Hoefsmederij van Nassau

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 22:54

Hallo allemaal!

Ik ben nieuwschierig naar ervaringen van hoefsmederij van Nassau! Mijn paard heeft een verkeerde hoefstand, waardoor hij nu op speciaal beslag moet. Hoefsmederij van Nassau is mij aangeraden maar ik heb zelf nog nooit van hun gehoord... graag zou ik jullie ervaring willen horen!


Groetjes Michelle


Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:55

Beter corrigeren door bekappen dan door ijzers.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:59

Ik ben naar hun gegaan voor een break over beslag en mijn paard is daar heel goed mee geweest. Jammer genoeg niet kunnen volhouden omdat mijn paard moeilijk op de trailer ging dus hebben we gezocht naar een hoefsmid dichterbij maar ik merkte toch gelijk verschil als het door een andere smid gedaan werd (in de negatieve zin dan)
Zou het zeker een kans geven :j

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:15

Ik ken alleen hun boek over hoefproblemen. Erg interessant!

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:46

Jetta schreef:
Beter corrigeren door bekappen dan door ijzers.


Mee eens. Ik heb meerdere paarden gezien waarbij Van Nassau werd aangeraden maar die het met corrigeren door bekappen door een goede bekapper opgelost hebben en gewoon goed lopen nu.
Heb daarentegen ook paarden gezien, beslagen bij van Nassau die daar niet beter van werden maar waarbij de hoeven juist zwakker werden.

Indi_Vito

Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:53

Zaphierx schreef:
Hallo allemaal!

Ik ben nieuwschierig naar ervaringen van hoefsmederij van Nassau! Mijn paard heeft een verkeerde hoefstand, waardoor hij nu op speciaal beslag moet. Hoefsmederij van Nassau is mij aangeraden maar ik heb zelf nog nooit van hun gehoord... graag zou ik jullie ervaring willen horen!


Groetjes Michelle


Wij hebben een leerling van de oude van Nassau dat is echt een top smid!
Van Nassau zelf geen ervaring mee.

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:38

Ik heb een hoefsmid van Hoofcare en ben al jaren ontzettend tevreden. Er is geen haar op m'n hoofd die denkt over te stappen naar een andere smid, terwijl ik bijna het dubbele kwijt ben in vergelijking met mijn stalgenoten :$ . Ik ben echt heilig overtuigd dat ik dankzij m'n smid een hoop blessures met bijbehorende hoge dierenarts kosten heb voorkomen. Je kan zelf immers ook niet topsport hardlopen op niet passende schoenen zonder bijkomende problemen. Hoe meer je weet is wel hoe meer (ellende) je ziet :(:)

Hoofcare is van de gebroeders Van Nassau. Ze hebben ook een duidelijke site met aangesloten smeden (daar ook opgeleid) en heeel veel informatie: http://www.hoofcare.nl

Zeker een echte aanrader naar mijn mening. Ik zou zeker contact met ze opnemen! Informatie/hun visie vragen wordt je nooit dommer van natuurlijk.

Kilimanjaro
@puppy_freek

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 06:28

Jetta schreef:
Beter corrigeren door bekappen dan door ijzers.

Je moet niet iets roepen zonder dat je weet hoe de situatie is. Daarbij was dat niet TS haar vraag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 06:30

Ingrid_92 schreef:
Jetta schreef:
Beter corrigeren door bekappen dan door ijzers.


Mee eens. Ik heb meerdere paarden gezien waarbij Van Nassau werd aangeraden maar die het met corrigeren door bekappen door een goede bekapper opgelost hebben en gewoon goed lopen nu.
Heb daarentegen ook paarden gezien, beslagen bij van Nassau die daar niet beter van werden maar waarbij de hoeven juist zwakker werden.

Concrete voorbeelden graag. Dat roze en witte voetje op jouw site kunnen het niet zijn want die zijn ongelijk. Wie bekapt die?

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 07:01

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/ostiti ... ood-gered/

Al jaren goede ervaring met de gebroeders Van Nassau als hoefsmid. Vakmannen met een hoofdletter V.
Zeer gedreven en kundig.
Hierboven het verhaal van onze kennismaking.
Voor ons een rit van iedere keer 4 uur heen en weer, en dat hadden we er voor over.

Nu worden de hoeven van onze paarden thuis verzorgd door een leerling van Van Nassau

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:14

Jetta schreef:
Beter corrigeren door bekappen dan door ijzers.


