2de-hands zadel: Hoe, wie, wat en waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

2de-hands zadel: Hoe, wie, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 19:12

Ik ben voornemens om in februari te beginnen met een leasepaard voor 3x per week. Ik heb altijd eigen paarden gehad met bijbehorende passende zadels. Echter ga ik niet voor een leasepaard een gloednieuw zadel aanschaffen maar ben ik aan het rondkijken voor een 2de hands zadel. Ik heb hier totaal geen ervaring mee en vraag me af hoe jullie bokkers te werk zijn gegaan? Hoe vind je een kundig persoon?
Er ligt nu een Prestige top dressage op en wat ik zelf kan beoordelen ligt deze aardig goed maar ik denk dat het wel beter kan. Het zadel is voor mij wel echt te klein, 17 inch en ik heb een 18 nodig.
Qua nieuwe zadels ben ik ontzettend tevreden over Country Mill maar deze komt niet aan huis en de andere mogelijkheden die we besproken hebben kunnen niet op korte termijn plaats vinden.
Niet geheel onbelangrijk, ik heb toestemming gevraagd en dat is akkoord.

Wat ik zoek:
- Kundige zadelmaker/passer in de omgeving Den Bosch
- 2de hands zadel 18 inch
- Géén Anatomica
- Ik zit lekkerder op een platte pannenkoek ala Passier Grand Gilbert maar sta voor bijna alle merken open
- Budget is maximaal 1200€

Wie kan mij helpen en hoe pak ik dit aan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:36

Wij zweren bij John Kool, komt aan huis ook met 2e hands. Als je aangeeft wat je zoekt zorgt hij dat hij dat mee heeft. Zijn ook mensen die niks met hem hebben, maar wij zijn er al jaren heel tevreden over.

eline27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:56

duikpaardje

Re: 2de-hands zadel: Hoe, wie, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:16

Bij een leasepaard hoort toch een goed passend zadel te zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:36

Ik zou voor een leasepaard ook zelf geen zadel kopen om heel eerlijk te zijn..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:49

duikpaardje schreef:
Bij een leasepaard hoort toch een goed passend zadel te zitten?

Die zit er bij alleen past ts er niet in
Tja dan word het een beetje een ander verhaal!

Je kan ook eens bij ruitersportzaken gaan kijken bij ons zit er een waar een zadelmaker bij zit

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:05

Ik zou niet gaan investeren in een boomzadel voor op een lease/bijrijdpaard. Kans is er altijd dat je er plots mee zou moeten stoppen zit je met een zadel waar je allemaal geld in geinvesteerd hebt. Ik zou dan eerder voor een goed (semi)boomloos zadel gaan die je makkelijker ook eventueel mee kan nemen naar een ander paard. Bijvoorbeeld een Heather moffett Flexee Finale.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:18

Ik zet even een stipje. Met ervaringen. Reageer wat later als ik meer tijd heb.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:26

Je zou Helen van Dijk kunnen vragen van Happy Horse Advies. Ik neem aan dat het huidige zadel van je leasepaard ook regelmatig gecontroleerd wordt. Misschien weet hij of zij wat voor je? Als je budget 1.200 euro is voor een tweedehands zadel heb je zeer ruime keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:00

Ik zou Bates aanraden, mocht je het zadel op een ander paard nodig hebben is hij eenvoudig aan te passen (ook aan het huidige paard als die erg veranderd qua lichaam), en ik vind het mooie en prettige zadels om op te rijden.

Ook was ik meer dan tevreden over mijn Equestor David de Wispelaere zadel. Ik denk dat dat het fijnste zadel is geweest die ik heb gehad! Die hebben ook 2e hands zadels op hun site staan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 11:35

@bobje en duikpaardje: er zit een passend zadel bij, alleen pas ik er echt niet in vanwege mijn lengte en bil partij. Ik heb alle andere zadels die ze hebben op de manege gepast maar deze die er nu op ligt, ligt verreweg het beste.

Ik kan best hetzelfde zadel in een grotere inch maat kopen maar als ik dan toch geld uitgeef dan liever meteen met een deskundige erbij. Wie weet zijn er nog meerdere opties.

Daphneeee: omdat het een leasepard betreft wil ik het bij een boomzadel houden. Ook omdat deze hun waarde meer behouden.

@sas: het is een manege, er komt regelmatig een zadelmaker maar ik ben daar geen fan van.

@shanna: ik ga eens kijken. Bates ‘ken’ ik die andere niet.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:57

Ik heb ook een zadel aangeschaft voor mijn bijrijdpaard. Was voor het springen en crossen gekocht.
Helaas inmiddels dusdanig geblesseerd dat ik niet meer kan springen. Dus zit ik met een zadel die ik niet meer gebruik en ook niet verkocht krijg..

Misschien handig om daar ook overna te denken.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:02

Ik heb voor onze eerste leasepony een tweedehands Thorowgood gekocht. Dit zadel kon door de verwisselbare boom vrij gemakkelijk aangepast worden naar onze huidige leasepony.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:30

Zou ook rekening houden met het paard en niet enkel uw bilpartij.

Waarom ligt er nu een 17inch op? Heeft paardje wel de ruimte op de rug voor een 18 inch aangezien deze snel 4cm langer zijn dan een 17 inch.

En helaas ook ik heb ervaring met zadel kopen voor paard van kennis en zadel met zeer veel verlies verkocht achteraf.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:54

Mag je er wel een eigen zadel opleggen en heb je dan wel een eigen kast/ruimte dat niet het paard ineens in de lessen loopt met jouw spullen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:59

Neem eens contact op met NG zadels, zij heeft zeker zadels binnen jouw budget. Zij heeft een aantal zadelmakers waarmee zij samen werkt, maar het staat ook vrij haar zonder zadelmaker of in combinatie met een eigen gekozen zadelmaker te laten komen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 14:29

Art_Ificious schreef:
Zou ook rekening houden met het paard en niet enkel uw bilpartij.

Waarom ligt er nu een 17inch op? Heeft paardje wel de ruimte op de rug voor een 18 inch aangezien deze snel 4cm langer zijn dan een 17 inch.

En helaas ook ik heb ervaring met zadel kopen voor paard van kennis en zadel met zeer veel verlies verkocht achteraf.

Omdat dit zadel voorhanden was en redelijk/goed ligt. Er past met gemak een 18 inch op. Daarbij 1 inch is 2,54cm, hoe kom je dan aan 4cm langer?

Nieuwe zadels en dan verkopen maak je veel verlies op, 2hands verkopen verlies je wel iets maar naar mijn ervaring valt dat mee.

@duikpaardje: ja dat mag en nee ik neem het zadel mee naar huis of ik leg het in een kast neer.

Princesj: ik ga eens kijken, dank voor je tip.

Algemene opmerking:
Ik ben geen 12 in dozijn manegeruiter. Ik heb altijd eigen paarden gehad (meerdere) waarvan er nog steeds 1 op pensioen staat. Ik wil het ‘beste’ voor het paard wat binnen mijn mogelijkheden ligt.