Hulp gezocht! Stalling voor mijn paard met ‘droes’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukKrabben

Hulp gezocht! Stalling voor mijn paard met ‘droes’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 01:32

Hallo allemaal,
Ik doe dit normaal nooit maar heb dan toch echt jullie raad nodig. Ik zit met een probleem wat mij steeds zwaarder valt maar mijn paard ook.

Het begon allemaal in februari toen ik mijn paard zou gaan kopen, alles ging helemaal goed tot een paar dagen voor de koop er een droesgeval op de huidige stal van mijn paard is gekomen. Dus eerlijk afgesproken dat we allebei de helft van de verzorging zouden doen. Natuurlijk 4 weken later weer raak en weer een droesgeval... De kans is nu groot dat er een derde droesgeval is helaas. De droesgevallen hebben allemaal plaatsgevonden in het manegegedeelte die ook hun eigen rijbaan hebben voor hun paarden. De pensionpaarden staan in aparte stallenblokken en hebben een eigen rijbaan.

Nu wil ik mijn paard daar het liefste zo snel mogelijk weg hebben nu hij nog gezond is, ik laat hem elke dag temperaturen. Daarbij heb ik ook eventuele toestemming van de stal om te gaan zodra ze gebeld hebben met de nieuwe stalling. Ik weet ook van de 6 weken af en snap dit ook helemaal. Maar het punt is dus dat ik 280 km moet rijden om bij mijn paard te zijn waardoor dit ontzettend veel energie vergt van mij en mijn paard hierdoor ook gaat leiden door het feit van te weinig aandacht wat ik heel erg vindt daarbij gaan de paarden waar het paard staat nooit naar buiten afgezien van 15 minuutjes in de paddock.

Dus weet iemand een stalling/ weide waar paarden staan die recent Droes hebben gehad in Gelderland zodat mijn paardje hier eventueel bij zou kunnen of een weide te huur heeft? Jullie zouden mij hier zo erg mee helpen! Ik weet me geen raad meer. En anders tips zijn ook zeker welkom!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AnoukKrabben op 16-03-19 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

thijs_1996

Re: Hulp gezocht! Stalling voor mijn paard met ‘droes’

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:45

Ik heb geen tips voor stalling. Kan je niet kijken of er een stalgenoot/manegeklant is die je paard extra los kan zetten of longeren e.d! Succes in elk geval

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:36

Dat is stallingen afgaan bellen met de vraag wat er mogelijk is kwa quarantaine plaatsen.

Maar als het voor tijdelijke huisvesting is tot je naar een stalletje gaat waar die eigenlijk geen zou gaan gok ik niet dat er veel ja zeggen.

Misschien iets bij een bijvoorbeeld oudere boer die lege boxen heeft en geen andere paarden ernaast.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:40

denk inderdaad dat je weinig succes gaat vind om plekje te vinden. want de stal neemt een groot risico naar de andere klanten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:57

Een kennis is het gelukt een plekje te vinden met de mogelijkheid tot guarantaine in een apart stallenblok. Zij had 2 gezonde paarden en 1 die echt droes had. De twee gezonde paarden zijn toen bij die stal in guarantaine gekomen en die derde is eerst blijven staan. Die is later met spoed op een opfokstallen geplaatst waar ze niet zo'n probleem hadden met droes. Eerst in een apart blok, later kwamen er andere jonge paarden bij te staan.

Een vriendin van mij had 12 jaar geleden hetzelfde probleem en die heeft toen een weilandje van een boer kunnen huren. Paard heeft toen wel een maand of twee alleen gestaan. Daarna ging ze op zoek naar definitieve stalling en kwam ze bij mij terecht.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:09

Ach zag ik ook geen Facebook advertentie van jou voorbij komen?
Wat een naar geval zeg, normaliter denk ik dat je weinig succes hebt maar je moet hopen op wat geluk :(:) succes

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:12

Misschien kun je hem laten testen op droes. Als hij het niet heeft en geen drager is dan wordt het verhuizen misschien wat makkelijker?
Risico is wel dat hij tussen het moment van testen en verhuizen eventueel wordt besmet door andere paarden/mensen/materialen.

https://www.gddiergezondheid.nl/product ... iagnostiek

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:19

Erg betrouwbaar is de test niet, zéker in het geval het paard in de incubatietijd zit. Al wel besmet, maar nog geen ziekteverschijnselen.

Daarnaast is Droes niet alleen besmettelijk via een ziek paard zelf.
Maar ook via kleding, stalgereedschap, emmers etc.
De bacterie kan in sommige gevallen nog weken in leven blijven buiten een paard. En làng in staat zijn om paarden te besmetten.

Lastige rotsituatie dit

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:21

Wij hebben 2 jaar geleden in een zelfde situatie gezeten. Wij zijn toen met 2 paarden van stal in quarantaine gegaan op een afgelegen weiland met schuilstal en na 8 weken door verhuisd naar de stal waar we heen wilde.
Ik denk dat dit ook de enige echte veilige manier is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:25

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:13

@horsetopshop hoe heb je dat plekje gevonden? Ik heb ongeveer dezelfde situatie aan de hand. Pony staat in omgeving Nieuwleusen en ik heb nog geen geluk gehad met het vinden van een weitje met schuilstal of iets dergelijks. Wij moeten in principe voor 1 april verhuizen (we zijn al 4 weken extra op onze huidige stal, vanwege droes bij onze pony) Pony heeft net weer bronechoscopie gehad om te zien of er nog iets zit aan droes; vrijdag de uitslag en de kans is aanwezig dat we hier niet nog langer kunnen blijven en op de nieuwe stal (waar we eigenlijk per 1 maart naar toe zouden gaan) zijn we vast nog niet welkom (heel begrijpelijk) Zij hebben ook geen quarantainestal helaas. Maar even tot vrijdag wachten maar wat een ellende als hij nog wel een restje droes heeft. (Pony is weer kiplekker trouwens)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:42

Misschien is er wel een (grote) kliniek waar je je paard in quarantaine mag plaatsen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:44

@GDG ja iemand had de universiteitskliniek in Utrecht geopperd. Dat heb ik in mijn achterhoofd; het is wel erg ver weg. In Hellendoorn kan het niet, begreep ik.