Wat een kortzichtige reactie. Hoe kun je dat zeggen zonder de situatie te kennen?

Hier heel goede ervaringen met de gebr. van Nassau. Zonder hun was mijn pony er niet meer geweest.

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:32

Ik ben in 2010 op aanraden van bokkers naar kliniek visdonk gegaan waar de broers aan verbonden zijn. Mijn shet was al een poos bevangen en ik had van alles geprobeerd. Van nassau was mijn laatste redmiddel. Ze is toen eenmalig beslagen met breakover beslag en daarna ging ze zo snel de goede kant op dat het daarna enkel met bekappen kon. Daarna nog een jaar lang iedere 8weken de lange reis gemaakt en daarna weer naar mijn smid gegaan die mijn andere pony's ook gekapte. Rob neemt geen blad voor de mond, is stront eigenwijs, maar heeft het belang van het paard voorop staan. Ik heb onwijs veel vertrouwen in die man.

Vorig jaar raakte mijn shet weer bevangen en toen ben ik naar de lingehoeve gegaan omdat dat veel dichter bij is vanuit ons. Mijn vader rijdt altijd mee en ik wilde hem niet belasten met al die reistijd naar roosendaal. Maar daar heb ik nooit dat vertrouwde gevoel gehad als ik bij Rob had. Dus toen de smid daar adviseerde om in te slapen als ze binnen 2 weken niet beter ging lopen twijfelde ik aan dat advies. Ik had het gevoel dat hij iets over het hoofd zag. Dus na 2 weken twijfelen wat te doen heb ik besloten naar roosendaal te gaan voor een second opinion. Als Rob hetzelfde zou zeggen had ik er vrede mee om haar in te laten slapen.

Hij was echter ontstemd over het advies inslapen. Hij zag een voet die niet goed bekapt was. Op de terugweg naar de trailer had ik een dribbelende pony naast me lopen.

Ze heeft nu ook nog wel wat mindere dagen. Ze wordt ouder en stijver dus sindskort voer ik haar Glucosamine en msm bij en ik heb het idee dat dat haar helpt. Ze heeft haar levenslust en streken weer terug sinds we weer iedere keer naar roosendaal rijden om haar te laten bekappen. En ik weet zeker dat Rob het me recht in mijn gezicht zegt als hij denkt dat ze op is.

Dus hier ook enkel positieve ervaringen.

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:08

Duur, tikkeltje arrogant (alleen zij kunnen het goed) en nadeel dat je er altijd naar toe moet.
Maar verder alleen maar goede verhalen.

Denk wel dat zij niet de enige zijn die het goed kunne.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:25

Heb 2 jaar les gehad van Rob in hoefproblemen .Zijn vakmannen !

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:32

Voor een leuk sociaal babbeltje moet je ergens anders zijn, maar voor hoefproblemen zijn het toppers.

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:02

janderegelaa schreef:
Ingrid_92 schreef:

Mee eens. Ik heb meerdere paarden gezien waarbij Van Nassau werd aangeraden maar die het met corrigeren door bekappen door een goede bekapper opgelost hebben en gewoon goed lopen nu.
Heb daarentegen ook paarden gezien, beslagen bij van Nassau die daar niet beter van werden maar waarbij de hoeven juist zwakker werden.

Concrete voorbeelden graag. Dat roze en witte voetje op jouw site kunnen het niet zijn want die zijn ongelijk. Wie bekapt die?


Haha jeetje de foto van die hoefjes is gemaakt op een stal waar opvangpony's staan. En het is denk ik juist gelijk wel een mooi voorbeeld. Hoefjes die echt om te huilen waren naar dit (en idd nog niet in het gewenste eindresultaat, maar wel een goed resultaat voor op dat moment). Beetje bij beetje gecorrigeerd door een bekapper met zowel reguliere als natuurlijke opleiding/cursussen. Rustig aan met iedere keer kleine beetjes bekappen.
Rustig aan zodat de pony kon wennen aan de nieuwe stand i.p.v. gelijk rigoureus te zijn. Van amper kunnen lopen naar weer super lopen.
Eentje die de van Nassaus een ijzer hadden willen geven, maar waarbij het goed gekomen is zonder.

