snel gemaakt mocht ik verkopen. Marktplaats word gewoon veel gebruikt.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:25

Ik kijk regelmatig naar paarden, al zoek ik zelf niks :+ maar komen echt prima paarden voorbij! Misschien niet allemaal GP waardig maar voor de gemiddelde ruiter meer dan prima.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:28

liekec schreef:
Ik zou zelf niet zo snel via marktplaats een paard kopen of verkopen. Toeval wilt dat mijn huidige paard wel op marktplaats stond, en ik deze advertentie via een vriendin doorgestuurd kreeg. Paard is echt wel een prima dier, geen typisch marktplaats paard in ieder geval :P

Naar mijn idee is er geen typisch marktplaats paard. Er staan zat dieren op die op hoog niveau zijn gereden, duur zijn, bijzonder bloed voeren of een bijzondere kleur hebben. Daarnaast zat ‘standaard’ spul en ook jong spul. Van draagmerrie tot gratis dieren.

Heel uiteenlopend, net als de realiteit. Dus ik vraag mij af wat typisch marktplaats paard dan volgens jou is. Behalve dat je dus zelf ook een van hebt gekocht.

Mijn dieren die ik er te koop aanbood en ook op sporthorses had staan waren niet op zeer hoog niveau gereden. Wel in de normale tot de iets hogere prijsklasse. Een in de hogere klasse.

Alles wou beter via MP.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:29

Ik heb ook paarden van marktplaats gekocht.
Van particulieren, veulens.
Hoe moet je anders als particulier laten weten dat je een paard te koop hebt? Als je dat niet met regelmaat hebt.
Verkoop stallen hebben nog wel een naam en worden er via via nog wel mensen naar verwezen.
Maar als jij eens een keer een paard te koop hebt, rijd niet in de sport, rijd niet op een rijvereniging, hoe kun je dan anders "reclame" maken met mijn paard is te koop?
En al rij je wel sport, je rijd ook niet met een bordje om zijn nek: te koop. :+

Opletten moet je overal.

Facebook verwijderd tegenwoordig alle advertenties waar te koop in staat betreft dieren.
Het lukt daar nog met omschrijvingen als ik zoek een nieuw huisje/baasje.
Maar dat zal ook nog wel een keer voorbij zijn dat dat gaat.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 05-04-20 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:30

Marktplaats is voor mij de koop en verkoop plaats voor dieren.. In dit geval paarden.

Op bokt staat maar af en toe een nieuwe advertentie, daardoor ook weinig potentiele kopers.
Op sporthorses staan vooral hele dure sportpaarden, maar nog nooit gehoord dat iemand een paard daar van gekocht of verkocht heeft.
Speurders of dergelijke sites is het aanbod ook veel minder.

Tegenwoordig wordt er veel via facebook gedaan, maar je hele prive leven wordt ook gelijk eventjes doorgespit.. En daar werd ik toch wel gek van. Elke fout die je ooit in je leven hebt gemaakt online, oei.. haha

Helaas wel, zitten er heeeel veel handelaren op marktplaats.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:32

Hoe moet je anders je paard te koop aanbieden... Bordje om z'n nek hangen, te koop.

Al onze paarden via Marktplaats gevonden of verkocht.
Kijk altijd met je hoofd ipv je hart, neem iemand mee. De standaard "regeltjes".

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:36

Ik heb mijn pony ook gekocht via MP, niks mis mee.

Zou hem zelf eerder verkopen via FB denk ik, dan zie je toch al een beetje wat voor soort mens er reageert. Maar verkoop van paarden/pony’s via FB was toen nog een stuk minder toen ik op zoek was.

Maar mocht ik ooit weer op zoek gaan, dan zou ik ook gewoon weer op MP kijken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:39

Dat ligt er aan op welke markt je doelt,
zelf zit ik puur voor het plezier recreatief in de paarden en ik heb er 3 op de 5 paarden vandaan in pakweg 30 jaar.
je moet het altijd laten keuren voor aankoop en ook zeker weten dat het dier in kwestie aan je vraag /eisen kan voldoen.
Hier heb ik maar 1x een misser gehad wel erg wat ik zocht maar te temperamentvol, zonde maar dat dier is ook juist via marktplaats wel goed terecht gekomen.

