Hulp gezocht met bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue36

Hulp gezocht met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 18:43

Nu al een tijdje bezig met de merrie. Ze was angstig en had bijna geen vertouwen. Nu een hele poos grondwerk gedaan en heb zadel er ook al op gehad. Hangen en erop zitten geen probleem.
Tandarts is ruim week geweest en ze had idd haken op de kiezen.
Nu komt het probleem bit weer. Doordat ik eerder het bit niet in kreeg, bitloos geprobeerd, maar dat is geen succes. Stuur zit er nog niet op. Ik wil haar graag verder beleren met bit. Ze lijkt wel bang voor het bit.
Ik heb al appelbitje geprobeerd. Insmeren met appelstroop, maar werkt niet. Hoofdstel om is geen probleem. Ze gooit haar hoofd onhoog zodra ik het bit probeer. Afgelopen week rustig aan blijven proberen. Ze knabbelt er nu wel op. En houdt t bit even vast tussen de voortanden, maar verder kom ik niet. Gezien het gebit nu goed is, denk ik meer aan een trauma oid. Of ben ik te lief?
Is er iemand met dé tip? Of is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Suzanne F.

Re: Hulp gezocht met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:47

Ik denk dat je er iemand bij moet halen die ervaring heeft met beleren want zo te lezen heb jij dat niet.

Blue36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 20:56

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat je er iemand bij moet halen die ervaring heeft met beleren want zo te lezen heb jij dat niet.

Ik heb hulp erbij. Maar diegene denkt ook dat er eerder iets is gebeurd. Tandarts heeft dit ook gezegd. Hij had nog nooit een paard gezien die zo reageerde. Gebit is nu goed, maar zit nog tussen de oren. En dat is lastig eruit te halen. Vandaar mijn vraag om tips. Wat is de beste manier.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:57

Ik verbaas mij er altijd over dat er altijd aan een trauma gedacht wordt als een paard iets niet wil. Hij moet het gewoon leren en jij moet doorpakken. Eerst het halster aan houden en zorgen dat het hoofd niet omhoog kan. Dan met het hoofdstel aandoen je duim in de zijkant van de mond steken en het bit er in proppen.

Blue36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 20:59

pillow schreef:
Ik verbaas mij er altijd over dat er altijd aan een trauma gedacht wordt als een paard iets niet wil. Hij moet het gewoon leren en jij moet doorpakken. Eerst het halster aan houden en zorgen dat het hoofd niet omhoog kan. Dan met het hoofdstel aandoen je duim in de zijkant van de mond steken en het bit er in proppen.

Hoe zorg ik er dan voor dat het hoofd niet omhoog kan? Het is een keer gelukt om t bit erin te krijgen. Heel kort, maar toen stond ze op de achtersten benen..

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:00

pillow schreef:

En hierna HEEEEEEEEL goed belonen! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:04

De beste manier is om positieve ervaringen te stapelen. Dus elke dag op dezelfde manier het bit indoen zodat ze leert dat het bit niet vervelend is. Eventueel krukje ernaast zetten en hoofdstel indoen, aan de linkerkant staan, hoofdstel in rechterhand op de neus, linkerhand met het bit en dan de duim in de mondhoek en snel maar voorzichtig het bit erin doen. En daarom zeg ik een ervaren iemand. Dit moet namelijk snel en behendig gebeuren zonder tegen de tanden aan te bonken en zonder dat het misgaat. Anders wordt ze steeds vervelender.

Eventueel kan je nog het hoofdstel al omdoen en het linkerbakstuk los zodat het bit loshangt. Dan op dezelfde manier het bit in en snel vastmaken. Zorgen dat je het halster om de hals hebt vast gemaakt of zelfs het halster er nog onder houden en zorgen dat iemand haar vastheeft.

Dit moet echt niet te vaak meer misgaan anders stapel je negatieve ervaringen en wordt het steeds gekker. Dit moet met hulp en een ervaren iemand eerst tig keer goed gaan. En belonen zodat er positieve ervaringen worden opgebouwd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:08

Pepperrr schreef:
pillow schreef:

En hierna HEEEEEEEEL goed belonen! :D

Ja dat spreekt voor zich. Maar het moet wel eerst gebeuren zodat ze leert dat het goed is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:16

Blue36 schreef:
pillow schreef:

Hoe zorg ik er dan voor dat het hoofd niet omhoog kan? Het is een keer gelukt om t bit erin te krijgen. Heel kort, maar toen stond ze op de achtersten benen..

