Geit dekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lien_123

Geit dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 15:00

Ha allen,

Hoop dat dit het goede forum hiervoor is.
Opgelet: mensen die ervaring hebben met het dekken van (dwerg)geiten.

Mijn vraag: wat voor kleur/getekende bok is de goede voor ons dwerggeitje? We zouden graag bruinbonte lammetjes zien*.

Geit: zwart met klein beetje wit en schimmeloortjes, dit zit ook een beetje in de vacht. :)

Moet je dan juist een bruin/witte bok nemen? Of valt hier simpelweg helemaal niks over te zeggen?!

*alles is natuurlijk welkom, voor de duidelijkheid.

Groet!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:07

Bij landgeiten is bruin duidelijk dominant over andere kleuren. Gok dat dat bij andere geiten ook zo is. Een bruine bok geeft dus inderdaad wel kans op bruine nakomelingen. Als je stamboekdieren hebt kan je waarschijnlijk ook zien wat voor kleuren er in de voorouders zitten, ik zou dan (als de keuze ruim genoeg is daarvoor) gaan voor een dier waar in beide ouderlijnen alleen bruin zit. :)

Je geitje is dus zwartgrijsbont? Dan kan het bont daar sowieso vandaan komen, maar zou de bok ook bont kiezen dan.

Vorig jaar heb ik van mijn bruinbonte landgeitbok uit twee zwartgrijsbonte sikjes vier bruinbonte lammeren gekregen, hopelijk heb jij ook geluk!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Geit dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:09

Dit topic hoort op Beestenboel maar omdat de topicstarter daar te weinig berichten voor heeft kan ik het topic niet verplaatsen en moet ik hier een slotje op zetten.