Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:Paard en bijstanduitkering gaan in mijn beleving niet samen.
Funkybean schreef:Mindim schreef:Paard en bijstanduitkering gaan in mijn beleving niet samen.
Het kan wel degelijk hoor.
Funkybean schreef:Mindim schreef:Ik vind het niet kunnen om eerlijk te zijn.
Dat is jouw mening. Ik ben niet uit op een discussie of een reltopic zoals al eerder werd genoemd. Ik zoek ervaringen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen deze niet delen als er zo wordt gereageerd.
Funkybean schreef:fohadie schreef:Alleen bijstand of mag het ook een andere uitkering zijn?
En wat wil je weten? Of wil je graag een reltopic?
Ja, het mag ook een ander soort uitkering zijn.
Wat bedoel je met een reltopic?
Funkybean schreef:Mindim schreef:Ik vind het niet kunnen om eerlijk te zijn.
Dat is jouw mening. Ik ben niet uit op een discussie of een reltopic zoals al eerder werd genoemd. Ik zoek ervaringen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen deze niet delen als er zo wordt gereageerd.
Snorlex schreef:Ik heb het meegemaakt vanaf de zijlijn vanuit mijn positie als professional en ik raad het absoluut af. Het heeft meer kwaad dan goed gebracht.
Ik begrijp overigens wel dat wanneer je door omstandigheden terugvalt op bijstandsniveau, en je hebt reeds een paard, dat je dan niet direct alles “overboord” gooit. Maar je moet wel eerlijk naar jezelf blijven (wat is mijn buffer, heb ik een achtervang).
Xyris schreef:Punt is gewoon dat er altijd onvoorziene kosten komen kijken bij het hebben van een paard.
Heb je geen gedonder op stal en ben je gedwongen te verhuizen naar een (duurdere) plek, dan breekt je beugelriem wel af. En wordt je hoofdstel niet aan flarden getrokken omdat je paard schrikt dan breekt je zadelboom wel omdat je met paard en al op je plaat gaat.
Dan zijn er tuurlijk de vaste kosten, 1x in de 6 weken hoefsmid -> als je geluk hebt.
Inentingen.
Zadel controleren, bijvullen, vervangen, of fysio want er is 'iets'.
Dan weer even dierenarts want last van gaskoliek oid.
En dat zijn nog maar de standaard dingetjes.
Hoe zit het als je paard echt ziek is? Paarden zijn toch relatief fragiele beesten. Ene dag ben je nog aan het boscrossen, de volgende dag staat ie op 3 benen of erger. Kan je een paar weken stalling op een kliniek betalen met alle toeters en bellen eraan? (Dat loopt in de duizenden, soms tienduizenden euros). Als je dat niet kan: Niet aan beginnen. Je verantwoording voor een dier is van begin tot eind en alles er tussenin, zonder compromis.
Funkybean schreef:fohadie schreef:Alleen bijstand of mag het ook een andere uitkering zijn?
En wat wil je weten? Of wil je graag een reltopic?
Ja, het mag ook een ander soort uitkering zijn.
Wat bedoel je met een reltopic?
Vleddertje1 schreef:Als je naast je maandelijkse bijstandsuitkering een mogelijkheid hebt om snel aan geld te komen indien nodig/ spaargeld? Is het misschien nog een optie...
Vorige maand na kleine infectie een dierenartsrekening van 550 euro...en dat was al de derde keer dit jaar..kleine medische problemen die wel behandeling nodig hebben, dus niet kan opschuiven ofzo..buiten de maandelijkse stallingskosten...
Bij koliekoperatie kan je ervoor kiezen om niet te behandelen( niemand fie je dat kwalijk neemt gezien kosten en overlevingsmogelijkheden) ... maar bij een wond of zoiets...wat ga je dan doen?
Dus zonder buffer een paard aanschaffen... nee echt niet!
En ik heb zelf ook echt geen duizenden euro's apart staan...maar weet dat ik indien nodig een paar maanden heel zuinig leef dat ik dan genoeg overhoud om die rekening te kunnen betalen...
Als je paard al had zou ik dan ook niet zomaar verkopen ( paard blijft voor het leven...maar wel echt alles op alles zetten om buffer op te bouwen..)
Optie met meer zekerheden is lease of bijrijdpaard, dan weet je vaste kosten en sta je niet voor verrassingen..
Xyris schreef:Dan zijn er tuurlijk de vaste kosten, 1x in de 6 weken hoefsmid -> als je geluk hebt.
Inentingen.
Zadel controleren, bijvullen, vervangen, of fysio want er is 'iets'.
Dan weer even dierenarts want last van gaskoliek oid.