Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:26

De conclusie is: beter niet naar Velp verhuizen.. :')

Nee, even zonder grappen, een volpension plek waar alles op orde is voor dat budget ben ik in die omgeving nog niet tegengekomen. Voor meer budget ook niet trouwens.

Galeobdolon

Berichten: 1093
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:46

Ik ben sinds 2006 af en aan bezig geweest met stallingen, eigen pony/paard of als bijrijder overal tussen Rheden en Ede. En er bestaat op de grotere locaties gewoon geen perfect beleid. Naast dat sommige paarden het wel goed doen waar anderen niet in passen. Uiteindelijk had ik mijn pony op een doe het zelf weitje. Nu heb ik ivm werk en opleiding geen tijd om iedere dag minstens één kruiwagen mest uit de wei te halen en hooinetten te vullen. Anders zou ik zo ergens grond huren en hier een PP op bouwen waar ik gewoon beleid kan voeren wat perfect zou zijn voor mijn paard.

Het is de plek zoeken waar voor het paard de minste concessies gedaan hoeven te worden. Ik wil geen concessies doen op genoeg weidegang en zo goed als onbeperkt ruwvoer. Dan maar geen zadelkast, binnenbak of longeercirkel. Wel een erg happy paard (in de blubber, met rotstraal wat iedere dag behandeld wordt). Maar geen maagzweren en geen stress.

Oh en ik verwen mezelf (en het paard) met direct aan het bos staan… De Paddock Paradise plannen stop ik in de ijskast voor het buitenland want hier aan de mooie Veluwe is grond schaarser dan mensen denken…

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:54

Katootje7791 schreef:
Haha, dat zeker ja. Maar wellicht met de trein naar Ede en vandaar fietsen? Zou nog een optie kunnen zijn wellicht? Zou mij te ver fietsen zijn. Maar dat zegt ook weer wat over mij natuurlijk

Fietsen is hier anders dan elders in het land hoor, dus ik raad het je niet aan :')
Ik fiets in principe in 13 minuten naar stal maar moet een heuvel op waar je U tegen zegt. Ben in 5 minuten weer thuis zegmaar.
Trein gaat naar station Ede/Wageningen, goed om even te kijken waar dat op de kaart ligt. Ik heb er gestudeerd en de treinverbinding is niet stabiel en ontzettend druk in de spits.

xRaisin

Berichten: 1760
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:07

Route van station Ede-Wageningen naar Stal Joël is goed te doen hoor, geen steile heuvels. Of je afhankelijk moet willen zijn van een trein is weer een ander verhaal :')

Blacky94

Berichten: 3494
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 01:10

Maar ben je dan niet sneller als je de trein naar Lunteren pakt? Volgens mij ligt dat een stuk dichterbij? Van Ede-Wag moet je ook wel even een stukje omhoog. Lang niet zo hoog als bijv. de berg bij Rhenen maar voor iemand zonder conditie is de Klinkenbergerweg (en omgeving) mij al hoog zat :')

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 07:57

Ik zou zelf idd niet naar Velp verhuizen als je nog de keuze hebt, of überhaupt deze regio ivm stalling, verder wel een toffe woonomgeving hoor. Maar met stalling gewoon erg moeilijk dus dat geeft veel stress. Zelfs "een weitje huren" is niet makkelijk, het is er gewoon (vrijwel) niet. Je zou al een auto moeten hebben om verder weg te kunnen zoeken/gaan staan en daarbij ook je budget ophogen. En dan nog, dit topic is niet voor niks ellenlang geworden.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:29

Katootje7791 schreef:
Totaaltuin is alles behalve onbeperkt ruwvoer, en dan vnml in de winter. In de zomer is er eerder een overdaad aan vet raaigras waar je paard ook maar net tegen moet kunnen en in de winter gaan de ruiven van 's ochtendsvroeg tot 's avonds dicht. Paarden staan dan zonder probleem 8 tot 12 uur zonder ruwvoer. De 1,5 grasspriet die er dan in de winter nog op de weide te vinden is, totdat ze weer verweid worden in het voorjaar, kun je echt met de beste wil van de wereld niet tot ruwvoer rekenen. Stal uitmesten en ruiven openen en sluiten, is idd zelf doen. Bak is erg klein en het beleid wordt voornamelijk door een paar vaste stalgasten bepaald (de zogenaamde weidehoofden) ipv door de pensionhouder zelf. Ik heb er zelf gestaan, ben alweer een tijdje weg en eea kan uiteraard veranderd zijn. Je moet hier echt tussen passen, dat is uiteraard overal zo, maar had zelf ook moeite met het ontbreken van een duidelijk beleid en een paar dames die daar de dienst uitmaken. Op een niet al te prettige manier...


