ik zoek naar neer ervaringen of menings van boa's.
ik zal uitleggen waarom
ik was met mijn honden (4 stuks) aan het wandelen op een openbaar zandpad.
naast dat zandpad liggen weilanden en 4 boerderijen.
er rijden dus ook auto's doorheen.
als je het pad uitloopt kom je bij een natuurgebied en bos.
het was 2de kerstdag.
eentje had ik vast de anderen waren vrolijk aan het spelen op het pad en in het weiland.
komt er een boa auto voorbij aan het einde van het pad.
hij keert om en rijdt onze kant op.
nog voor dat hij uitstapt zegt hij dat ik een proces verbaal krijg en op het poltie bureau moet komen omdat mijn 3 honden loslopen( een kleine en 2 middelgrote)
mijn dochter haalt ze op uit het veld.
ik vraag aan de boa hoe het dan met de jagers zit, die vaak in de weilanden jagen op wild.
hij zegt dat ze allemaal een vergunning hebben.
ondertussen is mijn dochter terug met de andere 3.
de boa's stappen weer in hun auto en rijden weg richting het dorp maar nog wel op hetzelfde pad.
wij lopen ook weer terug.
wat verder op het pad rijdt een ruiter met haar hond die braaf naast het paard loopt.
de boa's stoppen ook bij haar en zij krijgt ook proces verbaal.
het blijkt zo te zijn dat ze het bord van natuurgebied verplaats hebben naar voren en dus dat een deel van het pad natuurgebied is geworden.
ik wist dat niet.

ondertussen ben ik toch even gaan zoeken op internet hoe dat nou zit.
het blijkt dat de boa zelf mag bepalen of hij een waarschuwing of een boete geeft en ook hoe hoog die boete dan wel niet is.
het kan tussen de 100 en de 400 euro PER hond oplopen en dat zou betekenen dat ik een boete zou kunnen krijgen van €1200.-
ik ging het navragen bij een paar andere mensen en hun hadden op de zelfde plek nog nooit een waarschuwing of boete gehad.
alleen wat verder wel eens een waarschuwing.

ook een paar dagen later wandelde we weer in het bos achter het pad.
nu met de honden vast.
er is in het bos een weiland voor reeën zodat ze rustig kunnen kalveren.
je mag dat weiland in de winter oversteken maar er mag niet gejaagd worden in het weiland en de andere weilanden.
er staat midden in het weiland een ranch rover met daar in iemand die koffie zit te drinken
wij lopen verder en we zijn nog maar net het weiland uit of er wordt al geschoten?!
ik vind niet dat de boa's eerlijk handelen.
ik mag ook niet iemand zomaar bekeuren omdat ik vandaag mijn dag niet heb of omdat die ene persoon rode laarzen aanheeft
ik snap dat wij in overtreding waren maar dan moet je iedereen bekeuren.
wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt en wat heb je toen gedaan of wat is je mening erover?
bedankt voor het lezen en respect als je het allemaal hebt doorgelezen

ps. ik ben de moeder van tiquira jill maar ik doe het even via haar acount.