Bloedzuiger therapie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraeverts

Bloedzuiger therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 08:50

Ik wil het volgende toch even kwijt, misschien dat jullie er al bekend mee zijn?

Voor 2 maanden geleden werd bij mijn paard een peesblessure geconstateerd. Hij liep al een tijdje niet lekker en werd als maar kreupeler.

Naar de dierenkliniek in Hellendoorn geweest en zij constateerden dat die een peesblessure had en die minimaal 2 maanden rust zou moeten nemen.
Uiteraard heb ik met hem laser-therapie gedaan om het proces te versnellen, maar voor mij ging ook dat niet snel genoeg.

Toen werd ik in contact gebracht met Bloedzuiger therapie. Een student aan de Universiteit Gent doet onderzoek naar het effect van bloedzuigers bij paarden (Ook bij Spat en Atrose blijkt het geweldig te helpen)

Ben in contact gekomen met die jongen en hij kon die volgende week al langskomen. Was eerst zelf argwanend want geloofde er totaal niet in, maar tot mijn grote verbazing en die van de dierenarts is na 3 behandeling mijn lieve paardje al zoveel opgeknapt :)

Hij verklaarde dan ook dat bloedzuigers vroeger al als geneeskundige basis werden gebruikt, maar omdat ze als "vies" worden beschouwd het van de baan werd geveegd. Hij echter deed onderzoek voor zijn afstuderen dierengeneeskunde en hijzelf zei dat de resultaten bij alle paarden als possitief gezien konden worden.

Ik wil dit toch even delen voor alle mensen met een paard met Atrose, spat, peesblessure of misschien zelf een ander probleem (die dingen kunnen voor zoveel gebruikt worden en daarbij heeft hij als student dierengeneeskunde echt oog op alles.....).

Nog meer mensen ervaringen met hem?

Boedha_1981

Re: Bloedzuiger therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:00

Jaa hier ook hele goede ervaring met bloedzuigers, in mijn geval voor een piephak.
Ben er echt heel positief over!

Nanu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:03

Ik ken ook een paard wat er baat bij heeft gehad tijdens een peesblessure. Ze had ook een vochtophoping die niet weg ging, maar na de bloedzuigers eindelijk weg was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:18

Ik heb wel vaker gehoord dat bloedzuigers een soort zuiverende werking hebben, ook bij mensen ofzo? Natuurlijk niet die uit de sloot.

Zou het ook werken bij een oude peesblessure? Mijn paard blijkt toch een oude peesblessure aan de tussenpezen dacht ik te hebben, hij loopt niet kreupel of raar ofzo hoor. Maar het ziet er niet zo netjes uit. Zit er misschien aan te denken om me schockwave therapie te verdiepen, maar wie weet werken bloedzuigers ook

Lauraeverts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:17

Marije_1997 schreef:
Ik heb wel vaker gehoord dat bloedzuigers een soort zuiverende werking hebben, ook bij mensen ofzo? Natuurlijk niet die uit de sloot.

Zou het ook werken bij een oude peesblessure? Mijn paard blijkt toch een oude peesblessure aan de tussenpezen dacht ik te hebben, hij loopt niet kreupel of raar ofzo hoor. Maar het ziet er niet zo netjes uit. Zit er misschien aan te denken om me schockwave therapie te verdiepen, maar wie weet werken bloedzuigers ook

Leon doet zelf volgens mij ook shockwave therapie, maar bloedzuigers kunnen hier volgens mij ook bij helpen. Anders vraag je het hem? Ben zelf erg tevreden over zijn diensten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:20

Lauraeverts schreef:
Marije_1997 schreef:

Leon doet zelf volgens mij ook shockwave therapie, maar bloedzuigers kunnen hier volgens mij ook bij helpen. Anders vraag je het hem? Ben zelf erg tevreden over zijn diensten

Zou je mij dan even wat informatie/contact gegevens via pb kunnen sturen? Ik ben er totaal niet in thuis hahaha.

Lauraeverts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:35

Zou je mij dan even wat informatie/contact gegevens via pb kunnen sturen? Ik ben er totaal niet in thuis hahaha.[/quote]

Heb je PB gestuurd. Zeker proberen waard!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:37

Een vriendin van me biedt het aan, ze zit ook op bokt :j

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:17

Hoi :)

