Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:19

Jaaa ik ga dit weekend naar Lathum met mijn pownie. Het wordt zo mooi. Die drie maanden paddock zijn idd minder maar rest van het jaar wel gewoon weidegang. Echt een gave plek.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 06:51

Shalimar schreef:
Jaaa ik ga dit weekend naar Lathum met mijn pownie. Het wordt zo mooi. Die drie maanden paddock zijn idd minder maar rest van het jaar wel gewoon weidegang. Echt een gave plek.


Ohh ook dit weekend al gezellig ik doe je even een pb!

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:00


Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:15

Shalimar schreef:
Jaaa ik ga dit weekend naar Lathum met mijn pownie. Het wordt zo mooi. Die drie maanden paddock zijn idd minder maar rest van het jaar wel gewoon weidegang. Echt een gave plek.


Maar heel veel stallen hebben toch paddock in de winter? Meestal meer dan drie maanden. Of bedoel je dat er paddocks zijn voor alleen losgooien?
Als ze drie maanden in de winter 4 - 6 uur in een paddock staan met hooi lijkt me dat niet zo slecht?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:26

Ze staan er korter in, ongeveer een uur, anderhalf zoiets en dan kan het tegen meerprijs in de middag nog eens of molen, met het idee dat de meeste mensen in de avond nog rijden zodat ze er per dag drie keer uit zijn. Ze voeren dan geloof ik vier maal daags hooi op stal. En ze streven naar zolang mogelijk weidegang zolang de bodem het houdt. De ervaring leert naar ik begreep dat de dip ligt bij ongeveer half dec tot half maart. Daarna is het 9 maanden volledig of halve dagen weidegang - naar wens eigenaar. Pin me er niet op vast maar dat begreep ik een tijdje geleden toen ik er was. Stallen zijn ook royaal opgestrooid en groot deel van de stallen heeft een buitenluik dus wel veel frisse lucht en wat te kijken en knabbelen op stal. En open stallen aan de voorkant, met zo'n chique ronding van de zijkanten naar beneden. En open tralies aan de zijkanten

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:42

Shalimar schreef:
Ze staan er korter in, ongeveer een uur, anderhalf zoiets en dan kan het tegen meerprijs in de middag nog eens of molen, met het idee dat de meeste mensen in de avond nog rijden zodat ze er per dag drie keer uit zijn. Ze voeren dan geloof ik vier maal daags hooi op stal. En ze streven naar zolang mogelijk weidegang zolang de bodem het houdt. De ervaring leert naar ik begreep dat de dip ligt bij ongeveer half dec tot half maart. Daarna is het 9 maanden volledig of halve dagen weidegang - naar wens eigenaar. Pin me er niet op vast maar dat begreep ik een tijdje geleden toen ik er was. Stallen zijn ook royaal opgestrooid en groot deel van de stallen heeft een buitenluik dus wel veel frisse lucht en wat te kijken en knabbelen op stal. En open stallen aan de voorkant, met zo'n chique ronding van de zijkanten naar beneden. En open tralies aan de zijkanten


Dit inderdaad! Daarnaast mogen paarden in avond ook nog in molen(mits er meer in staan) of paddock gezet worden.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:04

Kan iemand mij een berichtje sturen over die stal in lathum?

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:20

BugsFunny schreef:
Kan iemand mij een berichtje sturen over die stal in lathum?


Pb gedaan!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:34

Shalimar schreef:
Ze staan er korter in, ongeveer een uur, anderhalf zoiets en dan kan het tegen meerprijs in de middag nog eens of molen, met het idee dat de meeste mensen in de avond nog rijden zodat ze er per dag drie keer uit zijn. Ze voeren dan geloof ik vier maal daags hooi op stal. En ze streven naar zolang mogelijk weidegang zolang de bodem het houdt. De ervaring leert naar ik begreep dat de dip ligt bij ongeveer half dec tot half maart. Daarna is het 9 maanden volledig of halve dagen weidegang - naar wens eigenaar. Pin me er niet op vast maar dat begreep ik een tijdje geleden toen ik er was. Stallen zijn ook royaal opgestrooid en groot deel van de stallen heeft een buitenluik dus wel veel frisse lucht en wat te kijken en knabbelen op stal. En open stallen aan de voorkant, met zo'n chique ronding van de zijkanten naar beneden. En open tralies aan de zijkanten


Als je kijkt wat stallen in deze regio gemiddeld te bieden hebben vind ik het niet zo slecht klinken. Persoonlijk vind ik het altijd wel echt een gemis als je niet echt te paard het terrein af kan. Een mooie bosrijke omgeving vind ik altijd wel echt een pré.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:01