Het is duidelijk dat je er al een poos niet meer staat ;-) als er ergens een fijne plek is voor zowel mens als paard dan is het wel bij Totaaltuin. Zoveel ruwvoer geven als je zelf wil, een ruime rijbak, want ja die is vergroot en als jij wil dat je paard overdag meer hooi eet ben je vrij om hem overdag een paar uurtjes op stal te zetten. Ik kom op veel stallen in deze regio, ken ze vrijwel allemaal en kan zeggen dat totaaltuin echt een van de fijnere plekken is.

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:43

[/quote]

Het is duidelijk dat je er al een poos niet meer staat ;-) als er ergens een fijne plek is voor zowel mens als paard dan is het wel bij Totaaltuin. Zoveel ruwvoer geven als je zelf wil, een ruime rijbak, want ja die is vergroot en als jij wil dat je paard overdag meer hooi eet ben je vrij om hem overdag een paar uurtjes op stal te zetten. Ik kom op veel stallen in deze regio, ken ze vrijwel allemaal en kan zeggen dat totaaltuin echt een van de fijnere plekken is.[/quote]


Als ik jouw verhaal zo lees, is er met betrekking tot het ruwvoerbeleid niets, of niet zoveel, veranderd? Ja,als je een stal hebt mag je idd voor de nachten zoveel hooi geven als je wilt, wat superfijn is, en kunnen de paarden buiten ook de hele nacht bij de ruif eten. Maar jij zegt dat je je paard overdag een paar uurtjes op stal moet zetten om hooi te laten eten, dat was in mijn tijd ook zo, en vind ik niet echt passen bij de vraag van ts om onbeperkt ruwvoer aanbod. Het is voor mensen met een baan toch niet te doen om 7 dagen per week tussendoor je paard een paar uur op stal te zetten om bij te laten eten? En wat als je geen stal hebt en bij de 24/7 buitenpaarden hoort? Dan moet je er dus ook nog eens bij blijven staan.
Ts geeft duidelijk aan dat haar paard gevoelig is voor maagzweren en ze onbeperkt hooi wil, dan lijkt mij dit voorbeleid van Totaaltuin, niet passen? Ik haal niet uit jouw bericht dat dat beleid rigoureus gewijzigd is?
Superfijn dat de bak vergroot is! Dat lijkt mij voor veel pensionklanten echt een waardevolle toevoeging. Hebben ze het kunnen vergroten naar een 20x40 bak?
Verder qua ligging is deze stal ideaal. Direct aan het bos en vanuit Velp goed te bereiken. Maar hij voldoet gewoon niet aan de eisen van ts.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:59

Ik zou het echt waardeloos vinden om mijn paard zelf op stal te moeten zetten zodat ze zou kunnen eten. Ik werk op zich fulltime, heb een huishouden, een vriend, wil mijn familie en vrienden ook nog weleens zien. De paarden hobby is hartstikke leuk, maar kost zonder zoiets al tijd genoeg. :=

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:11

Voor mij zou het dan een voordeel zijn om dingen zelf te regelen. Liever dat dan dat je machteloos toe staat te kijken en niks kúnt of mag.
Op zo'n stal zorgen ze er wel voor dat er veel paarden met verschillende voedingsbehoeften kunnen staan. Het is geen all-in stal dus je weet waar je aan begint. Het alternatief is alleen vaak 20 uur op stal.
In de 24 uurs weides wordt de ruif niet afgesloten. Bij de stallen-weides zie ik dat er tegenwoordig veel sneller verweid wordt.
Laatst bijgewerkt door Macs op 13-12-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:26

