Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 18:17

Ik zou graag jullie ervaring willen horen van de zadels, bij voorkeur het dressuur model en idem gebruik.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70657
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:36

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:21

Ik volg even mee. Ik ben ook benieuwd erover

Anoniem

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:41

Ik denk dat het je sowieso gaat helpen in de zoektocht naar informatie als je op Vogue zoekt in plaats van Voque. ;)
In mijn laatste topic over zadels gaf Marlies een mooie beschrijving van haar ervaring met Heather Moffett zadels, misschien dat je daar iets mee kunt? Ik ben zelf op jacht naar een Vogue VSD (bij voorkeur bruin, maar zwart mag eventueel ook), maar het is best lastig want zoveel komt er niet op de markt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 23:29

Over enkele weken krijg ik de Flexee en de Vogue opgestuurd, ik ga deze beide proberen.
Dit heeft mijn instructeur geregeld, die tevens zeer goed bevriend is met Heather, dus ik bof enorm dat ik het zo kan proberen.
Ik heb momenteel een Strada waar ik ook zeer tevreden over ben maar ik zoek toch nog meer het gevoel richting Barebackpad, vrijheid en een klassieke zit.
Ik kan dus ook niet wachten om deze te proberen.
En uiteraard is een gevoel omschrijven moeilijk en ook heel persoonlijk.
Jammer dat er nog niet heel veel gebruikers zijn in Nederland

Anoniem

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:50

De Vogue en de Flexee zijn ook te proberen via Ella van de boomloze zadelpasservice en Charmaine van flexibele zadels. Zij reizen er heel Nederland mee rond dus er zijn al wel meerdere mensen mee in aanraking gekomen, maar het blijft inderdaad een relatief onbekend merk. Ik denk dat het ook niet helpt dat de Vogue gewoon erg bijzonder (lelijk volgens velen :+ ) is qua uiterlijk. De Flexee ziet er juist heel normaal Engels uit, maar heeft Startrekk en diverse andere Engels ogende merken als concurrent. En dan is een bekender en makkelijker tweedehands door te verkopen zadel een veiligere gok.
Welke maten en types ga je proberen?

Anoniem

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:38

Charmaine is gestopt..

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:02

Ik heb dus sinds kort een Vogue (Mark3) VSD. We rijden hier overigens wel dressuur mee. Ik heb specifiek gekozen voor de VSD omdat ik (voor mij) het zweetblad van het dressuurmodel te ver terug gesneden vind. En ik was een beetje bang dat de beugelophanging in combinatie met mijn heup/bekken problemen wellicht té ver naar achteren geplaatst zou zijn. Bij het VSD model zitten ze al verder naar achteren dan menig regulier dresssuurzadel.

Ik heb de Vogue o.a gekozen boven de Flexee omdat mijn warmbloed minder goed loopt onder (semi boomloos/flexibel) met kopijzer. Waarschijnlijk mede doordat zijn schouder ver naar achteren komt in beweging. Onder de Vogue loopt hij heel fijn vrij door het lijf. Daarnaast is de Vogue geschikter om op hele verschillende paarden door elkaar te gebruiken (bij de Flexee gaat de leren boom toch meer naar het paard staan).

Mijn Frederiksborger merrie is zéér kieskeurig in welke zadels haar goedkeuring weg kunnen dragen (de meeste zadels hoef je er al niet eens een singel aan te doen). Tot dusver accepteerde ze alleen het Freemax westernzadel. Maar dit is het eerste zadel waar ze onder weg loopt alsof er niks op ligt.

En ook op mijn bolle - schoftloze - Schwarzwalder Fuchs ligt het zadel heel netjes.

Het ligt hier dus op drie hele verschillende paarden ontzettend fijn. En daarnaast kan ik er zelf pijnvrij in zitten! Dat was ook een hele zoektocht. Ik ben er zelf dus ontzettend tevreden over. En hoe het er dan uit ziet? Tja, dat is voor mij echt ondergeschikt aan functie.

Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:19

Hier ook altijd nogsteeds tevreden met de Flexee. Heb wel de GP (was voor mij bedoelt om ook mee te kunnen springen, had al ander dressuur boomloos zadel). Ben er nog altijd blij mee. Ziet er ook nog echt als nieuw uit (heb de kunststoffen variant) heb hem toch al wel 2 jaartjes nu.
Zadel zit erg stevig voor de ruiter, maar wel flexibel genoeg voor moeilijkere ruggen. (mijn paard heeft hele hoge schoft en erg holle korte rug)

Afbeelding

Anoniem

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:29

Ik zit te twijfelen om de flexee aan te schaffen.
Had even gewacht ivm de brexit.
Zit wel zalig..
Wil ook nog even een boomzadel testen van thorowgood voor ik de keus maak.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:35

Anoniem schreef:
Ik zit te twijfelen om de flexee aan te schaffen.
Had even gewacht ivm de brexit.
Zit wel zalig..
Wil ook nog even een boomzadel testen van thorowgood voor ik de keus maak.

Ik heb wel eens op een thorowgood boomzadel gereden.. pfoe nou ik was dan daarna blij om weer op mijn eigen flexibele zadels te zitten. Pijn aan alle kanten zat hard en stug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:36

Ik heb al jaren een thorowgood. En die zit prima en zacht met een bontje.

Edit: maar flexee wel veel zachter ja

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 11:42

Clasical, als jij op zoek bent naar toch nog meer het gevoel richting Barebackpad, vrijheid en een klassieke zit denk ik dat je met een Strada het beste uit bent. De HM Flexee heeft gewoon een diepe zit en zit voor de ruiter bijna hetzelfde als een boomzadel met diepe zit. De Vogue weet ik niet, daar heb ik nog nooit op gezeten. Strada en Flexee wel. De Strada heeft toch het meeste een open zit.

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:22

Hoezo is Charmaine gestopt? Is ze gestopt met alles of alleen met HM zadels?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 12:39

blokfluit schreef:
Clasical, als jij op zoek bent naar toch nog meer het gevoel richting Barebackpad, vrijheid en een klassieke zit denk ik dat je met een Strada het beste uit bent. De HM Flexee heeft gewoon een diepe zit en zit voor de ruiter bijna hetzelfde als een boomzadel met diepe zit. De Vogue weet ik niet, daar heb ik nog nooit op gezeten. Strada en Flexee wel. De Strada heeft toch het meeste een open zit.


Wat jij zegt dacht ik dus ook; ik vind de zit inderdaad dieper dus meer gedwongen zou je zeggen.
Maar het schijnt dat je dit anders ervaart met de Vogue, vanwege de flexibele boom.
De Flexee is daarentegen toch meer rigide met de lederen boom.
Daar komt ook nog bij dat mijn paard onder een Barebackpad nog fijner beweegt dan onder de Strada.
Mijn instructeur ( klassiek ) vind de Vogue het fijnste zadel waar hij ooit op gezeten heeft.
Daarom ben ik ook zo benieuwd om het zelf te ervaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:49

blokfluit schreef:
Hoezo is Charmaine gestopt? Is ze gestopt met alles of alleen met HM zadels?


In elk geval met de Hm zadels

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:00

En de HM Paddle? Dat lijkt me helemaal als een barebackpad zitten.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 15:21

blokfluit schreef:
En de HM Paddle? Dat lijkt me helemaal als een barebackpad zitten.


Die is te klein

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:05

De Paddle is er t/m 17 inch.

Anoniem

Re: Ervaringen gevraagd HM “Voque” en HM Flexee zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:09

Volgens Heather is de Paddle echt bedoeld voor kinderen/jongeren. De 17 inch is dus ook gemaakt voor slanke tieners met lange benen, en niet voor volwassenen met een volwassen gewicht.

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:13

Dit lijkt me ook wel interessant. Das OMEGA Innovation Reitpad.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 20:53

blokfluit schreef:
Dit lijkt me ook wel interessant. Das OMEGA Innovation Reitpad.


Die ken ik niet ziet er idd goed uit