Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Funkybean

Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:19

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen welke een bijstand uitkering ontvangen en hiervan een eigen paard onderhouden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:22

Alleen bijstand of mag het ook een andere uitkering zijn?

En wat wil je weten? Of wil je graag een reltopic? :=

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:24

Heb je het paard al of wil je gaan aankopen?
zonder de pret te bederven maar hoe wil je dierenartsen rekeningen onderhouden?
Maar ook de eenmalige aanschafkosten?
De mensen die ik ken met bijstand moeten toch vaak kijken of alles lukt.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:30

fohadie schreef:

Ja, het mag ook een ander soort uitkering zijn.

Wat bedoel je met een reltopic?

Anoniem

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:31

Paard en bijstanduitkering gaan in mijn beleving niet samen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:32

Het lijkt me al een hele opgave om je eigen mond te kunnen voeden in de bijstand, laat staan dat je dan óók nog een paard kan onderhouden...

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:33

Mindim schreef:

Het kan wel degelijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:34

Funkybean schreef:
Mindim schreef:

Ik vind het niet kunnen om eerlijk te zijn.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:36

Mindim schreef:

Dat is jouw mening. Ik ben niet uit op een discussie of een reltopic zoals al eerder werd genoemd. Ik zoek ervaringen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen deze niet delen als er zo wordt gereageerd.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:36

Ik heb het meegemaakt vanaf de zijlijn vanuit mijn positie als professional en ik raad het absoluut af. Het heeft meer kwaad dan goed gebracht.

Ik begrijp overigens wel dat wanneer je door omstandigheden terugvalt op bijstandsniveau, en je hebt reeds een paard, dat je dan niet direct alles “overboord” gooit. Maar je moet wel eerlijk naar jezelf blijven (wat is mijn buffer, heb ik een achtervang).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-12-19 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:36

Mindim schreef:

In de mijne ook niet. De enige mogelijkheid die ik zie, als je jezelf onacceptabel veel eerste levensbehoeften uit de mond zou sparen voor je paard.
Hoewel, een tweede mogelijkheid is crimineel;zwarte inkomsten naast je uitkering. Óók niet in orde.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 24-12-19 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:37

Funkybean schreef:
Mindim schreef:

Hoe kan jij je huur en alle vaste lasten betalen, jezelf te eten geven én een paard onderhouden van 1000 bruto in de maand? Excl toeslagen.

Ik woon vreselijk goedkoop maar dat gaat hem toch echt niet worden...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:37

Funkybean schreef:
Mindim schreef:

Dan vraag ik mij altijd af wat wij werkenden zo verkeerd doen.
Het is niet zo dat ik droog brood eet, maar het is elke maand toch weer een flinke kostenpost.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:38

Funkybean schreef:
Mindim schreef:

Dat is jouw mening. Ik ben niet uit op een discussie of een reltopic zoals al eerder werd genoemd. Ik zoek ervaringen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen deze niet delen als er zo wordt gereageerd.

Wat wil je dan juist bereiken? Heb je een paard of wil je er een kopen?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:41

Funkybean schreef:
fohadie schreef:

Sorry, zag niet dat je nieuw bent op Bokt. Welkom! Ik vrees alleen dat dit topic wel een reltopic gaat worden.

Ik heb een aanvullende uitkering naast mijn baan, maar ik kan geen paard onderhouden dus ik kan je niet verder helpen.

Ik weet wel dat er een bokker is die paarden houdt naast haar uitkering, zij betaald het van de toeslagen die ze krijgt en daar zijn de meningen zachtjes gezegd over verdeeld. Dat is ooit een halve rel geworden op dit forum.

Anoniem

Funkybean schreef:
Mindim schreef:

War wil je met dit topic. Heb je een paard en ben je in de bijstand belandt, dan zou ik zeggen verkopen. Ben je van plan een paard aan te schaffen en te onderhouden van een uitkering, dan zeg ik dat een bijstandsuitkering daar niet voor is bedoeld. Die is bedoeld om je van de basis levensbehoeften te voorzien en niet om een dure hobby van te betalen.

Xyris

Punt is gewoon dat er altijd onvoorziene kosten komen kijken bij het hebben van een paard.

