Mijn ervaring met equi librium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trekk

Mijn ervaring met equi librium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 22:53

Een jaar geleden heb ik voor mijn dochter bij equi librium in luinjeberd. Een 15 jarige Gribaldi merrie gekocht als leer/ wedstrijd paard. Nu een jaar later blijkt nadat er contact is geweest met de eigenaar voordat X haar kocht. Dat deze merrie is verkocht als fokmerrie omdat ze afgekeurd is op rug en drie benen. Niet geschikt voor sport of recreatie. Ik heb de dierenarts gegevens gezien. X, wist dit ook. Zij heeft willens en wetens aan mij en mijn dochter dit paard verkocht.
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-03-20 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit topic.

carone

Re: Mijn ervaring met equi librium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:45

Heb je de merrie zelf niet laten keuren dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:09

Misschien kan je je bericht aanpassen met de juiste leestekens? Het leest echt heel vervelend en het is moeilijk te begrijpen zo.
Ik begrijp dat het paard eigenlijk niet geschikt was als sportpaard? Heb je het paard laten keuren bij aankoop? Zowel klinisch als röntgenologisch? Zo ja, dan had de keurende dierenarts moeten opmerken dat het paard niet geschikt was voor het gebruiksdoel. Zo nee, dan is het echt je eigen schuld. Je moet nooit een paard kopen zonder keuring. Je hebt zelf een onderzoeksplicht.

Trekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 13:14

Klopt, dat ik zelf onderzoeksplicht heb. Dit was een vriendin die ik vertrouwde en al heel lang ken. Ik heb mijn les geleerd, wil graag andere waarschuwen voor deze vrouw. Zij handelt en bemiddelt vaker in de aan en verkoop van paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:28

Trekk schreef:
Klopt, dat ik zelf onderzoeksplicht heb. Dit was een vriendin die ik vertrouwde en al heel lang ken. Ik heb mijn les geleerd, wil graag andere waarschuwen voor deze vrouw. Zij handelt en bemiddelt vaker in de aan en verkoop van paarden.

En zo leer je je vrienden kennen. Als het om geld gaat is bijna niemand te vertrouwen. En in de paardenwereld al helemaal niet. Marktplaats staat vol met slachtpaarden of marktpaarden die verkocht worden als rijpaard of sportpaard. En de reden dat deze handelaren nog bestaan is omdat er nog zoveel onwetende mensen zijn. Vooral mensen die net een eerste paardje kopen en nog niet bekend zijn in het wereldje. Die vinden dat het paard een lief hoofdje heeft en ze zijn verliefd en willen hem hebben. Keuren kost zo bijna 1000 euro dus dat doen ze dan niet omdat ze erop vertrouwen dat alles goed is.
Hoevaak ik het al niet heb gezegd tegen mensen: altijd keuren, helemaal. Ook met foto’s. Paarden mankeren al zo snel wat, laat staan als je dan ook nog eens een probleemdier koopt.

Ik vind het heel sneu voor je. Hoelang geleden is dit? Binnen 3 maanden? Je kan het paard niet meer terugbrengen? Harde lessen leer je in de paarden helaas ook snel. Er zullen er vast nog meer volgen. Neem dingen aan van anderen, het leven is te kort om alle fouten zelf te maken. Hier op bokt kan je veel vinden over de aanschaf van een paard, de stalling, dierenarts, ziektes etc.
Sterkte!

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:35

Ik ben van mening dat je niet zomaar iemand zo op bokt kan zetten. Zo te lezen heb je een jaar geleden het paard al gekocht en niet voldaan aan je onderzoeksplicht. Nu ineens bevalt het paard toch niet meer en ga je iemand zo neerzetten op bokt. Niet erg netjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:41

Oh een jaar later lees ik. Dan is het kansloos natuurlijk. Ik denk ook dat je de naam weg moet halen.
Het is rot voor je dat dit gebeurd is maar het is ook een heel eind je eigen verantwoordelijkheid geweest.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:46

Ik vind het zo’n dooddoener dat mensen meteen roepen dat het eigen schuld is. Een handelaar die zo’n paard verkoopt is gewoon een oplichter.
Ze maken gebruik van het goede vertrouwen of de onwetendheid van mensen.
We zouden elkaar moeten waarschuwen voor dit soort handelaren ipv zeggen ‘ eigen schuld’

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:51

Hoe vaak moet het nog op Bokt herhaald worden in diverse topics: De mededelingsplicht van de verkoper (zowel professioneel als particulier) gaat boven de onderzoeksplicht van de koper.

Ts ik zou contact opnemen met het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Verder inderdaad beter om de naam hier weg te halen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:58

Het lijkt me helemaal geen geval van eigen schuld wanneer je een paard koopt van een handelaar. Je bent als consument niet verplicht om het paard zelf te laten keuren, een handelaar is wel verplicht om alle gegevens die bij hem/haar bekend zijn ook aan de verkopende partij te melden. Lijkt me dat wanneer deze persoon ook als bemiddelaar optreedt je helemaal mag verwachten dat je een eerlijk verhaal krijgt. Ik ga mee met henshem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:26

Misschien had ze het paard inderdaad moeten laten keuren maar als je een paard koopt van een goede vriendin ga je er niet vanuit dat je opgelicht wordt.