Ik ben de bovenstaande vriendin die Poes bedoeld :D
Bloedzuigers hebben inderdaad een enorm potentieel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal even de info kopiëren van mijn facebook site:
Citaat:
Hirudo-/bloedzuigertherapie in de veterinaire geneeskunde
Bloedzuigertherapie is in Duitsland een erkende en traditionele therapie bij mensen voor veel aandoeningen. Ook bij de behandeling van sport- en gezelschapsdieren wordt de bloedzuigertherapie in toenemende mate toegepast.
In het speeksel van de medicinale bloedzuiger zitten een aantal medisch werkzame stoffen die tijdens het zuigproces afgegeven worden in de wond. Je kan de bloedzuiger aanzien als een biologische apotheek. De stoffen die de bloedzuiger afgeeft worden grotendeels ook ingezet in de reguliere geneeskunde, maar de combinatie van deze stoffen is echter uniek.
In Duitsland zijn bloedzuigers erkend als geneesmiddel. Dit betekent dat zij moeten voldoen aan dezelfde eisen als andere geneesmidden. Veiligheid, kwaliteit en werkzaamheid moeten dus gewaarborgd zijn.
Bij dieren kunnen bloedzuigers werkzaam zijn bij de volgende ziektebeelden:
- grote hematomen/ bloeduitstortingen
- lymfangitis (Pa)
- wondgenezingsstoornissen
- problemen met littekens (ook na operatie)
- drukplekken door zadel of tuig (Pa)
- spierverhardingen, spierpijnen
- alle hoefziektes, bevangenheid, mok (Pa)
- peesschedeontstekingen, tussenpeesontstekingen, snellere heling alle peesletsels
- gallen, piephak, schoftbuilen (Pa)
- abcessen
-...
In vele gevallen kunnen bloedzuigers een behandeling zijn, bij bijvoorbeeld grote hematomen kunnen ze een operatie vermijden. Echter kunnen zij ook structureel ingezet worden als herstel versnellende ondersteuning van bv peesproblemen door de bloedcirculatie te vergroten.
Hoe gaat de therapie in zijn werk?
Een behandeling van een dier duurt over het algemeen tussen de 60 en 90 minuten.
Afhankelijk van de klacht zijn er 1 of meerdere behandelingen nodig.
Na het dier onderzocht te hebben, wordt de bloedzuiger op een van tevoren bepaalde plek gezet, hij zuigt zichzelf vast en zaagt voorzichtig met zijn tandjes door de huid.
Dit proces is nagenoeg pijnloos, omdat er pijnstillende stoffen in het speeksel zitten.
Tijdens de volgende 15 tot 90 minuten geeft de bloedzuiger zijn stoffen af in het weefsel en valt ten slotte vanzelf af. De kleine beetplek wordt door het stofje Calin open gehouden waardoor er een gewenste nabloeding mogelijk is gedurende 12 tot 24uur.
Hoe reageert het dier?
Dieren accepteren over het algemeen de beet van de bloedzuiger zonder problemen en ondergaan de behandeling geduldig en ontspannen. Mochten het dier te gespannen zijn, is er altijd de mogelijkheid om een lichte sedatie toe te dienen.
Verzorging na de behandeling
Mits een redelijk schone omgeving gewaarborgd is, kan de wond gewoon open blijven.
Dieren kunnen gewoon terug op stal of op de weide. Bij huisdieren die in huis vertoeven plaatsen we veelal een verband om er voor te zorgen dat het huis niet vervuild wordt.
Risico’s
Ongewenste bijwerkingen van bloedzuigertherapie komen zelden voor.
Eventueel bestaat een mogelijkheid op een allergische reactie of een infectie van het wondje.
Door gepaste verzorging en toezicht is dit in quasi alle gevallen te voorkomen.
In sommige gevallen kunnen dieren niet behandeld worden met bloedzuigers. Dit kan bijvoorbeeld als ze een bepaalde ziekte onder de lenden hebben, maligne kankers,...
Daarom is het van groot belang uw dier steeds te laten behandelen door een professioneel met grondige diergeneeskunde kennis.
De bloedzuigers zelf
Alle bloedzuigers gebruikt voor de therapie zijn afkomstig uit Duitsland (Biebertaler Blutegelzucht). Daar zijn ze enkel te verkrijgen via de apotheek als geneesmiddel (voor humaan gebruik). Dit zijn dus gecontroleerde geneesmiddelen. Bloedzuigers worden uiteraard slechts eenmalig gebruikt en zijn voor gebruik compleet vrij van ziektes.

Zelf ben ik dierenarts, ik kan dus zonder probleem inschatten of een dier geschikt is om behandeld te worden met bloedzuigertherpie. Daarnaast heb ik een opleiding bloedzuigertherapie in Nederland gevolgd.
Ik vind het persoonlijk noodzakelijk dat therapie wordt uitgevoerd door iemand die medisch onderlegd is en problemen kan herkennen, benoemen en éffectief de juiste behandeling kan instellen.

Mocht iemand nog vragen hebben, PB is altijd mogelijk :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:03

Super uitleg en net als bij osteopathie heel fijn dat je ook veearts bent.