Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Ik denk dat je er iemand bij moet halen die ervaring heeft met beleren want zo te lezen heb jij dat niet.
pillow schreef:Ik verbaas mij er altijd over dat er altijd aan een trauma gedacht wordt als een paard iets niet wil. Hij moet het gewoon leren en jij moet doorpakken. Eerst het halster aan houden en zorgen dat het hoofd niet omhoog kan. Dan met het hoofdstel aandoen je duim in de zijkant van de mond steken en het bit er in proppen.
pillow schreef:Ik verbaas mij er altijd over dat er altijd aan een trauma gedacht wordt als een paard iets niet wil. Hij moet het gewoon leren en jij moet doorpakken. Eerst het halster aan houden en zorgen dat het hoofd niet omhoog kan. Dan met het hoofdstel aandoen je duim in de zijkant van de mond steken en het bit er in proppen.
Pepperrr schreef:pillow schreef:Ik verbaas mij er altijd over dat er altijd aan een trauma gedacht wordt als een paard iets niet wil. Hij moet het gewoon leren en jij moet doorpakken. Eerst het halster aan houden en zorgen dat het hoofd niet omhoog kan. Dan met het hoofdstel aandoen je duim in de zijkant van de mond steken en het bit er in proppen.
En hierna HEEEEEEEEL goed belonen!
Blue36 schreef:pillow schreef:Ik verbaas mij er altijd over dat er altijd aan een trauma gedacht wordt als een paard iets niet wil. Hij moet het gewoon leren en jij moet doorpakken. Eerst het halster aan houden en zorgen dat het hoofd niet omhoog kan. Dan met het hoofdstel aandoen je duim in de zijkant van de mond steken en het bit er in proppen.
Hoe zorg ik er dan voor dat het hoofd niet omhoog kan? Het is een keer gelukt om t bit erin te krijgen. Heel kort, maar toen stond ze op de achtersten benen..
Jessica_K schreef:Ik vind de manieren die hier geopperd worden wel heel akelig. De manier waarop je het beleren tot nu toe hebt aangepakt klinkt super vriendelijk, het zou zonde zijn om dat nu met het aanleren van het bit te verpesten.
Is het niet een idee om eerst met andere voorwerpen te oefenen? Kijk bijvoorbeeld eerst of je met je eigen vingers in de mond van je paard mag komen, een beetje het tandvlees bij de mondhoeken kunt masseren. Vervolgens kun je met andere dingen oefenen, bijv. het handvat van je zweepje, probeer eens te kijken of je paard het halstertouw in haar mond wil nemen. Zo kun je het langzaam opbouwen tot je paard het bit wil aannemen.
En zou elke keer dat je paard "iets" in de mond heeft genomen, direct belonen met een snoepje. Zo wordt het voor je paard een leuk spelletje.
Suzanne F. schreef:De beste manier is om positieve ervaringen te stapelen. Dus elke dag op dezelfde manier het bit indoen zodat ze leert dat het bit niet vervelend is. Eventueel krukje ernaast zetten en hoofdstel indoen, aan de linkerkant staan, hoofdstel in rechterhand op de neus, linkerhand met het bit en dan de duim in de mondhoek en snel maar voorzichtig het bit erin doen. En daarom zeg ik een ervaren iemand. Dit moet namelijk snel en behendig gebeuren zonder tegen de tanden aan te bonken en zonder dat het misgaat. Anders wordt ze steeds vervelender.
Eventueel kan je nog het hoofdstel al omdoen en het linkerbakstuk los zodat het bit loshangt. Dan op dezelfde manier het bit in en snel vastmaken. Zorgen dat je het halster om de hals hebt vast gemaakt of zelfs het halster er nog onder houden en zorgen dat iemand haar vastheeft.
Dit moet echt niet te vaak meer misgaan anders stapel je negatieve ervaringen en wordt het steeds gekker. Dit moet met hulp en een ervaren iemand eerst tig keer goed gaan. En belonen zodat er positieve ervaringen worden opgebouwd.