Pensionprijs stalling friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

Pensionprijs stalling friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:26

Hallo,

Graag zou ik willen weten wat mensen een goede prijs vinden voor de volgende faciliteiten van een pensionstal in de provincie friesland.

20 boxen met bovenkant volledig open
(17 boxen 3*4m en 3 boxen 4*4m)
2 poetsplaatsen, 1 wasplaats (warm en koud)
2 ruimtes met vaste zadelkasten (1 m breed x 2m hoog)
13/15 hectare land
Eigen gewonnen ruwvoer
Zomers 24/7 buiten of naar keuze in de nacht op stal
Winters 4 paddocks van 400m2 per stuk met ruwvoer van 8-9 uur tot 17 uur buiten.
Verhard pad naar paddocks
Op stal ruwvoer naar behoefte paard/eigenaar
Eigen krachtvoer aanleveren.
Binnen en buiten zetten, voeren, eventuele noodzakelijke dekenwissel, uitmesten is incl.
Dagelijks schone boxen
Gedraineerde buitenbak 20*40
Kantine met koffie/thee/chocomelapparaat.
Overdekt zitje bij rijbak.

Mogelijkheid voor het stallen van fokmerries/veulens

Toekomstplan langere baan:
Solarium en bak uitbreiden naar 20*60

Het stallen van hengsten moet nog uitgedacht worden maar zou mogelijk kunnen zijn mits hengsten gewend zijn om met andere paarden (ruinen) te staan.

Graag verneem ik van andere paardenkenners eventuele tips en wat qua pensionprijs reëel zou zijn voor deze plek.
Stal ligt in een boeren gebied, helaas niet dichtbij een mooi bos aanwezig maar een blok om over de boeren paden is hier wel mogelijk.

Alvast bedankt voor reacties, suggesties en tips.

Marieke1495

Re: Pensionprijs stalling friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:46

Ik stond precies op zo'n stal omgeving Heerenveen. Ik betaalde 165 exclusief bodembedekking. Dat was halfpension, helpen met binnen/buiten zetten en zelf mesten.
All-in was geloof ik 240. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:05

Hier in de buurt, zuidoost friesland varieert dat tussen de 200 en 275 per maand. Echter wel met binnenbak en bos op stapafstand

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:21

Zelf zou ik denken aan een 220 tot 280 per box voor wat je aanbied, licht ook aan of de rijbak altijd ook met het echt slecht weer nog te rijden is.
En tot hoelaat je nog op stal mag komem

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 23:26

De rijbak zou gedraineerd worden met speciaal bakzand.
De bedoeling is dat de openingstijden van 8 tot 22 uur zijn maar in overleg is eerder/later uiteraard geen probleem.
Wedstrijdruiters moeten soms wel eens heel vroeg wegbof juist heel laat dus in overleg is dan natuurlijk veel mogelijk en vrijheid.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:33

Max 180 euro per maand zou ik hier voor willen betalen.

Wat voor bodembedekking gaat er gebruikt worden?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:38

Ik sta nu soortgelijk maar dan nog met binnenbak en krachtvoer erbij voor 285 in Drenthe. Zonder binnenbak en met het zelf moeten kopen van ruwvoer, zou ik er max. 200 voor over hebben.

Je openingstijden zijn heel ruim. Hoelaat ga je s ochtends voeren? Hier word om 8 uur gevoerd, dus we vinden het fijn als mensen pas rond 9 uur op zn vroegst komen rijden. Dan hebben de paarden namelijk even de tijd om wat te eten 's ochtends.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:39

roxiie schreef:

Dit is toch een grapje hoop ik?
Als daar de btw af gaat, heb je je voer en bodembedekking kosten er amper uit en dan is het nog volledig volpension.

Regio midden belgie is dit 250-300 pm.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:43

Poekkie schreef:
roxiie schreef:

Als daar de btw af gaat, heb je je voer en bodembedekking kosten er amper uit en dan is het nog volledig volpension.

