Ik ben vorig jaar verhuisd naar de andere kant van het land, dus de huidige hoefsmid behouden was helaas niet mogelijk. En dan is na 10 jaar een andere smid vinden met dezelfde kwaliteiten best een uitdaging. Mijn haflinger is nu een aantal keer bekapt door de hoefsmid die veel op stal komt, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Het is niet dat het slecht gebeurt, maar het zijn allemaal kleine dingetjes. Ik ben er graag bij, maar de laatste keer was hij al gedaan toen ik op stal aan kwam. Ik wil graag dat zijn hoeven goed rond gevijld worden, want hij struikelt makkelijk door te lange tenen. Ik heb hem zelf nu een aantal keer bij moeten vijlen. Er is geen persoonlijke benadering, mijn haf is gewoon 1 van de vele en ik als eigenaar wordt er helemaal niet aan gelinkt. Ik vind de hoeven er niet zo mooi meer uitzien als voorheen. Niet slecht, maar het kan mooier.
De rest is echt een onderbuikgevoel en het voelt gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Mijn haflinger heeft geen moeilijke hoeven. Hij staat voor wat toontredend, maar ik wil hier geen correctie op. Dat is niet nodig ook overigens. Maar verder heeft hij prima hoeven en is braaf bij de smid. Enige wat ik naast netjes bekappen wil, is goed rondgevijld voor zodat hij mooi afrolt en niet struikelt. Verder vind ik het fijn om er bij te zijn en wil ik graag begrijpen wat een smid doet, puur om ervan te leren. Ik houd de expertise natuurlijk gewoon bij de smid, maar ik vind de voeten van mijn paard wel heel belangrijk en wil graag weten waarom iets gedaan wordt en wat het effect heeft. Een stukje persoonlijk contact, de moeite en tijd nemen voor mijn paard ipv mijn paard als een nummer afwerken. Als alles overigens goed gaat, kan een bekapbeurt maar een kwartier nodig hebben

Een bepaalde stroming (natural, traditioneel, enz) vind ik minder belangrijk. Ik vind het vooral belangrijk dat er naar de voeten van mijn paard wordt gekeken en dat daar het best passend (al dan niet gecombineerd) bij gebeurt.
Ik kreeg van een stalgenoot al het nummer van Joke Nibbelink, maar zij neemt momenteel geen nieuwe klanten aan helaas. Dus andere namen/telefoonnummers zijn welkom.
Mijn haflinger staat in De Steeg.