Paard van een kennis werd iedere paar maanden beslagen door de van Nassaus. Jaar in, jaar uit. Op advies van de dierenarts. Toch iedere keer weer problemen met of de hoefwand, of de zool, of de pezen. Rijden deden ze al een hele tijd niet meer omdat ze maar niet zuiver ging lopen. Ander beslag zus, ander beslag zo. Totdat ze zelf besloot het beslag maar eens achterwege te laten, alleen nog maar ging bekappen door een plaatselijke smid en veel werk aan de hand ging doen. Paard loopt nu weer zuiver.

Er zullen heus ook mensen zijn met positieve ervaringen.

Maar even een citaat van hun website: ''paarden zijn niet gemaakt om ver te lopen. In het wild verplaatsen ze zich alleen om voedsel te vinden of te vluchten.
Van huispaarden wordt verwacht dat ze lange afstanden afleggen, vaak op verharde wegen. Hun hoeven gaan slijten en worden voorzien van hoefijzers om de hoeven te beschermen. Paarden die niet veel op verharde wegen komen, hebben vaak geen hoefijzers nodig.''

Say what? Paarden leggen in het wild gemiddeld 40 tot 60 km per dag af?
De meeste 'huispaarden' komen daar niet eens aan. En paarden die dus wel veel op verharde wegen komen zouden daarom juist wel vaak hoefijzers nodig hebben?
Niet stom bedoeld, maar ik hoop dat we inmiddels toch wel beter weten?

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:17

Heel goede ervaringen met Van Nassau.
Vergeet even de natuurlijke bekappers. Bij problemen is dat echt geen goede keuze.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:20

EllyC schreef:
Duur, tikkeltje arrogant (alleen zij kunnen het goed) en nadeel dat je er altijd naar toe moet.
Maar verder alleen maar goede verhalen.

Denk wel dat zij niet de enige zijn die het goed kunne.


Dat klopt maar goed zijn ze. En dat zijn er maar weinig.
Bovendien kun je ook gewoon een beslagadvies mee krijgen en kan jouw smid met hen gewoon contact opnemen voor het beste resultaat. Alleen....niet alle smeden willen dat ook (vinden zichzelf ook goed genoeg).

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:35

Babootje schreef:
Heel goede ervaringen met Van Nassau.
Vergeet even de natuurlijke bekappers. Bij problemen is dat echt geen goede keuze.


Ach... dat is andersom net zo.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:25

Die mannen hebben zó veel paarden er boven op geholpen. Ben jarenlang heen en weer gereden en heb ontzettend veel gezien op de kliniek. Ja, ze zijn niet de makkelijkste maar ze zijn wel steengoed.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:03

Rare vraag... maar wie is wie ook alweer?

Je hebt 1 die vrij veel praat en behoorlijk nors kan doen, en de ander die veel rustiger is en minder praat.....
(ik had dus eerst niet in de gaten dat het 2 verschillende mannen waren, en ik dacht: "goh, wat is die man opeens veranderd in zijn doen en laten" :D )

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoefsmederij van Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:25

Rob is de drukke. Nors vind ik hem overigens niet, je moet hem 'kennen. Maar hij is wel recht door zee.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:59

Laat ik het zo zeggen: hij heeft meer, wellicht terecht, ZEER uitgesproken kritiek op andere smeden.
En dat vrouwen beslist NOOIT hoefsmid zouden moeten willen of kunnen worden

Maar merci!!!



capopjekop schreef:
Rob is de drukke. Nors vind ik hem overigens niet, je moet hem 'kennen. Maar hij is wel recht door zee.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:46

Ninx schreef:
Laat ik het zo zeggen: hij heeft meer, wellicht terecht, ZEER uitgesproken kritiek op andere smeden.
En dat vrouwen beslist NOOIT hoefsmid zouden moeten willen of kunnen worden


Om dat laatste moet ik wel lachen, maar ik denk ook de meeste vrouwen niet. Het is ook echt een heel zwaar beroep, zelfs voor mannen.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:50

Babootje schreef:
Ninx schreef:
Laat ik het zo zeggen: hij heeft meer, wellicht terecht, ZEER uitgesproken kritiek op andere smeden.
En dat vrouwen beslist NOOIT hoefsmid zouden moeten willen of kunnen worden


Om dat laatste moet ik wel lachen, maar ik denk ook de meeste vrouwen niet. Het is ook echt een heel zwaar beroep, zelfs voor mannen.


Ik kan er ook smakelijk om lachen..... maar de beste man wind zich zo op, niet goed voor je bloeddruk denk ik ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers