Aan het einde van de zomer of in het begin van het najaar hopen wij te verhuizen van Doorwerth naar Ede. Dat betekent dus dat ik voor Layla (2-jarige NSPS merrie) een nieuwe plek moet zoeken. Nu heb ik al een optie achter de hand, maar die is redelijk primitief. Misschien kunnen jullie me tips geven?
Wat voor locatie zoek ik?
Ik heb een grote voorkeur voor een Paddock Paradise met voldoende schuilmogelijkheden.
Wanneer het klassieke stal + weidegang wordt, dan dient de box tenminste 5 vierkante meter groot te zijn. Ook moeten de deur en/of wanden laag zijn, zodat contact met de omgeving mogelijk is (reguliere paardenboxen zijn te hoog). Ook moet er circa 6 tot 8 uur weidegang per dag mogelijk zijn (of in de winter de paddock). Hier loop ik op vast, omdat in veel gevallen 4 tot 6 uur gebruikelijk is en dat vind ik te weinig. De locatie moet natuurlijk in de buurt van Ede zijn. Omdat ik niet dagelijks de auto tot mijn beschikking heb, wil ik het in maximaal een half uur op de fiets kunnen bereiken.
Welke faciliteiten wil ik in elk geval tot mijn beschikking hebben?
Uiteraard is de aanwezigheid van een wasplaats met warm water, poetsplaats en afgesloten zadelkamer of zadelkast een must. Ook moet er een binnen- en/of buitenbak aanwezig zijn waarin gelongeerd mag worden (of er dient een losse longeerkraal te zijn). Ik zou heel gelukkig zijn als er een trainingsmolen aanwezig is, maar dat is geen harde eis. Wel wil ik een sulky of marathonwagen kunnen stallen.
Waarom geen 24/7 weilandje?
Ik vind het geen enkel probleem als Layla 24/7 buiten staat. Sterker nog: Paddock Paradise heeft de voorkeur! Echter, de meeste 24/7 weides die beschikbaar zijn, hebben weinig toezicht en daar ben ik huiverig voor. Bovendien ontbreekt het daar vaak aan de faciliteiten die ik wel wil kunnen gebruiken. En tot slot wil ik te allen tijde mijn pony binnen kunnen zetten bij ziekte, bevalling etc.
Per wanneer en wat mag het kosten?
Zoals gezegd hopen we aan het einde van de zomer of aan het begin van het najaar te verhuizen. Ergens rond die tijd dus. Maar een maand eerder of later is ook geen enkel probleem. Ofwel: tijd is niet leidend. En de prijs? Daar kan ik op voorhand lastig iets over zeggen, maar ik richt zo op de €200,- (en lager mag altijd, haha). Maar ook de prijs is voor mij niet leidend.
Mogelijk ben ik veeleisend...
Ja, dat ben ik!