Wat is een goede en betrouwbare handelstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickydeW

Wat is een goede en betrouwbare handelstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 22:22

Hallo allemaal,

Ik ben me langzaam aan het oriënteren voor een paardje, alleen vind ik het erg moeilijk om te bepalen welke handelstal nu goed en betrouwbaar is en welke niet. In het verleden heb ik (destijds mijn ouders) een paard gekocht waarvan ze zeide dat het paard 10 jaar was en het bleek uiteindelijk 19 jaar te zijn. Ik wil dit niet nog een keer meemaken.

Wie of wie heeft voor mij goede tips? Alvast bedankt!! :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:30

Helaas, je kan niet voorspellen wat een goede en eerlijke handelsstal is. Toevallig heeft iemand bij mij op stal een paard gekocht bij een zeer goed bekend staande stal. Later blijkt het een klophengst te zijn geweest, die alleen moet staan, andere paarden aanvalt en totaal uit zijn plaat gaat als hij schrikt.
Helemaal lichamelijk goedgekeurd, maar mentaal gestoord. En dit wisten ze dus, en toch geprobeerd te verkopen, niet terug nemen want hij mankeert niets ( lichamelijk ) kwestie van opvoeden.

Het enige wat je kan doen is laten keuren ( dan had je de vorige keer geweten hoe oud het paard echt was ! ) en verder hopen dat alles goed uitpakt.

NickydeW

Re: Wat is een goede en betrouwbare handelstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 22:33

@Proudmama dank voor je reactie en inderdaad het keuren stond deze keer boven aan mijn lijstje. maar als ik jouw verhaal dan ook weer zo lees, dan blijft het ook voor een stukje toch gokken. Mocht je goede namen weten dan hoor ik ze graag:)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:49

Ik heb geen ervaring met handelsstallen, maar misschien is het beter om ook gewoon particulier te kijken. Uiteraard kan een particulier ook liegen en je iets anders verkopen dan je denkt, maar ik denk dat veel particuliere verkopers gewoon een goede plek zoeken voor hun paard. Ze hebben vaak ook meer kennis over de voorgeschiedenis van het paard. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:51

Zoek je een speciefiek ras? Soms maakt het je zoektocht makkelijker om te weten waar je moet zoeken

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:11

je kunt natuurlijk ook bij een particulier kopen. wat zoek je precies? voor sommige rassen zijn speciale sites.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:12

Nikki_de schreef:
@Proudmama dank voor je reactie en inderdaad het keuren stond deze keer boven aan mijn lijstje. maar als ik jouw verhaal dan ook weer zo lees, dan blijft het ook voor een stukje toch gokken. Mocht je goede namen weten dan hoor ik ze graag:)

HeY Nikki,

ben je op zoek naar een specifiek ras?
Mocht je op zoek zijn naar een Tinker dan weet ik nog wel wat betrouwbare adresjes. Zijn niet echt handelsstallen, zijn meer mensen die uit liefhebberij Tinkers importeren en dan voor plezier trainen en daarna verkopen.

Groetjes Tessa

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:13

En wat is je budget? Je hoeft niet te kijken bij stallen die paarden van € 25.000,— hebben staan als je een dier van € 3.500,— zoekt.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:57

Ligt eraan wat je wil en wat voor budget je hebt. Ik heb meerdere goede ervaringen bij DWH horses gehad, in Noord-Holland. Meeste paarden zijn daar boven de €15.000, maar even opbellen, soms hebben ze net nieuwe paarden binnen, die ze soms onder de €10.000 verkopen. Mijn paard stond daar toen net 2 weken, was nog niet gekeurd etc. Heb haar toen kunnen kopen voor €5000, nog steeds heel erg blij met haar. :)

NickydeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 20:10

Fijn al deze reacties! Ik zoek een betrouwbaar paard (KWPN, Andalusier of misschien een Fries). Het paard moet bomproof zijn en mijn dochters moeten er ook op kunnen stappen en later mee kunnen rijden. Budget is maximaal 7000,-
Ik vind zelf marktplaats een beetje spannend maar misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Groetjes en nogmaals bedankt voor deze reacties!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:29

Als je te weinig op je eigen oordeel vertrouwt (door "omg wat een gaaf dier!" emoties bijvoorbeeld), neem dan alsjeblieft iemand mee die nuchter en kundig is.

Voor de rest: altijd laten keuren. Mag dat niet, dan weet je voldoende.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:32

Nikki_de schreef:
Fijn al deze reacties! Ik zoek een betrouwbaar paard (KWPN, Andalusier of misschien een Fries). Het paard moet bomproof zijn en mijn dochters moeten er ook op kunnen stappen en later mee kunnen rijden. Budget is maximaal 7000,-
Ik vind zelf marktplaats een beetje spannend maar misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Handelsstallen zou ik dan overslaan. Lekker naar particulieren kijken, dat scheelt nog geld ook. En iemand meenemen die behoorlijk war verstand er van heeft

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:33

Nikki_de schreef:

Als je voor een fries wilt gaan zou ik eens kijken bij http://www.pieterwijbenga.nl
Hier heb ik zeer goede ervaringen mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:35

Het maakt niet zoveel uit hoeveel ervaring je hebt, maar je zoekt wel wat heel veel mensen willen, bomproof en voor volwassenen en kinderen geschikt. Dus zijn de prijzen vaak aan de hogere kant en worden paarden nogal eens afgeschilderd als bomproof maar zijn ze het zeker niet. Neem zeker iemand mee wanneer je gaat kijken want niets is zo slecht voor je portemonnee als verliefd worden op een beest en de realiteit uit het oog verliezen. Altijd laten keuren en in jouw geval met dat budget ook zeker op de foto en altijd bloed afnemen tijdens de keuring. Je wilt niet een op het oog doodbraaf paard kopen die na een dag compleet veranderd omdat de kalmerende middelen zijn uitgewerkt.
Ga zonder je dochters kijken de eerste keer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:42

Ik zou dan toch voor een handelsstal kiezen. Bij een handelsstal kun je namelijk terug (mits je goede afspraken hebt gemaakt natuurlijk) en je hebt een periode - wettelijke - garantie (consumentenkoop). Bij een particulier heb je garantie tot de voordeur. En er zijn best goede betrouwbare handelsstallen. Neemt niet weg dat je altijd iemand mee moet nemen met verstand van zaken als je paarden gaat kijken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:53

DreamGuide schreef:
Ik heb geen ervaring met handelsstallen, maar misschien is het beter om ook gewoon particulier te kijken. Uiteraard kan een particulier ook liegen en je iets anders verkopen dan je denkt, maar ik denk dat veel particuliere verkopers gewoon een goede plek zoeken voor hun paard. Ze hebben vaak ook meer kennis over de voorgeschiedenis van het paard. :)

Dan kom je van een koude kermis thuis. Particulier zitten er nog zo viezerikken bij soms wel erger.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:48

Hoe dan ook niet afgaan op paarden die al gekeurd zijn door een dierenarts en goedgekeurd en daardoor niet meer gekeurd hoeven worden.
Vragen of je een dierenarts van eigen keuze mag laten keuren, als dat niet kan, gelijk stoppen.
Je kan bij zowel handelsstallen als particulieren bedrogen uitkomen, maar keuren door een andere DA dan hun eigen DA moet altijd zonder problemen mogelijk zijn.
En ik heb het liefst dat je kan keuren bij de DA van jouw keuze zelf en niet op het terrein van de verkoper.
Iemand meenemen die verstand van paarden heeft maar er nuchter tegen overstaat is een hele goede en je kinderen niet meenemen bij de eerste keer dat je gaat kijken lijkt me ook een goed advies.
Laat je niet onder druk zetten dat er meerdere kopers zijn, dat is meestal een verkooppraatje.

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:50

Geen ervaringen met handelstallen (al het is nooit zo ver gekomen dat ik ben gaan kijken ;( ) maar wel tips.
Ik was een paard maand geleden ook zoekende naar een braaf, bom proof en kindvriendelijk paard met als extra eis een haflinger of fjord <<) . Toen dus een hele ‘leuke’ gezien op het ingernet alles leek leuk en paardje was mooi lieve uitralinh, had al bijna een afspraak gemaakt om te komen kijken.
Tovh eerst de stal ge googled en 90% van de recensies die ik daar zag was te erg voor woorden, dus google altijd even. Kijk elke stal heeft vast negatieve reacties maar als het er zo extreem veel worden dan zit er meestal iets niet helemaal lekker.
Google ook op de gehele (stamboek) naam van het paard en kijk wat je daar vind overeenkomt met de advertentie en wat de mensen zeggen. Dus niet dat het paard in 2009 is geboren volgens eigenaar maar toch echt een veulenkeurinh heeft gelopen in 2007 (ja ook tegen ge komen _-:( ) en vertrouw op ge gevoel en als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niks.. kijk je kam geluk hebben.
op marktplaats bvb kan je zien hoe lang de advertentie er al op staat is dat al lang dus langer dam 3 weken dan is het paard toch meestal wat anders dan je verwacht. (Teminste in de categorie kindvriendelijk) en oh ja en is al gekeurd dat is dan fijn voor hun maar daar heb jij niks aan over keuren!

Maar zegt je gevoel dit is goed geloof dit dan en ga zeker kikken het kan je in de steek hebben gelaten maar het kan ook echt je droompaardje zijn!
En ziet ie er wat minder uit op de fotos maar lijkt het je toch wel iets het kan fantastisch zijn hoor :P
Ik had alleen een foto van een vieze natte pony gezien voor ik ging kijken haha en nu is ze al ongeveer 3 maanden van mij 8)7

NickydeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 14:57

Dank allemaal voor de reacties! Ik ga hier mee aan de slag. En inderdaad een DA van mijn keuze is ook een hele goeie! Er is ook een community op Facebook over stallen etc (ook erg handig:)!).

Nogmaals dank!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:44

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:47

Je kan ook met een bescheiden budget eens gaan kijken bij een sportstal met een goede reputatie. Af en toe hebben zij ook gewonere paarden. Of weten ze waar die te koop zijn.

NickydeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:14

Hi Marie,

Meerveld ziet er goed uit en de reacties op fb zijn ook positief. Het is dichtbij mij dus wellicht een kijkje waard! Dank

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:28

itske schreef:
Nikki_de schreef:

Als je voor een fries wilt gaan zou ik eens kijken bij http://www.pieterwijbenga.nl
Hier heb ik zeer goede ervaringen mee.

Dan mag je wel zeker een “1” voor het max budget zetten ...

kiwini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:21

Sportstal Het Podium in Starnmeer!!

reneetalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:42

Graag wil een review schrijven over de handelsstal Happy Horses in Susteren.
Ten eerste willen ze per te berijden paard 25 euro hebben om het paard uit te proberen (dus 75 euro als je er drie wil proberen:die krijg je dan wel terug als je het paard koopt). Dit met het argument dat er anders teveel ''pennymeisjes'' komen die het alleen leuk vinden om te rijden. Hoewel ik me kan voorstellen dat je dit gedrag wilt voorkomen, vind ik deze handelswijze wel erg ver gaan. Andere handelstallen doen dit niet!
Toen ik de eerste keer kwam rijden op afspraak wist niemand hier iets van, werd ik geholpen door een heel aardige stalhulp van 14 jaar die welwillend was maar niets van het paard afwist. Er kon niemand voorrijden en de eigenaresse van de stal was nergens te bekennen. Ik ben toen later weer een tweede keer gaan rijden (en heb toen lang moeten praten om 3x max te komen rijden voor 50 euro ipv 75 euro). Toen ook heb ik de stalhulp met name gezien (en de eigenaresse in het voorbijgaan, die met name de hulp aansprak op het geld innen). Geen enkele vorm van interesse in wat ik zocht in een paard.Uiteindelijk heb ik het paard bereden die toen uitgebreid ging steigeren en bokken (terwijl het volgens de beschrijving een leerpaard was). Dit was toen mijn schuld aangezien ik haar meer ruimte moest geven(terwijl ik al zo'n 17 jaar eigen paarden heb gehad: dus echt geen beginner ben). Ik ben er toen afgevallen op schouder, rug en zij). Er was nauwelijks aandacht van de eigenaresse. Toen ben ik naar strompelend met mijn man naar de auto gegaan en de SEH. Uiteindelijk de volgende dag, toen ik niet meer uit bed kwam, met de ambulance naar het ziekenhuis. Nu zit ik onder de morfine en valium met een looprekje en rolstoel en ben waarschijnlijk 6 a 8 weken uitgeschakeld (ook voor mijn werk).
Hoewel ik begrijp dat paarden onvoorspelbaar zijn, vind ik dat dit paard niet als leerpaard gekwalificeerd kan worden en vind ik de laksheid en desinteresse niet pleiten voor deze handelsstal.
Renee Talma