Gezocht stallen waar opbouw stalprijs kale huur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Gezocht stallen waar opbouw stalprijs kale huur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:05

Ik huur al 10 jaar op dezelfde plek kale boxen met weiland, geen verdere faciliteiten. Afhankelijk van hoeveel stallen en welke stallen ik huurde (kant en klare stallen 10 stuks 60 per box met 2,4 hectare wei, zelf een voorwand erin zetten 25 per box geen extra wei, dat ging per 8 dus ik zat gemiddeld tussen 35 en 50 per box ofzo).

Nu hebben mijn verhuurder en ik 2 jaar geleden in overleg besloten, nadat ik drastisch geminderd was met paarden, dat ik 5 boxen en 1 hectare weiland ging huren in het vervolg. Tevens ging hij een vakantiewoning in de stal maken en moest ik dus mijn boiler, eigen plekje, opslag, eigen wc, eigen zitplekken en de mogelijkheid om de paarden los naar binnen en buiten te kunnen doen (veiligheid dus ook) opgeven. Ik betaalde toen 50 per box voor de 10 stallen van 60 omwille van de overlast en verlies van bovengenoemde. Hij trok 100 euro van de prijs af voor het inleveren van het weiland, over de boxen zou hij nog nadenken.

Helaas wilde hij hier niets meer aan doen en betaal ik nu 80 per box, een drastische stijging dus wat al 2 jaar het discussiepunt is.

Hij blijft volhouden dat er overal prijsstijgingen zijn, maar we weten allemaal dat dat grotendeels met hooi en stro te maken heeft en niet met huur van kale boxen waar hij niets voor hoeft te doen. Ik heb mijn eigen omheining, onderhoud het land zelf, hij mag niet aan mijn paarden komen dus hij mag er ook niets mee doen. Hij hoeft dus alleen maar geld te vangen. ( door hem zelf gemetselde stallen, tralies gemaakt door de buurman, bodems zitten hier en daar vol gaten en de gemetselde muren zijn hier en daar niet gevoegd en niet gestucd, hij onderhoud de stallen alleen als er iets kapot gaat wat echt vervangen moet worden, watervallen heb ik zelf gekocht, die heeft ie overgenomen, lampen heb ik zelf gekocht en aangesloten, die heeft ie overgenomen, soms breekt er een poer en moet ie opnieuw een stukje opmetselen, dat kost de hele wereld niet en zo vaak gebeurd dat gelukkig niet :') )

Nu zijn we op het punt dat als ik kan aantonen, controleerbaar, dat er kale stallen met weiland verhuurd worden, landelijk, voor 60 euro of minder, dat ie de prijs wil aanpassen. Aangezien er bijna nergens alleen maar kale stallen verhuurd worden is een bewijs van opbouw van stalprijs waarin vermeld staat hoeveel er gereserveerd is voor kale box en weide huur ook prima. Als hij er maar achteraan kan bellen of langs mag komen om het te controleren.

Dus mijn dringende vraag aan iedereen, wie kan mij hieraan helpen? Weides met inloop/schuilstal bijv is ook prima.

Hier in de omgeving variëren de prijzen tussen 100 incl hooi en 160 all in op pension. Dat weet ie en daar gaan we ook een opbouw van de prijs van vragen. Maar hoe meer er aangetoond kan worden, hoe beter in dit geval :roll:

MarjanB

Re: Gezocht stallen waar opbouw stalprijs kale huur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:07

Hmm nou ik vind het niet heel duur maar ik zit ook niet bij jou in de omgeving, misschien dat er even expliciet bij zetten? In brummen betaalde ik 85 voor kale box, in de buurt van Arnhem kwam ik uit op €150 kale box en dan nog 120 per jaar per paard voor weidepacht.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:11

Het is momenteel zo dat mijn stalgenoot die hier woont haar paard naar pension verplaatst heeft omdat ze aan huis duurder uit is dan in pension. Dus deze omgeving is niet heel duur indd.

Het is in kloosterhaar, een klein gat tussen hardenberg en almelo.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:12

Hier in Brabant tegen de grens met België betalen we tussen de 80 en 125 per kale box met weide gang
Vriendin van me huurt stal gebouwtje met 2 boxen en wat opslag ruimte en ca 1 ha weide voor 200 per maand
Ze heeft er nu 1 paard lopen
Maar mag er meerdere opzetten

Ik vindt jou genoemde prijs niet hoog
Maar ligt ook aan de omgeving waar he zit

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:16

We weten dat het ook duurder kan, zeker als je een rijbak hebt of mooie uitrijmogelijkheden. En niet een 80 km weg naast je weiland... of waar de omheining geregeld is door de verhuurder.

We zijn echt op zoek naar de goedkopere plekken die controleerbaar en aantoonbaar zijn zodat hij de prijs opnieuw wil overwegen.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 08-07-19 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:17

al op marktplaats gekeken? Wie weet wordt daar het eea aangeboden?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:20

Ik ben wel benieuwd waar er 160 euro p.m all-in wordt gevraagd??
14 jaar geleden had ik een kale box in Almelo à 60 euro p.m en hier zat geeneens weidegang bij.
2 andere stallen in Almelo betaalde ik 85 euro voor een kale box incl weidegang.
Nu woon ik niet meer in Almelo maar wel heel dicht in jouw buurt en voor weide van 1ha betaal je al minimaal 1000 euro p.j en dan heb je nog niks.
Ik persoonlijk vind niet dat je teveel betaald. Maar dat is mijn mening.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:22

In hardenberg betaal je 160 all in. Almelo is duur indd, grote stad natuurlijk. Stal ligt in het buitengebied waar zowat iedereen paard aan huis kan hebben. Het is geen pension, geen andere huurders behalve stalgenoot en ik.

Toen ik hier kwam was er nog geen stal, ik ben bij iedere stap aanwezig geweest.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:25

Ik zal even reageren ook. Ik ben dus die stalgenoot waar Peach2001 over spreekt. Ik heb idd mijn paard verhuisd omdat ik hem dus aan huis niet kon bieden wat hij nodig had, zonder een godsvermogen kwijt te zijn. Nu sta ik dus idd op een all in stalling voor 160 euro per maand. Top kwaliteit voordroog (want paardlief staat zich voor het eerst dik te eten aan het hooi) Overdag op de wei met maatjes en de nachten in een open stal met maatje ook, met hard en zacht gedeelte paddock. Er wordt uitgemest alles wordt gedaan. Prima te rijden buitenbak, longeer cirkel en ik loop direct van het stal gedeelte zo het bos in met paard.

Terwijl ik aan huis dus gemiddeld 250 euro kwijt ben. Want het hooi/bodembedekking/krachtvoer moet je zelf inkopen. Al het werk heb je zelf (wat ik dus niet erg vind en het liefste heb, maar om er nou bijna 100 euro meer per maand te moeten betalen voor al het werk wat je verricht is toch van de zotte?) Geen rijbak hier en de uitrijmogelijkheden zijn dramatisch tot nihil. Ook zitten wij hier nog eens aan een 80 km weg waar het erg druk is met verkeer.

Ik zal over mijn huidige woonsituatie maar zwijgen, maar laat ik het erop houden dat als ik in een woning van een woningstichting ga zitten, ik alle faciliteiten heb, als er iets aan mankeert het gerepareerd wordt (is dus nu niet het geval al een jaar lang) en dat allemaal voor een stuk minder geld.

Ik ben dus al maanden bezig geweest met een maatje tegen kostprijs erbij te vinden. Maar geen reacties. Wat ik ook wel begrijp nu, want geen faciliteiten en duurder uit zijn, daar kiest toch niemand voor. En zelf een paard erbij is hier dus simpelweg niet te betalen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:36

De stalling in Hardenberg heb ik gevonden
Al staat er dat de prijs incl uitmesten € 190 euro is en geen 160.
Overigens heb ik ze ook aan huis, 3 stuks en betaal bij lange na geen 250 p.m voor 3 paarden.

Maar vergelijken met pensionstallen heeft geen zin omdat je daar ook betaald voor service.
Zoals ik al zei, in onze regio betaal je voor een kaal weiland gemiddeld 1000 p.j per Ha.
Daar zit dan ook helemaal niks bij.
Geen water, geen electra, geen stallen en geen omheining.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:38

ClaudiaHS schreef:
Ik ben wel benieuwd waar er 160 euro p.m all-in wordt gevraagd??
14 jaar geleden had ik een kale box in Almelo à 60 euro p.m en hier zat geeneens weidegang bij.
2 andere stallen in Almelo betaalde ik 85 euro voor een kale box incl weidegang.
Nu woon ik niet meer in Almelo maar wel heel dicht in jouw buurt en voor weide van 1ha betaal je al minimaal 1000 euro p.j en dan heb je nog niks.
Ik persoonlijk vind niet dat je teveel betaald. Maar dat is mijn mening.

1000 per jaar komt hier op nog geen 17 euro per paard per maand. Wat had je voor faciliteiten voor de 60 en 85? Kantine? Zitplaats? Wc? Warm water? Uitrijmogelijkheden? Deed de verhuurder wat voor je (binnen of buiten zetten)? Incl electra en water?

Er zijn meerdere stallen in hardenberg waar je voor 160 all in zit, zie mijn stalgenoot een stukje hierboven.

Ik wil het ook niet vergelijken, ik wil de opbouw weten, welke bedrag is gereserveerd voor kale huur als je alles eraf haalt etc. Er is altijd een opbouw in de prijs, het is doorgaans geen natte vingerwerk van dat bedrag klinkt leuk laten we dat eens doen :+
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-07-19 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:41

Sorry ClaudiaHS, ik had er wellicht bij moeten vertellen dat zonder opslag, groot inkopen dus niet mogelijk is hier. Dus ook voor het hooi/stro betaal ik dus de hoofdprijs.

Het punt wat ik probeer te maken is dat ik dus op maandbasis bijna 100 euro meer kwijt ben voor doe het zelf, aan huis, zonder faciliteiten of wat voor service dan ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:42

ClaudiaHS schreef:
De stalling in Hardenberg heb ik gevonden
Al staat er dat de prijs incl uitmesten € 190 euro is en geen 160.
Overigens heb ik ze ook aan huis, 3 stuks en betaal bij lange na geen 250 p.m voor 3 paarden.

Maar vergelijken met pensionstallen heeft geen zin omdat je daar ook betaald voor service.
Zoals ik al zei, in onze regio betaal je voor een kaal weiland gemiddeld 1000 p.j per Ha.
Daar zit dan ook helemaal niks bij.
Geen water, geen electra, geen stallen en geen omheining.

Nou.... ik heb twee kleine paarden aan huis en ik zit met alleen hooi al aan de 100 euro in de zomer. Denk als ik alles tel dat ik er wel aan kom hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:45

In Rijen, stonden wij met volle tevredenheid met onze twee merens bij een boer. 7x24 uur buiten. We hadden een eigen container stal voor twee paarden gekocht waar ze in en uit konden lopen. De boer gaf ze 's ochtends mijn eigen voer en gaf zijn eigen hooi (mooi lang stengelig arm hooi). Hij deed alles zelf aan het weiland zoals de strook begrazing regelen etc en hij regelde wanneer ze daar wel of niet op konden en hoeveel uren. Als de wei dicht was (meestal overdag) dan hadden ze een lang stenen pad waar ze de randjes en de kantjes konden bijhouden iets dat ze naar zijn tevredenheid fantastisch deden en kregen ze wat hooi. De paarden werden perfect verzorgd en waren niet te dik en niet te dun.
Voor twee paarden kostte dat € 250,-- per maand, dus alleen exclusief onze eigen muesli die wij nog zelf kochten.
We hadden een schuur waar we koffie konden drinken, en er was een WC. Ik vond het een gouden plekje voor weinig geld. We konden overal in het bos rijden en hij had een soort zandbak die er niet uitzag, maar die een fantastische ondergrond had. Zelfs als alle buitenbakken klaar waren in de buurt daar ze helemaal onder geregend waren, konden wij nog rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:48

ik denk dat 80 voor een box + weide in principe nog vrij goedkoop is.
wij betalen nu nog 360 euro voor: inloopstal + verharding (inloopstal 4*8, verharding 5*10) + paddock (5*60, in houtschilfers, niet gedraineerd) en 2 ha weiland (voor 4 paarden) + gebruik piste (in de winter niet meer rijdbaar) van 20*60.
dus 90 euro per paard.
Dit is excl hooi,stro,voeders en alles zelf doen (ook omheiningen controleren, onkruid maaien, enkel het groot onderhoud (nieuwe omheiningen, bloten, vetten, onkruidverdelging) is voor de staleigenaars.
Ze zijn nu trouwens bezig aan vernieuwingen en een betere paddock,omheining en nieuwe piste, en schatting is dat de prijs omhoog gaat naar 121 € / maand / paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:49

neetoch schreef:
Terwijl ik aan huis dus gemiddeld 250 euro kwijt ben. Want het hooi/bodembedekking/krachtvoer moet je zelf inkopen.

Ik heb mijn paarden thuis staan.
Koop alles is, laat de loonwerker het land/sloten doen... en ben dat geeneens kwijt voor 2 1/2 paard.

Ik kan ook niet groot inkopen, haal elke x 20 balen hooi (3,50 per stuk) en laat voordroog per stuk leveren (35 per groot pak).
Ik doe een appje en krijg dezelfde dag of de dag erna 1 geleverd.

Nu heb ik 1 stal met hooi staan (ze staan 24/7 buiten) en er nog genoeg ruimte voor de kleine om er bij te staan.
Vorig weekend opgehaald voor 2 en 2,50 per pak.
Genoeg voor de zomer om naast het gras bij te voeren.

Straks haal ik het weer bij mijn eigen voerleverancier.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:55

De stalling van 60 euro had je een binnenbak en kantine.
Verder niks.
Ook geen uitrijmogelijkheden.
Dit is overigens 14 jaar geledenen de prijzen zijn inmiddels verdubbeld.
Die van 85 had een buitenbak en vlakbij bos. Verder ook niks.
De laatste waar ik heb gestaan, had ik zelf geen kale stal, maar half pension en betaalde dus ook meer.

Ik snap je redenatie.
Je betaald voor 5 paarden €400 p.m voor een hok en een stuk gras.
Verder moet je alles zelf regelen en bekostigen.
En de eigenaar hoeft alleen maar zijn handje op te houden.
Maar dan alsnog vind IK 80 euro p.m p.box niet duur.
Voor minder dan 80 euro zul je ze ook niet gaan vinden.
Tenzij je een shetlander hebt die je bij een oud boertje de wei in kunt jagen.

Neetoch, als je geen opslag hebt en elke keer maar een paar stuks hooi en bodembedekking kunt kopen dan wordt het wat duurder inderdaad.
Ik knal hier voor het hele jaar hooi de schuur in voor minder dan 1400 euro voor 3 paarden.
Ze hebben een inloopstal dus heb geen bodembedekking nodig (heel zelden in de winter een paar pakken vlas).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:06

Duhelo schreef:
wij betalen nu nog 360 euro voor: inloopstal + verharding (inloopstal 4*8, verharding 5*10) + paddock (5*60, in houtschilfers, niet gedraineerd) en 2 ha weiland (voor 4 paarden) + gebruik piste (in de winter niet meer rijdbaar) van 20*60.
dus 90 euro per paard.
Dit is excl hooi,stro,voeders en alles zelf doen (ook omheiningen controleren, onkruid maaien, enkel het groot onderhoud (nieuwe omheiningen, bloten, vetten, onkruidverdelging) is voor de staleigenaars.
Ze zijn nu trouwens bezig aan vernieuwingen en een betere paddock,omheining en nieuwe piste, en schatting is dat de prijs omhoog gaat naar 121 € / maand / paard.

Ok, maar bij 90 per maand heb je 2x zoveel weide (=minder hooikosten) + omheining + piste + paddock en groot onderhoud wordt gedaan. Dat is hier allemaal niet voor 80 euro. In verhouding is het hier dus nog steeds duurder.

Ik weet dat het niet heel duur is, maar het is wel een belachelijke prijsstijging tegen inleveren van heel veel dingen incl privacy en veiligheid inleveren. Ze kunnen zo de 80 km weg op als ze losschieten met binnen of buiten doen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:18

Ik kan er met mijn pet niet bij iig; Als ik nu 10 min. verder dan waar ik nu nog woon, voor 90 euro per maand minder wel alle faciliteiten (rijbak, longeercirkel, prachtig bos met ruiterpaden), verzorging, ruwvoer/bodembedekking/krachtvoer heb, dan dat ik waar ik woon en huur kan krijgen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:24

Maar jij bent toch vrij om te gaan en staan waar je wilt en verhuurder is vrij te vragen wat hij wil.

Ben je het er niet mee eens ga je weg en als verhuurder te duur is en stallen leeg blijven dan krabt ie misschien achter zijn oren en beseft ie dat het te hoge huur is.

Als je een waterdicht contract hebt voor een huurperiode tegen een X bedrag heb je iets te zeggen.. Verder niet. Al verhoogd ie ongewenste met 100%

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:26

neetoch schreef:
Ik kan er met mijn pet niet bij iig; Als ik nu 10 min. verder dan waar ik nu nog woon, voor 90 euro per maand minder wel alle faciliteiten (rijbak, longeercirkel, prachtig bos met ruiterpaden), verzorging, ruwvoer/bodembedekking/krachtvoer heb, dan dat ik waar ik woon en huur kan krijgen.

Dat maakt nog niet dat de andere eigenaar dus maar de prijzen moet verlagen.
Jullie zijn vrij te gaan/staan waar jullie willen als het niet bevalt.
Tuurlijk kan je overleggen dat je voor bedrag x wel blijft staan maar nu bij bedrag Y vertrekt, maar dat is vaak het maximale wat je kan doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:30

peach2001 schreef:
Duhelo schreef:
dus 90 euro per paard.

Ok, maar bij 90 per maand heb je 2x zoveel weide (=minder hooikosten) + omheining + piste + paddock en groot onderhoud wordt gedaan. Dat is hier allemaal niet voor 80 euro. In verhouding is het hier dus nog steeds duurder.

Ik weet dat het niet heel duur is, maar het is wel een belachelijke prijsstijging tegen inleveren van heel veel dingen incl privacy en veiligheid inleveren. Ze kunnen zo de 80 km weg op als ze losschieten met binnen of buiten doen.

Het groot onderhoud is in theorie hoor, wij lappen constant zelf de omheining op (dit jaar gaan ze alles vernieuwen omdat het echt niet meer anders kan, maar we hebben al ontelbare uren gespendeerd aan zelf onkruid maaien en de omheiningen weer eens op te lappen.)
Maaien is de laatste 3-4 jaar niet gebeurd, bemesten ook niet (dit jaar een van de weitjes, de rest niet, vorig jaar totaal niet), laat staan degelijke onkruidbestrijding.)
Maar we hebben idd meer gras, als het gemakkelijker is om te vergelijken: wij hebben ze ongeveer 5-6 maand per jaar volledig op gras, 6-7 maand per jaar (vorig jaar waren dat er 8 ivm de droge zomer) volledig op hooi. Dit is mss interessanter om eens de vergelijking uit te rekenen. (en het hooi betalen we aan 75 euro voor 350 kilo)
Ik kom gemiddeld aan 120 euro hooi per maand, 6 maand per jaar. Dus concreet = 90 euro stalgeld + 60 euro hooi per maand gemiddeld.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:39

En dat is dus precies wat er nu al is gebeurd. Ik ben toch al weg met het paard en als wij er niet uitkomen, zal ik binnen no time volgen.

Maar dat is niet wat ik wil. Ik zou hier graag willen blijven wonen en alle andere ongemakken wat de woning betreft voor lief nemen als ik mijn paard betaalbaar aan huis kan houden. Hij wil overtuigd worden dat hij dus in deze omgeving met zijn mogelijkheden/ geen faciliteiten idd te hoog zit. Dan kan er gepraat worden namelijk, dat heeft hij toegezegd. Maar het moet dus exact kale stalhuur zijn, want zelfs na het controleren van hem dat ik nu dus voor zoveel minder all incl. sta overtuigd hem niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:44

Is het al in jullie op gekomen dat de beste man jullie aan het lijntje houdt met het hele "bewijs het maar" en sowieso niet van plan is om te zakken in prijs?
Waarom komt TS niet naar jouw stal als jij zoveel goedkoper staat en kennelijk in de buurt woont? :?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:47

Dat is idd in mij opgekomen. Dit is dus ook een laatste poging, voor ik ja ga zeggen tegen een andere woning. En waar ik nu sta is vol. Dus geen ruimte meer voor meerdere paarden van ts ook nog eens. Ts heeft er 5 en ik 1.