PRE fokkerij in Friesland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

PRE fokkerij in Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 17:29

Hoi allemaal,

Kent iemand een PRE fokkerij dat in Friesland gevestigd was, maar nu zo’n 2 a 3 jaar failliet is?
Ik heb gister gehoord dat mijn paard helemaal niet in Spanje geboren is, maar gewoon hier in Nederland. Hij zou zelfs een echte PRE zijn. Het bedrijf ging failliet en hebben alle paarden weggedaan, waaronder dus de mijne.
Ik zou er graag achterkomen welk bedrijf dit was, misschien kan ik op die manier nog aan gegevens van zijn ouders komen.
Het zal een speld in een hooiberg zijn, maar niet geschoten is altijd mis toch

criollo_yess

Re: PRE fokkerij in Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:46

Heb je stamboomgegevens van je Pre? Volledige naam, geboortedatum? Dan is er misschien wat terug te vinden op de site van de ANCCE.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 17:52

Nee helaas heb ik dat niet. Volgens de verkoper was hij gewoon een andalusier dat op 2 jarige leeftijd naar Nederland gekomen is.
De fokkerij hier in Nederland heeft geen moeite meer gedaan zijn papieren aan te vragen. Zijn ouders hebben deze wel, maar ik weet dus niet wie ze zijn.
Hij heeft op de fokkerij ook geen naam gekregen, de eerste eigenaresse heeft hem zijn naam gegeven en een paspoort aangevraagd bij het appalloosa stamboek.
Omdat er blijkbaar iets is voorgevallen vroeger, doet het haar nu teveel pijn om erover te praten. Ze wil even tijd om alles te laten bezinken en pas volgende weer contact hebben. Ik heb dus veel vragen en geen antwoorden

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:00

Zat de fokkerij van lisenka niet in friesland? Weet het niet zeker, met de hengst halley

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:13

Aan de Burd bij Heeg zat vroeger een manege met barokke paarden. Kan niet op de naam komen en weet ook niet of ze daar fokten. Misschien dat een andere bokker het weet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:17

Even contact opnemen met de vereniging? Zij weten het vast wel.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:23

Equestor zit in Langedijke. Weet niet of ze ook gefokt hebben, weet wel dat het al een hele tijd te koop staat.

Snap alleen niet zo goed; hoe kan je denken een geimporteerd paard te hebben als er geen Spaans papierwerk bij zit? Of mis ik iets?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:42

Contacteer Cyrina van Beveren anders eens. Die woont ook in Friesland en fokt al jaren met Pre’s. Die zal weten wie er nog meer gefokt heeft in die regio.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 19:50

Dank jullie wel allemaal.

@barbalala
Ik heb hem gekocht van een handelaar. Ik heb uitdrukkelijk naar zijn Spaanse papieren gevraagd, maar die had ze niet. Volgens haar kwam hij alleen met transport papieren en hebben ze pas in Nederland een chip geplaatst en een paspoort aangevraagd. Zij had hem zelf pas 5 weken en daarvoor stond hij bij een bevriende handelaar. Ik ga niet direct op verkoop praatjes af, vond het zelf een bijzonder verhaal.
Ik weet pas sinds gister, dat die bevriende handelaar dit paard en meerdere, bij de failliete fokkerij heeft opgekocht. Zijn vader schijnt hij ook overgenomen te hebben, van zijn moeder weet ik het niet. Deze man is trouwens met de noorderzon vertrokken en heeft niet meer de stalling in gebruik, welke hij huurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:02

marion82 schreef:
Dank jullie wel allemaal.

@barbalala
Ik heb hem gekocht van een handelaar. Ik heb uitdrukkelijk naar zijn Spaanse papieren gevraagd, maar die had ze niet. Volgens haar kwam hij alleen met transport papieren en hebben ze pas in Nederland een chip geplaatst en een paspoort aangevraagd. Zij had hem zelf pas 5 weken en daarvoor stond hij bij een bevriende handelaar. Ik ga niet direct op verkoop praatjes af, vond het zelf een bijzonder verhaal.
Ik weet pas sinds gister, dat die bevriende handelaar dit paard en meerdere, bij de failliete fokkerij heeft opgekocht. Zijn vader schijnt hij ook overgenomen te hebben, van zijn moeder weet ik het niet. Deze man is trouwens met de noorderzon vertrokken en heeft niet meer de stalling in gebruik, welke hij huurde.

Dit verhaal doet me denken aan de handelaar waar ik die van mij heb gekocht. Die vertelde ook dat ie nu veel pres uit Spanje haalde om hier te verkopen.

Een fokkerij weet ik zo niet. Heb er ook nooit van gehoord dat hier een PRE fokkerij zit.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:03

criollo_yess schreef:
Aan de Burd bij Heeg zat vroeger een manege met barokke paarden. Kan niet op de naam komen en weet ook niet of ze daar fokten. Misschien dat een andere bokker het weet?

Dat was manege de burd gewoon. Ook ik denk aan hun. Maar weet niet of ze fokken. Ze handelde wel in dat typen paarden. Weet hun naam ook wel. Maar zet ik niet online omdat ik niet weet of het over hun daadwerkelijk gaat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:16

Ik denk niet dat het over hen gaat. Het verhaal van het paard van TS strookt naar mijn weten niet met die manege/stal.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:41

SandravdB schreef:
Zat de fokkerij van lisenka niet in friesland? Weet het niet zeker, met de hengst halley

Die zat in Groningen!