Iemand ervaring met paardenschool België

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XEquestrianx

Iemand ervaring met paardenschool België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 21:53

Hallo allemaal,
Ik ga nu naar het 2 de middelbaar en zou vanaf het 3de graag naar een paardenschool gaan
Nu heb ik er 2 gevonden: de paardenhumaniora in Bilzen en het hippisch centrum in Torhout. De paardenhumaniora lijkt me te streng en te duur dus wil ik naar het hippisch centrum alleen heb ik daar een paar vragen over (dingen die ik niet op de website staan):
Moet je daar een eigen paard voor hebben of kan je er daar een ‘huren’?
Heb je daar aso?
Kan je daar op internaat als je de richting van paarden volgt?
Heeft er iemand hier ervaring mee (of op een andere paardenschool)? En hoe ging het bij jou, waar sta je nu met paarden enz...
Ben heel benieuwd :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:03

Hoi XEquestrianx,

Ik heb op de paardenschool in Torhout gezeten. Dit was wel al een lange tijd geleden, bijna 23 jaar. :=

"In mijn tijd" was het niet nodig een eigen paard te hebben. Je huurde er 1 van de school.
Ik moet wel zeggen dat je dan niet te kiezen had welk paard je toegewezen kreeg.

ASO heb je niet in die richting omdat ASO pakketten niet voldoende ruimte hebben voor praktijklessen.
Echter werd er voor de algemene vakken op bijna ASO-level les gegeven.

Je kan daar op internaat, iets wat ik met plezier gedaan heb maar wat niet voor iedereen geldt.

Persoonlijk was ik geslaagd om naar het volgende jaar te gaan maar ben ermee gestopt na het eerste jaar.
Merkte dat het financieel erg zwaar was plus ik had een erge val meegemaakt tijdens een springles en het tweede jaar zouden we starten met eventing onderdelen.
Gezien je het paard niet kon kiezen wou ik niet het risico nemen om met hetzelfde paard te eindigen gezien het diertje niet al te veel "aanleg" of moed had voor het springwerk.

XEquestrianx

Re: Iemand ervaring met paardenschool België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 22:15

Wirobelgje
Bedankt voor je reactie, hoeveel kostte het dan als ik vragen mag? (En als je op internaat gaat want voor mij is het ook te ver weg)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:31

Volgens mij moet je tegenwoordig een eigen paard hebben.
Internaat kan zeker, maar kost ook wat+ je bent 2 keer niets met zo’n diploma.
Aso is er niet.

XEquestrianx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 23:34

Ja dat vraag ik me dus ook af, ik weet nog niet wat ik later zou willen doen. Liefst iets met paarden maar weet dan ook nog niet wat. Maar stel nu dat ik niks vind met paarden en een andere richting uitga bijvoorbeeld leerkracht worden, kan ik dan nog die opleiding volgen met mijn bso paarden diploma secundair onderwijs?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:45

In België kan je ook met een bso diploma de opleiding tot leerkracht volgen maar je mist dan wel een hoop basis. Als je verder wilt studeren kan je beter aso of tso volgen. Misschien is een algemene sportopleiding beter geschikt? Dan leer je ook veel over voeding, sport, beweging etc wat je later zou kunnen toepassen in de paardensport? Wat zou je willen doen met de opleiding in de paarden?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:26

Hoeveel het gekost heeft weet ik niet, dat het duur was wel.

Persoonlijk raad ik je af om de opleiding te volgen. Ik heb in elk geval wel wat spijt dat ik mijn ouders op kosten gejaagd hebt ervoor om dan na 1 jaar te stoppen. Geen toekomst en je hebt kapitalen nodig...
Het is veel beter om een meer reguliere opleiding met veel meer mogelijkheden achteraf te volgen.
Misschien heb je kans om als hobby te blijven in de paarden en zo door te groeien? Daar komt dan ook weer heel hard werk en stuk talent bij anders blijft het bij uitmesten.
Maar dat is mijn mening

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:30

Edit: Foute topic

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:58

Ik stond ooit ook voor die keuze, paardenschool of blijven in de opleiding die ik zat.
Eerlijk ik ben blij dat ik door ben blijven gaan met de opleiding waarin ik zat en niet naar de paardenschool ben gegaan.
Je bent NIKS met dergelijke diploma en ik ken heel wat mensen die er gezeten hebben en niet 1 is beroepsmatig actief in de sector.
Sterker nog ikzelf heb geen paardendiploma maar ben wel beroepsmatig aan de slag kunnen gaan in de paardensector . Het is zelf zo dat ik regelmatig solicitanten zag voorbij komen met een diploma waarvan na 1 dag meewerken al duidelijk was dat het niks werd.

Mijn tips: studeer een richting waar je iets mee bent buiten de paarden om.
Een richting die kan handig zijn moest je toekomst gericht zelf iets willen beginnen of wat je plannen ook mogen zijn.
Doe alles omtrent paarden als extra, avondscholen, workshops , trainingen ed kan je prima na schooluren combineren en die zijn pakken goedkoper dan die scholen.
Als je ASO aan kan vergooi dit talent dan niet in een paardenschool. Gebruik dit om een goeie zakelijke basis te leggen.