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:56

Orchidee14 schreef:
Misschien had ze het paard inderdaad moeten laten keuren maar als je een paard koopt van een goede vriendin ga je er niet vanuit dat je opgelicht wordt.

Maar wie zegt dat het na een jaar niet haar eigen schuld is en dat het paard op moment van kopen voor het doel wel geschikt was?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:46

Lees de beginpost ajb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:11

henshem schreef:
Lees de beginpost ajb

Milando, dit dus.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:04

X is geen handelaar en ik denk niet dat je zomaar een naam zwart mag maken op bokt. Zo nu en dan (misschien 1x per jaar) verkoopt ze een paard als particulier maar niet als handelaar. Vaak is ze ook gewoon tussenpersoon.

Ik kom iedere dag bij X op stal en ik weet wel zeker dat X zeker wel met een oplossing had willen komen als je haar een berichtje stuurt.
Laatst bijgewerkt door xLiez op 15-03-20 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:06

Orchidee14 schreef:
henshem schreef:
Lees de beginpost ajb

Milando, dit dus.

Ik heb de beginpost zeker wel gelezen. Ik weet toevallig dat de dochter van TS stage heeft gelopen bij X en zij wist de reden dat hij bij X stond en dat hij is ingezet als fokmerrie. Op moment dat zij er mee begon te rijden tijdens haar stage had het paard 2 jaar stilgestaan en heeft ze hem alsnog gekocht. Daarom ben ik van mening dat TS niet schappelijk is en iemand die hard werkt de grond in trapt. Daarnaast heeft TS dit direct op dit forum gegooid, zonder dat ze X heeft gecontact. Het lijkt mij dat wanneer ze contact had gezocht met X, dat ze hier prima onderling uit hadden kunnen komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:20

Moderatoropmerking:
Ik heb even een naam verwijderd. Het is niet netjes om iemand met naam en toenaam te noemen op internet. Een verhaal heeft altijd twee kanten, zoals hier ook weer lijkt te zijn :-) . Iemand zwartmaken is nooit de bedoeling op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:16

Ik heb de beginpost zeker wel gelezen. Ik weet toevallig dat de dochter van TS stage heeft gelopen bij X en zij wist de reden dat hij bij X stond en dat hij is ingezet als fokmerrie. Op moment dat zij er mee begon te rijden tijdens haar stage had het paard 2 jaar stilgestaan en heeft ze hem alsnog gekocht. Daarom ben ik van mening dat TS niet schappelijk is en iemand die hard werkt de grond in trapt. Daarnaast heeft TS dit direct op dit forum gegooid, zonder dat ze X heeft gecontact. Het lijkt mij dat wanneer ze contact had gezocht met X, dat ze hier prima onderling uit hadden kunnen komen.[/quote]

Ik heb geen idee of ts eerst contact heeft opgenomen met de verkoopster. Maar hoe dan ook, als je weet dat een paard afgekeurd is om mee te rijden, zelfs recreatief, en alleen als fokmerrie gebruikt mag worden, dan ga je het niet als rijpaard verkopen. En al helemaal niet aan een vriendin.

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:36

Orchidee14 schreef:
Ik heb de beginpost zeker wel gelezen. Ik weet toevallig dat de dochter van TS stage heeft gelopen bij X en zij wist de reden dat hij bij X stond en dat hij is ingezet als fokmerrie. Op moment dat zij er mee begon te rijden tijdens haar stage had het paard 2 jaar stilgestaan en heeft ze hem alsnog gekocht. Daarom ben ik van mening dat TS niet schappelijk is en iemand die hard werkt de grond in trapt. Daarnaast heeft TS dit direct op dit forum gegooid, zonder dat ze X heeft gecontact. Het lijkt mij dat wanneer ze contact had gezocht met X, dat ze hier prima onderling uit hadden kunnen komen.

Ik heb geen idee of ts eerst contact heeft opgenomen met de verkoopster. Maar hoe dan ook, als je weet dat een paard afgekeurd is om mee te rijden, zelfs recreatief, en alleen als fokmerrie gebruikt mag worden, dan ga je het niet als rijpaard verkopen. En al helemaal niet aan een vriendin.[/quote]

Ik weet wel dat TS eerst geen contact heeft gezocht met X. Daarnaast, als je vanuit je stage het paard mag oppakken en weet de reden van verkoop met X als tussenpersoon, dan kies je toch bewust voor het paard en is het toch vreemd dat dit ineens na een jaar een probleem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:24

Ik weet wel dat TS eerst geen contact heeft gezocht met X. Daarnaast, als je vanuit je stage het paard mag oppakken en weet de reden van verkoop met X als tussenpersoon, dan kies je toch bewust voor het paard en is het toch vreemd dat dit ineens na een jaar een probleem is?[/quote]

Maar hoe kun je in vredesnaam iemand tijdens een stage een paard laten oppakken terwijl je weet dat dat paard is afgekeurd voor sport en recreatie op 3 benen en de rug. Dat doe je toch niet? Buiten het feit dat je mogelijk destagiaire in gevaar brengt, dat doe je het paard toch niet aan?

