Gezocht: Stalling Groningen ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veerlewww

Gezocht: Stalling Groningen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:57

Hoihoi,

Aankomend jaar wil ik graag mijn paard oververhuizen naar Groningen aangezien ik nu hier studeer. Ik vroeg mij af of mensen misschien goede ervaringen hebben hier, tot nu toe is het vrij lastig in te schatten...

Waar ben ik naar opzoek:
- 24/7 weidegang (of eventueel 's avonds binnen)
- een stal die niet te ver afgelegen ligt of bereikbaar is dmv fiets/ov

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip! Iedereen wil natuurlijk het beste voor zijn paard dus vind het een erg lastige keuze...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 09-01-19 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd

Imre

Re: Gezocht: Stalling Groningen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:40

Wat vind je de maximale afstand vanaf de stad?

Veerlewww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 15:13

Imre schreef:
Wat vind je de maximale afstand vanaf de stad?

Met fiets graag nog wel binnen 20/25 min bereikbaar. Evt via ov is ook een optie.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:20

24/7 is lastig door de kleigrond. In de winter staan de meeste op de paddock. Ze zijn er wel in de zomer, maar als je het in de winter ook wil gaat het lastig worden

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:22

Pensionstal de Osseweide, ligt tussen Aduard en Zuidhorn in.
Bereikbaar met ov.
Met de fiets ook prima te doen.
Paarden komen zomers op het land, swinters in paddocks omdat het land te nat is.

Veerlewww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 18:48

liss schreef:
Pensionstal de Osseweide, ligt tussen Aduard en Zuidhorn in.
Bereikbaar met ov.
Met de fiets ook prima te doen.
Paarden komen zomers op het land, swinters in paddocks omdat het land te nat is.

Ah ja dat is inderdaad begrijpelijk, weet je toevallig hoe lang ze gemiddeld in de paddocks buiten staan?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:05

4 a 5 uur

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:43

Aan de zuidkant heb je de hondsrug, dat is zandgrond, onnen, haren, noordlaren, Zuidlaren, Eelde; meerdere plekken met 24/7 buiten mogelijkheden. Maar ik denk dat Imre haar info meer up to date is ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:08

De ideale stalling bestaat naar mijn mening in de stad Groningen en er vlak rondom op fietsafstand niet. Zie het ook met oud stalgenoten die van plek naar plek gaan en nergens langer blijven plakken dan een gemiddeld een jaar. Sommigen hebben hoge eisen, zoals ik zelf ook heb, anderen zijn al met heel weinig tevreden. Toch blijft ook deze laatste categorie niet echt ergens staan voor langere periode, valt me op. Er is altijd wat richting het welzijn van de paarden.

Heb zelf al heel wat bezichtigd de afgelopen jaren, maar er is hier direct rondom de stad bar weinig. De plekken waar wel iets geschiktst is en ik ze met gerust hart zou achterlaten, dat is weer slecht bereikbaar met OV, net te ver weg, te duur om te kunnen komen met het OV doordat er alleen een Qliner heen gaat of weer net niet te doen met de fiets als je meerdere keren per week wilt komen.

Nou wil ik dan ook dat mijn dieren 24/7 buiten lopen, dan wel in de nacht op stal, ook in de winter. Dat is idd door de kleigrond bijna nergens te doen. Ook vind ik de hoeveelheid hooi een ding, evenals de keuze tussen hooi en kuil en de mate van weidegang in de zomer, gezien ik 2 pony's heb welke snel zwaar worden. Ik heb het na een tijdje opgegeven om hier op goede fietsafstand van de stad de juiste stalling te vinden en ben over gegaan op een eigen beheer door een weide, paddock en inloopstal te vinden welke ik zelfstandig huur, zonder bijkomstigheid van andere mensen en paarden. Er zijn helaas niet veel van dit soort constructies en moet je er echt goed naar zoeken. Daarnaast moet je de mogelijkheid hebben om er natuurlijk minimaal 2 te kunnen plaatsen. Mensen die dit beschikbaar hebben adverteren er doorgaans niet mee. Op een dikke 200 m naast mijn plekje is een woning met alle faciliteiten en een weide van een hectare, welke de boel leeg heeft staan. Er stonden voorheen ook altijd paarden, echter is dit huis nu van mensen welke duidelijk geen paarden hebben. Ik heb geen idee of je meerdere paarden hebt of iemand kent met wie je dit samen zou willen doen, maar een eigen beheer constructie zou je daar heel wellicht kunnen uitvoeren als de eigenaren zouden willen verhuren. Het is op 7 min fietsen van de Grote Markt. Mocht je daar belang bij hebben kan ik je het adres geven.

De plekken die ik bezichtigd heb en mijn paarden wel had willen stallen als het voor mij dichterbij geweest was zijn Tinkerplein in Noordlaren, de Nabuurhoeve in Donderen en de Wedbroeck in Tynaarlo. Ik vind dat echt stallen die, in elk geval destijds toen ik er was bijna 2 jaar geleden, ook goed naar het welzijn van de paarden keken en niet het grote winstmarge voorop hadden staan.

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:59

Wij hebben nog 1 plek over op onze kleine pensionstalling (3 shets, 5 ponies/paarden) aan de rand van Zuidhorn. Onze stal/huis is ongeveer 7 minuten fietsen vanaf het bus/treinstation in Zuidhorn.
In de zomer staan de paarden 24/7 buiten in het weiland en in de winter staan ze overdag in de buitenbak en 's nachts op stal, waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen. Ook in de buitenbak voeren we kuil.
Wij doen de volledige verzorging:
- dagelijks stallen mesten en schoon stro erop;
- buiten en binnen zetten;
- voeren onbeperkt kuil.
We wonen erbij, dus er is veel toezicht. We beschikken over een 20x40 gedraineerde buitenbak met verlichting en springmateriaal. Bij de box zit een ruime afsluitbare kast waarin je je spullen kwijt kunt. Een keer in de acht weken komt de hoefsmid op stal.
Je kunt altijd vrijblijvend langskomen.

Tinkerplein1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:57

Heb je al wat gevonden?
Bij ons in Noordlaren zijn vanaf mei weer 2 plekjes vrij.
we voldoen aan de eisen die je stelt.