Benauwdheidsonderzoek noord Holland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Benauwdheidsonderzoek noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:22

Mijn koudbloed is snel buiten adem. Al sinds de zomer. Ze is jong en we hebben nog maar weinig met haar gedaan, ik dacht dus constant het zal wel haar conditie zijn. Daarnaast had ze flinke overgewicht. Was de temperatuur vaak bovengemiddeld warm. En heeft ze een behoorlijk dikke vacht. Ook hijgt ze vaak als ze spanning heeft. Dus ik had altijd wel een excuus. Maar op de achtergrond toch ook een stukje twijfel.

Ze staat overigens 24/7 buiten en krijgt kuil. Dus er is niet sprake van een stoffige omgeving of iets dergelijks.

Afgelopen weekend maakte ze tijdens de les een soort briesende/schrapende geluiden en we hadden alleen nog maar een paar rondjes gestapt.
En gister troffen we haar pompend op het land aan terwijl ze gewoon rustig stond te eten.
Toen besloot ik dat het tijd werd voor verder onderzoek.

Vandaag heeft de dierenarts naar longen en hart geluisterd en niks raars gehoord. Dit was wel in stilstand. Ze zou evt terug kunnen komen om te luisteren na inspanning. Alleen twijfel ik of ik dan niet geld aan iets uitgeef waarvan ik de uitslag toch niet volledig vertrouw....
Pony zag er trouwens fit uit vandaag en was niet buiten adem.

Zelf dacht ik na even googlen aan een bronchoscopie. Maar als jullie andere tips hebben qua onderzoeken is dat ook welkom!

Ik vraag me nu af, waar dan?
Heel ver rijden kunnen we niet, ik ben afhankelijk van anderen aangezien ik zelf geen trailer heb. In nood is het zo. Maar ver rijden moet niet de eerste insteek zijn.

Ik dacht zelf aan dierenkliniek Hollands kroon. Gewoon omdat ze mijn oude merrie goed met haar peesblessure geholpen hebben. Ik hoop dat ze ook kennis in huis hebben op longgebied.

Een dierenarts aan huis zou nog idealer zijn aangezien mijn jonge pony veel stress ervaart in vreemde omgevingen.

Maar het allerbelangrijkste vind ik dat de dierenarts goed is op het gebied van benauwdheid.
Ik rij liever verder, of betaal een arts extra. Dan dat ik voor goedkoop en simpel ga, maar achteraf twijfel aan de kennis.

Mijn oude pony heeft chronische longproblemen. Onder andere veroorzaakt door niet snel genoeg ingrijpen. En deze pony heb ik gekocht als opvolger. Dus ik hoop onwijs dat haar niet het zelfde lot te wachten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:30

Zou ze niet dampig kunnen zijn? Wij hebben die van ons toen laten onderzoeken door Katja Winderix, die zat toen bij Lingehoeve NH.. Nu gewone lingehoeve in verweggiestan (voor ons)..
Heel veel succes!

XxLMMxX

Re: Benauwdheidsonderzoek noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:37

Zou zomaar kunnen. Ik heb geen idee wat ze heeft. Ze hoest in ieder geval niet en heeft geen neusuitvloeiing. Maar dat hoeft niet alles te zeggen.
Bedankt voor je tip van de lingehoeve.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:42

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:48

Bij welke kliniek heb jij jouw onderzoek en operatie laten doen gowlan?

Mijn oude pony is dampig en klinkt heel anders.
En ik heb vroeger een paard met cornage gereden, die klonk ook anders.

Maar op dit moment is het alle opties open houden.
Benauwdheid kan door vanalles komen!
Longen, hart, allergie.
Zowel dampig als cornage sluit ik niet uit zolang de arts het niet uitgesloten heeft.
Al hoop ik dat het gewoon iets minder ingrijpends is wat met een kuurtje over kan gaan.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:02

XxLMMxX schreef:
Bij welke kliniek heb jij jouw onderzoek en operatie laten doen gowlan?

