Wij willen graag een betaalbare buitenbak aan laten leggen op kleigrond.
De grootste vereiste die ik heb is....geen zware/mulle bak!
Ik zie door de bomen het bos niet meer... er zijn zoveel soorten zand...
Mijn vraag is: Op welke wijze kunnen we de bak het beste aanleggen? Met welke soort(en) zand? En wie heeft er tips voor een goede loonwerker die dit kan doen in de Betuwe/ midden Nederland?
Wij zitten thuis ook op de Betuwse (lichte) rivierklei en onze bak aan laten leggen door de plaatselijke loonwerker op een vrij betaalbare manier volgens mij. we hebben eerst de bak uit laten graven op afschot richting een greppel zodat het water een beetje afgevoerd wordt (verder geen drainage) vervolgens een laag gebroken puin erin met daar boven op het zand. Er zit dus ook geen laag tussen het zand en puin en hierdoor komt er ook heel af en toe een steen naar boven. Dieptes en het type zand weet ik zo niet, maar de bak is in principe alleen maar nat als het heel veel heeft geregend en dan nog is die zo droog. Wel is het zand wat wij er in hebben liggen vrij zwaar en mul (vooral in het begin maar dat is nu al wel beter) maar hiertegen zou je wel iets met tapijtvezels kunnen doen volgens mij.
Het is lang geen perfecte bak, maar voor ons is die goed genoeg om de paarden in de winter toch buiten te kunnen laten en af en toe in te rijden.
Sammie456
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 12:06
cupido1996 schreef:
Ik zou zeggen, neem contact op met bakaanleggers. Die kunnen je vast helpen.
Dat snap ik, maar ik ben op zoek naar ervaringen en tips
Anoniem
Geplaatst: 23-05-19 12:27
Wat voor budget heb je?
Ik heb mijn paddock van 18x28 laten aanleggen door loonbedrijf Bongers (Tiel).
Ik heb geen sloot of afwatering in de buurt.
Ze hebben tot een halve meter onder het maaiveld afgegraven. Dubbele laag worteldoek erin. Daarop is een goede laag grof puin gegaan. Echt mooi grof spul zonder zand of gruis. Hierdoor heb ik ondergronds een grote wateropvangbak.
Bovenop het puin zijn oude voetbalveld kunstgras matten uitgerold. Deze gaan helemaal vol zitten met zand en worden loodzwaar. Komen dus nooit omhoog! Tenzij je extreme gravers hebt. Daarnaast geven ze extra demping.
Als toplaag zit er een 20cm M3C zand op.
Ik was geloof ik iets minder dan 13.000,- kwijt.
Als ombouw hebben we betonbandjes. Die zijn door de loonwerker geleverd en we hebben ze zelf geplaatst om kosten te besparen.
kamsel
Geplaatst: 23-05-19 12:37
Betaalbaar is relatief natuurlijk.. Wij hebben in eerste instantie gewoon zand op de klei laten storten. Dat was een noodoplossing die het uiteindelijk best wat jaartjes heeft uitgehouden, maar de laatste paar jaren was het echt een natte zooi.. Mijn eis was ook echt geen zware/mulle bak. We hebben het zand nu bij een professioneel bedrijf besteld en de aanleg door een bekende grondwerker.