Heb je geen gedonder op stal en ben je gedwongen te verhuizen naar een (duurdere) plek, dan breekt je beugelriem wel af. En wordt je hoofdstel niet aan flarden getrokken omdat je paard schrikt dan breekt je zadelboom wel omdat je met paard en al op je plaat gaat.

Dan zijn er tuurlijk de vaste kosten, 1x in de 6 weken hoefsmid -> als je geluk hebt.
Inentingen.
Zadel controleren, bijvullen, vervangen, of fysio want er is 'iets'.
Dan weer even dierenarts want last van gaskoliek oid.

En dat zijn nog maar de standaard dingetjes.

Hoe zit het als je paard echt ziek is? Paarden zijn toch relatief fragiele beesten. Ene dag ben je nog aan het boscrossen, de volgende dag staat ie op 3 benen of erger. Kan je een paar weken stalling op een kliniek betalen met alle toeters en bellen eraan? (Dat loopt in de duizenden, soms tienduizenden euros). Als je dat niet kan: Niet aan beginnen. Je verantwoording voor een dier is van begin tot eind en alles er tussenin, zonder compromis.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:42

Snorlex schreef:
Ik heb het meegemaakt vanaf de zijlijn vanuit mijn positie als professional en ik raad het absoluut af. Het heeft meer kwaad dan goed gebracht.

Ik begrijp overigens wel dat wanneer je door omstandigheden terugvalt op bijstandsniveau, en je hebt reeds een paard, dat je dan niet direct alles “overboord” gooit. Maar je moet wel eerlijk naar jezelf blijven (wat is mijn buffer, heb ik een achtervang).

Bedankt voor je reactie.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:44

Xyris schreef:
Punt is gewoon dat er altijd onvoorziene kosten komen kijken bij het hebben van een paard.

Heb je geen gedonder op stal en ben je gedwongen te verhuizen naar een (duurdere) plek, dan breekt je beugelriem wel af. En wordt je hoofdstel niet aan flarden getrokken omdat je paard schrikt dan breekt je zadelboom wel omdat je met paard en al op je plaat gaat.

Dan zijn er tuurlijk de vaste kosten, 1x in de 6 weken hoefsmid -> als je geluk hebt.
Inentingen.

En dat zijn nog maar de standaard dingetjes.

Hoe zit het als je paard echt ziek is? Paarden zijn toch relatief fragiele beesten. Ene dag ben je nog aan het boscrossen, de volgende dag staat ie op 3 benen of erger. Kan je een paar weken stalling op een kliniek betalen met alle toeters en bellen eraan? (Dat loopt in de duizenden, soms tienduizenden euros). Als je dat niet kan: Niet aan beginnen. Je verantwoording voor een dier is van begin tot eind en alles er tussenin, zonder compromis.

Dat is een feit, maar ik geloof dat je een paar duizend euro op je spaarrekening mag hebben als je een uitkering ontvangt.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:45

Als je naast je maandelijkse bijstandsuitkering een mogelijkheid hebt om snel aan geld te komen indien nodig/ spaargeld? Is het misschien nog een optie...

Vorige maand na kleine infectie een dierenartsrekening van 550 euro...en dat was al de derde keer dit jaar..kleine medische problemen die wel behandeling nodig hebben, dus niet kan opschuiven ofzo..buiten de maandelijkse stallingskosten...

Bij koliekoperatie kan je ervoor kiezen om niet te behandelen( niemand fie je dat kwalijk neemt gezien kosten en overlevingsmogelijkheden) ... maar bij een wond of zoiets...wat ga je dan doen?

Dus zonder buffer een paard aanschaffen... nee echt niet!

En ik heb zelf ook echt geen duizenden euro's apart staan...maar weet dat ik indien nodig een paar maanden heel zuinig leef dat ik dan genoeg overhoud om die rekening te kunnen betalen...

Als je paard al had zou ik dan ook niet zomaar verkopen ( paard blijft voor het leven...maar wel echt alles op alles zetten om buffer op te bouwen..)