Hier (in de buurt) is een stal (ca 20 stallen) met binnen/buitenbak, kantine, springweide, binnen/buiten zetten, wasplaats.. volpension voor 185E.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:52

Hier in de omgeving betaal je dan ongeveer 250. Met een 20x60 bak of zelfs binnenbak vragen ze hier 350/400

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:56

Brainless schreef:
Poekkie schreef:

Hier (in de buurt) is een stal (ca 20 stallen) met binnen/buitenbak, kantine, springweide, binnen/buiten zetten, wasplaats.. volpension voor 185E.[/quote]

Wow... geen idee hoe die mensen daar aan uit geraken...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:08

Het hangt denk ik ook van je regio af, zitten jullie in de buurt van een grotere plaats?

Ik zou een reeel bedrag 200-230 vinden, maar vrees dat veel concurrenten eerder rond de 180 zitten. Groot pluspunt is de tijd in de paddock, maar Friesche klein vraagt een flinke investering dan wanneer je even de grond kan keren.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:16

Poekkie schreef:
roxiie schreef:

Nee dit is zeker geen grapje.
Ik sta op een stal met dezelfde faciliteiten die TS biedt en ook in Friesland
Ik moet echter zelf uitmesten en bodembedekking kopen máár wij hebben wel een 20x40 én een 20x60 bak.
En daar betaal ik nog een stuk minder dan 180 euro pm voor en zelfs met het kopen van bodembedekking kom ik nog niet in de buurt van de €180 per maand per paard.
Onze buurman vraagt een fractie meer en die mest wel uit voor zijn klanten ook dat is nog ruim onder de €180.

Ik denk dat jij je verkijkt op wat de gangbare stal prijzen zijn in Friesland.
Voor €265 sta je all-in met binnenbaan en diverse buitenbanen en mogelijkheid tot gebruik stapmolen (al moet je daar mogelijk voor bij betalen) en dan zit je ook niet in de verste uithoeken. Maar gewoon nabij Leeuwarden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:57

Ik vind dat je een mooi concept hebt, met veel aandacht voor het welzijn van het paard, mag je trots op zijn.

Niet al te grote stalling, geen mini-boxen, geen tralies, in de zomer mogelijkheid tot 24/7 buiten, in de winter tijdens licht buiten mét ruwvoer, ruwvoer naar behoefte.
Dan nog luxe voor eigenaar met de wasplaats (warm en koud), grote zadelkasten, de service (binnen/buiten zetten, voeren, dekenwissel en uitmesten).

De paddocks vind ik wel iets aan de krappe kant voor 5 paarden. Hoe houdt de bodem zich? Paddocks worden geen modder? Het ruwvoer van eigen land, wat gaat dat worden? Vnl hooi of meer voordroog?

Van prijzen in Friesland heb ik weinig kaas gegeten. Ik zou als eigenaar in elk geval graag bij je gaan staan als ik geen goede 24/7 buiten-plek kon vinden.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 01:53

Ruwvoer hoeft niet zelf aangeleverd te worden, dit zou van eigen land af komen (en dus zouden we de kwaliteit goed in de gaten kunnen houden)
Het zou wel verpakt voordroog worden daar er geen extra vergunningen vrij worden gegeven voor een extra loods voor opslag. Krachtvoer wel zelf aanleveren (waar in de voerkamer 2 opslagbakken per klant per paard staat) omdat iedere eigenaar en ieder paard andere ideeen hebben bij bepaalde voersoorten/behoeften.

De paddocks worden naast de stal op een hoger gelegen stuk weiland gerealiseerd wat overigens zandgrond is en geen klei grond. Uit onderzoeken moet nog even blijken of dit wel of niet gedraineerd moet worden.