In de box zetten zodat ze niet achteruit kan, dan het halster touw rond haar bovenbeen vastzetten. Wel met zo'n steek dat je het gemakkelijk los kunt trekken. Niet direct met het bit beginnen maar gewoon aan haar hoofd en mond zitten. Ze moet eerst door krijgen dat het hoofd niet omhoog kan, en het vervelend wordt als ze het wel doet.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:27

Ik vind de manieren die hier geopperd worden wel heel akelig. De manier waarop je het beleren tot nu toe hebt aangepakt klinkt super vriendelijk, het zou zonde zijn om dat nu met het aanleren van het bit te verpesten.

Is het niet een idee om eerst met andere voorwerpen te oefenen? Kijk bijvoorbeeld eerst of je met je eigen vingers in de mond van je paard mag komen, een beetje het tandvlees bij de mondhoeken kunt masseren. Vervolgens kun je met andere dingen oefenen, bijv. het handvat van je zweepje, probeer eens te kijken of je paard het halstertouw in haar mond wil nemen. Zo kun je het langzaam opbouwen tot je paard het bit wil aannemen.

En zou elke keer dat je paard "iets" in de mond heeft genomen, direct belonen met een snoepje. Zo wordt het voor je paard een leuk spelletje. :)

Blue36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 10:44

Jessica_K schreef:
Ik vind de manieren die hier geopperd worden wel heel akelig. De manier waarop je het beleren tot nu toe hebt aangepakt klinkt super vriendelijk, het zou zonde zijn om dat nu met het aanleren van het bit te verpesten.

Is het niet een idee om eerst met andere voorwerpen te oefenen? Kijk bijvoorbeeld eerst of je met je eigen vingers in de mond van je paard mag komen, een beetje het tandvlees bij de mondhoeken kunt masseren. Vervolgens kun je met andere dingen oefenen, bijv. het handvat van je zweepje, probeer eens te kijken of je paard het halstertouw in haar mond wil nemen. Zo kun je het langzaam opbouwen tot je paard het bit wil aannemen.

En zou elke keer dat je paard "iets" in de mond heeft genomen, direct belonen met een snoepje. Zo wordt het voor je paard een leuk spelletje. :)

Ik twijfel ook een beetje over deze manieren. Ze is nogal angstig en ik wil geen ongelukken.

Ik ben al bezig met aan de mond zitten. Kan ook al mijn vinger in de mondhoek steken. Ik doe stapje voor stapje. Ik ga proberen of ze idd het touw oid wel wil aannemen. Als ik nu het bit voor haar mond doe, dan pakt ze het wel voorzichtig. Maar zodra ik verder wil, komt ze flink in verzet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:50

Suzanne F. schreef:
De beste manier is om positieve ervaringen te stapelen. Dus elke dag op dezelfde manier het bit indoen zodat ze leert dat het bit niet vervelend is. Eventueel krukje ernaast zetten en hoofdstel indoen, aan de linkerkant staan, hoofdstel in rechterhand op de neus, linkerhand met het bit en dan de duim in de mondhoek en snel maar voorzichtig het bit erin doen. En daarom zeg ik een ervaren iemand. Dit moet namelijk snel en behendig gebeuren zonder tegen de tanden aan te bonken en zonder dat het misgaat. Anders wordt ze steeds vervelender.

Eventueel kan je nog het hoofdstel al omdoen en het linkerbakstuk los zodat het bit loshangt. Dan op dezelfde manier het bit in en snel vastmaken. Zorgen dat je het halster om de hals hebt vast gemaakt of zelfs het halster er nog onder houden en zorgen dat iemand haar vastheeft.

Dit moet echt niet te vaak meer misgaan anders stapel je negatieve ervaringen en wordt het steeds gekker. Dit moet met hulp en een ervaren iemand eerst tig keer goed gaan. En belonen zodat er positieve ervaringen worden opgebouwd.

Dit, positief maar handig en snel benaderen.
Ben je niet handig of snel genoeg, niet verder prutsen maar iemand erbij halen die dat wel is.