Toplaag buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie456

Toplaag buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 15:31

Zodra de boel weer wat opgedroogd is willen wij gaan beginnen met de aanleg van onze buitenbak op kleigrond.

Aangezien ik recreatief rijd, hoef ik geen bak die mijn hele bankrekening leeg jaagt.dus redelijke bak voor redelijke prijs....

Wij willen afgraven,worteldoek, draineren, drainagezand en dan dus een goede toplaag, die absoluut niet mul of zwaar is, paar plassen in de winter is geen probleem, zolang hij maar niet glad wordt, of volledigblank komt te staan.

Graag tips gevraagd voor een fijne toplaag....
Niet zwaar/mul en niet glad of zuigend in de winter..

Wie helpt mij aan de juiste tips/ervaringen?
Ik zie door het vele aanbod de bomen in het bos niet meer...

Zidore

Re: Toplaag buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:38

Op alleen klei zou ik niet afgraven, want onder de klei zit... klei. Je kan dan beter de hoogte in waardoor je water makkelijk weg kan. Kennis van ons heeft bak met opstaande randen (planken) en die ligt erg goed. Loonwerkers in de buurt Zullen wel afgraven adviseren maar in de buurt Geen enkele bak die droog ligt en die van haar wel...

Worteldoek zou ik ook niet doen, dat komt bovendrijven met alle ellende erbij. Wel kan je grind en puin als onderboden kiezen, dan kan je water weg. Er zijn heel veel topics hierover op bokt, succes met inlezen. Ps een dure grap is het altijd helaas...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:52

Hier ook op zware klein, maar daarom bewust niets uitgegraven. Bak verhoogd aangelegd en nooit plassen water. Toplaag laten aanbrengen door Klaas Meijer Bodems, rest zelf gedaan.

Ook weinig onderhoud aan overigens.

maar zou zeker niet gaan graven bij kleigrond.

Sammie456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 17:17

Mirranda schreef:
Hier ook op zware klein, maar daarom bewust niets uitgegraven. Bak verhoogd aangelegd en nooit plassen water. Toplaag laten aanbrengen door Klaas Meijer Bodems, rest zelf gedaan.

Ook weinig onderhoud aan overigens.

maar zou zeker niet gaan graven bij kleigrond.

Bedankt voor de reactie, niet graven is idd een goede tip, wat hebben jullie als basis? Drainage, doek, zand, grind?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:04

Drainagebuizen (wel in de klei) en verder non woven doek en zand (1 soort zand).
Toplaag (10cm) met vezels en die zorg ervoor dan je een mooie stevige en verende rijbaan krijgt.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:07

Mirranda schreef:
Drainagebuizen (wel in de klei) en verder non woven doek en zand (1 soort zand).
Toplaag (10cm) met vezels en die zorg ervoor dan je een mooie stevige en verende rijbaan krijgt.

Heeft Klaas Meijer het zand ook verzorgd? Wat voor zand is er gebruikt?

En mag ik vragen wat de totale kosten waren inclusief vezel? Gaat het dan om een 20 x 40 bak? Per pb mag ook natuurlijk :D

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:16

Hier op veengrond, dus ook drama... Wij hebben drainage aangelegd, daarna een aantal vrachten drainagezand laten storten (laag van 20 cm), daarna 140 kuub m3c-zand en daarna nog polyvlokken erdoor. Het m3c-zand en de polyvlokken heb ik besteld bij Zandcompleet.nl
Ik kwam uiteindelijk op zo'n 4800,-. En dan was het drainagezand ook nog gratis, via het werk van mijn vriend. Ook geen verdere aanlegkosten gehad aangezien wij zelf landbouwmachines hebben. De afmeting van mijn bak is 25x45m.
In eerste instantie wilde ik ook non-wovendoek eronder, maar hier zijn de ervaringen erg wisselend mee dus uiteindelijk niet gedaan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:47

We hebben zelf voor het zand gezorgd en dat is gewoon ophoogzand (wat je ook voo bestrating gebruikt). Om de vezel te kunnen vasthouden heb je zand nodig waar wat slib in zit (plakt een beetje). In totaal met omheining, zand, non woven, en vezels (incl mengen en laseren door Klaas Meijer) was ik zo'n € 8500 kwijt. Moet wel zeggen dat klaas uit De punt komt en ik op Flakkee zit dus er voor ons ook wat reiskosten aan zaten.

Maar de kwaliteit die hij levert was voor mij belangrijk genoeg hem te vragen zonder een "Agterberg" prijs kwijt te zijn.

Er viel hier vanmiddag weer een bak water uit de lucht, de bestrating staat blank maar mijn bak nog geen plas ;)