De bedoeling is dat er tussen 6-7 uur ochtend ruwvoer gevoerd gaat worden en rond 8 uur krachtvoer, na krachtvoer buiten zetten waar wederom per paddock minimaal 2/3 slowfeerders staan/hangen met ruwvoer.
Laatste ruwvoerronde om 22.30/23 uur voor de gehele nacht.
2 x daags krachtvoer (voor buiten gaan en bij binnenkomst)
Groepen paarden worden zorgvuldig naar voerbehoefte en karakters bij elkaar gekozen.
De bedoeling is 3 paddocks van 20 x 20 meter (400m2) en 1 paddock van +-10/15 meter x 40 meter lengte.

Stal zou tussen burgum en dokkum zijn.

Tips zijn uiteraard welkom
Voor de duidelijkheid, bovengenoemde is nog niet gerealiseerd, dit zijn onze plannen om zelf een pensionstal op te richten, vandaar de vraag voor adviezen, tips en wat eigenaren belangrijk vinden in combi met stallingsprijzen, dit om voor ons een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen.

Bovenstaande ideeen zijn gebasseerd op wat ik belangrijk zou vinden bij pensionstallen voor de beste huisvesting van mijn paard, zo zie ik mijn paard graag gestald staan.
Tegenwoordig komen de hit-actief en de paddock paradise steeds meer voor en steeds gewilder (wat logisch is) maar er is toch ook nog altijd een groot gedeelte eigenaren en paarden die toch wel graag de nachtelijke uren droog, warm in een dikke laag stro wil doorbrengen waarbij toch ook wel gekeken wordt naar het zo paardvriendelijk mogelijk houden van ieders oogappel.

Bedankt voor bovenstaande reacties allemaal.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 06:15

Klinkt erg goed! +:)+

Heb je al berekend wat je eventuele kosten zijn?
Hypotheek, afschrijving
Voer
Strooisel
Onderhoud terrein en machines

Want je kunt wel vragen wat mensen nu betalen of willen betalen, maar wat als je er zelf per paard bijvoorbeeld 50 euro per maand bij in schiet? Wil je dan nog steeds een stal beginnen ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 06:31

Ik sta op een grote pension stal grens friesland Groningen.
Rond de 50 paarden.
Binnenbak, 2 buitenbakken, stal met luik, paddocks voor de winter waar ze van 8.30 tot 13.00 in staan.
Zomers land
Poetsplaats, kantine, solarium, binnen en buiten zetten, incl ruw voer, brok, stro of vlas.
Welkom van 8-22 zaterdag van 8-20 en zondag van 8-18.
Buiten deze tijden geen probleem.
Als het heel warm is zit ik er ook wel om 7 uur op. Ook geen probleem.
Ik betaal 275 en de binnen boxen 260.
Ik sta echt op een geweldige stal, nooit gezeik, altijd hooi voor hun neus.
Als ze binnen komen staan er allemaal tevreden paarden op stal in rust.
Er heerst echt rust, regelmaat en reinheid op stal.
Iedere dag wordt er 2x aangeblazen, en als er iets is kan je overleggen.

Succes met het opzetten van je droom.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 10:21

Nibbit schreef:
Klinkt erg goed! +:)+

Heb je al berekend wat je eventuele kosten zijn?
Hypotheek, afschrijving
Voer
Strooisel
Onderhoud terrein en machines

Want je kunt wel vragen wat mensen nu betalen of willen betalen, maar wat als je er zelf per paard bijvoorbeeld 50 euro per maand bij in schiet? Wil je dan nog steeds een stal beginnen ;)

Wij zijn bezig dit allemaal te berekenen in een bedrijfsplan maar daar hoort uiteindelijk ook een conclusie van een stalprijs bij.

Voordeel is dat we qua hooi genoeg land hebben om er de paarden op te houden en daarnaast ook nog eigen hooi ervan af te halen.
Dit scheelt een hoop in kosten omdat mijn vriend de materialen en de "mankosten" op zich neemt als zzp'er loonwerker.
Daarnaast is de boerderij geerft waardoor de hypotheek van het huis behoorlijk laag is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:33

Je zit alleen wel in een niet populaire regio, veel mensen hebben daar zelf de paarden aan huis of staan goedkoop bij een boertje.
Ik stond ietsje lager (Rinsumageest) maar wel direct aan het bos. Stal is niet helemaal vergelijkbaar ivm onvoldoende land voor eigen ruwvoer. Die prijs was destijds 175 maar is naar wat ik begrijp geheel terecht al omhoog gegaan.

Mij brak de afstand echter wel op, het is een flink eind rijden vanaf Leeuwarden.

Wat wil ik ermee zeggen, tja, dat de meeste paardeneigenaren daar gewend zijn aan goedkopere opties en je mogelijk het verschil kan maken door droge voeten met minimaal 8uren paddock aan te bieden. Daar mag je best goed voor betaald worden, ik betwijfel alleen of er voldoende publiek is die het wil/kan betalen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:52

Hier in de buurt staat een pensionstal met redelijk dezelfde faciliteiten ( wel hebben ze een binnenbak):
2 binnenbakken 20x20 en 60x20
2 buitenbakken 80x45 en 40x25
20 ha land
overdekte trainingsmolen
spoelplaats met warm water
solarium
springmateriaal
verwarmde kantine
zadelkamer met videobewaking

pensionprijs is daar 245 per maand ( incl mesten, voeren,krachtvoer; biks)

Daar komen overigens nog kosten bij;
in de zomer kost weidegang je nog eens 15 euro per maand extra. Over de winter staat er niks bij, al zie ik in de winter er wel eens paarden buiten staan, maar dat zijn er maar heel weinig; letterlijk op 1 hand te tellen.

Trailer daar neer zetten kost 10 euro per maand.

Zit je op 4 min afstand van een klein bos ( half uurtje ben je daar wel doorheen) en op ong 30 min rijden te paard een groter bos, waar je wel wat leuke km's kan maken.

Is wel in het zuiden op de grens met Overijssel.

Zit nog een andere pensionstal in de buurt ( ongetwijfeld meer, maar dat zijn de 2 die ik zo weet), die is flink goedkoper, maar daar wil je je paard echt niet stallen. Die zit rond de 190 per maand.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:37

Ik zit ook aan ongeveer 185 euro te denken. Ik sta in deze regio voor 260 euro op een zeer luxe pensionstal met twee binnenrijbanen van 40 bij 20, een buitenrijbaan van 60 bij 20 (beide perfecte bodems), een longeercirkel, paddocks en weiland. Hier zit ruwvoer en krachtvoer bij inbegrepen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:50

Wat een mooi concept! Friesland is beduidend goedkoper dan Brabant zie ij.
Succes met het uitwerken, wou dat ik i Friesland woonde :')

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:38

In/rond Noordwest Friesland heb je dit (met jouw faciliteiten) voor 185-200 pm. Zijn wel de goedkoopste.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:49

Ik sta in de buurt van Heerenveen op een soort gelijke stal, ik betaal 180 per maand. Daarvoor moet ik zelf uitmesten en helpen paarden binnen/buiten zetten.

Je had in de buurt van Joure moeten zitten joh, daar zijn zo weinig stallen. Ken heel veel mensen die daar een stal zoeken maar er is gewoon bijna niks.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:56

Kijk niet teveel naar wat andere stallen vragen.
Houd rekening met onderhoud, afschrijving, loonkosten etc. Voor 50 cnt per dag de paarden buiten zetten is geen lange termijn optie. En ik vermoed dat vele staleigenaren daar uiteindelijk op uit komen.

180 euro/mnd, is zes euro per dag;
ruwvoer/stro; dan zit je al over de 4 euro. Daarbij komt nog het voeren/binnen- en buitenzetten/water/onderhoud/afschrijving etc?