Ja zo zie ik het ook, het is een compromis maar enigszins redelijk al zou ik een paar uur paddock fijner hebben gevonden. Maar goed, de verdeling is redelijk over de dag, al vraagt het wel wat extra's van je portemonnee. Vind wel dat de wil tot zo lang mogelijk weidegang heel erg merkbaar is dus dat is fijn. En het schijnt dat je iig van oktober tot april op Rhederlaag mag rijden langs het water, en je schijnt wat landweggetjes te hebben die geschikt zijn voor een buitenrit. Het is geen Veluwezoom of Montferland maar die zijn met een trailer ook nog wel dichtbij. Al met al dus wel een goede puzzel te maken!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:28

Voor als je een dag niet kan komen is een uur, anderhalf wel te kort. Uur of vier met hooi zou fijner zijn.
Maar dat het drie maanden is, ipv de vaak zeven maanden winterbeleid op stallen, vind ik wel positief.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:39

Je kan je paard ook laten longeren als je een dag niet komt of een extra keer in de molen/paddock. Er is dus veel mogelijk. 1 December mag ik naar Lathum. Heb er heel veel zin in

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:45

Bos is ergens jammer maar andere kant ben ik dat nu ook niet gewend. Paard kan goed op de trailer dus voor bos gaan we gewoon met de trailer weg.
Verder is ze verkeersmak en geniet ze net zo goed van ritjes langs de dijk en wellicht langs het water in Rheden inderdaad!

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:44

Uitrijmogelijkheden zouden voor mij geen probleem zijn, maar dat er nog nieuwe stallen openen met voor het paarden welzijn zo’n beperkt winter buiten concept vind ik jammer. Juist als je helemaal vanaf 0 begint kun je er rekening mee houden in de bouw / opzet.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:53

Zonde hè.. dat vond ik ook al.
Niets mis met je paard op stal hoor, maar Imo is dit wel ontzettend weinig er uit.
Persoonlijk vind ik een uur of 8 toch wel een minimum met de kennis van paarden die we nu hebben.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:41

Nessie schreef:
Uitrijmogelijkheden zouden voor mij geen probleem zijn, maar dat er nog nieuwe stallen openen met voor het paarden welzijn zo’n beperkt winter buiten concept vind ik jammer. Juist als je helemaal vanaf 0 begint kun je er rekening mee houden in de bouw / opzet.

Je wil helemaal niet weten hoe er niet over nagedacht wordt.

Als je ziet hoe sommige stallen opgezet zijn met een totaal gebrek aan logistiek inzicht dan snap ik waarom sommige stalhouders zo lopen te zuchten en te steunen en dat je voor elke scheet bij moet betalen....

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:47

Mee eens, maar dat gaat meerdere kanten op. Welzijn is meer dan het aantal uren buiten staan.
Ook bij de stallen waar de paarden langer buiten staan vind ik de omstandigheden hoe ze buiten staan vaak niet voldoen.
Van -te grote groepen op te weinig grond tot in hun eentje in een postzegel paddock;
-slechte omheining;
-tot hun knieën in de modder in de periode november tm april;
-los in galop naar buiten en naar binnen;
-geen schuilmogelijkheden in de hitte in de zomer, of in de regen/onweer;
-aanwezigheid van troep of ondeugdelijke slowfeeders in de wei/paddock;
Incapabel personeel, of voor elkaar de paarden moeten buiten zetten;
etc etc
En dat maakt de keuze voor een stal dus wel heel ingewikkeld.
Je bent meestal al gebonden aan een bepaalde regio en dan moet je nog een keuze maken tussen verschillende kwaden -O- >;) |o

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:55

Het is inderdaad overal wel wat, al moet ik zeggen dat het maatwerk dat mijn hengst en mini brengen me een tevreden pensionklant maakt. Maar het hebben van een hengst kan op veel stallen juist beperkingen geven.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:14

En als je er dan ook nog bij nadenkt dat sommigen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zowel paardeneigenaren als stalhouders…

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:19

LaDonna75 schreef:
En als je er dan ook nog bij nadenkt dat sommigen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zowel paardeneigenaren als stalhouders…


Dit. Mensen hebben geen idee wat het allemaal kost, neem alleen de arbeidsuren en afschrijvingen. Denken veel niet over na. Het is nu eenmaal duur om een paard te houden, helaas ;(

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:06

Herkenbaar. Ik heb mijn paarden nu in eigen beheer. Maar ben echt niet goedkoper uit dan in pension. Goed hooi, goed voer, veilige omheining, goed graszaad, geschikte bemesting, enz. Wil je het goed doen, kost het gewoon geld. En dat zal op pension (terecht) doorberekend worden in de prijs.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:10

Daihyo schreef:
Herkenbaar. Ik heb mijn paarden nu in eigen beheer. Maar ben echt niet goedkoper uit dan in pension. Goed hooi, goed voer, veilige omheining, goed graszaad, geschikte bemesting, enz. Wil je het goed doen, kost het gewoon geld. En dat zal op pension (terecht) doorberekend worden in de prijs.

Maar op een pensionstal gelden wel weer de wetten van de grote getallen. Een vrachtwagen hooi is nu eenmaal goedkoper dan vijf balen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:32

Hangt ook wel echt van je wensen af.. Zag een tijdje geleden ook een nogal uit de hand gelopen berekening van iemand voorbij komen van wat paarden kosten, maar die rekende alleen al €50 euro per maand aan brok per paard :Y)
Toen wij nog in eigen beheer stonden was ik zomers rond de €50 kwijt en 's winters rond de €100 per paard aan onkosten, dus hooi wel eigen land, mestafvoer, brok etc. Geen hoefsmid en dierenarts ed want dat heb je overal nodig. Totaal betaalde we ongeveer 150 per maand inclusief huur van het land. Verzorgingstaken werden verdeeld dus in eigen beheer. Omheining etc stond al, dat zouden natuurlijk wel eenmalig hoge aanschafkosten zijn, onderhoud daarvan reken ik al bij het maand bedrag op.

Vooral de werk uren zijn duur, of tenminste, niet duur, maar tikken snel aan. Als iemand al maar 30 minuten per dag bezig is met jou paard (zeg stal mesten, binnen/buitenzetten en voeren gezamenlijk) x 30 dagen = 15 uur per maand a €10 per uur is al €150 per maand alleen aan tijd.. dat is dan even heel zwart/wit gerekend.
Huidige stal betaal ik ook ontzettend veel geld omdat het volpension is, merk dat ik dat ook wel lastig vind omdat ik het veel leuker vind om zelf te doen en het voor mij echt bizar veel geld is, maar helaas is het daar te ver weg voor, en die persoon wil natuurlijk wel verdienen aan de paarden die er staan, dus het is ook logisch. Nu betaal ik €350 per maand, maar ondanks dat het veel geld is, zijn de kosten omgerekend alsnog wel naar verhouding als we kijken naar de onkosten en werkuren gezamenlijk en is het voor de stalhouder waarschijnlijk zelfs nog geen vetpot.

Het is dus ook maar net een beetje in welk perspectief je het bekijkt en wat je wensen zijn :j

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:57

Met de huidige voerprijzen vind ik 50,- brok nog niet eens zo absurd.

Ik ben het zelf niet kwijt, mijn pony krijgt ongeveer 350 gram muesli per dag en een balancer.
Maar die muesli is inmiddels wel bijna 20 euro per zak van 15 kg.
Als je je paard 1 kg van die muesli per dag zou geven, wat niet eens zo heel veel krachtvoer is, zit je al aan 40,- Dus afhankelijk van wat je precies voert en hoeveel, vind ik 50,- niet zo gek.

Ook de kosten voor ruwvoer lopen op.
Mijn stalbaas wint zijn ruwvoer zelf, maar de trekker rijdt helaas niet op water en die van de loonwerker ook niet. Daarbij hadden we ook nog eens niet zo'n heel groeizame zomer, dus ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je afhankelijk bent van de fouragehandelaar, dat de prijzen voor ruwvoer ook flink gestegen zijn.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:58

Ja helemaal eens. Als je hooi van eigen land hebt, is dat al voordeliger dan hooi inkopen. Momenteel zit ik op 5 euro per baaltje van 30-35 kg (die ik zelf op moet halen). Ik voer 3/4 baaltje per dag + 2 plakken stro à 3,50 euro per baaltje voor 2 grote pony’s en een shet. Dat betekent grofweg 25 baaltjes hooi en 4 baaltjes stro per dag. Dus 139,- per maand aan hooi. Deze zomer ook in de zomer, want gras stond er niet.

Voer is ook duur. Ik voer een balancer + muesli en magnesium en eiwitbron. Maar voer je alleen een zak krachtvoer a 20-25 euro per zak, is 50 euro per paard per maand echt niet gek. Ik ben dat voor 2 paarden kwijt.
En elke maand komt er ook wel gemiddeld 100 euro bij aan materiaal (equihabitat in aanleg, dus er wordt maandelijks wel wat aangeschaft, van draad tot graszaad enz, maar ook mestafvoer bijvoorbeeld). Voor water heb ik momenteel een waterpomp met grondwater tot mijn beschikking. Dus per maand ben ik toch wel rond de 150 euro per paard kwijt. En dan alle klussen nog moeten doen. Dat ben ik hier voor pension met klussen of deels eigen beheer ook kwijt. En volpension (terecht) nog meer.
Maar dan heb ik kwalitatief goed hooi, stro en voer. En goede kwaliteit materiaal. Daar wil ik niet op inleveren en betaal je dus ook gewoon voor :D

Dus in mijn ogen ben je op pension gewoon meer kwijt voor dezelfde kwaliteit en minder werk. En terecht ook. Wil je minder betalen per maand, of dat nu pension of eigen beheer is, dan moet je inleveren op de kwaliteit. Dus eens met je laatste zin Faelynn :j