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:12

Orchidee14 schreef:
Ik weet wel dat TS eerst geen contact heeft gezocht met X. Daarnaast, als je vanuit je stage het paard mag oppakken en weet de reden van verkoop met X als tussenpersoon, dan kies je toch bewust voor het paard en is het toch vreemd dat dit ineens na een jaar een probleem is?

Maar hoe kun je in vredesnaam iemand tijdens een stage een paard laten oppakken terwijl je weet dat dat paard is afgekeurd voor sport en recreatie op 3 benen en de rug. Dat doe je toch niet? Buiten het feit dat je mogelijk destagiaire in gevaar brengt, dat doe je het paard toch niet aan?[/quote]

Lijkt mij dat als het niet veilig is X dit niet had laten gebeuren. Daarnaast was bij X alleen bekend dat paard als fokmerrie was ingezet en niet suiker schoon was op foto’s maar lijkt mij dat als een paard 15 is, dit niet abnormaal is.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:19

Weet je wat het is? Deze persoon is geen handelaar en verkoopt niet meer dan 1 of 2 paarden per jaar. Stuur haar een berichtje, ga langs of bel en los het samen als volwassenen op. Ik weet zeker dat ze echt niet de beroerdste is en met een oplossing komt.

Trekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 00:10

Feit is dat mijn dochter stage liep op dit bedrijf. Met veel plezier. Paard werd in die tijd al verleased. Mijn dochter zocht een paard voor de sport. Dit paard is tien door de leaser voorgereden. Naar mijn mening was toen de prijs te hoog voor niveau en leeftijd. Een maand later zakte de prijs en was mijn dochter gek op dit paard. Op mijn vraag aan de verkopende partij " komt dit paard nog tot de M" was het antwoord. Dit paard haakt met gemak de Z. Keuren op deze leeftijd, naast het feit dat ik haar kocht van de bekende leek mij toen niet nodig...stom..weer wat geleerd. Het erge vind ik, is dat mijn dochter nog geen jaar daarvoor haar maatje verloor op 4 jarige leeftijd. Zelf net herstellende van anorexia. Zij willens en wetens ons opschepen met een zwaar afgekeurd paard. Weer het verlies. Nogmaals keuren of nader onderzoek had dit voorkomen. Dat zij soms paarden verkoopt is misschien waar..geen idee. Maar zij adviseert veel mensen in aankoop. En ik hoop dat niemand dit hoeft mee te maken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:37

Mensen kinders als ik dit verhaal hoor dan sta ik verbaasd dat jullie het voor de verkoopster opnemen. Hoe weten jullie allemaal dat ze maar 1 of 2 paarden per jaar verkoopt? Zijn jullie daar bij? Werken jullie daar? Of geloven jullie wat verkoopster zegt? Ik denk toch echt dat je dan nog wel eens heel kritisch moet zijn want ik heb grote twijfels bij de de betrouwbaarheid van deze dame met deze informatie. Ze koopt een paard wat niet meer bereden mag worden en verkoopt het daarna met de mededeling dat het het Z wel aan kan. Of in ieder geval als rijpaard. Nou dat lijkt me al voldoende om te weten dat deze dame verre van betrouwbaar is en gewoon als doel heeft gehad TS op te lichten. En dan weer terug gaan om het op te lossen en nog een keer bij de neus genomen te worden?

Trekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 02:57

Milando schreef:
Orchidee14 schreef:

Ik heb geen idee of ts eerst contact heeft opgenomen met de verkoopster. Maar hoe dan ook, als je weet dat een paard afgekeurd is om mee te rijden, zelfs recreatief, en alleen als fokmerrie gebruikt mag worden, dan ga je het niet als rijpaard verkopen. En al helemaal niet aan een vriendin.

Ik weet wel dat TS eerst geen contact heeft gezocht met X. Daarnaast, als je vanuit je stage het paard mag oppakken en weet de reden van verkoop met X als tussenpersoon, dan kies je toch bewust voor het paard en is het toch vreemd dat dit ineens na een jaar een probleem is?[/quote]
Het paard mag oppakken. Zij was al in lease, liep in de lessen. Er zijn meerdere kopers geweest. Deze klikte niet of Pien was te moeilijk. Ik heb contact met de eerste ruiter en de laatste die haar aan x verkocht. Ik ben niet de pineut, dat is Pien sinds ze in bezit is.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-03-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd