Angst in zadel: hulp gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Angst in zadel: hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 14:45

Om met de deur in huis te vallen: ik heb (vaak) angst in het zadel en wil hier vanaf.
Ik heb een onwijs fijn paard waar ik al onwijs veel tijd en geld in heb gestoken en hij doet ZO zijn best, maar het ligt echt niet aan hem.

Hij maakt wel een beetje gebruik van mijn angst, wat het vervolgens weer erger maakt bij mij natuurlijk.
Op de grond heb ik geen angst, hooguit misschien soms wat onzekerheid maar over het algemeen kan ik me goed staande houden en heb ik geen problemen meer met hem.

Ik zoek iemand die mij 1 op 1 kan begeleiden in het proces weer chill en ontspannen te rijden zonder dicht te slaan als het spannend word.
Ik zoek geen les maar meer mentale ondersteuning. Ik heb een super fijne trainer die me rijtechnisch ver gebracht heeft maar het mentale stukje in mijn hoofd heb ik verdere hulp bij nodig.

Ik sta open voor alle vormen van hulp, incl hypnose en andere alternatieve opties.

Omgeving zuid Limburg. Mijn paard staat omgeving Valkenburg.
Graag hoor ik tips of ervaringen, lotgenoten mogen zich ook melden.
Pbs zijn meer dan welkom.

ievie

Re: Angst in zadel: hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 14:55

Vervelend dat je angst hebt.
Helaas kom ik niet uit jouw omgeving en kan ik je niet direct helpen.
Wel wil ik je een stukje van mijn verhaal meegeven. Na een val vorig jaar, ging het rijden bij mij niet lekker. Pas na enkele maanden realiseerde ik me dat ik last had van angst, en dat dit me tegenhield in het rijden. Voor mij hielp het om dit hardop uit te spreken: naar het paard, naar instructrice, en naar anderen om me heen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:02

Wat bij mij eens heel goed geholpen heeft is zingen onder het rijden! Het klinkt heel stom maar het werkt!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:42

Amor fati equine hoor ik hele goede verhalen over die zit volgens mij wel aan jou kanten.

Hwel vervelend. Ik heb er zelf ook af en toe heel veel last van. Zingen helpt mij ook. En mijn air vest. Gewoon een stukje zekerheid.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:46

Misschien is het handig om eens goed te denken waar de angst vandaan komt. Is het een gebrek aan vertrouwen? Of ben je er een keer vanaf gevallen?

Je schrijft dat je onzekerheid hebt op de grond. Ik zou daar eerst aan gaan werken. Gewoon een stapje terug doen. Zorgen dat alle "ruis" daar weg is. Lekker grondwerken. Ik hen 2 jaar lang mijn puppy getraibd vanaf de grond en dat werpt nu onder het zadel echt zijn vruchten af! Ze is ontzettend stabiel (pas 8 keer opgezeten) en het werkt zo fijn nu ze gewoon alles doet wat ik haar geleerd heb op de grond!

Misschien is dat een idee?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 15:57

Bedankt voor de reacties al. Zingen helpt tot bepaalde hoogte. Als ik eenmaal in een flow van angst zit (om het zo maar even te noemen), dan helpt eigenlijk niks meer. Het nadeel is dat ik voornamelijk angst heb tijdens buitenritten waardoor het niet altijd makkelijk is om te zeggen ik stop er voor nu mee(want je moet ook nog terug naar stal natuurlijk). In de bak heb ik bijna geen problemen meer of in ieder geval de moed en zelfvertrouwen dat het goed komt en dat ik het kan handelen.

Mijn angst is vnl paniek reactie, en inderdaad naar aanleiding van meerdere nare valpartijen. Zodra ik zenuwachtig of nerveus word in het zadel voelt mijn paard dit natuurlijk meteen en neemt deze spanning over. Hij gaat dan stuiteren, bokken, weg springen etc waardoor ik weer in een cirkeltje kom en bang ben om te vallen.

Onzekerheid op de grond doelde ik meer op dat ik het soms moeilijk vind om af te tasten of ik iets goed doe.

Amor fati ga ik indd eens contacteren, zij zit in de buurt en was haar alweer even vergeten!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:09

En als je afstapt en er naast gaat lopen op zo'n moment van spanning? Zou dat helpen?

Ik ben ook heel vervelend van mijn paard gevallen. Het rijden heb ik daarna echt in ieniemienie stapjes weer opgepakt, omdat ik vreselijk veel angst had. In het begin deed mijn vriend een touwtje aan het bit en wandelde er naast terwijl ik erop zat. Ik ging steeds langer en steeds verder zonder touwtje rijden, maar ik bleef het wel heel spannend vinden.

Op een gegeven moment heb ik toen voor mezelf bedacht: als het niet goed voelt, ga ik niet rijden. Dat gaf ineens zoveel rust! Ik zadelde elke keer op en als paard net niet goed uit de oogjes keek naar mijn idee gingen we wandelen met het zadel op. Voelde het ergens onderweg toch goed dan stapte ik op en twijfelde ik een minuut later dan ging ik er weer af. Voelde het de hele wandeling niet goed dan bleven we lekker wandelen.

Mensen zullen heus "grappige" opmerkingen maken omdat je er naast loopt, maar het gaat om jou en dat je een fijn gevoel gaat krijgen en niet om wat zij denken. Kies voor jezelf!

Hopelijk krijg je meer vertrouwen, eventueel met hulp en ondersteuning van een fijn persoon :) succes!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 16:13

Thanks pippaa, even wandelen helpt meestal wel ja. Ligt echt eraan of ik daarna nog op durf te stappen of niet meer. Soms wel en al heel snel, maar ben ook wel eens kilometers gelopen..

Wil dit wel meer gaan proberen/oefenen. We verhuizen binnenkort terug naar ons vertrouwde buitenrij gebied dus ik heb sowieso hoop dat de bekende wegen voor mij al geruststellend werken.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:29

Your riding succes op YouTube heeft veel filmpjes mbt angst.

Misschien kan dat je een beetje helpen tussendoor?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:38

oja hoor, heeeeel herkenbaar! Ik heb van alles geprobeerd tot hypnose aan toe hahahaha Ik heb inderdaad ook een aantal lessen gehad van iemand die mij er wel geholpen heeft over mijn angst heen te komen, maar een stukje angst zal er altijd (bij mij althans) blijven.

Wat mij eigenlijk het best geholpen heeft is het gewoon te doen! Gewoon buitenritten blijven maken en doen doen doen! en rustig blijven ademhalen, diep inademen en uit ademen tot aan je navel!
En dat 100.000 keer :+ en ja zingen, doe ik nog wel eens en mijn paard gerust stellen (of mezelf :+ )
Als ik merk dat mijn Troy wat gespannen raakt , dan zeg ik good boy, niks aan de hand en dat lijkt bij mij ook te helpen

Ben nog geen onverschrokken ruiter hoor en vooral in een harde galop schiet het mij nog wel eens naar mijn keel, maar ook dan denk ik bij mezelf rustig blijven Karin, rustig blijven! en meestal doen we gewoon een lekker handgalopje, het hoeft geen race partij te zijn, toch?

Aankomende week rij ik voor de 4de keer de Eper4daagse en dat is bij tijd en wijle best een drukke hapening en dan op vrijdagavond de intocht door het dorp met 350 a 400 paarden in een lange stoet het dorp in waar de mensen rijen dik staan toe te kijken(tis een hele hapening) en dan denk ik bij mezelf, sjow dat heb ik maar mooi ff geflikt *\o/*

Kan je helaas geen adres geven bij jou in de buurt, maar wens je succes!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:44

Ik heb ook angst bij het rijden. Wat mij ook heeft geholpen is onder andere op paarden rijden die Poepie braaf zijn. Is voor jou geen idee om buiten op een braaf paard een rit te maken dan hou je niet elke keer als je naar buiten gaat dat nare gevoel. Ook afstappen als ik bang ben helpt. Muziek luisteren zodat ik niet zo in mijn hoofd zit is ook iets wat ik doe

Ik hoop dat je er iets mee kan, ik weet hoe vervelend het is om bang te zijn

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:58

Ik heb coaching met mijn eigen paard gedaan, niet eens zozeer gericht op rijden maar het geeft wel handvatten. Ik vond het een erg boeiende ervaring.

Daarnaast heb ik een instructrice die heel goed omgaat met mijn angst. Mij er door heen duwen werkt averechts, maar afstappen of overslaan ook. Dan wordt de drempel steeds hoger. Ik stap dus iedere keer op. Afhankelijk van hoe het voelt, aan de longeerlijn voor de start of niet. Een instructeur die goed kan zien aan je houding hoe je ademhaling zit en je hierin kan begeleiden is heel belangrijk. Ik zet snel mijn ademhaling hoog vast, terwijl lage en diepe ademhaling natuurlijk het enige effectieve is. Ook met spanning doorademen en leren aarden in het zadel helpt mij echt. Tijdens een angst "aanval" voel ik namelijk mijn benen niet meer en wordt ik zelfs licht in mijn hoofd. Ademhaling en voelen met heel je lijf is de sleutel daarin, iig voor mij.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:43

Ik kan je Kim van equijoy ook aanraden!
Door haar werk als oa psychodynamisch therapeut heeft ze ontzettend veel handvaten voor en ervaring met mensen met angst. Soms ligt de oorzaak gewoon dieper en ik weet zeker dat Kim die boven water krijgt. Daarnaast is ze ook een hele goede paardrij instructrice en werkt ze ook therapeutisch en coachend met de paarden.
Ik ben al verschillende keren goed geholpen door haar!

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:16

Hoi ik heb je een pb gestuurd gr Sandra

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:23

Jammer dat je zo ver weg zit vanaf mij. Heb zelf na een ongeluk heel veel angst gehad, voornamelijk op buitenrit.

Je kunt een kijkje nemen in mijn topic, daar staat hoe ik er overheen ben gekomen. En een artikel op de site www.buitenruiters.nl :)
Ben van angstahaas naar enduranceruiter gegaan in een half jaar.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:39

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 12:08

Bedankt voor alle reacties. Wilde al eerder reageren maar drukdrukdruk en op mobiel heb ik nooit een goed overzicht.

De filmpjes op youtube en het genoemde boek ga ik zeker bekijken en lezen, heel interessant!
Ook heb ik inmiddels een afspraak gemaakt voor mijn eerste les/sessie, benieuwd wat dit zal brengen :)

Ik blijf ook gewoon rijden, moet mezelf er af en toe even toe zetten maar daar heeft deze maand training van mijn paard dan weer bij geholpen(hij loopt zoveel beter nu dat het ook gewoon léúk is om te rijden).
Vorige week met trainer een buitenrit gemaakt en dit ging heerlijk ontspannen, ook al hadden we een opgefokte arabier erbij die om alles finaal uit z'n plaat ging :')
Vandaag de laatste keer rijden bij de trainer(maand zit erop) en waarschijnlijk weer een buitenrit maken. Ben erg benieuwd hoe het mijn paard gaat bevallen op zijn nieuwe plekje. Ik hoop beter als de vorige stal, want daar is de "ellende" weer begonnen na 2 jaar doodbraaf te zijn geweest voor de verhuizing.

Ik ga je topic bekijken, Dilan. Endurance ruiter is ook mijn doel eigenlijk, maar dan moet je natuurlijk niet in je broek schijten op buitenrit :+

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:25

Pippaa schreef:
En als je afstapt en er naast gaat lopen op zo'n moment van spanning? Zou dat helpen?

Ik ben ook heel vervelend van mijn paard gevallen. Het rijden heb ik daarna echt in ieniemienie stapjes weer opgepakt, omdat ik vreselijk veel angst had. In het begin deed mijn vriend een touwtje aan het bit en wandelde er naast terwijl ik erop zat. Ik ging steeds langer en steeds verder zonder touwtje rijden, maar ik bleef het wel heel spannend vinden.

Op een gegeven moment heb ik toen voor mezelf bedacht: als het niet goed voelt, ga ik niet rijden. Dat gaf ineens zoveel rust! Ik zadelde elke keer op en als paard net niet goed uit de oogjes keek naar mijn idee gingen we wandelen met het zadel op. Voelde het ergens onderweg toch goed dan stapte ik op en twijfelde ik een minuut later dan ging ik er weer af. Voelde het de hele wandeling niet goed dan bleven we lekker wandelen.

Mensen zullen heus "grappige" opmerkingen maken omdat je er naast loopt, maar het gaat om jou en dat je een fijn gevoel gaat krijgen en niet om wat zij denken. Kies voor jezelf!

Hopelijk krijg je meer vertrouwen, eventueel met hulp en ondersteuning van een fijn persoon :) succes!

Ja, alleen de dingen doen die je wel durft. Dat wordt vanzelf meer. Het tijd geven. Jezelf niet dwingen, dat geeft teveel spanning, waar je paard ook last van heeft. Hobby moet leuk zijn. Wat ook helpt is samen met iemand te gaan rijden, dat leidt af. Al kletsend heb je zo weer van alles overwonnen.

Succes!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:38

SuperAssie schreef:
Ik ga je topic bekijken, Dilan. Endurance ruiter is ook mijn doel eigenlijk, maar dan moet je natuurlijk niet in je broek schijten op buitenrit :+

Geef de hoop niet op hoor ;)
Ik zei een half jaar geleden dat ik nooit meer op mijn gemak buiten zou rijden. Er is veel veranderd sindsdien :)

Ik kon echt in paniek raken op buitenrit als er iets 'engs' gebeurde. Is nu al veeeel minder