Optie met meer zekerheden is lease of bijrijdpaard, dan weet je vaste kosten en sta je niet voor verrassingen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:45

Dan nog gaat dat ooit een keer op.
Of in geval van een paard in 1 keer.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:47

Funkybean schreef:
fohadie schreef:

Ik zie dat je nieuw bent op bokt. Wat er bedoeld wordt is dat sommige mensen expres topics met moeilijk haalbare vragen stellen en erop aansturen om zo veel mogelijk bokkers tegen zich in te krijgen, in ieder geval niet om serieus genomen te worden.
Als serieus antwoord op jouw vraag: Ik heb even snel opgezocht hoe hoog een bijstandsuitkering is, en daar kan je in combinatie met huur en boodschappen geen paard van onderhouden, want:
- stalling: 24/7 buiten is vaak de goedkoopste optie: €100 per maand
- Hoefsmid: Geen hoefijzers: €30,- per 2 maanden (15 pm)
- Voer: Ik doe met een zak van €30 aan mineraalbrok ongeveer 6 maanden + nog een zak van €20 luzerne waar is zo'n 2 maanden mee doe = €15 per maand
- Onderhoudskosten (tandarts): reken op €20 per maand
- Aanschaf/onderhoud tuig: Dit verschilt, ik doe bijvoorbeeld al 20 jaar met hetzelfde hoofdstel, maar laat wel elk half jaar mijn zadel nakijken = €10 pm
Dan ga ik ervan uit dat je geen wedstrijden wilt rijden en het dus niet nodig vindt je paard in te enten, en dat je er überhaupt niet mee op pad wilt dus geen trailer hebt.
Zit ik al aan €175 per maand. En dat is een zeer conservatieve, naar beneden afgeronde schatting, aanschafkosten van paard, hoofdstel en zadel niet meegeteld, en al helemaal onverwachte dierenartskosten buiten beschouwing gelaten, en geloof me, die kunnen heel snel heel hard oplopen.

De meeste mensen schatten zo'n €500,- per maand voor hun paard nodig te hebben ([VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?). Dat is waarom de meeste mensen al bij voorbaat vraagtekens hebben bij jouw topic.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:48

Wat Mindim zegt. De bijstand is niet bedoeld voor dergelijke luxe hobby’s. Hoop oprecht ook dat er gekort wordt wanneer iemand die al in de bijstand zit besluit een paard te kopen 8)7 Ik werk me de pleuris voor deze dure hobby en alle sociale zekerheden van (nu vooral) anderen. :x Mijn advies: houd het nog even bij dromen van een eigen paard.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:50

Vleddertje1 schreef:
Als je naast je maandelijkse bijstandsuitkering een mogelijkheid hebt om snel aan geld te komen indien nodig/ spaargeld? Is het misschien nog een optie...

Vorige maand na kleine infectie een dierenartsrekening van 550 euro...en dat was al de derde keer dit jaar..kleine medische problemen die wel behandeling nodig hebben, dus niet kan opschuiven ofzo..buiten de maandelijkse stallingskosten...

Bij koliekoperatie kan je ervoor kiezen om niet te behandelen( niemand fie je dat kwalijk neemt gezien kosten en overlevingsmogelijkheden) ... maar bij een wond of zoiets...wat ga je dan doen?

Dus zonder buffer een paard aanschaffen... nee echt niet!

En ik heb zelf ook echt geen duizenden euro's apart staan...maar weet dat ik indien nodig een paar maanden heel zuinig leef dat ik dan genoeg overhoud om die rekening te kunnen betalen...

Als je paard al had zou ik dan ook niet zomaar verkopen ( paard blijft voor het leven...maar wel echt alles op alles zetten om buffer op te bouwen..)

Optie met meer zekerheden is lease of bijrijdpaard, dan weet je vaste kosten en sta je niet voor verrassingen..

Bedankt voor je reactie.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:51

Xyris schreef:
Inentingen.

Even off-topic, maar komt de hoefsmid echt bij jou om de 6 weken? :?
Ik altijd paarden (zowel lease als eigen) zonder ijzers gehad op 1tje na, maar hier komt de hoefsmid maar om de 10-12 weken, in de hoogzomer natuurlijk wel wat sneller maar in de winter moet mijn hoefsmid maar zelden komen en dan nog zegt hij dat het niet hoognodig is.

Neem dat niet als iets positiefs op TS, ik snap dat als je al een paard had voor je bijstand je hem/haar niet wil weg doen. Maar een paard kopen met een bijstand is alles behalve slim. Ze kosten veel meer dan het gemiddelde huisdier en het is en blijft een zeer dure hobby die je jezelf niet zomaar kan permitteren.