De 24/7 weide zou idd wel een optie kunnen zijn. Mits de ruif daar wel continue nog open is, maar ik begrijp dat dat nog zo is? Je staat dan wat verder weg van de stal, maar vind ik op zich wel te doen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:53

Galeobdolon schreef:
Ik ben sinds 2006 af en aan bezig geweest met stallingen, eigen pony/paard of als bijrijder overal tussen Rheden en Ede. En er bestaat op de grotere locaties gewoon geen perfect beleid. Naast dat sommige paarden het wel goed doen waar anderen niet in passen. Uiteindelijk had ik mijn pony op een doe het zelf weitje. Nu heb ik ivm werk en opleiding geen tijd om iedere dag minstens één kruiwagen mest uit de wei te halen en hooinetten te vullen. Anders zou ik zo ergens grond huren en hier een PP op bouwen waar ik gewoon beleid kan voeren wat perfect zou zijn voor mijn paard.

Het is de plek zoeken waar voor het paard de minste concessies gedaan hoeven te worden. Ik wil geen concessies doen op genoeg weidegang en zo goed als onbeperkt ruwvoer. Dan maar geen zadelkast, binnenbak of longeercirkel. Wel een erg happy paard (in de blubber, met rotstraal wat iedere dag behandeld wordt). Maar geen maagzweren en geen stress.

Oh en ik verwen mezelf (en het paard) met direct aan het bos staan… De Paddock Paradise plannen stop ik in de ijskast voor het buitenland want hier aan de mooie Veluwe is grond schaarser dan mensen denken…


Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Alleen maakt iedereen daarin eigen keuzes en ik zou dan weer niet blij worden van structureel rotstraal. Maar verder kan ik je wel volgen :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:02

Kitty_ schreef:
Katootje7791 schreef:
Totaaltuin is alles behalve onbeperkt ruwvoer, en dan vnml in de winter. In de zomer is er eerder een overdaad aan vet raaigras waar je paard ook maar net tegen moet kunnen en in de winter gaan de ruiven van 's ochtendsvroeg tot 's avonds dicht. Paarden staan dan zonder probleem 8 tot 12 uur zonder ruwvoer. De 1,5 grasspriet die er dan in de winter nog op de weide te vinden is, totdat ze weer verweid worden in het voorjaar, kun je echt met de beste wil van de wereld niet tot ruwvoer rekenen. Stal uitmesten en ruiven openen en sluiten, is idd zelf doen. Bak is erg klein en het beleid wordt voornamelijk door een paar vaste stalgasten bepaald (de zogenaamde weidehoofden) ipv door de pensionhouder zelf. Ik heb er zelf gestaan, ben alweer een tijdje weg en eea kan uiteraard veranderd zijn. Je moet hier echt tussen passen, dat is uiteraard overal zo, maar had zelf ook moeite met het ontbreken van een duidelijk beleid en een paar dames die daar de dienst uitmaken. Op een niet al te prettige manier...


Het is duidelijk dat je er al een poos niet meer staat ;-) als er ergens een fijne plek is voor zowel mens als paard dan is het wel bij Totaaltuin. Zoveel ruwvoer geven als je zelf wil, een ruime rijbak, want ja die is vergroot en als jij wil dat je paard overdag meer hooi eet ben je vrij om hem overdag een paar uurtjes op stal te zetten. Ik kom op veel stallen in deze regio, ken ze vrijwel allemaal en kan zeggen dat totaaltuin echt een van de fijnere plekken is.


Maar je komt er inderdaad niet tussen tenzij via via. Wachtlijst is een wassen neus.
En je paard moet in de kudde passen, want er is geen alternatief, toch?
En inscharen is toch ook gewoon in de groep zetten en hopen dat het goed gaat?

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:06

Begreep anders dat er nu een stal vrij is, maar heb ook wel eens gehoord dat je door een soort sollicitatie commissie moet om ertussen te (mogen) komen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:28

Shalimar schreef:
Begreep anders dat er nu een stal vrij is, maar heb ook wel eens gehoord dat je door een soort sollicitatie commissie moet om ertussen te (mogen) komen.