Over typisch marktplaats paard ...dat bestaat niet, alle dieren en alle mogelijke doeleinden zijn te divers.
probleemgevallen kun je ook overal kopen dus dat is het ding niet.
Wil je echt een bewezen topper....ja , dan moet je inderdaad contacten hebben. En ook een stevige duit in je beurs, omdat er dan ook nog wel eens bemiddelingskosten bij komen in procenten op een heel stevig bedrag.Maar dan hebben we het over de beste van de besten!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:44

Ik heb mijn paard ook via Marktplaats gevonden. Hij stond ook op andere plekken geadverteerd, maar daar had ik hem dus niet gezien blijkbaar. Hij zat in de middelhoge prijsklasse.
De verdere koop is gewoon gegaan zoals bij andere paardenaankopen. Eens gaan kijken, nog eens gaan kijken, praten, keuren, prijs afspreken, etc. Als je je daar gewoon aan houdt dan zie ik niet wat er mis is met een paard van Marktplaats.

Natuurlijk moet je een paard niet ongezien kopen en 'op laten sturen'. Misschien dat mensen Marktplaats associeren met die werkwijze en het daarom geen goed idee vinden. Maar of het zo gaat heb je zelf in de hand. Zodra er van die typische Marktplaatszinnetjes bij staan al 'Zien is kopen' etc, dan moet je er ver van blijven. Dat lijkt me logisch.

Edit: Misschien is het wel net als met Bokt. Mensen die niet op Bokt zitten zeggen vaak: 'Dat is voor Penny's'. Tja, die zijn er, ook op Bokt inderdaad, maar dat betekent niet dat er geen serieuze onderwerpen besproken worden waar je wat aan kunt hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:47

Citaat:
Zodra er van die typische Marktplaatszinnetjes bij staan al 'Zien is kopen' etc, dan moet je er ver van blijven

Neem jij dat echt zo letterlijk?
Ken je die betekenis niet?

Dat is echt niet als je gaat kijken dat je moet kopen.
Dat is een andere manier van zeggen, mijn paard is zo prachtig!! Als je die gezien hebt wil je niet meer anders dan hem kopen omdat je er verliefd op bent gworden.

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 15:55

Heel erg bedankt voor alle reacties! Zoals ik het hoor is MP dus een best degelijke plek om paarden te kopen. Goed om te horen dat zo veel mensen er positieve ervaringen mee hebben! :))

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:56

_Penotti schreef:
Citaat:
Zodra er van die typische Marktplaatszinnetjes bij staan al 'Zien is kopen' etc, dan moet je er ver van blijven

Dat is een andere manier van zeggen, mijn paard is zo prachtig!! Als je die gezien hebt wil je niet meer anders dan hem kopen omdat je er verliefd op bent gworden.

Ja zo vat ik het ook op. Maar zou het zelf niet snel zo omschrijven in de advertentie. Juist omdat ik weet dat het verkeerd begrepen kan worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:56

Ik kom nog uit de tijd dat er geen internet bestond.Paardenadvertenties stonden toen in kranten en tijdschriften. De koop\verkoop ging veel minder gehaast toen. In de begintijd van internet had ik ook een vooroordeel tegenover zog. internetponies\paarden, wat naar mijn idee snelle handel was. Maar nu zijn we enkele decennia's verder en heb ik ook al twee paardjes via Marktplaats gekocht. Het is een gewone verkoopsite . Hoe wil je anders weten wat er te koop is? Handelaren zijn volgens sommigen ook niet goed.Wat dan? Alleen van bekenden kopen?Die zijn net zo goed op geld uit hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:58

Knert schreef:
Ja zo vat ik het ook op. Maar zou het zelf niet snel zo omschrijven in de advertentie. Juist omdat ik weet dat het verkeerd begrepen kan worden.

Ik zou het zelf ook niet gebruiken. Maar had dan ook weer niet verwacht dat het letterlijk opgevat kon worden. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:02

_Penotti schreef:
Citaat:

Oh, zo heb ik het inderdaad nooit opgevat. Ik vond het altijd erg agressief overkomen.
Hier in de buurt is ook een kringloopwinkel waar op de deur staat: Zien is kopen, Weg is pech!
Nou, dan ga ik er wel niet naar binnen, denk ik dan. Bekijk het met je zooi.

Goed dat dat eens wordt opgehelderd, maar terug on topic.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 05-04-20 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:03

Ik heb mijn paard 10 jaar geleden ook op Marktplaats gevonden.
Beste Marktplaats-aankoop ever :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:25

Ik heb mijn paard ook via Marktplaats gevonden. Dat was dan een handelsstal die erop adverteerde, maar ik had bij een particuliere advertentie ook wel gaan kijken als het er betrouwbaar genoeg uitziet.