Mijn oude pony is dampig en klinkt heel anders.
En ik heb vroeger een paard met cornage gereden, die klonk ook anders.

Maar op dit moment is het alle opties open houden.
Benauwdheid kan door vanalles komen!
Longen, hart, allergie.
Zowel dampig als cornage sluit ik niet uit zolang de arts het niet uitgesloten heeft.
Al hoop ik dat het gewoon iets minder ingrijpends is wat met een kuurtje over kan gaan.

Ik hoop voor je dat het meevalt inderdaad.
In Bodegraven!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 14:06

Bedankt!
Ik zag op de website van Wolvega staan dat ze onderzoek aan huis doen. Door hun eigen tekst ziet het eruit alsof ze hier veel ervaring mee hebben.
Heeft iemand hun aan huis gehad/benauwdheidsonderzoek daar laten doen?

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:17

Ik ben met mijn pony naar de kliniek in Wolvega geweest omdat mijn pony het ook benauwd had en erg moest hoesten. Eerder een andere dierenarts thuis gehad maar die diagnose vertrouwde ik ook niet, ook die dierenarts kon zogenaamd niks horen. Ik was naar de kliniek en had een afspraak bij een internist dierenarts. Die arts zag vrijwel direct wat er aan de hand was en dit was heeel duidelijk te horen, zelf ook geluisterd. Mijn pony is dampig, heeft een gedeeltelijke bronchoscopie gedaan ter diagnostiek. Behandeling ingezet en ze is erg opgeknapt. Tuurlijk blijft het een aandachtspunt. Maar echt hele goede ervaringen met de kliniek in Wolvega. Situatie van mijn pony was misschien wel iets andere maar zou aanraden om daar eens te informeren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:20

Misschien kan je het paard zonder hooi zetten 24/7 op het gras. Wie weet helpt het
Dat het kuil is betekent niet dat er geen schimmel in zit oid waar je paard op reageert. Ik heb er zelfs eentje staan die gaat hoesten van hooi en dus op voordroog moet, en eentje die juist van voordroog gaat hoesten en dus op hooi moet

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:30

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:50

Ik weet niet wat voor koudbloed je hebt en waar ze staat, maar als je Hollands Kroon noemt als de kliniek waar je met je vorige goed bent geholpen, zou ik daar weer voor kiezen. Als zij er echt niet uitkomen of denken dat je ergens anders beter geholpen kan worden, geven ze dat heus wel aan.
Maar ik zou er wel naar toe gaan. Soms doen ze een aantal onderzoeken achter elkaar, maar voor andere onderzoeken moeten ze bijvoorbeeld een nachtje vasten en dat kan beter op de kliniek als bij je "thuis". Ik heb verschillende paarden/pony's met benauwdheidsproblemen gekend die daar zijn geweest en die alle een goede ( verschillende) diagnose hebben gekregen bij ze.
Je kan ze altijd bellen en vragen wat voor onderzoeken ze zouden willen doen bij jouw koudbloed met deze klachten en hoe lang ze daarvoor nodig denken te hebben. Je kan dan ook gelijk vragen of ze het aan "huis" kunnen en willen doen of dat je echt naar de kliniek moet daarvoor.

Als je echt omhoog zit met vervoer kan je altijd nog kijken naar een Paardentaxi ( ik zit toevallig in de kop van Noord-Holland met mijn trailer in Oudesluis) en tegenwoordig zit er ook iemand die zijn vrachtwagentje verhuurt in Alkmaar ( hoewel ik denk dat dat duurder wordt dan dat ik ben ;-) ).

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:46

Ik zou doorrijden naar friesland. In Wolvega heeft de internist, Marco de Bruijn, veel kennis en kunde.

Mijn ervaring bij Hollands Kroon is, dat ze weinig kennis hebben van de interne geneeskunde