Dat is iig bij de 24 uurs weide zo.
Het kan dat er een stal vrij is, maar als je op de wachtlijst staat heb je pech. Ze geven hem gewoon aan een ander.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:49

Nikass schreef:
Maar je komt er inderdaad niet tussen tenzij via via. Wachtlijst is een wassen neus.
En je paard moet in de kudde passen, want er is geen alternatief, toch?
En inscharen is toch ook gewoon in de groep zetten en hopen dat het goed gaat?


Wat een aannames :') Ik weet uit persoonlijke ervaring dat de wachtlijst geen wassen neus is.
Ik hoop oprecht voor iedereen dat de zoekende naar de perfecte stalling deze op een dag gaan vinden :)

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:03

De perfecte stalling bestaat niet. Zelfs niet als je alles in eigen beheer hebt. Ja, als je een klein vermogen hebt misschien om alles perfect in te richten en personeel aan te nemen om de klussen te doen :+

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:07

Afbeelding

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:07

Shalimar schreef:
Munnikenhof is groot deel doe het zelf, geen weidegang in kudde verband, bos is nog een flinke klim voordat je er bent, bodem van de bak niet om over naar huis te schrijven. Wolfskuil hoor ik geen beste verhalen over (onrustige kudde, niet werkende voersystemen op een verharde ondergrond dus verder geen eet opties, schrale weides, een pensioneigenaar die zelf "vrij basic" is ingesteld). Ik vind de paarden er daar ook niet erg blij en gezond uitzien. Dus nee, het wordt een vrij onmogelijke zoektocht voor je vrees ik. Zeker als je ook nog alles op de fiets moet doen. Anders had de Enkhoeve misschien nog kunnen passen alhoewel dat ook geen volpension is maar grotendeels doe het zelf. Stal Loenen in laag Soeren is wel volpension maar duurder en te weinig hooi en gras, zeker bij maagzweren geen optie. Lees dit topic maar eens door, dan heb je een beetje een beeld van de regio.



Munnikenhof heeft een "inschrijflijst" voor extra's. Buiten/binnen zetten, stal en/of wei uitmesten en voeren word dan doordeweeks gedaan door de cliënten van de zorgboetderij onder begeleiding. In het weekend is het doe het zelf

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:13

Kitty_ schreef:
Nikass schreef:
Maar je komt er inderdaad niet tussen tenzij via via. Wachtlijst is een wassen neus.
En je paard moet in de kudde passen, want er is geen alternatief, toch?
En inscharen is toch ook gewoon in de groep zetten en hopen dat het goed gaat?


Wat een aannames :') Ik weet uit persoonlijke ervaring dat de wachtlijst geen wassen neus is.
Ik hoop oprecht voor iedereen dat de zoekende naar de perfecte stalling deze op een dag gaan vinden :)


Geen aannames hoor, gewoon ervaring uit directe kring.
En gaat het inscharen volgens jou anders dan?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:15

Daihyo schreef:
De perfecte stalling bestaat niet. Zelfs niet als je alles in eigen beheer hebt. Ja, als je een klein vermogen hebt misschien om alles perfect in te richten en personeel aan te nemen om de klussen te doen :+


Perfect hoeft niet. Goede basis wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:53

Daihyo schreef:
Maar van Velp naar Ede op de fiets is wel een eindje :=

Het maakt mij nket uit waar ik terecht kom en als ik maar in de buurt van mijn paard kan wonen. Een stik naar school fietsen op electrische fiets vind ik geen probleem. Zolang ik maar bij mijn paard woon in de buurt :)

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:12

Dan zou ik een regio kiezen met meer keuze aan stallen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:10

Er zijn natuurlijk al veel stallen genoemd. Ik zal een poging wagen om het hele topic terug te lezen.
Maar als ik toch nog vragen mag:
een stal globaal tussen Arnhem en Ede waar de paarden het hele jaar door onder goede omstandigheden buiten staan (aantal uren van later zorg) en snachts op stal, en waar goede uitrij mogelijkheden zijn, dus ruiterpaden en min of meer direct vanaf het erf.
Aan welke stal moet ik dan denken?

Met goede omstandigheden bedoel ik een prima omheining, hooi of gras, en droge voeten.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:21

Ik zou zeggen de Henriettehoeve in Wolfheze als best passende optie.