Einde Bierum rechtsgeldig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniquemi

Einde Bierum rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 17:53

Deze week kreeg ik een brief dat Bierum paardenverzekering stopt.
Nu heb ik een paar vragen, die misschien door bokkers beantwoord kunnen worden:

Deze maand heb ik wegens o.a. een peesblessure declaraties ingediend ipv vergoeding krijg ik deze brief, zijn er meer mensen met deze ervaring?

Kan een verzekeringsmaatschappij er gewoon mee stoppen of is er een bepaald termijn?

10 jaar geleden toen ik de verzekering afsloot, was mijn paard fris en fruitig nu na 10 jaar komen de kosten, heb ik al die jaren niets opgebouwd?

Moet Bierum de polis overdragen, het is niet makkelijk een ouder paard elders te verzekeren, hebben andere bokkers dezelfde ervaring?

Kort samengevat is het rechtsgeldig wat Bierum doet? Zo niet kunnen we gezamenlijk er tegen in beroep gaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:54

Zijn ze failliet of stoppen ze er gewoon mee? Stond er niets verder in de brief over declaraties enz?

Lees net dat het begin April al bekend was dat ze gingen stoppen, niet eerder op de hoogte gesteld??

moniquemi

Re: Einde Bierum rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 18:38

Er is in de brief niet te lezen dat ze failliet zijn.
Ik ben niet eerder op de hoogte gesteld. Maandag ga ik wel bellen over de declaraties.
Ik vind het gewoon vreemd dat een verzekering kan stoppen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:43

Waarom zou een verzekering niet kunnen stoppen? Het is ook maar gewoon een commerciele instelling. En als een bedrijf niet (meer) winstgevend is/teveel moeite kost om winstgevend te blijven/worden, dan kan je stoppen. Ook met een bank, een verzekering, een ziekenhuis, een ambulancedienst, een afvalverbrandingsinstallatie. Al dan niet failliet.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:46

Je bouwt in elk geval met dit soort verzekeringen niets op. Je betaalt namelijk om een risico af te dekken. Het is geen spaarpotje. Staat er in die brief iets over de einddatum? Ik zou inderdaad even bellen over de declaratie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:01

Heeft het briefverkeer elkaar niet gewoon gekruist en staat deze brief niet gewoon los van jouw declaraties?

Een verzekering kan inderdaad gewoon opgeheven worden. Volgens mij moeten na het voldoen van openstaande posten per de einddatum (die mis ik even in je OP) en verkoop van eventuele bezittingen een eventueel positief restsaldo uitgekeerd worden overeenkomstig de statuten en richtlijn hiervoor is dat het ten goede komt aan het doel van de stichting. Hierbij kan ik me voorstellen dat het geld uitgekeerd wordt aan de leden, uiteraard op basis van de duur van het lidmaatschap.
Dit is niet altijd het geval. Zo weet ik bijvoorbeeld dat in het statuut van onze ijsvereniging staat is dat bij opheffing de restgelden naar 'Het Groene Kruis' gaan, wat allang niet meer bestaat, maarja, het statuut is ergens in de jaren 50 of 60 geschreven :') En dus ook niet echt overeenkomstig het doel van de stichting.

Aangezien je Bierum schrijft, gok ik dat het een onderlinge verzekering is? En daarmee verwacht ik dat het een stichting is, daarop baseer ik bovenstaande.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:22

Ik zit met hetzelfde probleem in mijn hoofd.
Paard is 10 jaar ouder, wel eens wat gehad en met een andere verzekering gaan ze alles bekijken.

En welke is dan een goede alternatief??
Efo heeft een enorme vragenlijst, oa waarom hij niet recent gekeurd is?? (het paard is bij mij geboren).

Weet iemand hier een fijne verzekering?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:36

Het is al een tijdje bekend dat Bierum ermee stopt, wat ik jammer vind is dat ze geen enkele moeite hebben gedaan om de paarden bij een andere verzekering onder te brengen.

Ik heb goed ervaringen met Equine risk en xcellent horse.

Als je uitlegt aan de verzekering dat je al die tijd bij Bierum hebt gezeten snappen ze gerust wel dat je niet recent hebt laten keuren. Paard bij jouw geboren zullen ze ook snappen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:14

ingvdh schreef:
Het is al een tijdje bekend dat Bierum ermee stopt, wat ik jammer vind is dat ze geen enkele moeite hebben gedaan om de paarden bij een andere verzekering onder te brengen.

Ik heb goed ervaringen met Equine risk en xcellent horse.

Als je uitlegt aan de verzekering dat je al die tijd bij Bierum hebt gezeten snappen ze gerust wel dat je niet recent hebt laten keuren. Paard bij jouw geboren zullen ze ook snappen.

Het is gewoon beroerd dat je over moet stappen. Ik heb de verzekering wel een paar keer nodig gehad,niet echt ernstig maar staat allemaal wel gemeld. Straks zit ik zonder verzekering of iets niet vergelijkbaars? Is het dan wel nuttig om over te stappen?